'(Dek)hengsten kunnen gewoon bij elkaar op het land'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:35

Johanna59 schreef:
Als je en kapitale hengst hebt, zet je die echt niet bij andere hengsten of paarden, in het land. De risico's zijn veel te groot. Het gaat net zo lang goed, tot dat het fout gaat. Erg leuke studie. Ook leuk, dat dit weer bestudeerd is. Hier kon iedere paardenman zo al antwoord op geven. Zonder studie.

Mijn hengst is nu ook niet echt 'niets' waard en die staat ook met andere paarden in de wei.
Gisteren heeft de mijne een trap op de schouder gehad, hij valt heel lichtjes op links en ik heb zaterdag wedstrijd.
Ik denk nu echt niet "ik zet hem nooit meer samen" :n

savath

Re: '(Dek)hengsten kunnen gewoon bij elkaar op het land'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:44

Hier loopt een kudde van een 12 tal merries ,die trappen mekaar soms ook serieus.
maar daarvoor zet je je dier toch niet alleen,tenzij het echt een bullebak is.

Hengten zijn ook paarden,alleen zijn ze nog heel ...(dus nergens iets verwijderd)

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:57

ik heb zelf 2 fjordenhengsten en ik zou ze niet bijelkaar durven zetten.
ze staan naast elkaar op stal en dat gaat "goed", ze tollereren elkaar. Maar als ze echt aan elkaar zouden kunnen komen dan weet ik zeker dat ze doorgaan tot er een totaal kapot zou zijn.

Dan staan er nog 2 dekhengsten naast elkaar en dat gaat ook goed totdat ze elkaar aankunnen, ze staan ook samen op de trailer maar los maken ze lekaar af.

Ik zou ook liever zien dat ze bij elkaar zouden kunnen lopen maar ik heb uit ervaring gezien dat dit toch voor veel hengsten niet haalbaar is.

Zendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:38

Zolang er een duidelijke leider is , is er geen probleem .

Hebben we hier ook , 1 zeer duidelijke leider en nooit onrust.

En ik vind het wel van waarde dat ook dekhengsten een paardwaardig bestaan kunnen hebben.

Het zijn kuddedieren en dat blijven het , al zullen weinig HH dit gaan proberen , er is nogal wat geld mee gemoeid.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:52

Hahaha ja ik zie ze het hier al doen met krack, painted, jazz weet ik veel wie.....Sport ruiters durven vaak niet eens hun wedstrijd ruin in hun eentje, met bescherming enz in de wei te zetten. Laat staan dure dekhengsten, wat een giller.... Maar een top onderzoek! Onverwachte uitkomst wat mij betreft.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:20

Ook ik snap niet het nut van de onderzoek.

De grote hengstenhouders met duurdere hengsten zullen echt het risico niet nemen om hun dure hengsten op 1 land te zetten.

Ik rij ook een lusitano-dekhengst en die kan niet met andere paarden buiten staan.
ze hebben hem een paar jaar terug in de bak gezet met naast de bak een lusitano-hengstveulen en een mini-ruintje....
nou hij vloog door de omheining heen....en dan staan ze nog niet eens bij elkaar in...

had niet willen weten wat er was gebeurd als ons ( inmiddels 3-jarige hengst ) hengstveulen er toen bij in had gestaan...die had het niet overleefd...

onze 3-jarige ging tot een aantal maanden geleden nog niet de strijd met onze oudere hengst aan, nu inmiddels wel...merries die hier komen zijn voor de oudere hengst maar die jongere begint de strijd nu aan te vliegen dat de merries ook voor hem komen ( wat dus niet zo is )

ze staan naast elkaar op stal, breken beide de tent af, die oudere begint wat rustiger te worden maar die jonge breekt de stal af....bokt trapt bijt en is echt strondvervelend...hij heeft inmiddels al stukken uit de muur getrapt....

nee, ik zie het nut van dit onderzoek niet...ten eerste kan je toch niks doen als je 5 wild vechtende hengsten op een weiland hebt staan van 4.5 ha.
als je die uit elkaar wilt halen ben je wel een tijdje bezig....en dan ook nog eens niet zeker of er een dood paard bij is of dat je bij alle hengsten zulke wonen hebt dat je er het eerste jaar niks meer mee kan doen...

nee, vanaf jongs af aan in de kudde okee, en dan lekker zo houden als ze ouder worden....dan denk ik wel dat het gaat lukken maar als je nu een hengst van oudere leeftijd zoals bijv. 10 jaar voor het eerst in een kudde hengsten zet en het is ook nog een dekhengst denk ik gewoon niet dat je er erg veel succes bij behaald om ze weer heelhuids bij jou op stal te krijgen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:24

Ik zou daar nooit aan beginnen. Dekhengsten kunnen prima naar buiten met een flinke, stevige omheining maar ik zou er nooit een ander paard bij plaatsen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:03

alcootje schreef:
ze staan naast elkaar op stal en dat gaat "goed", ze tollereren elkaar. Maar als ze echt aan elkaar zouden kunnen komen dan weet ik zeker dat ze doorgaan tot er een totaal kapot zou zijn.

Dan staan er nog 2 dekhengsten naast elkaar en dat gaat ook goed totdat ze elkaar aankunnen, ze staan ook samen op de trailer maar los maken ze lekaar af.

Ik zou ook liever zien dat ze bij elkaar zouden kunnen lopen maar ik heb uit ervaring gezien dat dit toch voor veel hengsten niet haalbaar is.

Als je ze van jongs af aan niet apart houdt, kunnen ze gewoon bij elkaar het land op.
Meeste mensen halen ze uit de opfok en laten de hengsten daarna een eenzaam leven leiden/lijden...

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:55

griebels schreef:
alcootje schreef:

Als je ze van jongs af aan niet apart houdt, kunnen ze gewoon bij elkaar het land op.
Meeste mensen halen ze uit de opfok en laten de hengsten daarna een eenzaam leven leiden/lijden...

Inderdaad en daardoor leren ze dat ze vanaf toen altijd de baas zijn en daar dus ook voor zullen strijden
tot ze echt niet verder kunnen.. Hou je ze in een groep dan leren ze dat en rangorde is en zullen ze dat accepteren.
In de opfok leren ze dat ook wel maar hou jij ze daarna jaren alleen dan zijn hun weer eigenbaas en zullen dat zo
blijven zien.. :7

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:58

hyppolyte schreef:
Goh, wat leuk, hengsten blijken toch uiteindelijk net zo te zijn als andere paarden, fascinerend ;)

Ik denk trouwens dat het zonder die 3 meter hoge hekken en uitgebreide veiligheidsmaatregelen ook wel was gelukt hoor :j.

al denk ik wel dat het belangrijk is dat ze niet in het zich van merrie's zijn.
Aangezien ze dan kunnen gaan vechten om de merrie.
Zo het in de natuur ook gaat ;)

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:31

Ach wat mensen tegenwoordig allemaal niet aan het experimenteren zijn..

Maar wel fijn dat het dus wel goed kan gaan, zie het alleen nog niet snel gebeuren met al die dure paarden van tegenwoordig :+

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:01

Wij hebben ook 8 hengsten bij elkaar,
ze zijn nu 3 maar er is 1 keer in de maand een onderlinge worstel partij,
en de rest van de dag staan ze vredig te eten,
dus het kan makelijk als je er maar de zelfde groepen aan houd kan het best

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:15

Alles kan.
Maar of het verstandig is......
Zo'n onderzoek zet velen weer eens op het verkeerde been.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:16

Johanna59 schreef:
Alles kan.
Maar of het verstandig is......
Zo'n onderzoek zet velen weer eens op het verkeerde been.

Hoezo? Ik vind het wel goed juist dat er eens aandacht aan wordt besteed. Heel veel mensen denken namelijk dat een hengst niet sociaal kan leven, terwijl dat in veel gevallen wel zo is. Ook lees ik hier veel reacties van mensen die wel degelijk hun hengst met een andere hengst of ruin hebben staan en dat vind ik een goed teken!

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:47

ROSIDA schreef:
Wij hebben ook 8 hengsten bij elkaar,
ze zijn nu 3 maar er is 1 keer in de maand een onderlinge worstel partij,
en de rest van de dag staan ze vredig te eten,
dus het kan makelijk als je er maar de zelfde groepen aan houd kan het best

Nou dat is het hem nou maar net... dezelfde groep...
In alle andere gevallen zal je geluk moeten hebben een maatje of groep te vinden voor de hengst. Dat geld ook trouwens voor een groep merries.... die kunnen draken voor elkaar zijn..

Ieder paard zou eigenlijk een maatje moeten hebben. Het hengst zijn, maakt het er niet gemakkelijker op. Soms heb je mazzel, soms niet.... maar een paard alleen, niet mijn voorkeur

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:30

Bij mij op stal staan hengsten en ruinen altijd samen en zelfs naast de merries.. De jonge hengsten worden dan wel een beetje op afstand van de merries gehouden maar het zijn gewoon paarden alleen dan met wat hormonen xd

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:42

gaellehtc schreef:
. Dat geld ook trouwens voor een groep merries.... die kunnen draken voor elkaar zijn..

idd, de fokmerries zijn meer aan het bazen dan de hengsten, haha,

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:46

Mijn hengst kon ook niet bij andere hengsten/ruinen staan. Hij vocht en hij joeg, en maakte ze echt stuk. En sommige dingen wíl je niet blijven proberen, geloof me :( Hij heeft een half jaar alleen gestaan maar eigenlijk vond ik dat niks, welzijn-technisch, al stond hij hele dagen op de wei. Daarom is hij vorige week gecastreerd, al was het een goed vererver.

irishcobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:50

hoi

onze hengst staat gewoon bij andere hengsten van alle leeftijden en dat gaat super hij heeft eerst ook altijd alleen gestaan en pas vanaf een jaar of 2 in de kudde en dat gaat super af en toe wordt hij opgehaald om een merrie te dekken en dan komt hij gewoon weer terug .
ook staan er merries in de buurt en komen er zat langsgereden en dan is er ook niks aan de hand.
dus het kan wel en zoals al gezegd werd, vlak sommige merries ook niet uit als ze in een kudde staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:23

ROSIDA schreef:
gaellehtc schreef:
. Dat geld ook trouwens voor een groep merries.... die kunnen draken voor elkaar zijn..

idd, de fokmerries zijn meer aan het bazen dan de hengsten, haha,

merries zijn vele malen latiger dan hengstem.......... en het gekke is dat ik nooit iemand door de stallen hoor schreeuwen............ pas op MERRIE :) :) :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 20:40

Kiwiko dat ben ik helemaal met je eens!
Hengsten worden vaak als zeer gevaarlijk gezien, maar ik heb liever een hengst dan een merrie

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 03:41

Citaat:
hengsten zijn dus net paarden

Belachelijke uitspraak. Je kan beter zeggen:"Mensen met paarden zijn dus net wetenschappers, elk beestje in zijn eigen hokkie"
We zijn zelf verantwoordelijk voor het sociaal gestoorde gedrag dat onze paarden ontwikkeld hebben door het continu appart staan.

Als hengsten niet bij elkaar kunnen staan leg mij dan maar eens uit waarom ze dat tot hun 3de of 4de wel kunnen in de opfok en daarna niet meer???

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 01:50

Dat zal ik proberen uit te leggen, daffie.
Wanneer in de echte natuur een hengst veulen geboren wordt dan mag hij bij zijn moeder blijven tot dat de moeder in de laatste drie maanden van haar nieuwe dracht is.
Dit geldt trouwens ook voor merrie veulens.
De nu aankomende jaarlingen zullen allemaal door de hengst de kudde uitgejaagd worden.
Zo wie zo wil hij geen eigen nakomelingen hebben in zijn kudde.
De jonge merrietjes zijn van harte welkom bij een kudde van een andere hengst.
De jonge hengstjes zijn nog niet sterk genoeg om een kudde te veroveren.
Als kudde dier komen de jonge hengsten bij elkaar en gaan al stoeiend en vechtend groter worden.
Tegen de tijd van ongeveer drie jaar zal een sterke hengst uit zo'n hengsten groep het eens proberen om een kudde over te nemen van een oude hengst.
Uiteindelijk lukt dat.
De oude hengst zal zijn kudde verliezen aan die jonge hengst.
Dit zijn gevechten die meestal eindigen in een zwaar gewonde hengst.
Of de jonge hengst of de oude hengst legt het loodje.

Eigenlijk doen wij allemaal het zelfde.
Onze veulens gaan, gescheiden op geslacht, de opfok in voor drie jaar.

En dan verwachten we volgens het onderzoek dat hengsten ouder dan 3 jaar vredig op een wei kunnen lopen ??
Dat kan zolang er geen lucht van een merrie geroken kan worden.
Al die hengsten zijn, zogauw ze de merrie ruiken, nog erger dan mannelijke pubertjes in de discotheek.

Dit betekend oorlog tussen de hengsten.

En uiteindelijk zal de sterkste hengst overwinnen.

Leonoor heeft een aantal pagina's terug dit ook al verwoord met haar hengsten.

Zij kent mijn hengsten Cochise en Victorio heel goed.
Daarnaast heb ik ook nog een volwassen quarter hengst.

En die drie hengsten worden angstvallig uit elkaar gehouden,
want ze zullen elkaar slopen totdat de sterkste overblijft.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:52

Tuurlijk er zullen altijd hengsten blijven waar het neit bij kan, maar net zoals blue_kim al zei stond haar hengst samen met een 5-jarige hengst en die ouwe had nog nooit samen gestaan en is allemaal super gegaan, stonden overigens ook gewoon merrie's en en 1 met veulen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:45

Dat dekhengsten gewoon bij elkaar kunnen staan wist ik wel. Mijn zus heeft 2 hengsten, 1 er van dekt. De hengsten lopen gewoon bij elkaar in het land. Merries lopen daar gewoon omheen en het gaat super goed! Gezien ze op een draver stal staan is er niet veel mogelijkheid om merries uit de buurt te houden. Hengsten staan naast elkaar en merries staan in de zelfde gang en soms ook tegenover. Met hengstigheid zijn ze wel iets onrustiger maar verloopt alles probleemloos. Haar vorige henst (en jawel een goed gekeurde dekhengst arabier) stond ook samen met een andere hengst. Ook deze oude hengst stond gewoon met mijn (dominante)ruin in de zelfde vrachtwagen naast elkaar zonder extra hekken ed. en konden we been aan been naastelkaar door het bos rijden aan een losse teugel.

De meeste jonge hengsten worden in opfok gedaan in groepen. ALs ze 3 jaar zijn worden ze vaak pas gescheiden van andere paarden. ALs je die paarden gewoon in groepjes zou houden zou je volgens mij de hengsten gewoon als een normaal paard kunnen houden.
Ook de meeste dure dekhengsten hebben eerst in opfok gestaan! PAs na hun 2e of 3e jaar worden ze geselecteerd en gescheiden om te trainen, te ruinen of op transport gezet. Na dit gebeuren zou het dan ineens niet meer kunnen?? Als dit gewoon voortgezet zou worden lijkt het mij dat je weinig problemen tegen zal komen.

Op een andere stal waar ik reed hebben ze een hengst en een merrie altijd bij elkaar gehad. Als de merrie hengstig was werden ze even apart gehouden, daarna konden ze weer samen de wei in. Nooit een probleem gehad!

Ik denk dat dit onderzoek weinig zal toevoegen voor de hensten in nederland. Mensen zitten nogal vast aan het idee dat hengsten gevaarlijk zijn en elkaar afslachten. Hengsten worden angstvallig apart gehouden omdat een hengst altijd de schult krijgt als er iets (vaak nog niet eens) gebeurd is. Ongelukken gebeuren vaak door de onkunde van de mensen! Onvoorzichtigheid of slecht materiaal gebruiken zijn de grote boosdoenders. Natuurlijk is het niet verstandig om zo maar alles bij elkaar te mikken! Maar als de groepsvorming van jongs af aan gewoon wordt voortgezet...?
Ook dure sport hengsten hebben het recht om gewoon paard te zijn. Laten we het dan nog maar niet hebben over de weidegang e.d van alle dure sportpaarden... Deze lopen vaak alleen aan de hand omdat ze bang zijn dat ze zich verstappen of zo, dan hebben we dat excuus weer. Ik vind de betutteling vrij vergaan.. Zal wel weer met geld te maken hebben. Een geblesseerd paard brengt niks meer op, kan geen wedstrijden rijden. Dus we halen alles uit de kast om dat te voorkomen! Als dat ten koste moet gaan van het paard...

Maargoed, dat is mijn mening.Een ander heeft zijn/haar mening en dat vind ik prima :o