Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:10

Huertecilla schreef:
DDW1190 schreef:
Ook ik vind het geen fijne beelden, maar het is wel raar dat haar paarden nooit staken (ik had het laatst met een stalgenoot over).
Als een paard iets niet wilt en ergens niet mee eens is, dan gaat hij staken!

Grapje?
Ken je de lijst van plofincidenten niet? Ook dat is verzet. Actíef verzet zelfs. Bewuste ongehoorzaamheid en revolutie; wég met de ruiter!
Dat de beste FEI dressuur-amazone ter wereld op haar ´op hol geslagen´ best gedresseerde paard ter wereld gered moest worden na de beste proef ter wereld, door een bereden agent is gewoon voorbij bij hilárisch.
Maar goed dat terzijde want volledig off-topic.

Overigens vind ik dit een behoorlijk lage reactie.
Ik zou ook 7 kleuren schijten als ik zwanger zou zijn en me zoiets zou overkomen.
Een beetje weldenkend mens snapt ook wel dat je op zo'n moment niet in zou grijpen zoals je dat normaal wel zou doen. De gezondheid van het kindje gaat altijd nog boven je imago en aanzien.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 30-08-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:11

bijdehandje1 schreef:
Met een spaans sinterklaaspaard bereik je de top niet.
De kans, dat een topper een paard stuk rijdt, is stukken kleiner, dan dat een recreatiehobbelaar een paard rijp maakt voor de slacht.

Amen _/-\o_ +:)+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:12

easygoing schreef:
Ik zou ook 7 kleuren schijten als ik zwanger zou zijn en me zoiets zou overkomen.
Een beetje weldenkend mens snapt ook wel dat je op zo'n moment niet in zou grijpen zoals je dat normaal wel zou doen. De gezondheid van het kindje gaat altijd nog boven je image en aanzien.

Er worden ook andere voorbeelden gegeven, van mannelijke dressuurruiters die niet zwanger zijn ;-)

bijdehandje1

En Anky dacht alleen maar aan haar kind. Haar image en aanzien boeiden haar dat moment niet. Ik geef haar groot gelijk.

Janine1990

easygoing schreef:
Een beetje weldenkend mens snapt ook wel dat je op zo'n moment niet in zou grijpen zoals je dat normaal wel zou doen. De gezondheid van het kindje gaat altijd nog boven je image en aanzien.

Mannen denken daar volgens mij wat anders over... Die willen toch altijd het sterke geslacht zijn en kunnen zich moeilijk in anderen inleven, met name in het vrouwelijk geslacht... Ach, zie het als een pluspunt voor jou dat jij je daar wel in kunt inleven!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:13

scoxxx schreef:
easygoing schreef:

Er worden ook andere voorbeelden gegeven, van mannelijke dressuurruiters die niet zwanger zijn ;-)

Lees eens goed wat hc schrijft voor je reageert.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:13

Janine1990 schreef:
easygoing schreef:

Mannen denken daar volgens mij wat anders over... Die willen toch altijd het sterke geslacht zijn en kunnen zich moeilijk in anderen inleven, met name in het vrouwelijk geslacht... Ach, zie het als een pluspunt voor jou dat jij je daar wel in kunt inleven!

Komt ook omdat ik een vrouwtje ben hahaaaaa :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:14

scoxxx schreef:
... een goed dressuurpaard is nou eenmaal moeilijk, anders bereik je nooit de top.

:? Jee daar vertel je me toch echt iets nieuws.

Dressuur = de kunst van het dresseren.
Dresseren = het aanleren van bepaald gedrag op specifieke signalen.

Het dresseren van een paard voor paardrijden is het opleiden van een paard opdat het betrouwbaar en veilig overal en altijd bereden kan worden.
Ooit was de dressurproef een toets om te kijken of en in hoeverre een combinatie klaar was voor het eggie.

Is dat tussen FEI wedstrijddressuur en opleiden van een rijpaard ontkoppeld?
Is de top van FEI dressuur geen top van goed paardrijden meer?
Interessant om te weten.
Voor de ruiterij zelfs fundamenteel en cruciaal om te weten tot wat ´dressuur´ leidt.
Het geeft ook een goed perspectief voor het brede publiek.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:17

Eigen ervaringen: ;-)

scoxxx schreef:
En buiten het wedstrijdgebeuren.... reed de dressuurruiter thuis in de binnenbak zijn rollkur-oefeningen, dan moesten we geluidloos de stallen uitmesten, mochten we ons niet voor de uitgang van de bak ophouden, liepen we op onze tenen en zorgde ervoor dat de wielen van de mestkar doorgesmeert waren zodat deze niet piepten.
Want.... het paard ontplofte daadwerkelijk ieder moment.
Maar ja, dat is geen verzet in zijn rollkur-oefeningen, welnee... een goed dressuurpaard is nou eenmaal moeilijk, anders bereik je nooit de top.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:18

Soxxx, wel eens gehoord van een paard heet vóeren? Om een paard erg heet te krijgen, hoef je geen hyperflexie toe te passen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:19

scoxxx schreef:

scoxxx schreef:
En buiten het wedstrijdgebeuren.... reed de dressuurruiter thuis in de binnenbak zijn rollkur-oefeningen, dan moesten we geluidloos de stallen uitmesten, mochten we ons niet voor de uitgang van de bak ophouden, liepen we op onze tenen en zorgde ervoor dat de wielen van de mestkar doorgesmeert waren zodat deze niet piepten.
Maar ja, dat is geen verzet in zijn rollkur-oefeningen, welnee... een goed dressuurpaard is nou eenmaal moeilijk, anders bereik je nooit de top.

Dus omdat jij dat bij 1 persoon mee hebt gemaakt, staan hier 'genoeg' voorbeelden?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:19

scoxxx schreef:

scoxxx schreef:

En dus? >;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:21

Renpaarden, dravers, tuigers, hackneys, worden allemaal niet LDR getraind en ook geen rollkür maar reageren net zo. Kunnen ontploffen van een vallend steentje.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:22

Bepaalde mensen die tegen rollkur zijn, hebben het wereldje en meerdere(!) beoefenaars van de rollkur van dichtbij meegemaakt, voordat ze daadwerkelijk een mening vormen.
Jullie ook? ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:23

easygoing schreef:

Die wíl ontbreekt.

Omdat ik het zelf niet doe weet ik er niets van.
Heb ik 30 jaar terug al gehoord. Oeps, 35 alweer ;)

Zo mishandel ik ook ´mijn´ vrouw niet. Weet prima dat dit niet de bedoeling is ook al doe ik dat niet :)*

Inderdaad Easygoing; ´en dus??´

Daar scheiden simpel de wegen tussen de doeners en de niet willen doeners.
De vraag is of de NL samenleving zich door de dit agressief verdedigende doeners vertegenwoordigd willen zien.
´Ja´ is ook een antwoord en mooi helder voor iedereen.

easygoing

bijdehandje1 schreef:
Renpaarden, dravers, tuigers, hackneys, worden allemaal niet LDR getraind en ook geen rollkür maar reageren net zo. Kunnen ontploffen van een vallend steentje.

Idd mijn uiterste relaxe lang zal hij leven paard kan ook wel eens van het een op het andere moment schrikken van een zandkorreltje die de hoefslag oprolt.

bulck

Huertecilla schreef:
PattyOosten schreef:
Maar Anky past het vakkundig toe...

Dat is het punt niet.
De methode is potentieel schadelijk voor het paard. Wil NL dat promoten?

Elke methode is dan potentieel schadelijk. En wat zou Nederland daar nu in te promoten hebben?

Er is geen enkele heiligmakende methode, het zijn en blijven dieren die niet kunnen spreken. Wat voor de ene dus goed past en zal werken is dat in C niet voor de andere. Daarom ook dat dit een trainingsmethode is, net zoals er zoveel andere zijn. Probleem bij deze methode is, is dat ze effectief vruchten afwerpt om te scoren in de huidige dressuursport en daardoor Anky jaren elk podium heeft mogen bestijgen. Dat je te maken krijgt met afgunst (niet voor niets gestart vanuit het Duitse kamp ;-)) en ook een resem na-apers en wannabee's is de keerzijde van de medaille.
Het is en blijft een methode, een trainingsmethode om paardensport op het hoogste niveau te kunnen bedrijven. Niemand verplicht iemand om haar te volgen. Maar tot op heden zie ik dus nog geen enkele combi de baan rondkomen die niet dmv flexen topprestaties neerlegt. En feit blijft dat er nog steeds geen uitsluitend bewijs is of het echt een nadeligere techniek is als bvb een paard dat het duits scale gevolgd heeft.

Verder vind ik het een beetje van de pot gerukt (of hoe zeggen jullien nl'ers dat) dat een regering zich daar mee moet bezighouden. Ik denk dat er andere zaken zijn die ze beter kunnen afwerken, los zelfs van dierenwelzijnprincipes.

Zolang we met paarden willen werken zal je wangedrag zien, van klein tot groot, van redelijk onschuldig tot zware misdrijven.
En of dat dan mss anky is, die eens te hard doorkomt met teveel stang, of het is dat kleine kind dat steentjes vanop een afstand naar een paard gooit, de gefrustreerde vader die paard, pony of kind rammel geeft, of de recreatie ruiter die 1 keer per week alles verlangd van zen beest, de ruiter met het beste materiaal maar niet gedacht heeft aan maten enzo, dat ene hengstje dat eens een opdoffer krijgt etc. we zijn en blijven mensen, zij blijven paarden en soms is er eens dat ene moment dat je de fout ingaat. Is dat dan per definitie jij als persoon, of enkel een perceptie van dat moment?
Laatst bijgewerkt door bulck op 30-08-10 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:25

scoxxx schreef:
Bepaalde mensen die tegen rollkur zijn, hebben het wereldje en meerdere(!) beoefenaars van de rollkur van dichtbij meegemaakt, voordat ze daadwerkelijk een mening vormen.
Jullie ook? ;-)

Ik noem het alleen geen rollkur...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:25

Als partij die niets te vertellen heeft kun je ook het internet afstruinen en de belastincenten over de balk gooien om dit soort vragen te stellen.
(en het kost heel wat om kamervragen te stellen)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:27

Wat een gezeur en wat een geneuzel....
En och wat zijn Anky's paardjes zielugh!!
Laatst twitterde ze nog een foto van good-old-bonfire (natuurlijk helemaal naar de kloten gereden en staat compleet verrot op de weide met zijn 27 jaar)
Laat de politiek zich bemoeien met zaken die er ECHT toe doen >;)

Zorg voor fatsoenlijke ouderen zorg, een financieel haalbare gezondheidszorg.
Doe iets aan transporten van slachtpaarden (en ander slachtvee) om maar eens wat te noemen.

Pas als dat allemaal 100% voor elkaar is, kom dan nog maar eens terug op de trainingsmethodes van paarden (in het algemeen dan graag!)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:29

Huertecilla schreef:
easygoing schreef:

Die wíl ontbreekt.

Omdat ik het zelf niet doe weet ik er niets van.
Heb ik 30 jaar terug al gehoord. Oeps, 35 alweer ;)

Zo mishandel ik ook ´mijn´ vrouw niet. Weet prima dat dit niet de bedoeling is ook al doe ik dat niet :)*

Inderdaad Easygoing; ´en dus??´

Daar scheiden simpel de wegen tussen de doeners en de niet willen doeners.
De vraag is of de NL samenleving zich door de dit agressief verdedigende doeners vertegenwoordigd willen zien.

Helaas HC, maar ik ben geen doener sterker nog ik heb al maanden niet meer gereden juist om de reden dat mijn paard en ik totaal andere ambities hebben en ik hem niet wil dwingen te doen wat ik wil.
Waar ik me enorm aan irriteer is mensen die koste wat het kost hun denkwijze bij andere op willen leggen, je kan het vergelijken met sommige streng gelovige die willen ook altijd iedereen van hun geloof overtuigen. Misselijk word ik daarvan, net zoals jouw laagdrempelige opmerking dat het te hilarisch is dat Anky haar paard niet onder controle had tijdens een prijsuitreiking terwijl ze al enkele maanden zwanger was.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:31

Heb even gauw ales doorgelezen.... Ik ben tot de conclusie gekomen dat we het hele paardrijden moeten verbieden, omdat slechts een enkeling als Anky in staat is vescheidene trainingsmethoden op een kundige manier toe te passen.

Niet Anky, maar alle niet-Anky's zijn wat mij betret aanleiding omdat het gehele paardrijden vanaf nu te boycotten!

:D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:31

Huertecilla schreef:

Ja, ik vind het prima dat Anky ons vertegenwoordigt. En dan vind ik haar helemaalniet agressief, maar ik kan me voorstellen dat je de aanval op je trainingsmethode na zoveel jaar ook wel een keertje zat bent.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:34

Achja het is wel makkelijk om zo'n hoog iemand aan te vallen toch!
ik vind niet echt dat het tot staken hoort beste huertecilla!

want als ik jouw zo lees ben jij nog nooit van je paard gevallen?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:34

scoxxx schreef:
Jullie ook? ;-)

Ehmm ja ik toevallig wel en nee ik deel je mening over het geruisloos uitmesten niet!
Ook heb ik gezien met welke deskundigheid en begrip voor de paarden er getraind werd.