Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:07

quarterH schreef:
bah bah wat een ge-penny weer hier.

mensen, dit zijn cowboys, echten. vergelijk het met de melk/vlees boeren in nederland. die gaan ook heel anders met hun dieren om en denken/praten er anders over dan iemand met een leuk kalfje in de achtertuin.

zie bv de reactie van de cowboy op pagina 5 ergens (die waarschijnlijk de helft hier niet eens kan lezen of begrijpt anders was er wel al eerder op gereageerd). zo zou iedere boer hier ook over zijn koe praten.

maar omdat jullie paarden zien als huisdieren of zelfs als gelijken aan de mens snappen jullie het niet. (jullie in deze is voor iedereen die zich aangesproken voelt).

vind het wel grappig, bij de wran willen ze zelfs een cap op bij de in hand onderdelen, en deze echte mannen zitten op bronco's of bulls zonder bescherming. this is real western people.....

Je kunt iig goed generaliseren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:13

Cer schreef:
Mindim schreef:
Triest dat alles weer goed wordt gepraat en mensen die er kritiek op hebben, weer eens als penny worden afgedaan. Standaard verdedigingsmateriaal onderhand.

Je moet het wel in het juiste perspectief blijven zien :j

Ik vind het jammer dat je er niet gewoon over kan praten. Waarom niet, gelijk komt het standaard bokt verweer opzetten, worden er andere takken van paardensport bijgehaald, om te laten zien dat het daar nog veeel erger is en dat dit wel meevalt, je kon er gif op in nemen dat de bio industrie weer ter sprake kwam evenals de recreatieruiters die hun paarden veel erger behandelen. Dat de paarden, afgezien hun vroege dood, het erg goed hebben, want ze staan in een groot weiland en ze krijgen goed eten, de nederlandse boer is net zo erg en als nummer 1, je bent penny.

Een discussie over bepaalde takken van rodeo die niet zo fraai zijn, kan toch best? Velen schieten gelijk in het verweer, waarom toch?

quarterH

Re: Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:16

omdat er weer dingen worden aangevallen. kwestie van aanvallen en verdedigen dus.

ik zie het nut van de discussies nooit zo. dan gaat iedereen zeggen dat ze het zo stom en stout en zielig en weet-ik-veel-wat vinden.
en dan? je lost er niks mee op dus het is puur en alleen tijdverdrijf of oproer.

wat maakt het nu uit? je gaat er toch niks aan veranderen en 90% weet niet eens hoe het precies gaat ed en lullen dus zowiezo maar wat.
totaal zinloos.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:16

Luister nou Mindim, ik had het idee dat we de laatste paar posts goed aan het praten zijn?? Ik snap jouw overdreven reactie niet.

En ik doel op dat standaard bokt verweer.. volgens mij zijn dat zeggen en schrijven 2 (!!) personen waar jij het niet helemaal mee eens bent.. Overdrijf dan niet zo .... :n

Maar met iemand die gelijk zegt dat ik ergens niet over kan praten, terwijl ik wel mn best doe, valt inderdaad niet te praten.. :\ Dat snap ik niet..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:19

en dan te bedenken dat we hier niet eens praten maar schrijven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:21

Citaat:
"Ik voel me wel een beetje naar, maar dit is nu eenmaal de rodeo en het leven gaat door. Het kan nou eenmaal niet allemaal perfect gaan."

ja tuurlijk net of ze dit een sport noemen

Citaat:
Een woordvoerder van het festival: "Dit waren twee ontzettend moeilijke dagen voor ons. Het is altijd vervelend om dieren te verliezen. We behandelen ze als familie

Hoe dirfen ze dat te zeggen? ''we behandelen ze als familie'' nou sorry hoor maar ik werk mijn familie niet de doos in!

Citaat:
In 2009 kwamen eveneens dieren om het leven tijdens dit evenement.
Toen vonden drie paarden en een stier de dood.

Deze sport moeten ze per direct af kappen, degene die dat wel doet, moet een celstraf krijgen van 30 jaar en de dieren moeten afgepakt worden. En niets minder!!:(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-10 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:23

volbloedfan: ben jij nog wel helemaal lekker in je hoofd??????
het is terecht dat iemand bewusteloos in het ziekenhuis ligt omdat haar paard viel?????
bij iets normaals als team penning? (weet je uberhaupt wat dit is?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:27

@QuarterH: lees je onderschrift even!

Ik vind het niet normaal, dat die dieren nog zo moeten leiden, en zulke abnormale dingen moeten doen! En dna spreken we over mishandeling?? nou ik zie liever een merrie die iets wat te dun is dan dat er dit soort dingen gebeuren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:30

Ik denk zomaar dat ze dat niet weet. Het is western dus het zal wel rodeo zijn? :+ Dus hup, prop maar in dat hokje, vooral geen moeite doen om je er wat meer in te gaan verdiepen.

*edit: correctie, ik weet dat volbloedfan niet weet waar ze het over heeft, helemaal na bovenstaande reactie...

Tipje: ga even googlen op team penning, dan vind je wat informatie. En op youtube ook filmpjes...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-07-10 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:31

discuseren kan nuttig zijn als er geluisterd en een mening van een ander gerespecteerd word, zonder je eigen mening door te drijven
op het forum helpt het zeker als er betrouwbare bronnen erbij word gehaald.
of er ook werkelijk daad bij woord komt is altijd af te wachten.

volbloedfan, dat is wel erg overdreven, zullen we dan maar alle takken van sport afschaffen. denk dat er overal wel doden zijn gevallen van dressuurpaard tot voetballer, van zwemmer tot endurancepaard etc.
niemand wil zijn familie (dier) de dood in jagen door te werken. maar doen we het niet dagelijks door de deur uit te gaan? het verkeer is nog steed onveiliger dan cutting of werken/sporten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:41

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-07-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:46

klopt daarom moet er ook geluisterd naar elkaar worden en je in het onderwerp verdiepen.

dat is zeker een andere tak van sport dan de bullriding en bucking.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:50

Ibbel schreef:
Rodeopaarden werken 8 minuten per jaar. Ze worden speciaal gefokt, zijn kapitalen waard en paniek? Dat geloof ik niet. Ze worden gefokt om te bokken. Zoals springpaarden gefokt worden om te springen. En die breken ook wel eens been bij de landing.

Gefokt om te bokken?
Dus springpaarden die worden gefokt kunnen ook gelijk heel goed springen?
Beetje hypocriet hoor...
Verklaar mij dan maar eens waarom die riem bij de lies zo lekker strak aangetrokken word. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:51

waarom wordt er een ruiter op een springpaard gezet met allerlei hulpteugels, zweep en sporen?
juist ja..... zelfde reden.....om de beste prestaties naar boven te halen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:52

MelanieB schreef:
Ibbel schreef:
Rodeopaarden werken 8 minuten per jaar. Ze worden speciaal gefokt, zijn kapitalen waard en paniek? Dat geloof ik niet. Ze worden gefokt om te bokken. Zoals springpaarden gefokt worden om te springen. En die breken ook wel eens been bij de landing.

Gefokt om te bokken?
Dus springpaarden die worden gefokt kunnen ook gelijk heel goed springen?

Dat zou wel zo handig zijn ja :j Vaak is dat ook wel de opzet

Citaat:
Verklaar mij dan maar eens waarom die riem bij de lies zo lekker strak aangetrokken word. :)

Die riem doet an sich niet zo heel veel, daar moeten ze wel al voor willen springen :j
Tuurlijk zit een hele strakke riem niet fijn, maar als ze niet willen/geen aanleg hebben gaan ze niet bokken..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:15

quarterH schreef:
en dan? je lost er niks mee op dus het is puur en alleen tijdverdrijf of oproer.

Als we alleen mogen discussiëren over dingen die we daadwerkelijk kunnen oplossen zal Bokt heel stil worden. ;)

Ik had gehoopt om een mooie discussie tegen te komen en het begon ook zo.
Vroegah had ik namelijk hetzelfde idee als de meeste mensen: rodeo is zielig en moet verboden worden. Maar omdat met het ouder worden je geest ook opener gaat staan, zag ik ook de mooie kanten. En nu vind ik bepaalde onderdelen van rodeo echt machtig mooi en ik wil die zeker eens in real life zien. Maar toegegeven, er zijn ook barbaarse technieken bij. En die moet je niet willen verdedigen: 'dat zijn echte cowboys' vind ik geen goed argument.
Ben ik daarom een penny?
Ook andere takken van de paardensport erbij halen vind ik zo een dooddoener. Omdat dat slecht is, is mijn slecht ook gerechtvaardigt?

Maw, ik ben aan dit topic begonnen met een positieve smaak en meer begrip voor het totale plaatje dat rodeo is en nu zit ik een beetje met een rare smaak. Waar de kennis stopt beginnen de persoonlijke aanvallen en het weglachen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:42

Ik zie hier niemand het feit weglachen dat er een paard of meerdere paarden zijn overleden. Ik denk ook dat iedereen die in dit topic heeft gereageerd liever zou zien dat deze sterfgevallen niet voor waren gekomen.

Maar wil je voorkomen dat er ongelukken gebeuren, met wel of geen dodelijke afloop, dan moet je helemaal niet op een paard willen gaan zitten. En ook als je er niet op gaat zitten, kan een paard ook zijn been breken, op een weiland, of zelfs als je hem op een paddock zet.

Mindim kaartte aan dat we kunnen discussieren of bepaalde takken binnen de rodeo sport wel of niet fraai zijn, en wel of niet nog van deze tijd zijn. Ik had geloof ik al aangegeven dat ik calf roping, en wild horse races niet zo fijn vindt. Chuck Wagon races worden bij mijn weten niet op iedere rodeo gehouden. Hoe specifiek wil je worden? Wil je een lijst hebben van alle klasses die bij een rodeo uit worden geschreven en dat we daar stuk voor stuk over gaan praten? Want de term Rodeo dekt de lading niet, daar zijn we het geloof ik allemaal wel over eens, als je de cutting, team penning, barrel racing en working cowhorse bijv. bekijkt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:12

Het ene paard is met teampenning verongelukt, kan in europa en zo ook nederland gebeuren?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:24

Moderatoropmerking:
Ook al ben je het niet met elkaar eens probeer er wel op te passen dat je niet persoonlijk wordt tegen elkaar. Reageer op de inhoud van een bericht, niet op de persoon.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:35

In Nederland zijn de wedstrijden met koeienonderdelen op een hand te tellen. Maar dat er een paard valt tijdens teampenning, over zijn ruiter heenrolt, deze het ziekenhuis inhelpt en het zelf helaas niet overleeft, had idd ook in Nederland/Europa kunnen gebeuren.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:22

Dat ik het penny woord in mijn mond genomen heb bij deze discussie,.. komt omdat ik toch heel sterk het gevoel heb dat er een aantal mensen hier zijn, die echt geen idee hebben hoe het er nu echt aan toe gaat op zo'n enorm 10 daags evenement wat zo ongeveer het grootste is wat er georganiseerd word aan de andere kant van die plas. Ze hebben de klok horen luiden, maar hebben alleen geen idee waar die klepel toch is.

We hebben het bij het laatste ongeval over een empty buck ( een lege bok ) het paard heeft niet in de gaten dat de ruiter al van zijn rug af is, op dat moment bokt het paard te hard en kan zijn rug breken, hier kan de ruiter niks aan doen en is eigenlijk een misrekening van het paard.

Voor de rest gaat het gaat hier om een sport,.. deze mannen die op die paarden en stieren stappen, weten alles van deze dieren.

Deze sportmannen leveren een prestatie wat ik ze niet na doet. Dit zijn geen dronken ventjes die ff denken dat ze wel ff een paardje kunnen temmen.

Dus zolang deze mensen niet met een beetje respect over deze sport kunnen praten, ben ik van mening dat ze moeten stoppen met het lezen van de penny en maar eens moeten komen kijken in het echte leven.

Let wel ik heb het hier over dit rodeo evenement en niet over al die achteraf rodeo-tjes die in elk boeren gat gehouden worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:33

Die sportprestatie waar jij het over hebt, gaat het daar nu uiteindelijk niet om? Dat het in de ogen van menigeen in Europa geen sport genoemd mag worden om je leven en je gezondheid te gaan wagen om op een bokkend paard of een bokkende stier te gaan zitten? Ik kom wel meer extreme sporten tegen, of sporten die in mijn ogen de naam "sport" niet verdienen...

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:48

Dat ik dit aanhaal is omdat er een aantal zijn die erg minachtend praten over de ruiters vna deze evenementen
Ik ben van mening dat als mensen zich meer in deze tak van sport verdiepen ( en ik blijf het een sport noemen, want er wordt door de ruiters wel degelijk een lichamelijke prestatie geleverd, dat het niet iedereen zijn sport is daar kan ik heel goed inkomen.) Dat ze er achter komen dat het veel meer is een beetje rond hupsen op een paardje is.

Het is onzin om te zeggen dat evenementen als deze verboden moeten worden, er is hier geen spraken van dierenmishandeling, zoals de organisatie al zegt het is heel erg dat er 3 paarden zijn overleden en dat zijn er echt drie teveel, maar zeggen dat dit komt, omdat ze mishandeld zijn op dit evenement klopt gewoon niet

Er zijn genoeg achteraf evenementen waar dit wel gebeurd hoor en daar mogen ze van mij heel hard tegen optreden, maar om dit 10 daags evenement te vergelijken met dierenmishandeling, terwijl er nauw samen gewerkt wordt met de Canadese dierenbescherming vind ik echt een beetje vergezocht
Laatst bijgewerkt door vigel1 op 13-07-10 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:21

Ik kwam dit filmpje tegen: een 23 jarige merrie, bucking horse, afscheid in de arena. Later komt haar dochter er ook nog bij.
Bekijk de reacties van de cowboys aan het einde van het filmpje. Ze hebben allemaal de hoef afgenomen!

http://www.youtube.com/watch?v=NgkP_kqPAgI&NR=1

Merrie mag de rest van haar leven gewoon op een ranch slijten...

body92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:40

Mensen dit evenement is super goed geregeld om de 25 meter staat er horse security en allemaal van die poespas. Ook zijn er overal uitgangen waar als het echt mis gaat zo overal ter plaatse mensen zijn. De paarden zijn idd gefokt om te bokken en weten wat wel en niet kan enz zelfde dat een springpaard gewoon weet dat die niet over een staander heen moet springen. Ze worden mega goed verzorgt en zien er ook mega goed uit niets om over te zeggen. En idd een ongeluk zit in een klein hoekje en kan gebeuren in welke sporttak dan ook. Alleen word er over het een meer gesproken als schuldig dan een andere sporttak. De "Calgary Stampede" is gewoon een evenement dat supergoed is geregeld en supergroot is waar nederland nog een voorbeeld aan kan nemen en ook veel paardeneigenaars uit nederland (meer als de helft) kan een voorbeeld aan de mensen van de Stampede nemen over het verzorgen van hun paarden.

Overigens is het 4 paard ook overleden hier heeft de eigenaar zelf voor gekozen volgens mij had deze schouder of iets dergelijks gebroken. De paarden hebben een goed leven gehad en worden super verzorgd. Zelf heb ik afgelopen vrijdag bij de grote opening meegedaan in de op 1 na grootste parade ter wereld en alles is tip top in orde en morgen ga ik zelf ook weer naar de stampede heen genieten van dit oh zo prachtige paarden evenement.