EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:43

SusanW schreef:
Anne, tipje: altijd keren bij aankomst! Dat scheelt al een hoop gedoe aangezien medeparkeerders inderdaad nooit rekening houden met een trailercombinatie. Voor de klep parkeren is ook zo'n leuke :roll: Sta je daar met je paard in je handen...

:D Ga ik volgende keer ook doen ;) Maar voor een brandgang mag je eigenlijk ook niet parkeren dus vandaar dat ik het niet al gedaan had.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:44

Ik probeer ook altijd zo te parkeren dat ik gemakkelijk kan wegrijden. Ook zonder trailer overigens, mijn auto is vrij lang. :+

Maar ingesloten worden is gewoon vervelend, met of zonder trailer.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:45

Karin schreef:
Eciara schreef:

En met een lege trailer rijden is echt iets heel anders dan een paard vervoeren.

Precies en daarom snap ik niet dat mensen zich zo druk maken want bij je rijbewijs leer je ook niet om met een trailer en een paard erin te rijden! Dus daar hoef je het niet voor te doen!

Voor de rest heb ik ook niks geleerd over gewichten, kogeldruk enzo.

Karin

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:46

Apart, ik heb juist wél geleerd hoe ik met mijn paard in de trailer moet rijden. Vanaf het begin was het voor mijn instructeur duidelijk waar ik mijn E voor wilde halen en ook de examinator was op de hoogte.

Wil niet zeggen dat ik truttig moest rijden, maar er werd op gehamerd dat ik zo moest rijden dat mijn paard nog graag de trailer in wilde.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:47

Karin schreef:
Ik snap ook niet goed waarom er minderwaardig gedaan moet worden over afkoppelen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En niemand heeft er toch verder last van? :?

Mijn vader rijdt al jaren heel Europa door met een caravan, hij is nog van voor 1984 dus B inclusief E. Maar als hij mijn paard vervoert heb ik de volgende keer problemen met laden, hoe goed hij het ook allemaal bedoelt. :)

:D Familie van mijn paard? Ik stuur berichtjes naar mijn paard met de rechtervoet en die mist hij als een ander rijdt. (ik tik de rem aan voor bochten/rotonde's zodat paard seintje krijgt dat er iets aan zit te komen voor ik daadwerkelijk ga remmen en sturen.)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:47

Karin schreef:
conejo schreef:
Behalve als de maximale kogeldruk van je auto lager is dan die van je trailer dan mag je ook met je BE rijbewijs deze trailer niet trekken ook als staat er niks in.

Max. kogeldruk van de auto staat meestal bij de trekhaak en van de trailer in de papieren.

En dat is dus niet terug te vinden in de FAQ. Het is me tijdens mijn lessen en examen ook niet verteld en ik weet van meer mensen dat hun rijschool daar geen aandacht aan heeft besteed.

Ik heb ook mijn BE en mij is dit dus wel verteld tijdens mijn lessen en tijdens mijn examen ook gevraagd. En het is ook nog gevaarlijk om zo te rijden, want je kunt je auto beschadigen als de druk op de kogel meer is dan als hij aan kan.

Ook ben je in dit soort gevallen niet verzekerd, net als je met een auto en trailer rijd zonder BE terwijl je voor die combinatie die wel zou moeten hebben. Veel mensen denken dat je alleen een boete riskeert, maar als je een ongeluk krijgt ben je dus niet verzekerd en kan dus aardig in de kosten gaan lopen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:49

Maar dan nog heb je niet het gevoel met wel een paard erin toch.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:49

Die kogeldruk is iets waar rijscholen dan IMO wel wat meer aandacht aan mogen besteden als het echt zo essentieel is. :j

Anne, dat doe ik dus ook. En met een trailer rijden is dus idd wezenlijk anders dan met een caravan, die hoeft geen seintjes te krijgen. :))

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:51

Eciara schreef:

Wat wil je daar nou mee zeggen dan? Dat je beter zelf thuis zonder instructeur kunt gaan oefenen met een paard in de trailer?

Ik heb les gehad van een zeer ervaren instructeur die heel goed weet wat verstandig rijden met een paard in de trailer inhoudt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:51

Lindy1982 schreef:
Nu mag ik met mijn VW transporter zonder E ook al een trailer rijden als ik maar onder het gewicht van mijn auto blijf en het totaal plaatje niet boven de 3500 kg kom..

Maar goed de meeste snappen het van de gewichten niet goed en doen maar wat en dan vinden ze het raar dat ze beboet worden

Beetje jammer dat ik binnen 2 pagina's zoveel reacties van jou lees die dus helemaal niet waar zijn.

Je hebt geen BE rijbewijs en wil met een transporter een trailer rijden?
Geheid dat dat niet mag, met een beetje paard.
Zou je het gek vinden als je een boete kreeg?

Wat weegt de auto leeg?
Wat is het laadvermogen?
Beetje auto heeft dit bij elkaar opgeteld al gauw 2800kg.
Dan mag je nog 700 kg erachter hangen. Dan kun je dus alleen een trailer hebben met een max massa van 700 kg om onder de 3500 te blijven en dus niet aan je E verplichting te hoeven voldoen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:55

Karin schreef:
Die kogeldruk is iets waar rijscholen dan IMO wel wat meer aandacht aan mogen besteden als het echt zo essentieel is. :j

Anne, dat doe ik dus ook. En met een trailer rijden is dus idd wezenlijk anders dan met een caravan, die hoeft geen seintjes te krijgen. :))

Zouden ze dan idd moeten doen, mij is het zo verteld en dat het heel belangrijk is. Die kogeldruk staat niet voor niks vermeld lijkt mij. Als het niet zou uitmaken, waarom dan vermelden op papier en trekhaak.

Ik heb ook niet leren rijden met trailer tijdens mijn BE lessen, had het wel eerder gedaan en achteraf gezien dus illegaal. Vind dat dit soort dingen eigenlijk al bij het gewone rijbewijs moet worden gemeld helemaal met deze nieuwe regel.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:56

annastasia schreef:
Lindy1982 schreef:
Nu mag ik met mijn VW transporter zonder E ook al een trailer rijden als ik maar onder het gewicht van mijn auto blijf en het totaal plaatje niet boven de 3500 kg kom..

Maar goed de meeste snappen het van de gewichten niet goed en doen maar wat en dan vinden ze het raar dat ze beboet worden

Beetje jammer dat ik binnen 2 pagina's zoveel reacties van jou lees die dus helemaal niet waar zijn.

Je hebt geen BE rijbewijs en wil met een transporter een trailer rijden?
Geheid dat dat niet mag, met een beetje paard.
Zou je het gek vinden als je een boete kreeg?

Wat weegt de auto leeg?
Wat is het laadvermogen?
Beetje auto heeft dit bij elkaar opgeteld al gauw 2800kg.
Dan mag je nog 700 kg erachter hangen. Dan kun je dus alleen een trailer hebben met een max massa van 700 kg om onder de 3500 te blijven en dus niet aan je E verplichting te hoeven voldoen.

Afbeelding

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:58

Karin schreef:
Eciara schreef:

Wat wil je daar nou mee zeggen dan? Dat je beter zelf thuis zonder instructeur kunt gaan oefenen met een paard in de trailer?

Ik heb les gehad van een zeer ervaren instructeur die heel goed weet wat verstandig rijden met een paard in de trailer inhoudt.

Wat ik er dus mee wil zeggen is dat iedereen zich druk maakt over mensen die dan gaan rijden zonder lessen en examen maar dat het gewoon niet zoveel uitmaakt of je met E rijd of zonder! Het gevoel met paard erin moet iedereen leren met of zonder E rijbewijs!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:58

Hm... ik heb vandaag mijn eerste les voor mijn E gehad, en of het nou MOET of niet straks, ik ben blij dat ik het ook even leer. Ik vind het nog niet niks, zo'n combinatie met levende have.

Mijn rijinstructeur zei trouwens direct 'als je met een paard wilt rijden, rijd dan tijdens de lessen ook direct zo', meteen goed aangeleerd dus. Als ik te vlot rem roept hij 'pas om, je paard raakt uit evenwicht!'. :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:59

Talida schreef:
Mits de auto dat mag trekken he, een fiat panda met 2p mag ook niet als je wel je BE hebt....

Ik denk dat de paarden dan een rijbewijs moeten kunnen overhandigen :Y)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:01

dovish schreef:
Mijn rijinstructeur zei trouwens direct 'als je met een paard wilt rijden, rijd dan tijdens de lessen ook direct zo', meteen goed aangeleerd dus. Als ik te vlot rem roept hij 'pas om, je paard raakt uit evenwicht!'. :)

Het is dat je hier zo'n eind vandaan woont, anders zou ik denken dat we les hebben gehad van dezelfde instructeur. :D

Zelfs mijn examinator zei na afloop dat als hij mijn paard was geweest, dat hij zich dan helemaal safe zou voelen in mijn trailer. :D

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:17

Goed nieuws!! ook ik wilde gaan sparen voor mijn E. Nu spaar ik wel verder voor een trailer :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:47

Ook al is een rijbewijs straks niet meer verplicht dan zou ik toch een aantal lessen met een aanhanger nemen, voor al diegenen die nu zeggen ik wacht wel, het is echt een ander gevoel als je zo'n gewicht erachter hebt hangen, vooral met harde wind, regen en glibberige straat is het soms echt niet makkelijk om het spul veilig thuis te brengen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:52

bigone schreef:
Ook al is een rijbewijs straks niet meer verplicht dan zou ik toch een aantal lessen met een aanhanger nemen, voor al diegenen die nu zeggen ik wacht wel, het is echt een ander gevoel als je zo'n gewicht erachter hebt hangen, vooral met harde wind, regen en glibberige straat is het soms echt niet makkelijk om het spul veilig thuis te brengen.

Vind het opzich wel meevallen, kar volgt je toch wel. :) Voel het zelf niet of ik er nu 1 of 2 achter me heb hangen.
Ben ondanks alles toch wel blij dat ik mn E heb :j

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:53

Ikzelf heb een mercedes.. maar lees eerst even verder had al neergezet dat ik me had vergist en dat het laat was etc..
enneh ik rij niet maar mijn vriendin met een BE rijbewijs dus geen boetes voor mij

Ik heb het verkeerd neergezet en dat had ik al neergezet.. verkeerd uitgelegd weet precies hoe het werkt maar even verkeerd geplaatst wat ik ook al had neergezet.....
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 20-11-10 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:56

Ik heb mijn be vorig jaar gehaald en ik was even bang dat het voor niks was. Maar ik kom met mijn auto en trailer sowieso wel over die 3500 uit. Dus toch niet voor niks.

Ik ben verder ook wel blij met mijn be, geeft me toch een beetje meer vertrouwen dan dat je zonder ervaring met een paard de weg op moet. Ik ben door de lessen bewuster gaan rijden, in het begin reed ik veel te hard met de aanhanger, het is toch even omschakelen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 03:25

Hier staan de nieuwe regels veel duidelijker uitgelegd:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkee ... -2013.html
Over heel die toegestane maximum massa wordt niks gezegd (terecht imo, want het gaat er om wat het op het moment weegt en of de auto dat mag trekken). Zoals ik het lees mag je straks dus zonder E gewoon met iedere combinatie rijden die niet meer dan 3500 kg weegt, als je auto het gewicht mag trekken. Met 1 paard zul je dan bijna nooit een E nodig hebben.
Over dat er dan veel onervaren mensen de weg op gaan, dat valt denk ik wel mee, vroeger kreeg tenslotte iedereen het aanhangerrijbewijs kado. Ik ken genoeg mensen die wel examen hebben moeten doen en die als idioten rijden, en ook genoeg die het gekregen hebben en wel heel netjes rijden. Controle op trailers zou van mij wel scherper mogen. Ik ben vooral een trailer gekocht destijds omdat vrijwel alles wat ik huurde of leende, geen werkende remmen had, vochtplekken, slecht onderhouden etc.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 03:46

Ik vind dit echt een supergoede regel en wat mij betreft mag deze al veel sneller dan 2 jr wachten worden ingevoerd.
In dit land hebben we al genoeg regels (worden behandeld alsof we }:0 }:0 }:0 }:0 zijn af en toe) en daar mag deze er best vanaf. Je hebt altijd mensen die wel en die niet kunnen autorijden dus of je daar dan een trailer (met of zonder BE) achter hangt kan net zoveel risico opleveren. Ik vind de grens van 3500 heel goed, want dat betekent dat je dus wel 1 pony oid mag vervoeren, je gaat dus niet met 2 paarden de weg op en dat vind ik wel een wereld van verschil.

Al die mopperkousen die hier zeggen dat het dan heel gevaarlijk op de weg gaat worden, wat een onzin. Neem gewoon eens je verantwoordelijkheid en gebruik je verstand dan zul je zelf zien dat we heel veel kunnen. En dat over dat achteruit rijden... :Z :(:) :o dan schaam ik me bijna dat ik vrouw ben!!!!

Misschien kunnen ze deze regel afschaffen en dan de regel dat als je niet kan inparkeren je dan ook niet met een trailer mag gaan rijden invoeren??

We kunnen altijd nog op deze manier onze pony gaan vervoeren :') _O-

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 06:42

fijn om te horen want mijn auto weegt 1280kg (bmw coupe 325i) en deze mag 1400kg trekken geremd.en we zijn pas naar een 2 pony trailer gaan kijken en waar onze men wagen op kon,nou dan kan ik dat over dik 2 jaar trekken zonder dat rijbewijs handig

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:26

Ik vind het niet juist dat het wordt versoepelt..
Het is niet niks om met zo'n ding te rijden.
Zeker de bijzondere verrichtingen.
Ik weet niet hoeveel mensen ik al uit de brand heb moeten helpen omdat ze hun trailer niet in een bochtje achteruit kunnen zetten..
Ik heb er ontzettend veel van geleerd en ik kan zeggen dat ik me eigenlijk bij alle moeilijkere verkeersituatie me er wel uit kan helpen als ik mijn trailer er aan heb.
Overigens ga je op examen met een geladen aanhangkar. En ook je lessen rijd je er mee.
Je wordt er echt niet dommer van om gewoon je BE rijbewijs te halen.