joyce B schreef:Joenalie1 schreef:Mijn inziens is er een overschot aan hoog in het bloed staande paarden/pony's.
Groetjes Rinda
Hier ben ik het niet mee eens...
In mijn ogen is er een overschot aan paarden waar iets aan mankeert, ofwel lichamelijk, ofwel in gedrag/rijdbaarheid en die daarom van de hand worden gedaan...
Vooral met lichamelijke kwalen is het makkelijker het probleem weg te schuiven naar een ander en het dier te verkopen onder valse voorwendselen, of als gezelschapspaard, of recreatiepaard, dan om je verlies te nemen en het dier zelf ergens met pensioen te laten gaan of dapper te zijn en je paard zelf naar de slager te brengen...
Vroeger werd hier wat zakelijker tegenaan gekeken. Als het paard kreupel was en niet meer kon werken, of anderszins ongeneeslijk ziek was, werd het weggebracht. Dat ruimde op zodat er weer plaats was voor een gezond paard dat wel kan werken.
Nu probeert iedereen zijn ongezonde paard nog een goed laatste tehuis te geven, of moet het dier zelf aanhouden en zo stagneert de doorstroming, en blijft de markt ook overvuld en vervuild met slechte paarden...
Mijn vader is een hobby fokker die maar wat graag professioneel met paarden bezig wilde zijn, echter achtervolgt door pech, bij ons is geen enkel paard weggegaan onder valse voorwendselen, eerlijkheid hebben we hoog in het faandel staan, ongeveer een jaar geleden hebben we een paard een geweldige merrie moeten laten euthaniseren mijn zusje die veel met haar reed zowel onder de man als aangespannen heeft er veel verdriet van gehad maar wist zich getroost door het feit dat ze niet meer hoefde te lijden, ze heeft in alle rust afscheid kunnen nemen.
Omdat een hoog in het bloed staand paard, tegenvalt qua gedrag, gezondheid, afwijkingen in exterieur, benen e.d. word het afgevoerd, het valt tegen presteert niet naar behoren en wordt van de hand gedaan en als recreatiepaard aangeboden o.i.d. of nog erger...
Maar in de recreatie zitten we niet op "topproducten" te wachten, we willen een gebruikspaard met een lief en werkwillig karakter die zowel aangespannen als onder de man bereden kunnen worden een basispaard zeg maar, tuurlijk dressuurmatig trainen zullen een hoop recreatieruiters wel doen omdat het beter voor het balans van het paard is e.d.
Kijk ik hoef geen paard met "dure afstamming" wat heb ik er aan als het te heet(gevoelig) is, of weg springt voor het minste, een goed paard heeft geen ras,kleur of "dure afstamming"
Een goed paard treft met een beetje geluk een goede ruiter!
BTW Het is mijn mening he, ff goeie vrienden

als je de andertenties af en toe leest over de gebruiksaanwijzing...
)
Als ik dit zo hoor, kan je voor relatief weinig geld best een leuk paard voor de manege kopen. Maar die draver zal wel helemaaaal cheap zijn geweest.
GGGGrmpf, die mensen beseffen niet wat het betekend om paarden te houden, ergens werdt gezegt dat er steeds vaker mensen met paarden zijn ipv paardenmensen!
maar misschien ben ik verwend, op mijn vorige manege elders in NL kochten ze oudere sportpaarden, die een goed leerpaard waren voor mensen die graag qua dressuur wat verder wilden komen. Dat gevoel dat ik met die paarden had, zie ik met die draver niet gebeuren hoor. Gelukkig kunnen we hier ook leuk buitenritten maken.