'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:20

Weer zo'n oude zeiksnor die teveel tijd heeft.
Man fiets der om heen.
Hoe willen ruiters dat opruimen, mestboy achterop...............
En zo'n poepzak is toch ook geen gezicht.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:21

idefix4 schreef:
Onzin! Vroeger namen ze een heel arsenaal aan wapens mee op hun paarden en zelfs ik heb met mijn vorige paard nog met vaandel gereden! Ging allemaal probleemloos! Kwestie van een beetje oefenen. Levensgevaarlijk wil ik het zeker niet noemen. Wel onpractisch. Hoe doe je dat met een stevige galop onder een iets te lage boom door dan hè?

Ja en dat rijd lekker met een dagtochtje wil je beweren.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:24

jesito schreef:

Nou en? 't Is toch geen schoonheidswedstrijd waaraan je meedoet? Of moet je paard indruk maken op het andere geslacht :D

Vala

Re: 'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:26

Ik probeer meestal snel de berm in te sturen als dat kan als ik voel dat mijn paard gaat poepen.
Het blijft een lastig probleem waar denk ik niet zoveel aan te doen valt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:34

_Gabrielle_ schreef:
Komisch dat ik dit bericht zie, werd namelijk een week terug aangevallen door een vrouw die het onbeschoft vond dat wij op het fiets pad liepen en maar overal liepen te schijten. Terwijl we op dat moment netjes in de berm liepen naast het fietspad.

Ik snap best dat mensen het misschien vervelend kunnen vinden, maar ik kan er ook niet altijd iets aan doen. Het is nou niet zo dat ik (net als bij mijn hond) een plastic zakje mee kan nemen om het op te ruimen. Wij rijden altijd netjes over de ruiterpaden, maar we moeten voordat we in het bos kunnen komen toch echt eerst over een fietspad en door een woonwijk. Gelukkig poepen die van ons bijna nooit onderweg en als ze het doen, sturen we ze naar de berm.

Toch vind ik dat mensen wat toleranter moeten worden naar elkaar en ook naar ruiters. Wij krijgen regelmatig commentaar over waar we lopen of als we gewoon een rustig galopje doen naast een fietspad. En ik vind het op mijn beurt zeer vervelend dat er steeds mensen zijn die op onze ruiterpaden lopen, dan zouden wij niet eens op een fietspad mogen lopen? Nou hebben wij hele rustige paarden en kunnen we ze makkelijk terug nemen en stil zetten als iemand op ons pad verschijnt maar er zijn veel mensen die niet snappen dat als je op een ruiterpad loopt, je gevaarlijk bezig bent.

Maar goed we zullen zien of er regels voor komen en in de tussen tijd probeert iedereen gewoon alles netjes te houden en elkaar wat meer te accepteren.

Nou... wettelijk gezien mag je inderdaad niet op het fietspad lopen. Dus die mensen hebben nog gelijk ook.

En nou niet meteen beginnen van 'jamaar anders is het gevaarlijk enzenz'. Dat weet ik. Ik rij ook op fietsenpaden als het alternatief een 80 km weg is.

Maar ik ben me er wel van bewust dat het niet MAG.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:38

laetitia schreef:
MsMarit schreef:

Heb zelf ook altijd in de Randstad gereden, al ging er vanuit onze stal direct een bospad naar de hei en hoefden we alleen 1 weg over te steken.

Ik vind het gewoon echt behoorlijk asociaal om je stront niet op te ruimen.
Net als dat ik het asociaal vind dat mensen hun honden midden op straat of de stoep laten scheiten en het dan niet opruimen.

Het is letterlijk "Scheit aan hebben"

Ik weet niet waarom je dit schrijft maar dan heb je dus niet in de echte randstad gereden...

Voor zover ik het op de middelbare school geleerd heb hoort regio Utrecht ook tot de Randstad.
Maar ik kan me vergissen ;-).

Daarnaast reageerde ik op iemand anders die vroeg of ik dan ooit in de Randstad had gereden. Het was dus gewoon een antwoord op een vraag van iemand.

Mijn topgrafie is niet altijd het best geweest.. en ik zeg dan dus ook niet dat Utrecht daar niet bij hoort en dat je reageerde op die andere bokker begreep ik ook wel..

maar in mijn opvatting bedoelde die dame dat ze dus geen ruiterpaden heeft..
Jij schrijft in de tekst dat je ook in de randstad hebt gereden maar dat je vanuit je stal het bos en de hei in kon rijden....

Dat kan hier dus helemaal niet.. dat bedoelde ik dus met mijn tekst!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:50

idefix4 schreef:
Onzin! Vroeger namen ze een heel arsenaal aan wapens mee op hun paarden en zelfs ik heb met mijn vorige paard nog met vaandel gereden! Ging allemaal probleemloos! Kwestie van een beetje oefenen. Levensgevaarlijk wil ik het zeker niet noemen. Wel onpractisch. Hoe doe je dat met een stevige galop onder een iets te lage boom door dan hè?

daar moet je dan toch echt net de pony voor hebben hoor ;)
op mijn pony zou het levensgevaarlijk zijn, ga ik dus echt niet doen want ben nog niet van plan om dood te gaan

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:57

dorothea schreef:
jesito schreef:

Nou en? 't Is toch geen schoonheidswedstrijd waaraan je meedoet? Of moet je paard indruk maken op het andere geslacht :D

Ja sorry het oog wil ook wat en ik vind het geen gezicht.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:09

nou jongens ik be nvanavond met de auto over desbetreffende weg gereden EN met mijn paard ook een stuk over die weg gestapt. Kan jullie vertellen dat A: de berm aardig nat is en er staan ook plassen in.. no way dat die van mij er doorheen wilde
B: ik 1 hoop zag liggen en die aardig tegen de berm aan lag dus weinig last van.. wel weer last van een achterlijke idioot die met 80 langs kwam scheuren.. mooi wel dat ik t fietspad op gegaan ben.. hoef nog niet kapot samen met mn paard

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:31

Abeltje77 schreef:
_Gabrielle_ schreef:
Toch vind ik dat mensen wat toleranter moeten worden naar elkaar en ook naar ruiters. Wij krijgen regelmatig commentaar over waar we lopen of als we gewoon een rustig galopje doen naast een fietspad. En ik vind het op mijn beurt zeer vervelend dat er steeds mensen zijn die op onze ruiterpaden lopen, dan zouden wij niet eens op een fietspad mogen lopen? Nou hebben wij hele rustige paarden en kunnen we ze makkelijk terug nemen en stil zetten als iemand op ons pad verschijnt maar er zijn veel mensen die niet snappen dat als je op een ruiterpad loopt, je gevaarlijk bezig bent.

Maar goed we zullen zien of er regels voor komen en in de tussen tijd probeert iedereen gewoon alles netjes te houden en elkaar wat meer te accepteren.

Nou... wettelijk gezien mag je inderdaad niet op het fietspad lopen. Dus die mensen hebben nog gelijk ook.

En nou niet meteen beginnen van 'jamaar anders is het gevaarlijk enzenz'. Dat weet ik. Ik rij ook op fietsenpaden als het alternatief een 80 km weg is.

Maar ik ben me er wel van bewust dat het niet MAG.

Maar wettelijk gezien mogen zij ook niet op onze ruiterpaden lopen, maar als je daar wat van zegt krijg je meestal ook commentaar. Dat is pas levensgevaarlijk als er in een keer iemand uit de bosjes komt terwijl je aan het draven of galoperen bent. Maar zoals ik al zei, als iedereen wat toleranter en wat socialer naar elkaar word, zou er niet zo'n groot probleem zijn. Wij proberen het netjes te houden en zoveel mogelijk in de berm te lopen als de rest zich dan ook gewoon aan de regels houd.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:00

mimeslosydy schreef:
idefix4 schreef:

daar moet je dan toch echt net de pony voor hebben hoor ;)
op mijn pony zou het levensgevaarlijk zijn, ga ik dus echt niet doen want ben nog niet van plan om dood te gaan

Ik ben het helemaal eens met mimeslosydy. Met mijn pony precies hetzelfde.

Ik snap heel goed dat mensen poep op de paden vervelend vinden maar soms gaat het niet anders. Ik moet voor ik in de berm kan rijden eerst een kwartier door een buurtje met een stoeprand aan de kant van de weg, dus poep in de berm schoppen wordt beetje lastig voor mij. Ik probeer haar altijd optijd naar een klein stukje gras te sturen maar dit lukt vaak ook niet op tijd. Dan vind ik het nogal kinderachtig als mensen erover gaan zeuren. En ik ken ook nog is mensen die bijna van hun paard zijn getrokken omdat hun paard poepte dus het zijn niet alleen de ruiters die vervelend reageren als iemand ze op de poep aanspreekt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:11

Gabrielle, op het ruiterpad mag wel degelijk gewandeld en gefietst worden :j

Ik rij terug met de auto als mijn paard op de verharde weg gemest heeft om de hoop even in de goot te vegen, maar ik moet wel zeggen dat je dan al hopen vervelend commentaar hebt gehad vaak. Onderweg vind ik het niet handig.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:14

Wij nemen altijd een blik en veger mee in de zadel tassen en is heel simpel om dat even weg te halen zo, en anders zeggen we dat we terug komen en ruimen het dan later op, dit doen we ook zodat we geen problemen in het dorp krijgen en de mensen zijn vriendelijker en houden meer rekening met je

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:17

Urielle schreef:

Van wikipedia:

Citaat:
Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

:o

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:21

DeadxStar schreef:
Urielle schreef:

Van wikipedia:

Citaat:
Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

:o

Moet eerlijk zeggen dat dit bij mij ook zo bekend is. Wij mogen niet op wandelpaden en zij niet op ruiterpaden. Het kan misschien zijn dat dit per gemeente/bos verschilt. Maar hier is het wel zo volgens mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:28

Ik lees vaak op bokt dat je niet met je paard op de fietspaden mag rijden. Het grappige is dat in ons dorp (Loosdrecht), wat een echt paardendorp is, juist over de fietspaden naar de hei en het bos moet rijden. Dat is jaren geleden al zo bepaald door de gemeente. ;)
Tuurlijk zijn er ook een paar stukjes openbare weg (50 km weg), maar waar mijn paard eerdaags komt te staan, mag ik toch echt over het fietspad. :)
En daar ben ik heel blij mee, want ik vind de weg ronduit gevaarlijk. Geen hond rijdt er 50 km, hier op de dijken. :n
Welnee, ze rijden je daar van je paard (en je fiets) af, als ze de kans krijgen.....

Ik probeer mest meestal wel weg te vegen met mijn laarzen, maar maak me drukker over wat andere mensen aan plastic en troep overal neergooien. Dat probleem vind ik nog veel erger dan wat mest wat biologisch afbreekbaar is. :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:32

Blendy schreef:
Okee Voetpad ben ik het mee eens, maar in de hoofdsteden , Bijvoorbeeld Amsterdam,Rotterdam,Den Haag,En zo voort. zijn er echt geen/weinig ruiterpaden openbaar weg (waar auto,s rijden) is te gevaarlijk om eventjes met je paard of pony tussen de auto,s te rijden , Dan neem je inderdaad een Fietspad. Want dat is het veiligst! niemand die last van je heeft .. en in feiten mensen moeten is rekening met elkaar houden dan is er niets aan de hand. Net zo als met Honden los is ook zo iets.

Inderdaad rekening met ELKAAR houden. Jij rijdt daar waar je eigenlijk niet thuis hoort, maar omdat het op de weg niet gaat houden de mensen rekening met jou. Toch heel aardig. Vervolgens kwakt jouw paardje daar lekker zijn hoopjes neer... waar is het rekening houden van jouw kant?

Ik lees echt met open mond de reacties. Paardenvolk is arrogant en asociaal wordt mij vaak verteld, nou het blijkt. Men is te beroerd om de hoopjes van het eigen dier op te ruimen... maar wel zeuren over auto's die langs scheuren en toeteren en over hondenpoep zeuren..... Omgekeerde wereld :j

Verbeter de wereld en begin bij jezelf zou ik zeggen!

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:47

als het midden op een fietspas oid ligt ruim ik het wel op maar als het aan de zijkant ligt niet :o
en ze moeten inderdaad meer ruiterpaden maken

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:18

nancyyy6 schreef:
als het midden op een fietspas oid ligt ruim ik het wel op maar als het aan de zijkant ligt niet :o
en ze moeten inderdaad meer ruiterpaden maken

Dan wil ik meer losloopgebieden waar ik de poep van mijn hond niet hoef op te ruimen!

Dat er geen ruiterpaden in de buurt zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat je dan maar de poep mag laten liggen. Ik snap de verbinding ook niet. Jij gaat met je paard over de weg en dus moet je de consequenties ook aanvaarden. De wereld draait namelijk niet om paarden ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:19

Zap, mag ik eens vragen wat jij doet met de mest van je paard op de openbare weg? :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:23

Twiggy2008 schreef:
Zap, mag ik eens vragen wat jij doet met de mest van je paard op de openbare weg? :)

Ten eerste ben ik gezegend met een pony die nauwelijks poept buiten op de weg (mazzel :D). Poept ze wel dan schuif ik het de berm in :j

[edit] maar weet je waar het ook om gaat... de mentaliteit. Veel ruiters denken er niet eens bij na dat mest op de weg hinderlijk kan zijn voor andere mensen en ten tweede zijn er maar weinig ruiters die er überhaupt weinig energie in willen steken om het ook maar een beetje op te ruimen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:25

Ik heb ook zo'n pony die niet zo heel veel mest buiten. En doe hetzelfde als jij. De berm in of de goot. En mocht ik mijn eigen buurt even inrijden om langs huis te gaan en hij mest toch, dan veeg ik het later even op en gooi het de groene bak in. :D
Maar dan moet men wel even geduld hebben....... ;)

Die mentaliteit, waar jij het over hebt (en ik ben het met je eens, hoor!) hebben die aso chauffeurs die langs razen met meer dan 50, terwijl dat daar helemaal niet mag (en levensgevaarlijk is) en al die gasten die hun vuilnisbak legen in de berm ook. ;)
Helaas is dat de tendens tegenwoordig...... vind je in alle bevolkingsgroepen, met allerlei hobbies en bezigheden..... :\

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:30

Twiggy2008 schreef:
Ik heb ook zo'n pony die niet zo heel veel mest buiten. En doe hetzelfde als jij. De berm in of de goot. En mocht ik mijn eigen buurt even inrijden om langs huis te gaan en hij mest toch, dan veeg ik het later even op en gooi het de groene bak in. :D
Maar dan moet men wel even geduld hebben....... ;)

Die mentaliteit, waar jij het over hebt (en ik ben het met je eens, hoor!) hebben die aso chauffeurs die langs razen met meer dan 50, terwijl dat daar helemaal niet mag (en levensgevaarlijk is) en al die gasten die hun vuilnisbak legen in de berm ook. ;)
Helaas is dat de tendens tegenwoordig...... vind je in alle bevolkingsgroepen, met allerlei hobbies en bezigheden..... :\

Uiteraard, maar omdat andere mensen het doen, wil het niet zeggen dat de ruiters dat dan ook maar laten doen. Juist als je al bekend staat als een wat lastigere groep weggebruikers (het is immers nooit goed), moet je er imo juist zo veel mogelijk aan doen om je imago op te poetsen :D

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:31

Een bezem onder je riem steken? en er dan nog mee rijden, nou dat vindt ik knap :+

Heel eerlijk gezegt denk ik er niet overna als één van mijn pony's opstraat poept. Ik denk niet van ; goh, erzijn ook mensen die er niet omheen willen fietsen of van goh stel je voor dat er iemand overuit glijdt.

vindt het allemaal een beetje vergezocht :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:35

Tja, ik ben zelf wat minder bezig met tot wat voor groep ik behoor, hoor..... ;)
Ik ben van nature al iemand die wel rekening met anderen probeert te houden en dus ook vriendelijk bedankt bij het verkrijgen van eventuele voorrang, al dan niet verdiend etc. Maar goed, hier rijden ruiters met een ruiterbewijs over het algemeen (verplicht in 't Gooi), misschien scheelt dat iets in wat men geleerd heeft aan regels daarbij.....

Ik erger me hier weer aan het asociale watersportvolk die hier 's zomers de dijken komen teisteren met aso rijgedrag, zodat ik amper met mijn dochtertje van 5 daar durf te fietsen (en dat geldt ook voor het rijden daar met mijn nog jonge paard, dus ik ga daar ook meestal wandelen). En dat vind ik toch van een andere orde dan wat paardenpoep, omdat het gewoon levensgevaarlijk is. :\