Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:31

joyce B schreef:
Joenalie1 schreef:
Mijn inziens is er een overschot aan hoog in het bloed staande paarden/pony's.

Groetjes Rinda :D

Hier ben ik het niet mee eens...
In mijn ogen is er een overschot aan paarden waar iets aan mankeert, ofwel lichamelijk, ofwel in gedrag/rijdbaarheid en die daarom van de hand worden gedaan...
Vooral met lichamelijke kwalen is het makkelijker het probleem weg te schuiven naar een ander en het dier te verkopen onder valse voorwendselen, of als gezelschapspaard, of recreatiepaard, dan om je verlies te nemen en het dier zelf ergens met pensioen te laten gaan of dapper te zijn en je paard zelf naar de slager te brengen...

Vroeger werd hier wat zakelijker tegenaan gekeken. Als het paard kreupel was en niet meer kon werken, of anderszins ongeneeslijk ziek was, werd het weggebracht. Dat ruimde op zodat er weer plaats was voor een gezond paard dat wel kan werken.

Nu probeert iedereen zijn ongezonde paard nog een goed laatste tehuis te geven, of moet het dier zelf aanhouden en zo stagneert de doorstroming, en blijft de markt ook overvuld en vervuild met slechte paarden...

Mijn vader is een hobby fokker die maar wat graag professioneel met paarden bezig wilde zijn, echter achtervolgt door pech, bij ons is geen enkel paard weggegaan onder valse voorwendselen, eerlijkheid hebben we hoog in het faandel staan, ongeveer een jaar geleden hebben we een paard een geweldige merrie moeten laten euthaniseren mijn zusje die veel met haar reed zowel onder de man als aangespannen heeft er veel verdriet van gehad maar wist zich getroost door het feit dat ze niet meer hoefde te lijden, ze heeft in alle rust afscheid kunnen nemen.

Omdat een hoog in het bloed staand paard, tegenvalt qua gedrag, gezondheid, afwijkingen in exterieur, benen e.d. word het afgevoerd, het valt tegen presteert niet naar behoren en wordt van de hand gedaan en als recreatiepaard aangeboden o.i.d. of nog erger...

Maar in de recreatie zitten we niet op "topproducten" te wachten, we willen een gebruikspaard met een lief en werkwillig karakter die zowel aangespannen als onder de man bereden kunnen worden een basispaard zeg maar, tuurlijk dressuurmatig trainen zullen een hoop recreatieruiters wel doen omdat het beter voor het balans van het paard is e.d.

Kijk ik hoef geen paard met "dure afstamming" wat heb ik er aan als het te heet(gevoelig) is, of weg springt voor het minste, een goed paard heeft geen ras,kleur of "dure afstamming"

Een goed paard treft met een beetje geluk een goede ruiter!

BTW Het is mijn mening he, ff goeie vrienden *D *D

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:14

Brainless schreef:
Mijn "slachtpaard" is na zijn redding nog in de M2 gestart (zonder problemen).
Het paardje bleek (gelukkig) achteraf geen lichamelijke problemen te hebben.

Tja dat is je geluk geweest maar vele staan er voor een reden of onverkoopbaar of andere problemen die verborgen zitten. Ik ga het risico niet aan omdat ik er de centen niet voor wil betalen. Je hebt al geen garantie als je een paard koopt dus waarom zou ik het gaan opzoeken met een "ellende" paard van een ander land.

Ik hoop dat dit gehaal uit andere landen ophoudt en eerst onze eigen problemen oplossen. En dieren die onnodig naar de slacht moeten omdat er geen plek is en wel 100% gezond zijn wordt gekeken naar de mogelijkheden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:32

Prisca schreef:
Brainless schreef:
Mijn "slachtpaard" is na zijn redding nog in de M2 gestart (zonder problemen).
Het paardje bleek (gelukkig) achteraf geen lichamelijke problemen te hebben.

Tja dat is je geluk geweest maar vele staan er voor een reden of onverkoopbaar of andere problemen die verborgen zitten. Ik ga het risico niet aan omdat ik er de centen niet voor wil betalen. Je hebt al geen garantie als je een paard koopt dus waarom zou ik het gaan opzoeken met een "ellende" paard van een ander land.

Ik hoop dat dit gehaal uit andere landen ophoudt en eerst onze eigen problemen oplossen. En dieren die onnodig naar de slacht moeten omdat er geen plek is en wel 100% gezond zijn wordt gekeken naar de mogelijkheden.

:j

Anoniem

Re: Paarden en pony's gaan massaal op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:12

Dat ene slachtpaard dat toch in de M komt, dat is de uitzondering.. die zijn er gelukkig soms, maar de regel is anders.

Je hebt hobby fokken en hobbyfokken...Als je ziet wat je tegenwoordig voor een veulen krijgt, dan is bijna elke manier van fokkerij nml hobbyfok.

Dus even een stelling.
Ik heb een goede merrie, reserve jeugdkampioen van Nederland, meerdere keren 1a op de keuring, heel veel punten bij stamboek opname etc etc..
Ik ben geen fokker heb wel 30 jaar ervaring met paarden ( ook drachtige van anderen), en ga nu met een zorgvuldig uitgezochte , uiteraard goedgekeurde hengst een veulen fokken ( mijn merrie is al drachtig). Dat lijkt me toch echt hobbyfok.

En toch heb ik zo'n vermoeden dat jullie dat tegen deze manier van fokken niet veel bezwaar is ... of wel ...?
Graag hoor ik de argumenten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:48

@MariekeB

Nou ja op zich wel vooral op dit moment. De markt is slecht ook je eigen toekomst is onzeker. Vele mensen zeggen wel dat ze voor altijd voor het veulen kunnen zorgen maar helaas is dit niet zo. Voordat je er werkelijk wat mee kan doen is ruim 3/4 jaar. Het is dat je merrie al drachtig is maar anders had ik je geadviseerd te wachten tot de economie beter worden en de paarden wereld ook.

Klinkt hard maar zo'n paard kan je op dit moment ook kopen en kan je gelijk wat mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:54

daar heb je gelijk in uiteraard. En of ik het altijd kan houden. Geen idee. Gezien mijn werk , mijn salaris , en mijn ruim 2 jaar onderhoud reservepot, is het onwaarschijnlijk, maar je weet het nooit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:35

keshia schreef:
ik sta nu toch echt wel veeeeeeeeeeeel goedkoper aan huis als ik ooit op een pensionstalling heb gestaan... betaal misschien 60 euro aan voer, water en stro... dat waar ik anders hier in de buurt minimaal 175 euro voor betaal!
dus qua centjes ga ik er zeker op vooruit...

Dan vergeet je waarschijnlijk voor het gemak je stijging in woonlasten mee te rekenen? Een huis met voldoende grond voor paarden en eventueel stallen, bak etc. kost veel meer in aanschaf en onderhoud dan een normale tussenwoning of vrijstaande woning.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:23

Mbt OC/OCD en de prok keuring....
Prok controleert niet op alles wat rontgenologisch gekeurd wordt en andersom.
Concreet: recent een keurmerrie prok gekeurd, maar op de rontgen toch een minder cijfertje op de OC/OCD....
Idd er lopen veel (top) paarden rond met deze afwijking, maar moet je dan wel gaan fokken??
Wil je er zeker van zijn dat alles goed is: klin + ront (ook de kogels ed!) + bloed en dan nóg kan er wat gebeuren nadien.
100% zekerheid heb je nimmer....opfok/voeding speelt een grote rol.

Mbt fokken: Idd als je een hele goede merrie hebt wil je daar natuurlijk een afstammeling van, maar wat als je deze aan de straatstenen niet kwijt kunt?
Door ons wordt er ook gefokt met predikaatrijke ster - en keurmerries (oa sport) maar de stermerries zijn dit jaar niet gedekt puur ook voor de aanwas.
Wij fokken dan ook voornamelijk voor onszelf ivm de sport, maar dit jaar bewust de keuze gemaakt omdat ook de goede paarden moeilijker te verkopen zijn.
Momenteel drie stuks staan klin + ront goed uit predikaatrijke lijnen mét sportervaring ( oa 3 kampioenschappen gereden) maar ook dat is moeilijk want weggeven wil je ook niet.

Als ik de advertenties ook lees van mensen die paarden zoeken (zwarte blikvanger, Z2 dressuur , helemaal goed etc. budget euro 1500 ja duh...!)

Wees realistisch een auto kost geld mbt vaste kosten als wegenbelasting en brandstof en variabel mbt onderhoud (garage etc.) dat is met een paard niet anders.
De aanschaf is 1 (en in veel gevallen niet de grootste kostenpost) maar onderhouden is 2 en dat kan idd de spuigaten uitlopen.

Hoe zielig ook, paarden die oud zijn, afgeschreven zijn, chronish ziek zijn etc. in laten slapen of slachten. Veel humaner.
Niet nodeloos fokken omdat jij het zo leuk vind, maar denken wat doe ik met al die paarden die ik fok op termijn?
Je kunt niet alles houden en de kopers zijn erg kritisch!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:30

Joenalie1 schreef:
joyce B schreef:

Hier ben ik het niet mee eens...
In mijn ogen is er een overschot aan paarden waar iets aan mankeert, ofwel lichamelijk, ofwel in gedrag/rijdbaarheid en die daarom van de hand worden gedaan...
Vooral met lichamelijke kwalen is het makkelijker het probleem weg te schuiven naar een ander en het dier te verkopen onder valse voorwendselen, of als gezelschapspaard, of recreatiepaard, dan om je verlies te nemen en het dier zelf ergens met pensioen te laten gaan of dapper te zijn en je paard zelf naar de slager te brengen...

Vroeger werd hier wat zakelijker tegenaan gekeken. Als het paard kreupel was en niet meer kon werken, of anderszins ongeneeslijk ziek was, werd het weggebracht. Dat ruimde op zodat er weer plaats was voor een gezond paard dat wel kan werken.

Nu probeert iedereen zijn ongezonde paard nog een goed laatste tehuis te geven, of moet het dier zelf aanhouden en zo stagneert de doorstroming, en blijft de markt ook overvuld en vervuild met slechte paarden...

Mijn vader is een hobby fokker die maar wat graag professioneel met paarden bezig wilde zijn, echter achtervolgt door pech, bij ons is geen enkel paard weggegaan onder valse voorwendselen, eerlijkheid hebben we hoog in het faandel staan, ongeveer een jaar geleden hebben we een paard een geweldige merrie moeten laten euthaniseren mijn zusje die veel met haar reed zowel onder de man als aangespannen heeft er veel verdriet van gehad maar wist zich getroost door het feit dat ze niet meer hoefde te lijden, ze heeft in alle rust afscheid kunnen nemen.

Omdat een hoog in het bloed staand paard, tegenvalt qua gedrag, gezondheid, afwijkingen in exterieur, benen e.d. word het afgevoerd, het valt tegen presteert niet naar behoren en wordt van de hand gedaan en als recreatiepaard aangeboden o.i.d. of nog erger...

Maar in de recreatie zitten we niet op "topproducten" te wachten, we willen een gebruikspaard met een lief en werkwillig karakter die zowel aangespannen als onder de man bereden kunnen worden een basispaard zeg maar, tuurlijk dressuurmatig trainen zullen een hoop recreatieruiters wel doen omdat het beter voor het balans van het paard is e.d.

Kijk ik hoef geen paard met "dure afstamming" wat heb ik er aan als het te heet(gevoelig) is, of weg springt voor het minste, een goed paard heeft geen ras,kleur of "dure afstamming"

Een goed paard treft met een beetje geluk een goede ruiter!

BTW Het is mijn mening he, ff goeie vrienden *D *D

Ik snap wel wat je bedoelt, en heb het niet over jullie paarden, maar het is gewoon opvallend hoeveel paarden er te koop staan die gewoon niet in orde zijn.
Paarden die oud zijn, en een laatste thuis zoeken als gezelschapspaardje of zogenaamd leerpaard (al dan niet geschikt daarvoor ;) als je de andertenties af en toe leest over de gebruiksaanwijzing... O:) )
Paarden die alleen nog geschikt zijn voor de recreatie, paarden met een röntgenologische bemerking, paarden met lichamelijke kwalen... Paarden waar geen "klik" mee is, of de ruiter te onervaren voor het paard... En dat zijn nog de verhalen die men er bij zet... Ook zoveel mensen die deze verhalen er niet bij zetten!
Hier heb ik het over!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:19

Vroeger werd hier wat zakelijker tegenaan gekeken. Als het paard kreupel was en niet meer kon werken, of anderszins ongeneeslijk ziek was, werd het weggebracht. Dat ruimde op zodat er weer plaats was voor een gezond paard dat wel kan werken
Zou nu ook nog moeten....

Nu probeert iedereen zijn ongezonde paard nog een goed laatste tehuis te geven
Met wat voor doel?
Of moet het dier zelf aanhouden en zo stagneert de doorstroming, en blijft de markt ook overvuld en vervuild met slechte paarden...
Niks moet, het zijn keuzes die je maakt net als je ze laat inslapen of naar de slager brengt.

snap wel wat je bedoelt, en heb het niet over jullie paarden, maar het is gewoon opvallend hoeveel paarden er te koop staan die gewoon niet in orde zijn.
Paarden die oud zijn, en een laatste thuis zoeken als gezelschapspaardje of zogenaamd leerpaard (al dan niet geschikt daarvoor ;) als je de andertenties af en toe leest over de gebruiksaanwijzing... O:) )

Paarden die alleen nog geschikt zijn voor de recreatie, paarden met een röntgenologische bemerking, paarden met lichamelijke kwalen... Paarden waar geen "klik" mee is, of de ruiter te onervaren voor het paard... En dat zijn nog de verhalen die men er bij zet... Ook zoveel mensen die deze verhalen er niet bij zetten!
Hier heb ik het over!

Dus: niet geschikt voor wie of wat dan ook!!! Is dat laatste beetje geld dan zo belangrijk dat je koste wat het kost nog wat wil hebben voor je paard?
Ja mensen wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel op de neus!

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:26

Beetje jammer dat onze manegehouder nu evengoed een uitgekoerste draver als manegepaard koopt.... :x Als ik dit zo hoor, kan je voor relatief weinig geld best een leuk paard voor de manege kopen. Maar die draver zal wel helemaaaal cheap zijn geweest.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:00

@Adrija

Vele maneges kopen geen dure paarden maar wel bruikbare paarden. Vele die daar lopen zijn niet geschrikt voor prive werk of hebben een bemerking deze paarden hadden altijd nog wel een plekje.
Het is alleen jammer dat vele mensen hun niet bruikbare paard niet in de manegeles willen hebben. En dat terwijl de meeste onder ons het daar hebben moeten leren.

Waarom zou een uitgekoerste draver niet geschrikt zijn voor een manegeles?. Zijn wel paarden waar een gevorderde ruiter een uitdaging aan hebben en de galop komt vast wel goed kwestie van rijden en doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:00

Adrija schreef:
Beetje jammer dat onze manegehouder nu evengoed een uitgekoerste draver als manegepaard koopt.... :x Als ik dit zo hoor, kan je voor relatief weinig geld best een leuk paard voor de manege kopen. Maar die draver zal wel helemaaaal cheap zijn geweest.

Dat is voor een draver niet zo leuk, juist dravers staan dikwijls hoog in het bloed weet mijn zusje alles van, ze worden getraint om hard te gaan en een klein beetje been is al genoeg om ze te laten "vliegen", mijn zusje en mijn broer waren actief in de draf en rensport, dus vandaar een draver die uit is gekoerst kun je dan wel weer goed inzetten in de endurencesport want uithoudingsvermogen hebben ze! Een manege is een strafkamp voor ze!

Groetjes Rinda

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:01

Abeltje77 schreef:
Citaat:
Deed een huis-tuin-en-keukenpony vorig jaar nog 80 tot 100 euro, nu gaan ze voor niet meer dan 35 euro weg.

Uuuhhhh 8)7

dan hebben ze het vast over een shetlandhengstje ofzo??

Nee, over gewone rijpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:07

@ Joyce B, weet je er is een chronisch overschot aan mensen die niet eerst nadenken voor ze besluiten een paard aan te schaffen, hoe vaak heb ik het al niet gezien dat ouders een pony of paard aanschaffen voor zoon of dochter lief die er na een jaartje de brui aan geeft of mensen die impulsief een paard of pony kopen omdat ie zo zielig of leuk keek, :( GGGGrmpf, die mensen beseffen niet wat het betekend om paarden te houden, ergens werdt gezegt dat er steeds vaker mensen met paarden zijn ipv paardenmensen!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:10

is dat nu serieuz dat een huis - keuken - grasmaai pony voor niet meer dan 35 weg gaat ?
ALLE ik kan dat bijna niet geloven !
vroeger betaalde je voor zo een dier bij mijn weten al vlug 1000 - 5000 euro ? ! toch ?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:27

Isabonny schreef:
daffie1986 schreef:
@Brainless: Waarom kopen mensen dan zo'n paard als er al zo'n waslijst aan eisen aan vast zit??? Ik ben het er inderdaad wel mee eens dat voordat je dieren of mensen adopteert uit een ander land kijk eerst eens in je eigen land. Hier zitten er ook genoeg dieren in assiels en kinderen in opvang tehuizen. Om nog maar niet te spreken over hoeveel gezonde paarden er te koop staan.

Poeh, dat vind ik nogal wat om in 1 zin te noemen: kinderen en dieren! :\
Teneerste vind ik het totaal ongepast om in 1 zin met elkaar te vergelijken: alsof je een kind met een dier vergelijkt:n
Ten tweede: Alsof je net zo gemakkelijk "even" een kind adopteerd als bijv. een hond uit een Spaans asiel :n
Je moet eens proberen een kind in NL te adopteren: dat duurt zowieso veel langer als een kind uit het buitenland. Gemiddelde termijn om een NL kind te adopteren ligt rond de 7-8 jaar (enkele jaren geleden tenminste) en van een kind uit het buitenland "maar" ca. 4 jaar. Kan me voorstellen dat je dan voor een buitenlands kind kiest en niet eentje uit NL.
Ga naar een asiel, ongeacht of het hier in NL is of via een buitenlandse stichting en je krijgt zo een hond/kat of wat dan ook mee.

Ben het er wel mee eens om kwa dieren eerst in eigen land te kijken: ik ga zelfs niet eens al te ver voor een hond: ik heb 3 asiels hier in de omgeving zitten en zoek gewoon op internet als ik een nieuwe hond wil.
Bah, als ik het schrijf en ik denk dan aan de vergelijking met kinderen, dan krijg ik alweer zo'n gevoel van afschuw: kinderen ga je ook niet eerst uitzoeken op internet: kijken welke je het leukste vind en dan : JA, doe die maar!

Dat doe je gewoon niet: kinderen met dieren vergelijken. Je zal het wel niet zo bedoeld hebben, maar het schiet me even verkeerd.

Ik vergelijk ook geen dieren en kinderen met elkaar. Een dier is een dier en een mens is een mens, klaar. Ik zeg alleen dat als ik een dier zou adopteren ik deze uit eigen land zou halen en mocht ik niet het geluk hebben om zelf kinderen te kunnen krijgen zou ik deze ook gewoon eigen land adopteren. En dat heeft niks te maken met het vergelijken, denk dus dat ik niks verkeerds bedoel maar dat je zelf even in de spiegel moet kijken of 3 keer moet nalezen voor je op deze manier reageert.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:57

Prisca schreef:
Waarom zou een uitgekoerste draver niet geschrikt zijn voor een manegeles?. Zijn wel paarden waar een gevorderde ruiter een uitdaging aan hebben en de galop komt vast wel goed kwestie van rijden en doen.

off topic maar....
Waarom ik dat beestje niet geschikt vind..... hij is al op leeftijd, heeft na 5 jaar te hebben gekoerst alleen maar op het land gestaan. Dat arme ding (hoog in t bloed) draaft nu als een idioot door de bak. Het niveau op de manege is nou ook niet dat een paard er beter van wordt (dressuurmatig bijgeschaafd wordt)

:o maar misschien ben ik verwend, op mijn vorige manege elders in NL kochten ze oudere sportpaarden, die een goed leerpaard waren voor mensen die graag qua dressuur wat verder wilden komen. Dat gevoel dat ik met die paarden had, zie ik met die draver niet gebeuren hoor. Gelukkig kunnen we hier ook leuk buitenritten maken.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:28

Adrija daar sla je de spijker op z'n kop!!
Idd paarden die al wat hebben gelopen daar leer je wat van op de manege ( stappen, draven, galopperen, wijken, schouder voor etc.)
Van een draver die door de bak heen crosst leer je niks, ja hobbelen op de rug van een paard....
85,00 tot 100,00 voor een paard? Waar?
Weet niet wat dit is maar wij zijn aan dekgeld alleen al 900,00 kwijt.......
Ik neem aan dat we het met deze prijzen over afgekeurde shetveulens hebben???

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:47

ok, nogmaals, want iedereen bleef hier maar over die papieren bezig.
Ik bedoelde dus niet dat een paard een paar waw-namen op zn papier moet hebben om te kunnen spreken van een goed fokbeleid. van mij mag je prima kruisen, maar dan wel met een bedoeling.
Ik vind dat je tenminste nadenkt waarom je 2 bepaalde dieren wilt samenbrengen, dat er een gezond en behoorlijk resultaat gaat uikomen en dat je weet wat de bedoeling is dat er met het veulen gaat gebeuren. Als je op voorhand al zegt dat het eigenlijk geen paard is dat je zelf gaat houden, dan moet je VOOR het dekken goed nakijken of er wel vraag is naar wat jij gaat kweken en dat is helaas voor heel veel recent gekweekte paarden niet het geval.
Ook een merrie met een goed papier moet niet elk jaar een veulen krijgen vind ik (wat vaak wel de gewoonte is). een papier alleen doet het uiteraard niet (en zeker niet als er simpelweg te veel paarden zijn).

wat ik bedoelde met 'dan moet men maar wat meer betalen voor zijn paard' is dat iedereen die een paard wilt, zich zou moeten realiseren dat een kweker die het deftig wilt doen, veel tijd en moeite in een veulen steekt en dat iets meer betalen soms wel beter is...

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:11

Met papieren weet je wel wat de afstamming is en dus geen inteelt pleegt.
Geen papieren is geen info, voor het zelfde geldt krijg je daarom juist een draak van een kruising die idd niet aan de straatstenen te slijten is!.
Fokken is de mindere punten van je merrie, kruisen met de goede eigenschappen die een hengst wel bezit en vica versa.
Bijv. merrie slechte stap, hengst kiezen met een goede stap, merrie met een lichte hals aanzet, hengst kiezen met zwaardere hals aanzet.
Dit zijn maar een paar punten waar je als fokker oplet.
Daarom ga je ook naar shows toe om te kijken hoe het exterieur van een hengst is, zijn bewegingen, let je op stalgedrag etc.

Met alle respect maar een merrie zonder papier en dan een veulentje fokken met de hengst van de buurman kan een gelukstreffer zijn, maar dat is maar zelden zo en heeft echt helemaal niks met fokken of beleid te maken, maar je bent dan gewoon een vermeerderaar.
Door het fok maar raak beleid van deze vermeerderaars worden de goede fokkers 'gestraft' dmv de zéér lage prijzen, waar we dus nu allemaal de dupe van zijn door de lage prijzen.

En bokt-ers wat echt niet aan de straatstenen te slijten is en oud, versleten, ziek etc, wat is daar mis mee om dit in te laten slapen c.q. te slachten?
Ik hoop toch niet dat we naar toestanden gaan zoals in Amerika, waar beide niet mag er dus een gigantisch overschot is en paarden nu aan hun lot worden overgelaten met alle gevolgen van dien.
Zachte heelmeesters, maken nl. stinkende wonden.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:46

voor paarden en ponys die er goed uitzien, correct gebouwd en goed zijn opgevoed is nog wel markt hoor, alleen overheerst helaas het tegen overgestelde en dat verkoopt niet gauw.

als ik op marktplaats zoek dan valt voor mij het meerendeel al af, slecht in de vacht, te dun, vuil en vooral weinig energieke uitstraling, lange hoeven... en dan vinden ze het raar dat niemand bied.

ponys en paarden die er goed onderhouden uitzien word wel op geboden maar dat zijn er vergeleken met de rest bar weinig

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:58

Mijn paardje staat ook te koop. Krijg veel reacties en heb ook wel wat kijkers gehad, maar daar blijft het tot op heden bij. De vraagprijs is van mijn kant zeer zeker bespreekbaar, maar ik ga haar niet 'weggeven'. Dan fok ik er volgend jaar zelf wel een veulentje uit ;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:35

kimmetje89 schreef:
Mijn paardje staat ook te koop. Krijg veel reacties en heb ook wel wat kijkers gehad, maar daar blijft het tot op heden bij. De vraagprijs is van mijn kant zeer zeker bespreekbaar, maar ik ga haar niet 'weggeven'. Dan fok ik er volgend jaar zelf wel een veulentje uit ;)

Misschien moet je eerst maar eens je advertentie 'aantrekkelijk' maken, in plaats van zelf te oordelen over het feit of je merrie geschikt is voor de fokkerij. Je geeft nog niet eens aan wat de afstamming is.

kimmetje89 schreef:
Te Koop

Mooi (dames)paard
4-jarige KWPN merrie

Geheel dressuur gefokt, mooi papier dus tevens geschikt als fokmerrie.

Bovendien is je merrie simpelweg "te klein". Zeker in deze tijd en gezien de huidige markt.

Over het algemeen gezien kunnen we allemaal nog zoveel willen, maar zijn vaak 'blind' als het om onze eigen paarden gaat.
We hebben allemaal de mooiste, de beste en weggeven ( lees: prijzen aanpassen naar de huidige (markt) waarde ) doen we niet aan. Enigzins begrijpelijk, maar dan moet je ook niet klagen als je je paard ( of pony) niet verkoopt...

Nogmaals de media springt er gretig op in en doet er rustig nog een schepje bovenop om het verhaal nog "zieliger" te maken..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:48

Advertenties en presentatie doen inderdaad wel een hoop.

Goede stand- en bewegingsfoto's, los en onder het zadel, en liever nog een link naar filmpjes zodat het het dier in beweging en uitstraling kunt beoordelen. Nadeel bij een minder paard is dat ik dus ook niet ga kijken als het me niet bevalt wat ik zie, terwijl bij wat minder uitgebreid beeldmateriaal je misschien de gok neemt om in elk geval langs te gaan.

Opmerkingen als goed voor de fok zonder afstamming en zonder opname in het stamboek vind ik ook wat voorbarig...

Beroerde foto's uit een onvoordelige hoek en onverzorgde paarden verkopen ook minder goed. Iemand met een goed oog voor paarden kan er misschien doorheen kijken, maar de gemiddelde koper wil gewoon een mooi plaatje en gaat dan verder kijken naar de overige wensen op het lijstje...