Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nessah schreef:Ik zou iemand nooit vertrouwen als ik mijn paard zou verkopen voor 200 euro.. Stel * klopt hard af* ze krijgt iets waardoor ze niet meer bruikbaar is voor de sport. Dan houd ik haar, kan ik het niet meer betalen ( wat gelukkig wel heeeeel raar moet lopen wil dat gebeuren) dan doe ik haar naar de slacht. Heel hard misschien, maar dat is de enige garantie dat ze nooit in slechte handen komt.
Hoeveel verhalen er wel niet zijn van mensen die hun paard als grasmaaier ofzo weg deden en hem later op de markt of marktplaats weer terug zien.. Hoeveel mensen er wel niet bedrogen zijn.. Ik vertrouw niemand in de paardenwereld, alleen mezelf. Mijn paard is mijn verantwoordelijkheid en als hij nog maar de slachtprijs waard is, ga ik hem écht niet voor die prijs verkopen.
Maar goed, ieder zo zijn eigen mening
Nessah schreef:Ik zou iemand nooit vertrouwen als ik mijn paard zou verkopen voor 200 euro.. Stel * klopt hard af* ze krijgt iets waardoor ze niet meer bruikbaar is voor de sport. Dan houd ik haar, kan ik het niet meer betalen ( wat gelukkig wel heeeeel raar moet lopen wil dat gebeuren) dan doe ik haar naar de slacht. Heel hard misschien, maar dat is de enige garantie dat ze nooit in slechte handen komt.
Hoeveel verhalen er wel niet zijn van mensen die hun paard als grasmaaier ofzo weg deden en hem later op de markt of marktplaats weer terug zien.. Hoeveel mensen er wel niet bedrogen zijn.. Ik vertrouw niemand in de paardenwereld, alleen mezelf. Mijn paard is mijn verantwoordelijkheid en als hij nog maar de slachtprijs waard is, ga ik hem écht niet voor die prijs verkopen.
Maar goed, ieder zo zijn eigen mening
Farmgirl schreef:Overigens hoeft een vb paard niet minder te fokken dan een ster of een keur. Want een predikaat zegt niet altijd iets over de sport. Kijk maar naar de keurmerries, hoeveel daarvan lopen succesvol in de sport.
Sonja schreef:8nnemiek schreef:De markt voor tinkers met lange manen gaat nog steeds goed hoorAl krijg je er nu nog maar 3000 voor ipv 4000.
Is dus niet kostendekkend als je ze daar drie jaar voor moet opfokken, en derhalve potentiële salami gezien de huidige financiële situatie en daarmee samenhangende tendens in de slachthuizen...
Dekgeld 500 euro
Veeartskosten (scannen, extra controle, entingen bij geboorte etc) 200 euro
Extra stallingskosten eerste halfjaar bij merrie 6x 50 euro = 300 euro
2,5 jaar (30 maanden) opfok a 100 euro/mnd = 3000 euro
Entingen en hoefsmid gedurende eerste 3 jaar = 300 euro
Et voila, kostprijs (mits er niets misgaat!) is al rond de 4300 euro voor een driejarige
8nnemiek schreef:Dat is verwaarlozing, dat is heel iets anders dan gewoon met pensioen!
Nessah schreef:Ik denk niet dat dit topic gaat over hoe slachters zijn, maar meer over het aantal paarden wat onverkoopbaar blijkt te zijn en of dat verklaarbaar is dat er zoveel bij de slacht belanden.
Caesar schreef:Ik denk niet dat een goed paard bij een slager terecht komt. Voor een beetje bedrag komt die gewoon nog prima terecht.
Nessah schreef:Farmgirl schreef:Overigens hoeft een vb paard niet minder te fokken dan een ster of een keur. Want een predikaat zegt niet altijd iets over de sport. Kijk maar naar de keurmerries, hoeveel daarvan lopen succesvol in de sport.
Als je paard Ster is word je uitgenodigd voor de Centrale Keuring. Deze is per provincie. Op de Centrale Keuring kan een merrie Voorlopig Keur worden verklaard. Als de merrie het predikaat IBOP/EPTM heeft behaald of een sportprestatie heeft behaald van minimaal Z1 + 1 dressuur of M + 5 samengestelde wedstrijdsport wordt ze Keur verklaard.
Dus keur merries lopen degelijk in de sport, anders worden ze geen keur. Lees hier maar meer: http://www.bokt.nl/wiki/Predikaat_%28KWPN%29
Feit is dat een merrie met predikaat altijd geld waard is omdat ze uit een bewezen lijn komt, of dat ze zichzelf bewezen heeft of zelfs allebei. Dat maakt het een interessant paard voor de fok.
Nessah schreef:[
Dus keur merries lopen degelijk in de sport, anders worden ze geen keur. Lees hier maar meer: http://www.bokt.nl/wiki/Predikaat_%28KWPN%29
Feit is dat een merrie met predikaat altijd geld waard is omdat ze uit een bewezen lijn komt, of dat ze zichzelf bewezen heeft of zelfs allebei. Dat maakt het een interessant paard voor de fok.
Huertecilla schreef:Wat de dood betreft hebben verschillenden hier het helemaal goed op het netvlies. Dood is dood is afgelopen. Geen weet van niets, geen onzekere toekomst.
Daarbíj komt dat in míjn ogen aardig wat paarden toch al beter af zijn zonder hun oliebol. Dood is ook geen lijden meer.
Zeker met het stallingseizoen voor de boeg voor veel paarden, is de dood voor menig paard een zegen.
Tallie1979 schreef:Het gebeurd vaker dan jij denkt onder de noemer "pensioen" Echt, echt waar..
Als je het geld niet meer hebt, wat is dan het eerste wat je doet? Besparen op hanarchement.. Dus geen dekjes meer.. Daarna komt het zadel, men laat het niet meer controleren/opvullen.. Dan krijg je dat ze de ijzers eraf gaan halen en dat de tandarts en osteo niet meer komen.. Dan moet het paard op een goedkopere wei met minder voorzieningen, dan ga je krijgen dat er beknibbeld gaat worden op wormenkuren.. Sommigen stoppen zelfs met enten..
Uiteindelijk sturen ze paard maar met pensioen omdat er geen geld meer voor is en staat paard "weg te pensioeneren" op de wei met te lange tenen omdat de baas er geen poen meer voor heeft..
Dan maar dood, voor de een heel cru, voor het paard een opluchting, die voelt er niks meer van..