Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:35

MamboBeach.. volgens mij is de worm resistent :D!
Maar goed, we hebben verder dezelfde gedachte ;-)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:35

Er is een meet lintwaar mee kun je ook al aardig het gewicht aflezen
ik neem altijd dan wel een marge iets hoger

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:39

IMJ schreef:
MamboBeach.. volgens mij is de worm resistent :D!
Maar goed, we hebben verder dezelfde gedachte ;-)

:') De worm ja!

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:26

waarom geven ze niet gewoon een goede voorlichting... denk dat dat vele malen beter/handigger zou zijn dan dit systeem...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:37

De worm is inderdaad resistent.
Als je vaak ontwormingsmiddelen gebruikt terwijl de infectiedruk niet hoog is, fok je in feite wormen die er goed tegen kunnen. De wormen die ertegen kunnen gaan niet dood (evolutie/Darwin principe) en de zwakke wormen wel. Alleen de wormen die ertegen kunnen maken nieuwe kinderen, die er dus als gevolg ook tegen kunnen omdat ze dezelfde genetische informatie erven.
Gevolg: je roeit alle wormen die er niet tegen kunnen uit, en houdt alleen maar de wormen die er wel tegen kunnen over. Je middel is vanaf nu waardeloos.
Dat is bv. vroeger ook veel met antibiotica gebeurd en is ook de reden dat de MRSA-bacterie bestaat. Die reageert op geen enkel antibioticum.

Wat de bloedworm betreft:
- Kan in nazomer/herfst en is dan meestal minder want dat zijn de volwassen wormen.
- Winter-versie zijn die larven die lekker begraven zitten in de darmwand. Zo kunnen ze bv. ook de ontwormingsmiddelen ontwijken.
Deze vorm is ernstiger.
Wat de diagnostiek betreft kan ik hier alleen dingen vinden in geval van een al aanwezig zijnde besmetting/ziekte.
Er staat o.a. dat de eitelling heel voorzichtig gehanteerd moet worden omdat er geen relatie is tot de klinische verschijnselen. Wanneer bv. de winter-versie aan de gang is, zijn dat larven die in de darmen zitten want die zijn uit die cellen gekropen (dat is de auw voor het paard). Die leggen nog geen eieren. Gevolg: paard heeft pijn, maar scheidt geen eieren uit. Een eitelling zegt dus van hee goh je hoeft niet te ontwormen hoor, niks aan de hand, wat nou infectie op je wei?
Dus een enkele eitelling is zeer gevaarlijk. De larven kunnen later wel in de mest gevonden worden als vieze kleine bewegende rode wormpjes.
Ook in het bloed is de aanwezigheid van de wormen slecht aan te tonen...
dus in feite heb je gewoon een groot probleem.
De prognose voor de winter-versie is dan ook slecht, die van de andere valt heel erg mee.
In alle gevallen wordt op een ander perceel zetten aangeraden.

Verdere details m.b.t. de precieze ontwormingsmiddelen ken ik niet want ik ben pas tweedejaars. De echte middelen leer je vaak later pas kennen. :o

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:43

Wat ik niet snap is dat er veel mensen zijn die uit zuinigheid dan maar geen wormenkuur willen geven omdat het zo veel geld is in hun ogen,maar komt er een nieuw merk setje sjabrak met peesbeschermers of bandages met een trendy kleurtje op de markt waar je in mijn ogen dan veel te veel voor betaald en voor dat geld beter 3 wormenkuren kunt gaan halen, staan ze vooraan in de rij.

Ik zou zeggen bezuinig wat meer op de commerciële modetrends en geef je paard/pony gewoon wat het hoort te krijgen om in goede gezondheid te blijven verkeren en ga niet lopen gokken met mestonderzoeken.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:56

Ik denk dat een wormenkuur geen mooie ruitjes heeft, dus minder verleidelijk oogt? :+

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:02

Nemurin schreef:
Ik denk dat een wormenkuur geen mooie ruitjes heeft, dus minder verleidelijk oogt? :+

Misschien zou jij er op je stageplaats mooie burberry of roze doosjes omheen kunnen doen,dan slaat het vast wel aan :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:23

Ga ik doen! Over een jaar of 3 ongeveer mogen jullie mooie roze en burberry doosjes verwachten om de wormenspuiten!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:44

Ik denk dat we een "gat in de markt" gevonden hebben!! :$
Misschien ook nog verzamel/spaarprentjes van verschillende paarden/ponyrassen toevoegen met als
bijverkoop een verzamelmap t.w.v. 7.50 en ze vliegen als warme broodjes over de toonbank! ;)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 02:07

even van internet geplukt.

Verkeerd ontwormen leidt tot resistentie

Grazen weiImmuniteit van wormen tegen de huidige wormmiddelen is een toenemend probleem. Om te zorgen dat een wormmiddel voldoende werkzaam blijft in de bestrijding van wormen, moet je als paardenhouder weten hoe je goed ontwormt.

Als je vaak ontwormt met een te lage dosering ontstaat de kans dat wormen immuun worden tegen wormmiddelen. Door stelselmatig onderdoseren dood je de wormen en parasieten niet altijd. Dit betekent dat de sterkste organismen overleven en zich vermeerderen. Ze bevorderen de ongevoeligheid tegen een bepaalde werkzame stof binnen de populatie. Dit risico wordt nog verder vergroot als je steeds dezelfde werkzame stoffen gebruikt. Vooral parasieten die zich in korte tijd vermeerderen, passen zich gemakkelijk aan.

Werkzame stoffen
Het advies van veel dierenartsen en deskundigen luidt dat je het beste om de acht weken je paard kunt ontwormen. Dit geldt echter niet voor alle soorten wormmiddelen. Hoe vaak je een paard moet ontwormen, hangt af van de werkzame stof in het middel, het seizoen én de mate van risico op een wormbesmetting voor het paard. Verkeerd en onnodig ontwormen werkt immuniteit in de hand. Diverse onderzoeken tonen aan dat ongeveer 60 tot 70 procent van de populatie kleine strongyliden al een grote mate van resistentie heeft opgebouwd tegen de werkzame stof fenbendazol. Verder toont een Duits onderzoek aan dat de stof ivermectine al een verminderd effect heeft op spoelwormen. Het is niet waarschijnlijk dat op korte termijn nieuwe werkzame stoffen tegen wormen en parasieten worden geïntroduceerd, dus een reden te meer om zorgvuldig te werk te gaan met de huidige beschikbare middelen.

Doelgericht ontwormen
Wormbestrijding bij het paard gebeurt in Nederland vrijwel nooit op basis van mestonderzoek waardoor de meeste mensen vaker ontwormen dan nodig. Uit een onderzoek gehouden in Engeland bleek dat bij 84 procent van de paarden op de dag van ontwormen geen eitjes in de mest voorkwamen. Hierbij was ontwormen dus onnodig geweest. Als paardenhouder is het verstandig om een mestonderzoek uit te laten voeren. Dit kost weinig en je hebt een beter beeld van de mate van wormbesmetting bij je eigen paard. De uitslag geeft aan welk wormmiddel je het beste kunt gebruiken. Het is handig om voor het ontwormen een schema op te stellen. Door op het juiste moment in het seizoen het juiste wormmiddel te kiezen, voorkom je onnodig vaak of verkeerd ontwormen.

Wat kun je nog meer doen?
Een zware wormbesmetting en veel gebruik van wormmiddelen zijn niet nodig als je preventieve maatregelen neemt. Door paarden regelmatig in een andere weide te zetten en de mest uit de weide te halen, gaat de kans op een wormbesmetting al omlaag. Zorg ook voor een goede hygiëne op stal, want ook daar kunnen paarden een wormbesmetting oplopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:59

en ook in dit stuk mis ik het feit dat niet alle wormen op ieder moment eitjes loslaten...dat is per worm een ander moment.
En dat alleen volwassen wormen eitjes loslaten.
Volgens mij is de zeker de vijfde x dat ik dit schrijf...kan beter mezelf qouten....scheelt weer typen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:11

Wat een onzin zeg. Je kunt het ook omdraaien: bij mij zijn de dierenartsen wel geweest voor 1 van de paarden die ik heb. Ze hebben wormenkuren gegeven tegen de wormen, die ze na een jaar nog steeds heeft!

Nu zeg ik tegen de dierenarts; als je in de buurt bent, doe er maar 1 in de brievenbus. Scheelt mij weer voorrijdkosten. Aangezien onze hele straat in de paarden zit moet hij altijd wel ergens in de buurt zijn.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:15

We hebben nu voor de 2e keer mestonderzoek laten doen en nu kwam er wel een ernstige besmetting met bloedwormen uit. Nu dus gericht wormenmiddel kunnen kopen (zoals de bedoeling is). Via internet, een dierenarts heeft me alleen terug gebeld om wat gegevens over de paarden te vragen.
Je zou dus alleen wormmiddelen moeten kunnen kopen na uitslag van een mestonderzoek. Dan moet je een dierenartsverklaring kunnen mogen overslaan lijkt me.
Ik heb trouwens 7 paarden terwijl er maar 5 gepoold mochten worden. Maar omdat de andere 2 in dezelfde koppel lopen ga ik er eigenlijk vanuit dat ze dezelfde wormpopulatie hebben.
Om de wormen ook nog in te dammen hebben we schapen lopen. Die werken ook een hoeveelheid weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:19

DendroFleur schreef:
We hebben nu voor de 2e keer mestonderzoek laten doen en nu kwam er wel een ernstige besmetting met bloedwormen uit. Nu dus gericht wormenmiddel kunnen kopen (zoals de bedoeling is). Via internet, een dierenarts heeft me alleen terug gebeld om wat gegevens over de paarden te vragen.
Je zou dus alleen wormmiddelen moeten kunnen kopen na uitslag van een mestonderzoek. Dan moet je een dierenartsverklaring kunnen mogen overslaan lijkt me.
Ik heb trouwens 7 paarden terwijl er maar 5 gepoold mochten worden. Maar omdat de andere 2 in dezelfde koppel lopen ga ik er eigenlijk vanuit dat ze dezelfde wormpopulatie hebben.
Om de wormen ook nog in te dammen hebben we schapen lopen. Die werken ook een hoeveelheid weg.

het is te hopen dat je schapen geen leverbot hebben :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:31

Ja, dat is dan weer een ander risico. Maar zolang de schapen er nog goed uitzien en de paarden alleen bij droog weer in de wei mogen is het risico niet zo groot. Maar goed om het weer even in mijn achterhoofd te hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:36

Aan de ene kant is het mooi dat die bloedworm besmetting uit het mestonderzoek kwam, maar voor dat die in de mest zichtbaar zijn hebben ze hun schade in de darmen al aangericht.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:46

robert45 schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
De dierenarts komt als het goed is zowiezo 1x per jaar op stal om te enten dus dan kun je toch tegelijkertijd voor een jaar de wormenkuren bestellen,zie niet in waar iedereen zich zo druk over maakt.

Hier komt geen dierenarts om onze ponys te enten. Dus ook niet om te ontwormen.

Onze dieren komen ook niet op evenementen etc. We hebben 25 stuks lopen. Deze worden allemaal ontwormt met ivermectine wat voor koeien gebruikt word.

Dezelfde werkzame stof en vele malen goedkoper.

het hele wormspuiten gebeuren is een dikke geldklopperij.

In amerika worden spuiten met ivermectine aangeboden voor 1-2 dollar. Deze spuiten werken net zo goed als andere spuit met ivermectine.

Het gaat namelijk om de werkzame stof en de concentratie daarvan.

Ja maar jij hebt het over 25 shetten die je voor de broodfok hebt vermoed ik en het jou niet uitmaakt of het er één meer of minder wordt door een ziekte.
Waarschijnlijk gaan de hengstveulens meteen de salami of frikandellen in en is een inenting,wormenkuur en waarschijnlijk de hoefverzorging niet relevant?!

Hier gaat het om 1 paard wat als huisdier/maatje beschouwd wordt waar je niet van wilt dat het ziek/zwak of misselijk wordt en daardoor alle zorg biedt wat het nodig heeft om ziekte met als gevolg de dood te doen voorkomen.

Zelf gaan lopen rommelen met spullen uit het buitenland omdat dat goedkoper zou zijn ben ik zelf niet voor en ga daar niet aan beginnen.

Voor je 25 shetten ben je ook niet zoveel kwijt wanneer je een 1 wormenkuur pakt kun je 3 shetten van doen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 12:58

_Rhiannon_ schreef:
Aan de ene kant is het mooi dat die bloedworm besmetting uit het mestonderzoek kwam, maar voor dat die in de mest zichtbaar zijn hebben ze hun schade in de darmen al aangericht.

Inderdaad en dat schijnen sommigen zich niet te willen realiseren!
Persoonlijk zie ik liever een paar dode wormen tussen de verse drollen i.p.v een krioelende massa en een paard aan de dunne en daarna pas actie gaan ondernemen niet wetend hoelang ze zich al genesteld en rondgekropen hebben in de darmen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:56

Zie je, 2e keer mestonderzoek kwam er dus al wel een besmetting uit! Lekker is dat. Dus het loont echt wel om meerdere keren achter elkaar dat mestonderzoek te doen om te weten of je paard op een bepaald moment besmet is.

Mocht je daar tenminste aan doen, doe het dan goed.
Maar ook ik heb dat al een keer of wat gezegd, dus ik kan eigenlijk net als Geerke gewoon mezelf gaan quoten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 14:03

Mestonderzoek moet ik geregeld gebeuren, ik doe ipv ontworpen. Er wordt ook duidelijk vermeld dat het aantal aanwezige wormen onder de grens zit, ze zeggen niet dat ze afwezig zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:30

DendroFleur..
Lees hele topic svp! Bloedworm blijft vaak in darmwand hangen en zit dan niet in ontlasting.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:58

ik ga altijd gewoon naar de dierenkliniek en vraag om een wormenspuit.
ik sta in het bestand ook dus ze weten welke ik gehad heb en welke ik tussendoor gooi.

krijg ze altijd zonder problemen mee,12 euro betalen en klaar.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:09

IMJ schreef:
DendroFleur..
Lees hele topic svp! Bloedworm blijft vaak in darmwand hangen en zit dan niet in ontlasting.

Dat klopt. Als ik het goed heb begrepen is de infectiedruk in de darm dan niet hoog genoeg omdat er een evenwicht is. Kan een paard de wormen niet handelen dan komen ze pas naar buiten. Waarschijnlijk was dat dus ook zo bij een van onze paarden. Door gewoon te ontwormen wordt wel de darm schoon gemaakt maar hierdoor worden juist de ingekapselde larven geactiveerd om uit hun winterslaap te komen en begint alles weer van voor af aan. We hebben nu iets gegeven dat ook deze larven gedeeltelijk aanpakt.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:21

Hier geen mestonderzoek meer :(
Wij hebben dit jaren gedaan met de veearts. Nooit geen vuiltje aan de lucht, goed weidemanagement etc. We hoefde meer 1 a 2x per jaar te ontwormen. Mijn jongste merrie ging in training, na twee weken stond ze op 3 kg krachtvoer en nog bleef ze terug lopen in conditie. Veearts erbij, bloed getrokken en thada....helemaal vol met bloedwormen. We zijn bijna een jaar bezig geweest om haar er boven op te helpen, ze was er echt heel erg slecht aan toe. Er is mij toen ook netjes uit de doeken gedaan dat de manier is om zeker te zijn, bloedprikken is evt. i.c.m. mestonderzoek afhankelijk van welk seizoen etc.
In de tijd dat wij nog wormkuurtjes mochten verkopen via de webshop gingen er echt dozen tegelijk naar Duitsland toe omdat die mensen gek werden van de recept plicht en dat het daardoor zo vreselijk duur was . Er zijn zat landen op de wereld waar je idd voor een klein prijsje dezelfde wormspuiten kan kopen als hier bij de veearts. Een duo spuit bij de veearts: EUR 29,- in amerika, $8.99, zelfde merk, sammenstelling etc. :Y)