Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:18

ik sluit me helemaal bij nessah aan.je kan geen mensen haast meer vertrouwen,en dan is het paard beter bij de slacht af.als dat het in verkeerde handen of de handel terecht komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:18

Toch vind ik dat een gezond paard altijd meer dan de slachtprijs waard is. Er is altijd wel ergens het perfecte baasje te vinden.
Ik zou dan persoonlijk denk ik alleen op bokt een advertentie plaatsen, en een paard gewoon voor een laag bedrag aanbieden. Dan kun je iig de mensen een beetje controleren, hun profiel en berichten. De echte dierenliefhebbers haal je er toch wel makkelijk tussenuit hier :)

geentelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:20

ElCamino schreef:
pffff "Jan van Veen klink hard en meedogenloos"" lekker weer, Jan wordt afgeschilderd als meedogenloze man.... als er nou IEMAND gooed is voor de dieren is hij het wel !!!!!!

????goed voor dieren????een paardeslachter???

Nessah

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:21

@geentelft: Voordat de discussie uitbarst. Zoek maar eens op zijn naam, zijn al verschillende excursies geweest en veel mensen kennen hem. Zeker een dierenvriend.

8nnemiek

Sja, ik denk ook niet dat een echte dierenvriend zo'n beroep kiest.. Maar hij schijnt wel rustig en begripvol te handelen..

Faline

Ik heb dit jaar 3 dieren (2 pony's en een paard) uit eigen (hobby)fok vrij vlot verkocht gelukkig, maar toch minder vlot dan de handel zo'n 5 jaar terug ging.
Ik had 2 palomino's te koop, een paard met goed warmbloed papier, net beleerd en een d-pony m dress en klasse 2 endurance startgerechtigd. Beide wel vraag naar opzich, maar er werd wel terughoudender op gereageerd.
Ik had ook nog een koffievosje te koop, een e-pony, letterlijk bomproof en heel erg mensgericht.
Die ging wat minder snel, ondanks een bekende vader (FS don't worry) maar toen er eenmaal wat mensen kwamen kijken ging het ook snel, het was echt zo'n pony die je gewoon irl moest zien, dan was je meteen verkocht. En dat gebeurde dus ook.

Maar nu net voor de herfst/winter paarden verkopen is inderdaad een crime. Die van mij zijn allemaal begin van het (voor-)jaar verkocht. Dat is imo toch ook de betere tijd om te verkopen. :j

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:23

Wat heeft het er mee te maken dat het een paardenslachter is? Aan je reactie te zien lijkt het alsof je iets hebt tegen alle paardenslachters, heb je dan ook iets tegen dierenartsen die andere dieren uit hun lijden verlossen?
Ook een paardenslachter kan goed zijn voor de dieren die hij slacht, de weg van de trailer tot het moment dat het paard dood is is erg belangrijk voor het paard en ook voor degene die er bij is en de slager die beiden met respect behandeld en het paard zo snel en rustig mogelijk afmaakt is in mijn ogen toch goed voor de dieren.

edit: wat als er geen paardenslachters waren? Als je dan een paard hebt wat moet worden afgemaakt heb je de keus niet eens meer en zit je vast aan de DA met zijn spuitjes, voor paarden die de trailer niet meer in kunnen misschien het makkelijkst maar voor een gezond paard dat (om wat voor reden dan ook) moet worden afgemaakt is dat ook niet prettig want zijn lichaam stopt met werken terwijl hij wel nog verder wil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:26

Nessah schreef:
Ik zou iemand nooit vertrouwen als ik mijn paard zou verkopen voor 200 euro.. Stel * klopt hard af* ze krijgt iets waardoor ze niet meer bruikbaar is voor de sport. Dan houd ik haar, kan ik het niet meer betalen ( wat gelukkig wel heeeeel raar moet lopen wil dat gebeuren) dan doe ik haar naar de slacht. Heel hard misschien, maar dat is de enige garantie dat ze nooit in slechte handen komt.
Hoeveel verhalen er wel niet zijn van mensen die hun paard als grasmaaier ofzo weg deden en hem later op de markt of marktplaats weer terug zien.. Hoeveel mensen er wel niet bedrogen zijn.. Ik vertrouw niemand in de paardenwereld, alleen mezelf. Mijn paard is mijn verantwoordelijkheid en als hij nog maar de slachtprijs waard is, ga ik hem écht niet voor die prijs verkopen.

Maar goed, ieder zo zijn eigen mening :)

Klopt, daarbij zijn de mensen die geen geld hebben voor de aanschaf meestal ook niet in staat om de D.A te betalen of goed in de basisbehoefte van het paard te voorzien.
Er zijn uitzonderingen, vaak zijn dat mensen die niet van plan waren om een paard (erbij) te kopen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:27

Ik denk niet dat dit topic gaat over hoe slachters zijn, maar meer over het aantal paarden wat onverkoopbaar blijkt te zijn en of dat verklaarbaar is dat er zoveel bij de slacht belanden.

Farmgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:33

Elk nadeel heeft een voordeel, want ik heb een aantal leuke paarden voor weinig geld kunnen kopen. Paarden die normaal voor mij niet haalbaar zijn. Ik weet dat het hard klinkt....
Overigens hoeft een vb paard niet minder te fokken dan een ster of een keur. Want een predikaat zegt niet altijd iets over de sport. Kijk maar naar de keurmerries, hoeveel daarvan lopen succesvol in de sport.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:34

Nessah schreef:
Ik zou iemand nooit vertrouwen als ik mijn paard zou verkopen voor 200 euro.. Stel * klopt hard af* ze krijgt iets waardoor ze niet meer bruikbaar is voor de sport. Dan houd ik haar, kan ik het niet meer betalen ( wat gelukkig wel heeeeel raar moet lopen wil dat gebeuren) dan doe ik haar naar de slacht. Heel hard misschien, maar dat is de enige garantie dat ze nooit in slechte handen komt.
Hoeveel verhalen er wel niet zijn van mensen die hun paard als grasmaaier ofzo weg deden en hem later op de markt of marktplaats weer terug zien.. Hoeveel mensen er wel niet bedrogen zijn.. Ik vertrouw niemand in de paardenwereld, alleen mezelf. Mijn paard is mijn verantwoordelijkheid en als hij nog maar de slachtprijs waard is, ga ik hem écht niet voor die prijs verkopen.

Maar goed, ieder zo zijn eigen mening :)

Volledig akkoord mee.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:38

Farmgirl schreef:
Overigens hoeft een vb paard niet minder te fokken dan een ster of een keur. Want een predikaat zegt niet altijd iets over de sport. Kijk maar naar de keurmerries, hoeveel daarvan lopen succesvol in de sport.

Als je paard Ster is word je uitgenodigd voor de Centrale Keuring. Deze is per provincie. Op de Centrale Keuring kan een merrie Voorlopig Keur worden verklaard. Als de merrie het predikaat IBOP/EPTM heeft behaald of een sportprestatie heeft behaald van minimaal Z1 + 1 dressuur of M + 5 samengestelde wedstrijdsport wordt ze Keur verklaard.

Dus keur merries lopen degelijk in de sport, anders worden ze geen keur. Lees hier maar meer: http://www.bokt.nl/wiki/Predikaat_%28KWPN%29
Feit is dat een merrie met predikaat altijd geld waard is omdat ze uit een bewezen lijn komt, of dat ze zichzelf bewezen heeft of zelfs allebei. Dat maakt het een interessant paard voor de fok.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:40

Sonja schreef:
8nnemiek schreef:
De markt voor tinkers met lange manen gaat nog steeds goed hoor :D Al krijg je er nu nog maar 3000 voor ipv 4000.

Is dus niet kostendekkend als je ze daar drie jaar voor moet opfokken, en derhalve potentiële salami gezien de huidige financiële situatie en daarmee samenhangende tendens in de slachthuizen...

Dekgeld 500 euro
Veeartskosten (scannen, extra controle, entingen bij geboorte etc) 200 euro
Extra stallingskosten eerste halfjaar bij merrie 6x 50 euro = 300 euro
2,5 jaar (30 maanden) opfok a 100 euro/mnd = 3000 euro
Entingen en hoefsmid gedurende eerste 3 jaar = 300 euro

Et voila, kostprijs (mits er niets misgaat!) is al rond de 4300 euro voor een driejarige

Ik vind dit een heel gunstige berekening. Ik ben aanzienlijk meer kwijt aan mijn veulens tot het moment van 3 jaar.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:44

8nnemiek schreef:
Dat is verwaarlozing, dat is heel iets anders dan gewoon met pensioen!

Het gebeurd vaker dan jij denkt onder de noemer "pensioen" Echt, echt waar..

Als je het geld niet meer hebt, wat is dan het eerste wat je doet? Besparen op hanarchement.. Dus geen dekjes meer.. Daarna komt het zadel, men laat het niet meer controleren/opvullen.. Dan krijg je dat ze de ijzers eraf gaan halen en dat de tandarts en osteo niet meer komen.. Dan moet het paard op een goedkopere wei met minder voorzieningen, dan ga je krijgen dat er beknibbeld gaat worden op wormenkuren.. Sommigen stoppen zelfs met enten..

Uiteindelijk sturen ze paard maar met pensioen omdat er geen geld meer voor is en staat paard "weg te pensioeneren" op de wei met te lange tenen omdat de baas er geen poen meer voor heeft..

Dan maar dood, voor de een heel cru, voor het paard een opluchting, die voelt er niks meer van.. :)

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:44

Nessah schreef:
Ik denk niet dat dit topic gaat over hoe slachters zijn, maar meer over het aantal paarden wat onverkoopbaar blijkt te zijn en of dat verklaarbaar is dat er zoveel bij de slacht belanden.

helemaal mee eens!

want wat komt er nu eigenlijk bij de slacht terecht?
zijn dat oude versleten paarden?
pony,s die maar als hobby worden gehouden en dan opgeruimd( kosten niets en we hebben nog geen asiel).
Sportpaarden met een bv 3 of 4 op het straalbeen en de verzekering ze overneemt( niet geschikt voor de sport) ?
Het recreatie tinker enzv paard die toch niet zo leuk is als we dachten?

Caesar

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:54

Tjaa, ik kijk hier een beetje dubbel naar toe. Ik denk inderdaad dat paarden die wat mankeren eerder naar de slager toegaan dan dat er behandeld wordt ter verlenging van een leven. En ook de aanvoer naar markten van "klein grut" zal hier ook bedoeld worden. In die zin denk ik dat het onoverkomelijk is, maar dat mensen nu eerder die beslissing maken omdat het teveel kost.

Daarnaast.. ik geloof niet dat deze stijging door "gezonde paarden" komt. Ik denk niet dat een goed paard bij een slager terecht komt. Voor een beetje bedrag komt die gewoon nog prima terecht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:09

Caesar schreef:
Ik denk niet dat een goed paard bij een slager terecht komt. Voor een beetje bedrag komt die gewoon nog prima terecht.

Ik denk dat er steeds meer gezonde paarden bij de slacht komen.
Wat een paard waard is, is volkomen irrelevant als er geen koper is.
Wanneer er geen geld is voor het onderhoud voor het paard is de besparing het kriterium.
Nood dwingt.
Geen geld = geen geld.
De slachtprijs is niet alleen de opbrengst maar ook de kostenbesparing.
6 maanden stalling tot het volgende verkoopseizoen á 350 + aanvullende kosten + slachtprijs is een kleine 3000,- euro besparing tegenover wát? Misschíen een koper voorjaar 2011 in een economie die écht nog niet hosanna is dan en dan moet je ook nog een paard hebben wat dit vlot waard is.

Wat de dood betreft hebben verschillenden hier het helemaal goed op het netvlies. Dood is dood is afgelopen. Geen weet van niets, geen onzekere toekomst.
Daarbíj komt dat in míjn ogen aardig wat paarden toch al beter af zijn zonder hun shitleven. Dood is ook geen lijden meer.
Zeker met het stallingseizoen voor de boeg voor veel paarden, is de dood voor menig paard een zegen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:10

Nessah schreef:
Farmgirl schreef:

Als je paard Ster is word je uitgenodigd voor de Centrale Keuring. Deze is per provincie. Op de Centrale Keuring kan een merrie Voorlopig Keur worden verklaard. Als de merrie het predikaat IBOP/EPTM heeft behaald of een sportprestatie heeft behaald van minimaal Z1 + 1 dressuur of M + 5 samengestelde wedstrijdsport wordt ze Keur verklaard.

Dus keur merries lopen degelijk in de sport, anders worden ze geen keur. Lees hier maar meer: http://www.bokt.nl/wiki/Predikaat_%28KWPN%29
Feit is dat een merrie met predikaat altijd geld waard is omdat ze uit een bewezen lijn komt, of dat ze zichzelf bewezen heeft of zelfs allebei. Dat maakt het een interessant paard voor de fok.

IBOP of Eptm is geen sport, dat is gewoon een test.
Daarnaast zijn veel merries keur geworden in het oude systeem.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:11

Nessah schreef:
[

Daarom staan er zeker zoveel merries met predikaten te koop bij handelaren voor HEEL weinig geld. Vooral de oudere merries.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:12

Huertecilla schreef:
Wat de dood betreft hebben verschillenden hier het helemaal goed op het netvlies. Dood is dood is afgelopen. Geen weet van niets, geen onzekere toekomst.
Daarbíj komt dat in míjn ogen aardig wat paarden toch al beter af zijn zonder hun oliebol. Dood is ook geen lijden meer.
Zeker met het stallingseizoen voor de boeg voor veel paarden, is de dood voor menig paard een zegen.

Amen..........

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:13

nou wat een droevenis zeg. er zijn zoveel manege.s die een knap paard zoeken voor een lage prijs, ga je echt je paard niet voor slachten :r

van zulke verhalen krijg je nu crisis, alles dumpen naar de slacht, weg ermee het is niet meer te betalen dus dood aan de paarden getver
Laatst bijgewerkt door meredith op 31-08-10 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:14

meredith schreef:
nou wat een droevenis zeg. er zijn zoveel manege.s die een knap paard zoeken voor een lage prijs, ga je echt je paard niet voor slachten :r

Niet zoveel paarden zijn geschikt voor het manegewerk.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:15

@Moeni11: Oudere merries worden slecht drachtig inderdaad, dus staan te koop als ze geen veulens meer krijgen. Ik weet wel wat een IBOP is, dat kan niet elk paard halen.. Dat is redelijk streng,zeker gezien de leeftijd die de paarden vaak hebben.
Maar goed, dit gaat offtopic verder.

Feit is en blijft, dat een paard gemiddeld 7 jaar wordt in Nederland omdat er veel jaarlingen naar de slacht gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:16

Nessah schreef:
Feit is en blijft, dat een paard gemiddeld 7 jaar wordt in Nederland omdat er veel jaarlingen naar de slacht gaan.

Heb je daar een bron van?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:16

Tallie1979 schreef:
Het gebeurd vaker dan jij denkt onder de noemer "pensioen" Echt, echt waar..

Als je het geld niet meer hebt, wat is dan het eerste wat je doet? Besparen op hanarchement.. Dus geen dekjes meer.. Daarna komt het zadel, men laat het niet meer controleren/opvullen.. Dan krijg je dat ze de ijzers eraf gaan halen en dat de tandarts en osteo niet meer komen.. Dan moet het paard op een goedkopere wei met minder voorzieningen, dan ga je krijgen dat er beknibbeld gaat worden op wormenkuren.. Sommigen stoppen zelfs met enten..

Uiteindelijk sturen ze paard maar met pensioen omdat er geen geld meer voor is en staat paard "weg te pensioeneren" op de wei met te lange tenen omdat de baas er geen poen meer voor heeft..

Dan maar dood, voor de een heel cru, voor het paard een opluchting, die voelt er niks meer van.. :)

Ik ken véél paarden die lekker van hun pensioen mogen genieten hoor! Bij ons op wei staat er ook eentje, was niet eens hun eigen paardje, beestje zou ook in de handel of slacht gaan, maar die mensen hebben hem voor een prikkie overgenomen en hij staat nu als grasmaaier op de wei. Wordt prima verzorgd, totdat hij eens echt op is of pijn krijgt, dan krijgt ie een spuitje. Prima toch?
Probeer jij nu niet gewoon een beetje goed te praten dat je jouw eigen paardje blijkbaar geen pensioen kan/wil geven?

Als je een paard wil kopen, maar vantevoren weet dat je dat paard niet tot aan zijn dood kan houden, dan verdien je niet eens paarden vind ik! Andere dieren koop je toch ook niet als je ze niet kan houden? Hoe vaak worden er wel niet jonge konijntjes gekocht.. biggetjes.. kuikentjes.. puppies.. want ze zijn zo schattig als ze klein zijn.. en dan een jaar later moeten ze weg omdat er geen plaats voor is. En dan moet je bokt eens horen.. Maar met paarden is dat wel allemaal oké?!
Het zijn geen levenloze dingen zonder gevoel, het zijn geen auto's die je gewoon weg doet als ie te oud wordt..