Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:30

sammy1 schreef:
als ik niet ga gaat het toch door.

:? Volgens mij noemt men dit struisvogel politiek ;)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:38

KellyG schreef:
ze moesten die paardenmarkten overal eens gaan verbieden.......

Inderdaad!! Voor gemeente en bezoekers zijn de paarden alleen een attractie, voor de handelaren telt alleen het geld. Stoppen hiermee ! :(

Paddynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:41

En Waar Was de AID en DE Dierenbescherming dan weer????Onbegrijpelijk dat zulke misstanden steeds vaker worden toegelaten.
En Waar is de Partij voor de Dieren???
Vreselijk voor die arme dieren!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:43

aslo schreef:
sammy1 schreef:
als ik niet ga gaat het toch door.

:? Volgens mij noemt men dit struisvogel politiek ;)

???????????

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:55

Paddynero schreef:
En Waar Was de AID en DE Dierenbescherming dan weer????Onbegrijpelijk dat zulke misstanden steeds vaker worden toegelaten.

Ik heb de PVDD gemaild, krijg binnen 2 weken antwoord. En acties opzetten via bokt mag ook niet.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:04

mebianca schreef:
Klopt ik vind het ook echt geen leuk gezicht om al die paardjes te zien..veel mensen die maar blijven door fokken met die shetjes terwijl er al zooooooveel zijn. Maar stel je voor als ze het afschaffen waar laten ze dan al die paardjes.. nu komen ze aan het licht op zo'n markt maar anders staan ze misschien in een donkere schuur weg te kwijnen of worden ze aan hun lot overgelaten.

dan gaan ze naar de slacht wat waar ze nu bijna allemaal toch wel heen gaan en worden er het jaar erop minder veulentjes gefokt.
Het is een wrang idee maar voor iedere zielepoot die jij redt op een markt wordt er minstens 1 weer gefokt.
Als iedereen zou weigeren naar een paardenmarkt te gaan en te kopen of naar een kermis te gaan waar ook een paardenmarkt
aan gekoppeld is lost probleem zich vanzelf op binnen een paar jaar op.

hr1

Re: Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:07

en dan schrijven ze hier in de plaatselijke krant. dat alles zo rustig was verlopen en dat er weinig of geen "problemen" werden aangetroffen....
erg jammer.volgens mij moeten ze de markt maar afschaffen.
er was dit jaar een top opkomst schreven maar er was ook nog nooit zo weinig verkocht....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:08

purny schreef:
Paddynero schreef:

Ik heb de PVDD gemaild, krijg binnen 2 weken antwoord. En acties opzetten via bokt mag ook niet.

ik denk dat het meer zin heeft Dion Graus te mailen van de PVV.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:19

Misschien dat de hoeveelheid paarden/pony's ook een rol speelt, ruim 2000 dieren is gewoon teveel.
Gewoon een stand per dier met drinken en voer en voldoende afstand van andere viervoeters.
Een een maximaal aantal van bijvoorbeeld 500 dieren, dat is nog te overzien.

Ben zelf ook nog nooit op een paardenmarkt geweest, denk dat ik ook met een volle trailer
naar huis zou gaan. Maar het is voor mensen die een paard of pony willen kopen wel een goede
manier om heel veel dieren bij elkaar te zien en te kunnen vergelijken. In alles wat we kopen willen
we keuze hebben en dat is voor paarden en pony's nu eenmaal niet anders.

Natuurlijk is Inet een geweldige uitvinding, maar heel vaak staat er per adres maar één paard of pony te koop
en moet je het hele land afreizen, dat kost weer heel veel tijd.

Valt me wel op dat mensen hier veel commentaar geven, maar gebeurt dat op de markt ook?
Als ik zo'n hufter een pony zou zien slaan, zou ik er meteen op af gaan.

Helaas blijven zulke slechte mensen bestaan en je wilt ook niet weten hoe
het er bij hun thuis aan toe gaat, op de markt hebben de beestjes nog kans op verhuizen
naar een betere eigenaar.

Dus afschaffen nee, wel veel meer reguleren en controleren en brute monsters bekeuren!

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:31

hr1 schreef:
en dan schrijven ze hier in de plaatselijke krant. dat alles zo rustig was verlopen en dat er weinig of geen "problemen" werden aangetroffen....
erg jammer.volgens mij moeten ze de markt maar afschaffen.
er was dit jaar een top opkomst schreven maar er was ook nog nooit zo weinig verkocht....

Is het geen idee om een ingezonden brief naar de krant te doen dat jou hele andere berichten ter ore zijn gekomen?

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:32

IK ZEG VERBIEDEN! :(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:37

iK ben er heen geweest, en ja, ik vond het wel wat hebben. Dierenbeul dat ik ben...

Ik was er echter pas later, en heb geen schrijnende taferelen gezien. Wat betreft karig voedsel en water kan ik dat wel beamen, er stond wel een tank met water maar heb er niemand mee zien zeulen. Ik heb geen enorm nare taferelen gezien, op wat magere kneusjes na, en slechte hoeven. Wel met inladen dat ik dacht van; *pieplijer* dat kan anders, maar vanwege aanstromende toeschouwers ging dat ook beter gelukkig. Maar als ze al vanaf midden in de nacht vast stonden, zonder genoeg voedsel en water, kan ik mij de rust die er was wel voorstellen. Ik dacht dat ze tegenworodig wel beter beleid en regels hadden. De paardenmarkt (enorm klein ;)) bij ons in het dorp is wel netjes geregeld (of iig, zo leek het).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:45

Ik ben blijkbaar ook geen paardenliefhebber en een dierenbeul, want ook wij zijn naar de markt geweest. En het was ontzettend gezellig, en veel mensen gezien die WEL een hart voor de dieren hadden, en WEL leuke en gezonde dieren bij zich hebben.

De markt is juist zo leuk omdat er zoveel mensen en paarden bij elkaar komen, de sfeer was ook goed gister en hebben veel nieuwe mensen leren kennen.

Als het toezicht en de aanpak van mensen die de regels overtreden beter werd, en men strenger werd dan zo een paardenmarkt veel beter kunnen verlopen met betreft de schrijnende omstandigheden die beschreven worden in de openingspost.

Bokkers schreeuwen moord en brand vanachter hun computer terwijl het merendeel nog nooit een paardenmarkt heeft gezien van dichtbij.

Ja ik vind het ook erg dat zulke taferelen hebben plaatsgevonden, maar vanaf het moment dat wij er waren rond half zeven kan ik nou niet zeggen dat er verschrikkelijke dingen hebben plaatsgevonden...

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:50

Het meneertje waar ik mijn paarden stal is met 4 paarden naar Hedel geweest. Ze waren ingevlochten door ons en zijn altijd goed verzorgd. Heb geen rare praktijken gezien, dus niet iedereen is over 1 kam te scheren!! Ze zijn overigens allemaal verkocht en 2 paarden worden volgende week opgehaald door Hongaren. Die zijn dus netjes mee terug gekomen in gezonde toestand!! Ik vind echter wel dat mishandeling moet worden voorkomen. Dus daar zou idd wat aan gedaan moeten worden. Maar om het nou te verbieden, nee dat niet, de omstandigheden moeten worden aangepast naar huidige tijden. We leven niet meer in de middeleeuwen!!!

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:00

Wow conculderen ze dat nu pas! Paar jaar terug kon ik zelf dat wel als conclusie trekken.

Uiteraard stonden er ook gezonde paarden tussen en paarden die goed behandeld werden, maar bij meerendeel is het tegenovergestelde van toepassing.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:04

Ik ben ook geweest. Ik ben zelfs zo'n enorme paardenbeul dat ik er ieder jaar naar toe ga! Het is bij ons een dorp verderop en het is hier gewoon een compleet volksfeest met paardenmoppen en ewtensoep.
Maar ben nu alleen even geweest met mijn dochtertje uit school om 4 uur. En een paar keer heeft mijn hartje wel pijn gedaan als ik echt veeeel te lange hoefjes zag en veel te magere mini veulentjes. Heb verder gelukkig geen verschrikkelijke praktijken gezien, en dat ze over de grond gesleurd werden....het zal wel en het zou verschrikkelijk zijn als dat waar was, maar het gros heeft een stel touwen vast met veulens eraan en er loopt iemand achter met zn perdemert stok. Al vind ik die stokken vreselijk want die worden idd veel te vaak misbruikt. Ik vind ook echt dat er veel te ruw word omgegaan met de pony's en sommige paarden, maar er zijn er ook genoeg die hun paard zelfs hebben ingevlochten en die er keurig uitzien.
En die veulentjes kwijnen niet weg in een stal, er zit hier een handelaar in de buurt die er altijd wel een paar honderd heeft lopen en die heeft volgens mij alle weilanden van de Bommelerwaard gehuurd. Alleen jammer dat ze verder niet verzorgd worden of drinken krijgen. Er beland er nog wel eens 1 in de sloot. Maar die kerel heeft ook al ruimschoots ervaring met de dierenbescherming.
Maar goed vorig jaar heb ik een heel leuk Haflingerveulen gekocht daar, die netjes bekapt was en in supergoede conditie. Ik heb haar lopend meegenomen naar huis ze liep mee omdat ze helemaal beduusd was nog, eerst vanuit Aalten naar Hedel tochwel zo'n 1½ uur rijden en toen de hele dag op de markt. Nou ja we waren thuis en lekekr in de stal met hooi en water, het beestje heeft er niks van over gehouden en ik heb er veel plezier van gehad. Als pubermeisje wel eens 's morgens heel vroeg een shetlandveulentje gekocht en op dezelfde dag (met winst) weer verkocht. Ondertussen lekker geborsteld en vertroeteld. Niet alles is slecht, en tja die handelaren die wel slecht zijn die zijn dat thuis ook tegen hun dieren.

Degene die zeker weten ook eens verschrikkelijk op de sodemieter moeten hebben en allemaal op moeten stappen is die verschrikkelijke politiek van Maasdriel. Dat is een grote ruziemakende en liegend clubje. Voor de zoveelste keer in negatief nieuws.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:09

xx_Horsiex schreef:
Bokkers schreeuwen moord en brand vanachter hun computer terwijl het merendeel nog nooit een paardenmarkt heeft gezien van dichtbij.

Dat bedoel ik idd dus. Steeds vaker geven mensen hun bek maar een dauw (zoals de uitspraak is), en tja, ze hebben toch geen verantwoording af te leggen voor hun uitspraken. Niet alleen op bokt hoor, nujij.nl is er bijv ook erg goed in.
Ergens diep triest

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:10

Zolang mensen erheen blijven gaan, zullen paardenmarkten en misstanden blijven. Dit is net zoiets als verwaarloosde paarden kopen. Je beloont de verwaarlozer voor zijn gedrag met geld.
Dáárom ga ik er niet heen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:12

PoucyWouce schreef:
Zolang mensen erheen blijven gaan, zullen paardenmarkten en misstanden blijven.

Onzin, met betere controle en meer macht bij de controlerende instanties, kan een paardenmarkt prima zonder misstanden :j

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:14

stef schreef:
PoucyWouce schreef:

Onzin, met betere controle en meer macht bij de controlerende instanties, kan een paardenmarkt prima zonder misstanden :j

Tja... schijnbaar wilt dat nog steeds niet lukken, en dus zullen ze mij er niet zien.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:15

Of je nou wel dierenleed ziet op een markt of niet. De meeste mensen zijn ooit wel eens op een markt geweest, of het nou een paardenmarkt is of dat er koeien worden verhandeld. Er is wel degelijk dierenleed, of het nou met het vervoer is of op de markt zelf.

Dierenartsen op een dergelijke markt gaan in mijn ogen ook niet helemaal vrij uit. Ze accepteren dieren die gezond zijn, ook al zijn ze misvormd! Kan er een goed voorbeeld van noemen, walgelijk gewoon dat ze misvormde dieren toe laten omdat ze verder lichamelijk geen ziektes hebben. Heb het ponytje getracht te kopen om te laten inslapen, het dier was een attractie en kreeg steeds een toeval waarbij het wegviel en de ogen wegdraaide. DA's deden er niets tegen, het dier was volgens hen gezond (terwijl het hoofd op de romp stond en het dier dus geen hals had - een vreselijke overbijt had en kromme beentjes). Helaas had de eigenaar door dat ik er later met de marktmeester aan kwam. Hij nam de pony onder de arm en nam de benen. Heb nog een hele tijd gezocht, ook bij veewagens en auto's. Ik was werkelijk in alle staten!

We hebben zelf vroeger ook wel paarden en pony's van de markt gehad, stuk voor stuk prima paardjes, maar zelfs als kind zag ik al boertjes die de dieren onnodig sloegen met hun wandelstok, en dat ging hard kan ik je zeggen. Als ze later flink dronken en niet bang meer waren, sloegen ze er nog meer op los.
Tegenwoordig ga ik niet eens meer kijken, ik kom anders weer met het meest zielige dier thuis.
Een verbod op dierenmarkten, ter voorkoming van onnodig dierenleed, is geheel terecht.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:16

Jezus wat een gezeur... die markten zijn in eerste instantie nodig om '' de troep '' af te voeren, dieren die overcompleet zijn en op internet niet verkocht krijgt worden verkocht op de markt.

Ik zie veel mensen schrijven, die handelaren doen het voor het geld ed., wat is hier mis mee, dat is toch je goed recht om te doen? Er zijn misschien een paar rotte appels tussen die handelaren die het verpesten, de rest gaat wel normaal met hun dieren om. Het is alleen niet volgens de bokt-ideologie door de paarden met roze halstertjes en roze touwtjes vast te houden, te knuffelen en er een goed baasje voor zoeken, so what?

en mensen, ga eerst is kijken, en dan niet meteen negatief, die beesten trappen elkaar echt niet allemaal kapot hoor, tuurlijk trapt er wel is een, maar dat gebeurt in de wei ook...

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:17

stef schreef:
PoucyWouce schreef:

Vandaar dat het zo verbeterd is de afgelopen jaren :Z

Ik ben vroeger als jong meisje zelf ook op markten geweest en heb toen genoeg ellende gezien om nooit meer een voet op zo'n markt te zetten.
Dus bokkers die moord en brand schreeuwen en er nooit zijn geweest gaat niet op...

Kan me van m vorig jaar nog een foto topic herinneren van de hedelse markt die ook om te janken was.. kan het alleen niet zo snel terug vinden.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:19

ik ben ook naar de markt in hedel geweest,
ben er zondag avond al naar toe gegaan,
en heb dus nagenoeg alles van begin tot eind gezien,
inderdaad zijn er veel paarden die nog nooit van huis zijn geweest,
en dan in eens midden in een centrum worden neer gezet,
langs kermis attracties met veel lawaai, en dronken mensen die
lopen te schreeuwen etc.
markt afschaffen ben ik zeker op tegen,
maar de markt verplaatsen naar een nabijgelegen locatie
bijvoorbeeld een manege oid zou voor de paarden veel beter zijn,
paarden zijn schrik en vluchtdieren, zo`n markt midden in een centrum
met kermis etc is dus eigenlijk uit den boze,
er zijn inderdaad altijd mensen die hun dieren met geweld en bravour
behandelen wat dus onnodig is, wij gaan zelf dan tegen zulke mensen te keer,
vaak is het ``doe even normaal man`` wel genoeg om ze tot rede te brengen,
het aan de staart meeslepen van shetjes heb ik zelf nergens gezien,
het onnodig slaan met de stok wel,
ik geef die lui gewoon zelf een dreun met een stok,
en krijg dan vaak een boze blik, en de vraag waarom doe je dat??
tsja, dat doe jij toch ook? is dan mijn antwoord, vaak wordt er daarna gelachen,
soms niet. maar ik dan weer wel.
het zijn op al die honderden handelaren uitzonderingen die er nutteloos
op los slaan met de stok, ook de meeste paarden zijn goed verzorgd,
natuurlijk zijn er ook paarden die er minder aan toe zijn, en erg ziek zijn,
dat kan ook bijna niet anders op een aantal van dik 2000 paarden,
zet 2000 mensen bij elkaar, en er zullen ook een aantal flink snotteren
en griep hebben,
ik zelf zou dan zo`n ziek paard niet mee nemen naar de markt,
en begrijp ook niet dat die paarden niet geweigerd worden aan de ingang van de markt,
waar de aid en andere organisaties staan te controleren.
al met al is de beste optie om de markten naar nabij gelegen locaties te verplaatsen,
weg van de kermis en het burgervolk die niets met paarden hebben.
weg van de onwetende mensen die hun buggy of kinderwagen gevuld met kind
tussen de paardebenen schuiven, levensgevaarlijk!
als het verplaatst zou worden dan is het voor de paarden en de kopers en verkopers
veel gemoedelijker.
ps: de patrij voor de vrijheid is bezig om voor het welzijn van de dieren bepaalde wetten
te veranderen en aan te scherpen, zij hebben een website, en je kan daar natuurlijk altijd
naar toe mailen met suggesties!
als iedereen dat nou zou doen, dan kan er iets veranderd worden!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:20

Henkjan schreef:
Jezus wat een gezeur... die markten zijn in eerste instantie nodig om '' de troep '' af te voeren, dieren die overcompleet zijn en op internet niet verkocht krijgt worden verkocht op de markt.

Ik zie veel mensen schrijven, die handelaren doen het voor het geld ed., wat is hier mis mee, dat is toch je goed recht om te doen? Er zijn misschien een paar rotte appels tussen die handelaren die het verpesten, de rest gaat wel normaal met hun dieren om. Het is alleen niet volgens de bokt-ideologie door de paarden met roze halstertjes en roze touwtjes vast te houden, te knuffelen en er een goed baasje voor zoeken, so what?

en mensen, ga eerst is kijken, en dan niet meteen negatief, die beesten trappen elkaar echt niet allemaal kapot hoor, tuurlijk trapt er wel is een, maar dat gebeurt in de wei ook...

Tuurlijk het is gezeur..

Maar als ze dan van die troep afwillen zoals jij het beschrijft.. ten eerste waarom kopen / Fokken ze die troep dan en ten tweede enkeltje slachthuis is een stuk rustgevender voor die beesten als de hele dag op zon markt vast gebonden te staan.

en dat heeft niks met door een roze bril een roze halstertje zien , maar gewoon met respect voor dieren.