'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:03

...met een DA die het verkeerd deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:03

Silass schreef:
chb schreef:
Als iedereen nu eens minder vlees in zijn algemeen ging eten. Waarom moeten we elke dag een lerp vlees op ons bord hebben??

Al mijn dieren worden thuis ingeslapen, in hun eigen omgeving.

Inderdaad, een vegaburgertje is ook heerlijk hoor!

Tja, dacht je dan werkelijk dat er dan minder paarden geslacht werden? Dan gaat er wel wat meer richting België, waar men veel meer paardenvlees eet dan hier. Of richting andere landen. Slachten gebeurt toch wel, en dat is een goede zaak. Zo geef je de mens een keuze of het dier nog nuttig mag worden gebruikt, ook na de dood. Of niet, en dan wordt 'ie verbrand. Prima. Ieder z'n keuze.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:07

ik ben vrijdag ochtend bij van veen... ben ook voor inslapen lekker thuis heb het 2 keer mee gemaakt en voor het gevoel lijkt het me beter.
ik kan dus vrijdag middag beamen hoe het is als een paard geschoten word...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:08

GamblersCup schreef:
Ireen_ schreef:
maar die indianenverhalen over inslapen kloppen ook niet helemaal.

Die zogenaamde "indianenverhalen" zijn de ervaringen van mensen met hun paarden...

Waarbij er in heel veel gevallen (zo vertelde mijn dierenarts) gewoon fouten worden gemaakt door de dierenarts, de narcose of het roesje wordt overgeslagen of er wordt gewoon veel te weinig gegeven.
Ik wil niet zeggen dat de ervaringen van die mensen niet waar zijn, dat geloof ik best.. en dat is heel erg.
Maar bij een operatie hoor je toch ook geen verhalen dat paarden een kwartier lang opspringen en niet onder narcose willen? Ook mijn dierenarts in utrecht heeft me verzekerd, dat kan echt niet.. alleen als je ze zonder narcose in 1 keer "doodspuit".

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:12

Dat vind ik altijd zo apart he.
Mensen vinden het dieronvriendelijk om een paard in te laten slapen omdat veel paarden zouden vechten tegen de "spuit" (de narcose dan wel te verstaan)maar op het moment dat hun paard een operatie zou moeten ondergaan dan is dat vechten ineens helemaal niet erg.Beetje krom.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:13

Ik denk niet dat dierenartsen zomaar ''te weinig'' geven of er iets ''wordt overgeslagen'' natuurlijk kan er een foutje gemaakt worden, maar het lijkt me gewoon niet dat DA's te weinig gaan geven o.i.d. zoiezo waar is het goed voor, en volgens mij(correct me if i'm wrong) kunnen ze er ook nog eens een dikke boete voor krijgen als ze vaak grove fouten maken door bijv. te weinig te geven wbt het inslapen van paarden?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:14

Illusion schreef:
Ik denk niet dat dierenartsen zomaar ''te weinig'' geven of er iets ''wordt overgeslagen'' natuurlijk kan er een foutje gemaakt worden, maar het lijkt me gewoon niet dat DA's te weinig gaan geven o.i.d. zoiezo waar is het goed voor, en volgens mij(correct me if i'm wrong) kunnen ze er ook nog eens een dikke boete voor krijgen als ze vaak grove fouten maken door bijv. te weinig te geven wbt het inslapen van paarden?

Waarvoor ehmm kostenbesparing en die boete ach wie controleert of ze te weinig geven?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:15

easygoing schreef:
Mensen vinden het dieronvriendelijk om een paard in te laten slapen omdat veel paarden zouden vechten tegen de "spuit" (de narcose dan wel te verstaan)maar op het moment dat hun paard een operatie zou moeten ondergaan dan is dat vechten ineens helemaal niet erg.Beetje krom.

heb je ooit een paard zien vechten tegen de dood?
en waar zie je ergens staan dat vechten tegen een narcose niet erg is, dat lijkt me nou ook geen fijn gezicht, maar imo toch wel iets anders als vechten tegen de dood..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:15

Illusion schreef:

Het is goed voor de centen? Narcose is duur namelijk.. Nee, volgensmij krijgen ze daar geen boete voor, volgensmij is daar ook geen controle op.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:16

Citaat:
Waarvoor ehmm kostenbesparing en die boete ach wie controleert of ze te weinig geven?

dit kun je volgens mij gewoon laten dmv. bloed, wel zsm. natuurlijk. ik heb 't ooit ergens gelezen of gehoord, maar weet 't verder ook niet

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:17

Illusion schreef:
easygoing schreef:

heb je ooit een paard zien vechten tegen de dood?
en waar zie je ergens staan dat vechten tegen een narcose niet erg is, dat lijkt me nou ook geen fijn gezicht, maar imo toch wel iets anders als vechten tegen de dood..

Waarom is het dan anders?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:18

omdat je tijdens een operatie geen fatale spuit krijgt misschien.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:18

Illusion schreef:
Citaat:

dit kun je volgens mij gewoon laten dmv. bloed, wel zsm. natuurlijk. ik heb 't ooit ergens gelezen of gehoord, maar weet 't verder ook niet

Dat zal best kunnen maar dan zal je toch ook zwart op wit moeten hebben dat een bepaalde da onjuist gehandeld heeft want anders kan je elke da zomaar laten opdraaien voor van alles.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:19

Ik heb nog nooit een paard onder narcose zien gaan voor een operatie, maar volgensmij valt dat wel mee met vechten over het algemeen? Voor een paard is er geen verschil, hij weet niet of hij geopereerd gaat worden of dood gaat, hij weet alleen dat hij buiten bewustzijn aan het raken is. Ik kan me voorstellend dat paarden daar angstig van worden en dat ze op dat moment even kunnen vechten, maar geen kwartier lang.
Als je zelf wel eens onder narcose bent geweest schijn je dat wel te kunnen beamen (ik ben zelf nog nooit onder narcose gegaan, dus.. geen idee ;) )
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 07-09-10 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:20

Illusion schreef:

Dus het zogenaamde vechten is niet erg als je paard een operatie moet ondergaan want omdat hij er dan beter van zou moeten worden (en de eigenaar uiteindelijk ook)is het ineens niet zielig?

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:21

Fijn dat van de Veen weer zo goed in het nieuws komt.
Ik ben op excursie daar geweest en dat beviel me erg goed ondanks het lugubere. Als ik het voor het kiezen dan zou ik mijn paardje dan ook daar heen brengen mocht ik op een punt staan die keuze te moeten maken.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:24

Laat ik wel even duidelijk maken dat ik niet per definitie anti slacht en pro spuit ben.
Vind alleen wel dat het slachten nu op een voetstuk geplaatst word en dat is gewoon weg niet reeel.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:25

Ireen_ schreef:
Mijn (vorige) dierenarts vertelde ook nog nooit een paard te hebben zien vechten, het schijnt zelfs haast onmogelijk te zijn als het netjes gedaan wordt. Je leest wel eens verhalen van paarden die een kwartier lang vechten en weer opspringen, dan is er gewoon geen narcose gebruikt. Tegen voldoende narcose kun je helemaal niet vechten!

Mijn pony was een vechter in de diepste zin van het woord, psychisch gezien dan.. lichamelijk kon ze niet meer, maar het inslapen verliep eigenlijk perfect, heel rustig. Ik heb geen moment angst gezien bij haar en het ging heel snel.
De bedoeling is ook altijd geweest dat ze thuis zou inslapen, maar die keuze heb ik niet kunnen maken, het is in Utrecht gebeurd.

Ik ben niet tegen slachten hoor, ieder zijn keuze, maar die indianenverhalen over inslapen kloppen ook niet helemaal.

Ik heb nog een mooi (en waargebeurd helaas) verhaal over het inslapen van ons oude paard. Anderhalve maand geleden kreeg onze gion koliek. 22 jaar, artrose en cushing en al voor de 4e keer in 2 maand tijd koliek. DA erbij gehaald natuurlijk en eerst nog geprobeerd maar midden in de nacht kwam het weer terug: keuze was of operatie of in laten slapen. Hij was te ziek om nog naar de slager te rijden, iets wat ik persoonlijk duidelijk prefereer. Dus ter plekke in laten slapen.
Hij ging in eerste instantie al niet gemakkelijk neer, maar na een poosje toch zover dat hij om ging. Daarna de definitieve spuit en wachten tot zijn ademhaling en hart zou stoppen. Dat duurde en duurde, dus de da nog een extra portie gegeven. Weer gewacht maar ook nu stopte hij niet met ademhalen helaas. Da moest midden in de nacht terug voor nog een ander middel om hem te doen stoppen met ademhalen. Toen hij terugkwam lag gion nog steeds levend in het weiland. Nog een portie, inmiddels genoeg om een olifant te vellen, maar er gebeurde niets. Er zat maar een ding op. Gion was godzijdank wel knock-out, maar nog niet dood. Hij zou volgens de dierenarts nog wel uren zo niet dagen zo kunnen liggen..verschrikkelijk. Hij had maar een optie: zijn halsslagader doorhalen zodat hij zou leegbloeden en dat hebben we helaas moeten doen. Geloof mij< its not a pretty sight om je paard dat je 16 jaar hebt gehad en heel gek op bent, moet zien leegbloeden in je eigen weilandje..niets moois of vredigs aan Maar goed, hij is dood.
Ik heb al eerder een heel geliefde pony in moeten laten slapen en ook dat vond ik niet mooi of rustig of sereen gaan. Mijn andere paard dat ik dit jaar heb weg moeten brengen hebben we naar de slager gebracht en echt waar, dat ging zo snel en schoon en zonder enige stress dat ik dat zeer zeker prefereer.
Ik was niet van plan om gions verhaal op bokt te zetten omdat ik vind dat iedereen moet doen waar hij/ zij zich goed bij voelt, maar als ik dan lees dat inslapen zoveel mooier en rustiger is dan gaat er bij mij iets borrelen. Ik ben erg dankbaar voor de paardenslagers in dit land, dat kan ik je wel vertellen.
Ik ben geen 11 en dit is geen indiananverhaal helaas ;(

kyrkelover

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:27

Uhm we dwalen hier eigenlijk wel van het artikel af.
Het gaat niet om het slachten vs euthenaseren, maar over het feit dat slachters ook gevoel hebben en er veel meer bij komt kijken bij het beroep slachter als de meeste mensen denken.
Oftewel dat je bijvoorbeeld ook de mensen moet kunnen steunen e.d.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:28

is het nodig om dit verhaal 2 keer te plaatsen?
En als we het er nu dan toch over hebben kan ik gelijk zeggen dat ik het enorm slordig van je da vind dat hij geen spullen achter de hand had mocht het mis gaan wat er dus gebeurd is.
Persoonlijk zou ik totaal geen vertrouwen in deze da hebben.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:28

kyrkelover schreef:
Het gaat niet om het slachten vs euthenaseren, maar over het feit dat slachters ook gevoel hebben en er veel meer bij komt kijken bij het beroep slachter als de meeste mensen denken.

ja dat heb ik dus ook een keer gepost al maar de mod heeft die reactie verwijderd ^)
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 07-09-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:29

Volgens mij had je dat al eerder gepost..
Ik blijf erbij, de dierenarts heeft (misschien wel per ongeluk) het verkeerde middel gegeven, of een totaal verkeerde dosis. Want bij een middel dat goed op de spieren inwerkt KAN het hart gewoonweg niet blijven kloppen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:30

kyrkelover schreef:

Dat is ook wel zo maar bij het plaatsen van dit soort berichten kan je ervan uitgaan dat je weer een dergelijke discussie zal krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:32

easygoing schreef:
Illusion schreef:

Dus het zogenaamde vechten is niet erg als je paard een operatie moet ondergaan want omdat hij er dan beter van zou moeten worden (en de eigenaar uiteindelijk ook)is het ineens niet zielig?

Zie het als pijnstillers. Ik zou mijn paard nooit chronisch aan de pijnstillers zetten omdat ik te onvolwassen ben om de beslissing te nemen om paard te laten gaan, is het echter voor 2 weken en is er daarna een goeie kans dat hij opknapt, zou ik het zeker doen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:33

8nnemiek schreef:
Volgens mij had je dat al eerder gepost..
Ik blijf erbij, de dierenarts heeft (misschien wel per ongeluk) het verkeerde middel gegeven, of een totaal verkeerde dosis. Want bij een middel dat goed op de spieren inwerkt KAN het hart gewoonweg niet blijven kloppen.

Voor de 1 volstaat de ene hoeveelheid narcose, voor de andere een andere. Is met elk dier zo.

Maar als jij perse gelijk wil hebben, is dat toch ook goed. Dan slaap je vast lekker vanavond! 8-)