Drie politiepaarden gewond bij Amsterdamse krakersrellen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:57

Sjaap schreef:
Kraken is,naast een oplossing voor woningnood, ook een "principe" kwestie. Het feit dat het nu bestraft wordt roept woede op. Het is belachelijk dat het binnen Nederland nodig is dat er mensen moeten wonen op deze manier, dat je anders geen dak boven je hoofd heb, jaren op een wachtlijst staat. Veel krakers zijn hardwerkende mensen, maar wat heb je aan geld als je er simpelweg geen plek is om te wonen? Wonen is een grondrecht, en het kraakverbod gaat hier keihard tegen in.

Alsjeblíeft Sjaap. Ik heb dit net al proberen wat aan te stippen en de krakersbeweging heeft sinds de jaren zeventig al echt goede politieke gronden doch het is geen politiek onderwerp.
Het draait om gewonde páárden.

Laat de pennies gerust de krakersbeweging de schuld geven. De vraag echter BLIJFT of de overheid paarden dit risico mag laten lopen door de paarden als geweldsmiddel tegen menigtes in te zetten. Door zoals Russell schrijft ´charges met paarden´ tegen menigtes uit te voeren.

Is het acceptabel om paarden beleidsmatig als geweldsmiddel risico op verwondingen te laten lopen. Dát is de vraag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:58

Lisette03 schreef:
ik hoor hier nu al een paar keer een quad voorbijkomen als optie, als er iets stom zou zijn voor de politie zou het wel op een quad een menigte in rijden. Op een quad moet je beide handen (of tenminste een) aan het stuur houden. Hierbij is je nek ten alle tijden onbeschermd, je zit immers voorovergebogen en dan ook nog eens mooi laag, zodat die nekslag heel snel toegediend is...

Je moet helemáál niet op een menigte inrijden :)*

Dáár is nu een waterkanon en in extreme situaties traangas voor.

Myca

Re: Drie politiepaarden gewond bij Amsterdamse krakersrellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:59

Even los van wat 'done' en 'not done' is op kraakgebied...
Weet iemand hoe het nou met die drie politiepaarden is?

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:01

@huertecilla: Ook even de laatste alinea van mijn bericht lezen dan ;). Hierin stel ik dat paarden naar mijn mening niet ingezet dienen te worden bij dit soort zaken. Wel degelijk antwoord op de vraag dus, maar daarboven een toevoeging voor de meer bekrompen zielen onder ons ;).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:06

Tallie1979 schreef:
Krakers gewoon een dikke vette knuppel in de nek en opsluiten :D

De paarden van de beredene zijn opgeleid om zich in de menigte te gooien. Ik zag in een van de afleveringen een paard ( Erik geloof ik ) welke iedere keer weer voorop liep om de relschoppers uit elkaar te drijven. Dat paard leek er echt plezier in te hebben! :D

En dat een paar gewond raakt, denk dat het risico is wat ze lopen. Daarnaast twijfel ik er geen seconde aan dat deze paarden tot in de puntjes verzorgd worden. Ik heb nu alle 4 de afleveringen over de beredenen gezien en ben er heilig van overtuigd dat je je paard geen betere baas toe kunt wensen :)

Pas maar op Talliewopsje, een van mijn eerste reakties waarin ik stelde dat krakers wellicht niet zo heel slim zijn en ook hun haar niet heel vaak wassen is verwijderd door ThePast03 wegens 'beledigend'. :+

Sjaap

Re: Drie politiepaarden gewond bij Amsterdamse krakersrellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:07

Over bekrompen gesproken....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:08

Ik ben inderdaad heel erg bekrompen als het gaat om het soort volk dat paarden willens en wetens verwondingen toebrengt.

Shame on me! :Y)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:09

Huertecilla schreef:
zipje71 schreef:
Wat dacht je aan het verloop aan manegepaarden???

Wat dacht je dat ik daarvan vind?

De basisvraag is in hoeverre het welzijnsrecht van het die ondergeschikt is aan dat van ons.

Welk risico moge wij het dier laten lopen voor welk ´nut´ voor ons?

Zoals ik al eerder zei, dan moeten we allemaal stoppen met onze bemoeienissen met paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:10

russel schreef:
Hoeveel paarden raken geblesseerd in WK's, zit nu even te denken aan bv cross...dat wordt toch ook gedaan?

Inderdaad.
Dat is een prima argument tegen ruitersport, niet voor charges met paarden tegen mensenmenigtes.

Ik ben vóór paardenwelzijn.
Ik vind dat paarden een grote en positieve rol in de politietaken kunnen vervullen.
Die twee gaan uitstekend samen.

De militante rol van de cavallerie is niet meer acceptabel in de 21ste eeuwse westerse beschaving.
In het leger rijdt de cavallerie al decénnia met motorvoertuigen. Zels in Afghanistan gebruikte de CIA paarden alleen voor dragonders.
Stop met het paard inzetten als geweldsmiddel. Verander de rol van de bereden politie.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:12

Huertecilla schreef:
Lisette03 schreef:
ik hoor hier nu al een paar keer een quad voorbijkomen als optie, als er iets stom zou zijn voor de politie zou het wel op een quad een menigte in rijden. Op een quad moet je beide handen (of tenminste een) aan het stuur houden. Hierbij is je nek ten alle tijden onbeschermd, je zit immers voorovergebogen en dan ook nog eens mooi laag, zodat die nekslag heel snel toegediend is...

Je moet helemáál niet op een menigte inrijden :)*

Dáár is nu een waterkanon en in extreme situaties traangas voor.

nee de politie moet heel hard wegrennen als de menigte op hen afkomt, zodat ze er voor zorgen dat ze zelf niet in de menigte terecht komen enne waterkannonen kunnen makkelijk omzeilt (om heengelopen) worden en traangas is ook niet in alle situaties te gebruiken, is leuk nl als de wind jou kant op staat...

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:12

@Abeltje: Ja maar dat roep je niet. Je roept niet dat mensen die paarden iets aan doen allemaal niet zo slim zijn en zich niet wassen, maar dat krakers niet zo slim zijn en zich niet wassen. Dus wat bedoel je nu eigenlijk? Bedoel je niet dat je mensen die paarden wat aan doen rotzakken zijn, en dat krakers daar voor jou bij horen? Waar baseer je dan op dat ze niet zo slim zijn..... Niet zo slim van jou.

Om ontopic nog even verder te gaan. Er zijn andere middelen dan paarden, misschien wel effectiever en anders minstens zo effectief. Zet dat in. En dan alleen als het geoorloofd is, tegen personen bij wie dat ook nodig is. Laat de paarden thuis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:14

zipje71 schreef:
Zoals ik al eerder zei, dan moeten we allemaal stoppen met onze bemoeienissen met paarden.

Alleeen als je dit binair wil beantwoorden.
Ik stel die vraag niet zo.
Ik vraag wát acceptabel is.

Persoonlijk vul ik dit in door de verglijking met werken te maken. Stel voor paarden een ARBO op. Daarvoor kunnen de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier voor worden ingevuld met de in detail onderzochte welzijnseisen van het gedomesticeerde paard.

´Charges met paarden tegen mensenmenigtes´ en inderdaad vercschillende invullingen bij ruitersport en maneges vallen daar buiten.

Je hebt helemaal gelijk Sjaap, LAAT DE PAARDEN THUIS bij geweld.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:15

Paarden geven overzicht en boezemen ontzag in. Op een paard zijn agenten minder kwetsbaar dan op een quad, waar ze zo af te trekken zijn. Er wordt nu net gedaan of er elke dag rellen etc zijn, maar de paarden worden op veel meer manieren ingezet. Zoals vandaag bij het proces van Wilders.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:19

Wedden dat waterkanon danwel traangas effectiever is? Paard ongedeerd, politie buiten bereik, doel behaald. Alleen jammer dat er bij de politie een hoop incompetente mensen rondlopen die het niet goed weten te gebruiken, maar dat is een andere discussie.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:22

Sjaap schreef:
Wedden dat waterkanon danwel traangas effectiever is? Paard ongedeerd, politie buiten bereik, doel behaald. Alleen jammer dat er bij de politie een hoop incompetente mensen rondlopen die het niet goed weten te gebruiken, maar dat is een andere discussie.

Met een waterkanon kan je alleen geen mensen aanhouden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:24

HC je weet nog steeds niet wat de insteek is voor de inzet van paarden.

Áls er van te voren al ingeschat wordt dat er geweld gebruikt gaat worden naar de paarden toe, dan blijven ze uit de buurt. En dat is nu de insteek.....

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:24

Abeltje77 schreef:
Ik ben inderdaad heel erg bekrompen als het gaat om het soort volk dat paarden willens en wetens verwondingen toebrengt.

Shame on me! :Y)

Maar het gaat hier toch niet om alle krakers, er zijn rellen geweest waar het uiteindelijk uit de hand is gelopen. Maar hoe het precies is gegaan weet jij toch ook niet? Of er een massa was waar een aantal zich aggressief gedroegen en uiteindelijk reageerde de ME op de hele massa. Niet alle krakers willen willens en wetens paarden verwonden. Er is indd een heel negatief beeld over krakers. Maar indd er is ook een groot tekort aan betaalbare woningen voor jongeren. Alle mensen die nu anti-kraak wonen zijn ook hun mogelijkheden kwijt. Heel veel mensen zijn hun woning en mogelijkheden kwijt.. Ja, dat er rellen ontstaan verbaasd mij niet (niet dat ik het goedkeur hoor). Maar er is maar een heel klein gedeelte van alle krakers en anti-krakers die betrokken waren bij de verwonding van drie paarden.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:26

Dus? Het uit elkaar drijven van een menigte is in eerste instantie je doel neem ik aan, de aanhoudingen volgen later en daar helpt je paard je niks bij. Kan het heel erg mis hebben hoor, ben godzijdank geen agent te paard, maar ik blijf van mening dat het dier daar niks te zoeken heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:27

zipje71 schreef:
Paarden geven overzicht en boezemen ontzag in. Op een paard zijn agenten minder kwetsbaar dan op een quad, waar ze zo af te trekken zijn. Er wordt nu net gedaan of er elke dag rellen etc zijn, maar de paarden worden op veel meer manieren ingezet. Zoals vandaag bij het proces van Wilders.

Paarden als geweldsmiddel inzetten ´legitimeert´ geweldsreacties tegen paarden. De politieke terechtheid, het goed/fout zijn van de partijen is een heel ander punt en ligt zélden zwart-wit wanneer er sparke is van oproer door menigtes.

Paarden kunnen inderdaad op heel veel manieen worden ingezet. Dat schríjf ik net :)*

Zet paarden in op een positieve manier. Ze zijn enorm zichtbaar. Wendt dat in pósitieve zin aan.
Geen wapens te paard, geen militante rol van het paard.

Ik weet dat Bokt een ruiterforum is en geen paardenforum.
Het valt me echter toch op dat namen welke als zich harde kern vóór bit/spoor/sweep en verticaal aan de teugel profileren hier voor inzet van paarden tegen menigte is maar tegelijkertijd krakers verwijt paarden te verwonden.
Nogmaals; ik ben vóór paardwelzijn. Tegen een geweldsrol voor paarden. Laat bij rellen de paarden thuis!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:28

Sjaap schreef:
Dus? Het uit elkaar drijven van een menigte is in eerste instantie je doel neem ik aan, de aanhoudingen volgen later en daar helpt je paard je niks bij.

Daar stuur je de agent op de quad of offroad achteraan. Die laat dat ding het ding, pakt de wapenstok en handboeien.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:30

Huertecilla schreef:
Sjaap schreef:
Dus? Het uit elkaar drijven van een menigte is in eerste instantie je doel neem ik aan, de aanhoudingen volgen later en daar helpt je paard je niks bij.

Daar stuur je de agent op de quad of offroad achteraan. Die laat dat ding het ding, pakt de wapenstok en handboeien.

en net zei je nog dat het niet nodig was om met de quad op de mensen/de menigte in te rijden...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:32

jahoor... of je nu wel of niet voor paarden bent bij dit soort situaties... de optie quad vind ik zo'n rare.

Wat denk je nou zelf. Eén, hooguit twee, agenten op zo'n ding komt aangereden richting een groep agressievelingen. Ik kan me zo voorstellen wat er gebeurt, die gooien die quad toch gewoon om? Zoals ze ook met auto's en ME busjes doen?

Van een quad gaat helemaal niet het 'onvoorspelbare' en in veel gevallen onbekende uit, dat wel van een paard uitgaat.

Veel mensen denken nog steeds dat een paard bijt van voren en schopt van achteren. Dus het respect/angst is er in de meeste gevallen.

Bij een quad is dat toch allemaal niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:34

russel schreef:
HC je weet nog steeds niet wat de insteek is voor de inzet van paarden.

Waarom lees je niet wat ik schrijf?

De inzet van paarden bij rellen is mijns inszien een verkeerde insteek.

De inzet van paarden als geweldmiddel is mijns inziens een verkeerde insteek.

Een ´charge met paarden tegen menigtes´ is mijns inziens per definitie een verkeerde insteek.

Ik heb ook al geschreven wat wél de juiste insteek is volgens mij.
Geef het paard een pósitieve rol en gebruik bij oproerbestrijding de VELE technische hulpmiddelen welke de politie ook ter beschikking HEEFT.

Jij hebt blijkbaar mijn insteek niet door; die is vóor het paardwelzijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:38

Lisette03 schreef:
en net zei je nog dat het niet nodig was om met de quad op de mensen/de menigte in te rijden...

Ja inderdaad. Goed gelezen +:)+

Helaas heb je niet gelezen dat voor het uiteen drijven van een menigte het waterkonon etc. ingezet dient te worden |(

De mobiele agenten op quads, motorfietsen stuur je vervolgens achter de te arresteren individuen aan :)*

Ik ben vóór paardwelzijn. Jij niet?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:41

zipje71 schreef:
Sjaap schreef:

Met een waterkanon kan je alleen geen mensen aanhouden :D

Neuh, maar je kunt ze wl zo de gracht inspoelen! _O- Waar je ze vervolgens uit kunt vissen met een bootje en in de boeien kunt slaan :P

Is dat probleem van ongewassen ( indien aanwezig ) ook meteen opgelost! :') Oh ja, en ze zijn meteen afgekoeld :D