Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:07

Julia_14 schreef:
@ wittepit: Ik heb serieus nog nooit 'n ambulance chauffeur z'n sirene uit zien zetten als hij langs 'n stel paarden komt :n Zou eigenlijk nog schandalig zijn ook, die man is met vreselijk belangrijk werk bezig, moet nog rekening houden met het feit dat er eventueel wel 'n weiland langs z'n route kan zijn...

Sorry, ik ben niet helemaal duidelijk geweest: het gaat niet om paarden in een weiland, maar ruiters die langs de weg rijden. De zorg voor het leven van een persoon die met spoed naar een ZH vervoerd moet worden mag namelijk nooit nóg meer levens in gevaar brengen. De chauffeur moet daar dus wel degelijk rekening mee houden: de sirene is géén vrijbrief om niet op te hoeven letten! Dat zou mooi zijn, met veel kabaal over een kruispunt en lekker iedereen platrijden?!?

Julia_14 schreef:
Tuurlijk, paardensport is groot in NL, maar niet zo groot dat de rest vd wereld er maar altijd maar rekening mee moet houden. En zeker niet veeeeeeeeeeel belangrijke instanties als Defensie en dus ook de Luchtmacht.

Volgens mij was dit geen belangrijke actie om de veiligheid van het land o.i.d. te waarborgen. Het was een mooi eerbetoon wat burgers in potentieel gevaar heeft gebracht. Dat had voorkomen kunnen -en misschien dus wel moeten- worden.

karijn

Re: Manege-eigenaar woedend vanwege overvliegende straaljagers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:33

ik was er dinsdag toen ze overvlogen. De naverbranding zorgde voor de paniek onder de paarden en het was heel vervelend dat er mensen zijn gevallen en paarden zijn uitgebroken. Als die naverbranding er niet was geweweest, was er niets gebeurd. Heel jammer dat het tijdens deze wedstrijd is gebeurd maar ja...er valt niemand iets te verwijten. Dit was niet te voorkomen.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:20

Echt zielig hoe mensen hier reageren, straaljagers kunnen nu eenmaal langskomen was het niet met een eerbetoon dan een andere keer wel. Maar nee wij paardenvolk zijn gelijk slachtoffer van een eerbetoon die in de ogen vaan het paardenvolk niet had mogen plaatsvinden KOM NOU ZEG GET A LIFE!

Het is in de kranten en op internet gepubliceerd daarnaast is er naar mijn weten kort in het nieuws geweest (regionaal). Daarnaast mogen wij paardenhouders echt wel onszelf van de nuttige info voorzien.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:09

RhealLover schreef:
Echt zielig hoe mensen hier reageren, straaljagers kunnen nu eenmaal langskomen was het niet met een eerbetoon dan een andere keer wel. Maar nee wij paardenvolk zijn gelijk slachtoffer van een eerbetoon die in de ogen vaan het paardenvolk niet had mogen plaatsvinden KOM NOU ZEG GET A LIFE!

Het is in de kranten en op internet gepubliceerd daarnaast is er naar mijn weten kort in het nieuws geweest (regionaal). Daarnaast mogen wij paardenhouders echt wel onszelf van de nuttige info voorzien.

Hehe weer een paardenmens met een normaal verstand. Gelukkig zijn deze ook nog aanwezig. Als er altijd brieven in de bus moeten worden gedaan als er een vliegtuig laag over vliegt hier, dan krijgen we er minstens wel 10 per dag!! En echt buiten paarden is er ook nog een hele andere wereld. De echte!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:37

Voor de mensen die denken dat het allemaal wel meevalt, zo'n straaljager: Ik heb bij een oefenroute gewoond, en als ik op de dijk fietste, en er vloog zo'n ding ECHT laag over me heen, dan zou ik van schrik nog bijna van mijn fiets afvallen, ik zou op zo'n moment zéker niet graag mennen of op een paard zitten. Ik geloof trouwens dat tegenwoordig niet meer zo laag wordt gevlogen.
Het is iets heel anders dan bij Schiphol wonen, die vliegtuigen maken een gelijkmatiger geluid, en dat is regelmatiger te horen, daar wennen paarden makkelijker aan.

Ik mag hopen voor die manege en voor familie van die militairen, dat de "missing man action" niet vaker hoeft te worden uitgevoerd.
En dat de manégehouder en andere belanghebbenden beter de krant lezen... of een "lijntje" krijgen met defensie, zodat ze in de toekomst beter op de hoogte kunnen worden gehouden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 06:42

shera schreef:
Ik vind het onzin dat ze iedere manege/paardenhouder zouden moeten inlichten.
Het heeft in de krant gestaan, dus men had het kunnen weten.
Ik vind het zelfs ongepast om in de media over dit eerbetoon te gaan lopen klagen, er is tenslotte niks ernstigs gebeurd. Mekkeren over wat had kunnen gebeuren vind ik in dit geval erg flauw.....

Ik vind die missing man formatie een mooi gebaar. Die familie moet iemand missen. Dáár heb ik medelijden mee......

AMEN!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 06:46

EENS met bovenstaande en nu blijkt ook wel dat de manegehouder wel degelijk op de hoogte was :( !!! Hoop trammelant om niets dus!! Misschien was het wel afschuiven omdat er iemand van het paard is gevallen en hij zelf zo dom is geweest om niet de mensen op het paard even te waarschuwen! ;)

PS Ik vind het lawaai wel meevallen, maar dat kan aan mij liggen hoor. Hier komen geregeld helikopters op lage hoogte overvliegen die maken ook lawaai.....t is maar hoe je er zelf mee om gaat! :D

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 07:19

Hier vliegen zo dikwijls straal jagers op kleine hoogte over de weides.
zekers 3 keer per maand, zelden schrikt een paard ervan in de weide.
Vind het overdreven dat ze daar op reclameren.
Vroeger hoordje je toch ook vaak een knal van door de geluidsmuur te vliegen,moest je vaak aan de bel gaan trekken hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:17

Rambogirl schreef:
Ik sluit me volledig bij Julia aan. Jullie zeiken toch ook niet als ze voor ONS vechten in afganistan of wel dan. Toon een beetje RESPECT voor degene die ons verdedigen.
En als je dan 1xtje een beetje last ondervind als hun iemand eren die mee heeft gevochten, vind ik dat je wel stilletjes mag denken aan al die voor ons hebben gevochten, en niet een klaagpaal gaan openen.

Eh ja, eigenlijk wel want ik ben absoluut niet voor het leger en al helemaal niet voor bemoeienissen in Afghanistan enzo. Bovendien is die man dus niet in zijn dienst overleden maar gewoon bij het hardlopen. Maar dat is een hele andere discussie dus die zal ik hier niet opstarten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:20

oversized schreef:
PS Ik vind het lawaai wel meevallen, maar dat kan aan mij liggen hoor. Hier komen geregeld helikopters op lage hoogte overvliegen die maken ook lawaai.....t is maar hoe je er zelf mee om gaat! :D

Dit was echt iets anders dan een helicoptertje. Heb gisteren nog eens op zitten letten en er kwam erg veel vliegverkeer over, maar had het anders niet eens opgemerkt en de paarden hebben het ook niet opgemerkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:26

imd schreef:
Ja joh, dus als er iets met lawaai gaat gebeuren in één van die provincies moeten ze jou bellen?

Echt, jammer voor de manege hoor, maar er gingen zoveel mensen naar die wedstrijd blijkbaar, dan leest er toch wel één de krant?? Maargoed, hier gaan we het niet eens worden geloof ik :))

Nee, maar beetje irreëel om te stellen dat elke individuele ruiter moet zorgen dat hij op wedstrijd op de hoogte is van alle lokale activiteiten. Bij een groot concours als dit waar zelfs nog veel mensen uit andere provincies komen kun je dat al helemaal niet verwachten.
Als je een feestje houdt doe je toch ook briefjes in de bus bij de mensen in de straat? ;)

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:27

die man die gevallen was is al jarenlang een vriend van mij. Ook mijn lesgever en die valt echt niet zo maar van zn paard af. Het is iemand met veel verstand van paarden. Hij had de eerste dag zo veel spierpijn dat hij geen kant uit kon en ziet overal bont en blauw. Ook zn lessen kon hij niet geven. En ik vrees dat voor zn paard dit een evaring is waardoor hij angstig zal blijven voor harde knallen. Want hij was heel erg in paniek. Maar we zijn al blij dat het niet erger was. Of hier schuldige zijn dat weet ik niet maar wel jammer van de hele situatie voor alle betrokkenen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:28

Maar ik zou zeggen, lees het andere topic even want er is wel degelijk gemeld dat er activiteiten zouden zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:33

imd schreef:
Maar ik zou zeggen, lees het andere topic even want er is wel degelijk gemeld dat er activiteiten zouden zijn.

Daar heb ik ook al gereageerd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:41

Ik heb ze ook heel de middag horen vliegen, was volgens mij dinsdag en nabrandigen, het ging heel de middag door, zal wel oefeningen zijn geweest, en dat was in Gelderland...Je kon ze niet zien, dus het lawaai zo laag boven de bebouwde kom. Volgens mij mag dat alleen als het is aangevraagd, dus georganiseerd en dat zal deze keer ook zo zijn, dan vind ik dat er de bewoners heel duidelijk van te voren bekend gemaakt moeten worden en dat dus niet alleen in een plaatselijk krantje die alleen bejaarden lezen......

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:54

Dus de luchtmacht had in alle landelijke dagbladen, op alle TV zenders, op alle radiozenders, op alle informatieve internetsites en weet ik veel wat nog meer (briefjes in alle brievenbussen), moeten aankondigen dat ze afgelopen dinsdag laag over zouden vliegen? Wat een onzin! Dan nog leest niet iedereen de krant, kijkt TV of luistert naar de radio. En als je een NEE/NEE sticker op je deur hebt geplakt...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:05

Nou eigenaar van de manege biedt je excuses maar aan. Mensen (on)bewust in gevaar brengen

x_Mariska_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:09

Als de manege eigenaar het zelf niet wist, kun je hem niks kwalijk nemen. Ik vind dat ze beter geïnformeerd moesten worden. Maar aan de andere kant. Als er dus iets zo speciaals waarvoor F-16 vliegtuigen worden ingezet, dan moet dat ook wel in de krant staan lijkt mij. Ik vind het een beetje dubbel. Maar er is gelukkig niemand echt gewond geraakt, alleen de schrik zat er goed in. (Wat logisch is!)
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 31-07-10 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodig cursief verwijderd.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:23

Mariska, de manege-eigenaar wist het dus wel. Lees het even door incl. de link..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:31

karijn schreef:
Dus de luchtmacht had in alle landelijke dagbladen, op alle TV zenders, op alle radiozenders, op alle informatieve internetsites en weet ik veel wat nog meer (briefjes in alle brievenbussen), moeten aankondigen dat ze afgelopen dinsdag laag over zouden vliegen? Wat een onzin! Dan nog leest niet iedereen de krant, kijkt TV of luistert naar de radio. En als je een NEE/NEE sticker op je deur hebt geplakt...

Ja waarom niet? Het is toch ook best een behoorlijk dure operatie wat ze hebben gedaan, is belastinggeld en het is wel zo beleefd om te vertellen dat er vlak boven de bebouwde kom gevlogen gaat worden....dat er nabranders komen en dat het vlieglawaai xxxx decibels gaat worden.....

Je doet nu net of het een helicoptertje is die overkomt, duidelijk dat je niet gehoord hebt wat voor lawaai het geweest.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:41

RhealLover schreef:

Amen!

Ik weet niet beter dan dat er dagelijks een stuk of > 10 straaljagers laag over stal komen gevlogen (stal ligt achter de landingsbaan van KLU) en zoveel herrie maakt het ook niet, zelfs niet met de naverbrander aan (imo dan ;) ).

Zo zullen er volgend jaar rond de open dagen van KLU Leeuwarden vast ook weer klachten binnenkomen. :O

[edit] Voor de geïnteresseerden, dit komt zo'n beetje dagelijks over ons heen ( <3 ):
http://94.100.118.194/946200001-9462500 ... _ep8_.jpeg
http://94.100.116.12/675950001-67600000 ... _lcrJ.jpeg
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 31-07-10 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:54

russel schreef:
Het is toch ook best een behoorlijk dure operatie wat ze hebben gedaan, is belastinggeld....

Wat vreselijk kleingeestig om over belastinggeld te zeuren bij een eerbetoon tijdens een begrafenis.
Ongelooflijk gewoon |o

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:06

russel schreef:
karijn schreef:

Ja waarom niet? Het is toch ook best een behoorlijk dure operatie wat ze hebben gedaan, is belastinggeld en het is wel zo beleefd om te vertellen dat er vlak boven de bebouwde kom gevlogen gaat worden....dat er nabranders komen en dat het vlieglawaai xxxx decibels gaat worden.....

Je doet nu net of het een helicoptertje is die overkomt, duidelijk dat je niet gehoord hebt wat voor lawaai het geweest.

Defensie heeft het in de media vermeld en je weet (nouwja ik dan wel) dat er met dit soort gelegenheden de naverbrander er komt én dat over de bebouwde kom gevlogen wordt.

Beetje rare zin ook van het belastingsgeld. :\

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:29

magda_90 schreef:
RhealLover schreef:

Amen!

Ik weet niet beter dan dat er dagelijks een stuk of > 10 straaljagers laag over stal komen gevlogen (stal ligt achter de landingsbaan van KLU) en zoveel herrie maakt het ook niet, zelfs niet met de naverbrander aan (imo dan ;) ).

Zo zullen er volgend jaar rond de open dagen van KLU Leeuwarden vast ook weer klachten binnenkomen. :O

[edit] Voor de geïnteresseerden, dit komt zo'n beetje dagelijks over ons heen ( <3 ):
http://94.100.118.194/946200001-9462500 ... _ep8_.jpeg
http://94.100.116.12/675950001-67600000 ... _lcrJ.jpeg

Ik ken dat, das pas laag, hier kun je de piloot bijna in de ogen kijken ;)