"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HRE

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:05

Mistreal; Paard word netjes naar binnen gebracht word vast gezet, krijg nog even een praatje van de slager een aai over zn hoofd en het dier is weg. (Er was een topic over een paarden slager en daar waren bokkers geweest). Dier heeft totaal geen pijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:06

MariekeB schreef:
Nog even op site van rendac gekeken, idd of voor volledige vernietiging of tot brandstof.

Maar wel de beenderen die de slager overhoudt, die worden vermalen tot lijm en gelatine :)

kuzznathalie

Wat een discussie ook weer :P Kun je eindeloos over doorgaan. Ik zou mijn eigen paard wel kunnen eten, ik weet hoe goed ze het hier gehad heeft. En ik vind een paard niet meer dan koeien, varkens of kippen. Wij hebben hier vleeskoeien en vleesvarkens. Die hebben ook een superleven, dat kun je ook proeven :j Slager is echt niet verschrikkelijk:n Met koeien en varkens gaat het ook lang niet zo gestressed als men zegt.

mistral69

Marjoow schreef:
Nou, schaaldieren ook niet hoor :P Kreeften en krabben gaan levend het kokende water in ;)

ja dit is eigenlijk het zelfde als die puppies die in het water worden gegooid door dat ongevoelig mens

of heb is dat niet zo?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:07

mistral69 schreef:
Marjoow schreef:
Nou, schaaldieren ook niet hoor :P Kreeften en krabben gaan levend het kokende water in ;)

ja dit is eigenlijk het zelfde als die puppies die in het water worden gegooid door dat ongevoelig mens

of heb is dat niet zo?

Nee, want op dat wat jij zegt stond een straf. Van de schaaldieren is legaal.
Ooit Deadliest Catch gezien??

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:09

Silass schreef:
Marjoow schreef:
Jij reageert ook totaal vanuit je emotie.

Een paard slachten, vind ik diervriendelijker dan een paard in laten slapen. Waarom? Omdat paarden vechten tegen de spuit, en tegen de vloeistof. Een kogel door zijn hoofd, is hard, maar hij is wel in 1x dood. Geen stress, geen gevecht. Bang, klaar.

Dat is zeker niet altijd zo hoor, ik heb met heel veel rust en zonde stres afscheid kunnen nemen van mijn pony die een spuitje gekregen heeft. Maar zoals ik al zei, ik vind de slager niet verschrikkelijk, voor als het écht nodig is, maar wel voor afgedankte gezonde dieren.

Waar moeten die afgedankte dieren heen dan? Ga jij ze allemaal opvangen?

HRE

En ik neem aan dat bij schaaldieren die in dat kokende water worden gegooit het niet lang volhouden?
snap je vergelijking wel over puppie's en schaaldieren :+

Anoniem

Marjoow schreef:

Tegenwoordig niet altijd meer. Er word soms een mespunt in de hersenen gezet zodat ze hersendood zijn en direct erna gaan ze de pan in.

mistral69

HRE schreef:
Mistreal; Paard word netjes naar binnen gebracht word vast gezet, krijg nog even een praatje van de slager een aai over zn hoofd en het dier is weg. (Er was een topic over een paarden slager en daar waren bokkers geweest). Dier heeft totaal geen pijn.

oke vind ik belangrijk maar hoe kan het dat de paarden wat ik zag op het filmpje er zo rustig bij staan te wachten?

dacht dat ze wel wat hoorden van een paard dat gelacht word of dat ze het ruiken

ze staan zo rustig te wachten , of krijgen ze een roesje ofzo

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:12

Ze zullen het zeker wel ruiken.. zal wel even topic opzoeken over die exursie..

mistral69

Asyaa schreef:
Marjoow schreef:

Tegenwoordig niet altijd meer. Er word soms een mespunt in de hersenen gezet zodat ze hersendood zijn en direct erna gaan ze de pan in.

ja je zou zelf maar in koend water worden gegooid

vreselijk toch net als die puppies

Marjo

Ik denk dat mensen er veel te veel achter zoeken. Een paard die kan die link niet leggen. Die ruikt iets wat anders ruikt, maar ik geloof niet dat hij die link kan leggen van: Ik ruik bloed --> Ik ga zo dood.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:13

Jilletje schreef:
Het is paard waardiger om het af te maken, de eeuwige handel....dat vind ik sneu.
is dat dan zo leuk voor het paard?? van eigenaar naar ponnyclub naar eigenaar en ga zo maar door.

ook zal de markt gezonder worden als er veel van 'deze' paarden verdwijnen.

Dus een kind die zijn ouders kwijt raakt en van pleeg gezin naar pleeg gezin gaat kan ook maar beter worden afgemaakt??
er zijn zat paarden die van de ene baas naar de andere baas nog steeds een perfect leven hebben! het is niet leuk dat ze altijd maar weer worden verkocht, maar toch denk ik dat ze liever lekker op het land staan met soort genoten en dan overdag een uurtje worden mee geplukt om iets te doen.

Vind je het ene paard anders als het andere? is allebei van vlees en bloed toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:13

mistral69 schreef:
oke er moet soms een paard geslacht worden
vind belangrijk dat dit diervriendelijk gebeurd
maar hoe gaat dat eigenlijk?
ga er niet naar kijken want dat kan ik echt niet zien!

De paarden worden binnengeleid door iemand, vaak de eigenaar of een bekende daarvan. Vrijwel direct word het 'pistool' op het hoofd van het paard gezet. Hieruit komt geen kogel, maar een stalen pin. Deze pin zorgt ervoor dat het paard direct hersendood is. Het paard is hersendood voordat de zenuwpulsen vanuit de hoofdhuid de hersenen bereiken, en voelt dus letterlijk niks. Stress is er vaak niet, en mocht dit toch zijn dan komt dit vaak door stress van de begeleider (niet wonderbaarlijk, het is toch iets belangrijks uit je leven).

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:14

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:14

mistral69 schreef:
Asyaa schreef:

Ja, maar de vergelijking met de puppies vind ik hier eigenlijk niet reeel. Want, die schaaldieren worden gevangen en vervolgens opgegeten. Deze puppies werden gewoon zonder pardon het water in gegooid, waar verder niets mee gedaan werd.
Zit wel een verschil in vind ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:15

mistral69 schreef:

Zoek op youtube, het duurt nog geen 3 seconden. Slacht verder is niet echt interessant. Leeg laten lopen, villen, e.d.

Paard krijgt pin door het hoofd, is hersendood en zakt meteen in elkaar omdat de hersenen de spieren e.d. niet meer kan aansturen.
Dit alles gebeurd in minder dan een halve seconde.
Je ziet het paard nog wat spiertrekkingen vertonen, maar dat doen mensen ook als ze dood zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:16

mistral69 schreef:
Asyaa schreef:

Ik snap je vergelijking niet. De kreeften, wanneer deze eerst hersendood worden gemaakt, voelen niks van het water. Worden ze niet hersendood gemaakt is het ook met ze gedaan binnen seconden.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:17

Citaat:
De verleiding om te gaan fokken werd groter, ook voor hobbyisten die het niet van de peperdure topsportpaarden moeten hebben, maar van de recreatie. Behalve om te vervangen en te verbeteren, werd er vooral gefokt om te vermeerderen.

Leuk verhaal maar het vermeerderen gebeurd nog steeds. Maar wel door de grote jongens"de heren hengstenhouders". Elke merrie van wie dan ook willen ze vol hebben maar de meeste hobbyfokkers bedanken. Wanneer we eens goed gaan kijken bij de veilingen zijn het weer de gevestigde orde die aan bod komen, vind ik niet erg hoor ik kom er niet met veulens maar er zijn er genoeg die zulke mooie veulens uit elite merries hebben maar nooit geselecteerd worden omdat het een vriendenspel is en zal blijven waarbij het vermeerderen al jaren geleden een halt had moeten toe geworpen wat ik hier op bokt ook al eens heb aangehaald tijden terug. Ik werd voor gek verklaard, maar zo gek was ik dus niet. Ik blijf een voorstander van een beperking van het aantal veulens die bij hengstenhouders geworpen mogen worden. Laat ze maar weer het land in gaan om fokproducten te kopen van hun eigen hengsten, dan help je ook de economie en de kans op goede producten die anders niet gezien worden. Wie weet zijn er nog meer Nimmerdors of Totilasjes dan wij weten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:18

Silass schreef:
Dat paarden die écht wat mankeren bij de slager eindigen oke, maar ik vind dat mensen hier in dit toppic zo respectloos over hun dier praten, echt walgelijk .. Alsof t dier een gebruiksvoorwerp is. Zulke mensen zouden een andere hobby moeten kiezen.

Een slager die staat te springen en te juigen om dieren dood te mogen maken vind ik overerigens ook verschrikkelijk klinken. Die geeft ook duidelijk niet om de dieren, en kijkt enkel naar het geld. Ik vind dan ook dat een slager geen gezonde paarden af zou mogen maken, maar enkel dieren die echt niet meer te redden zijn.

En ja ik ben ook vega, dus ik eet geen vlees van geen enkel dier. Ik heb respect voor elk levend wezen.

Geweldig, waar staat dat een slachter staat te springen?
Misschien even een fotoverslag van de Excursies in Nijkerk (bij Van Veen uit dit artikel!!!) bekijken, en neem ook even tijd voor de filmpjes...
Erg lage reactie dit...

Eet dan ook geen brood of snoep, lees geen boeken en gebruik geen leren voorwerpen.
En nog beter: Ga niet op een paard zitten, maar laat deze in de vrije natuur.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:24

Janine1990 schreef:
mistral69 schreef:

Zoek op youtube, het duurt nog geen 3 seconden. Slacht verder is niet echt interessant. Leeg laten lopen, villen, e.d.

Paard krijgt pin door het hoofd, is hersendood en zakt meteen in elkaar omdat de hersenen de spieren e.d. niet meer kan aansturen.
Dit alles gebeurd in minder dan een halve seconde.
Je ziet het paard nog wat spiertrekkingen vertonen, maar dat doen mensen ook als ze dood zijn. :)

Of een kip die zonder kop doorloopt, komt door de adrenaline ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:26

Marjoow schreef:
Of een kip die zonder kop doorloopt, komt door de adrenaline ;)

Jeup, en hoe m'n vader dat vertelde, en altijd in een deuk lag...
ONVERBETERLIJK _O-

Het is dat ik een nare ervaring met kop zonder kip heb gehad toen ik m'n tienerjaren nog niet had bereikt, maar anders had ik het graag eens willen zien!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:45

ik ga nu toch sterk overwegen om toch maar eens een paardenbiefstukje te gaan kopen enne opeten.
Ik eet tenslotte ook kip terwijl we kippen in de ren hebben.We hebben nu ook wat haantjes, als die lastig worden, gaan we die ook laten slachten, vind ik best moeilijk maar ze hebben een goed leven gehad en zijn lekkerder dan de kippen uit de supermarkt.
Ik vind het wel dubbel, nu zoveel paarden naar de slacht, maar zie liever dat iemand zijn paard netjes wegbrengt dan ergens laat verwaarlozen.
Ik hoop ook dat mensen nu door dit nieuws, bewuster worden in het fokken, niet alleen mooie paarden fokken, maar goed fokken met een doel en niet vermeerderen.
als je fokt moet je goed voor ogen hebben wat je doel van het fokken is.
Idd niet de kromme hengst van de buren zetten of jou eigen schattige papierloze merrie en uiteindelijk geen plek hebben voor het veulen en geen koper kunnen vinden.
Paardenvlees is eerlijker vlees dan de meeste andere dieren die we opeten.
ik vind het wel jammer dat ik nog nergens afvalvlees van paarden kan aankomen voor mijn honden, wel rund en schaap. mijn honden krijgen geregeld pens, hart en botten. Ik zou graag paard aan dat rijtje toevoegen.
en ja ik ben dol op mijn eigen paarden en moet er niet aan denken om ze naar de slager te brengen.
Wel heb ik al geinformeerd bij de slachter bij ons in de buurt ofdat het mogelijk is dat als 1 van de paarden bv zijn been breekt, hoe dit op te lossen zonder verder leed:
mijn dierenarts mag hem dan afschieten in de wei (zoals het dus ook bij de slachter gebeurd) en dan halen ze hem op.
Niet alleen maar een fijne gedachte maar wel iets waar ik me in kan vinden.
Hoop nooit die beslissing te hoeven maken hoor.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:52

Mistral_Bink schreef:
Jilletje schreef:
Het is paard waardiger om het af te maken, de eeuwige handel....dat vind ik sneu.
is dat dan zo leuk voor het paard?? van eigenaar naar ponnyclub naar eigenaar en ga zo maar door.

ook zal de markt gezonder worden als er veel van 'deze' paarden verdwijnen.

Dus een kind die zijn ouders kwijt raakt en van pleeg gezin naar pleeg gezin gaat kan ook maar beter worden afgemaakt??
er zijn zat paarden die van de ene baas naar de andere baas nog steeds een perfect leven hebben! het is niet leuk dat ze altijd maar weer worden verkocht, maar toch denk ik dat ze liever lekker op het land staan met soort genoten en dan overdag een uurtje worden mee geplukt om iets te doen.

Vind je het ene paard anders als het andere? is allebei van vlees en bloed toch?

Sorry hoor, maar dit kan je absoluut niet met elkaar vergelijken 8)7. Er zijn idd. veel kinderen die in pleeggezinnen en dergelijke zitten, maar daar wordt mee gecommuniceerd. Dat kind kan ook voor zichzelf opkomen. Nu wil ik niet zeggen dat al die kinderen goed terechtkomen, maar dat hoeft ook niet goed te gaan als ze uit een modelgezin komen. Met paarden is het nog maar de vraag of ze daadwerkelijk in een mooie wei met soortgenoten terecht komen keer op keer als ze weer doorverkocht worden. Ken er ook genoeg die 23uur per dag op stal staan bij één en de zelfde eigenaar. Helaas kan dat dier niet voor zichzelf opkomen en heeft het maar gestaag te ondergaan wat wij er mee doen. Mijn eigen paard was vals toen ik hem net had en na wat speurwerk kwam ik er achter dat ik niet de 4e eigenaar maar de 10e was in 5 jaar tijd. Het is dat ik de tijd voor hem had genomen want een ander had hem miss. alweer doorverkocht en dan had hij al op iemands bord gelegen.

Wat het slachten betreft vind ik dat iedereen dat zelf moet weten. Je hoort altijd negatieve en positieve berichten zowel van de slacht als het insapen van dieren. Ik denk dat je dat zelf moet bepalen en niet zo zeer vanwege het geld maar vanwege de gezondheid van een dier.

Iemand die ik ken heeft zijn paard naar de slacht gebracht nadat was geconstateerd dat het dier een tumor had. Nu was dit paard geheel gericht op deze man en durfde niet eens het erf af vanwege verlatingsangst. Het beestje was 26jaar. Toch brengt die ''sorry hoor'' eikel _-:( dat paard naar de slacht en dat arme dier moest ook nog 3 dagen wachten voordat hij opgehaald kon worden. Dit vind ik misdadig, hij had dat dier meteen in moeten laten slapen als hij idd. zoveel van het paard hield als hij beweerde. En dan nog te bedenken dat dat paard niet voor menselijke consumptie geslacht kon worden, maar zeer waarschijnlijk in onze blikjes katten/hondenvoer terecht is gekomen :r

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:54

Mistral_Bink schreef:

Als dat jouw idee is over verantwoordelijkheid nemen, moet je 't vooral zo doen. Denk dat jouw gedachte dat het soort paarden waar het hier over gaat bij de gemiddelde handelaar lekker op het land staan wat optimistisch is. 't Zijn namelijk meestal geen filantropische instellingen...