KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:42

pol013 schreef:
besita schreef:
en dan zou je die paarden een aantal jaar laten ook moeten onderzoeken en kijken of het karakter wat ze toen lieten zien ook nog vertonen en of het invloed heeft op prestatie

Dat is dus gedaan besita: ze hebben de paarden bekeken op leeftijd;9-10-21-22 maanden oud.

invloed op de prestaties is al weer veel moeilijk te meten. Dan komen er weer zoveel andere externe factoren bij. In deze test konden ze de paarden onderzoeken van hetzelfde ras/leeftijd/houderij. krijg zo'n groep nog maar eens bij elkaar en dan ook nog voor een paar jaar.

dat is geen test op latere leeftijd ..laat staan onder het zadel ..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:51

nogmaals: dan krijg je weer zoveel variabelen erbij. Welke ruiter, is er een klink met de ruiter? welke stal? welk voer. Weet je wat het kost om zoiets uit te voeren?

Ik durf best te geloven dat een reactie op een paraplu op deze leeftijden iets zegt over de eerste manier van reageren van een paard en daarmee zijn reacties in de rest van zijn leven.

Dan nog is het niet gezegd dat een cool/ril paard beter presteert onder het zadel. Dat zal ook afhangen met de manier van houden en de combi met de juiste ruiter. Dat soort waarde oordelen hangen er volgens mij nog helemaal niet aan. Wel zullen ze, denk ik, dit soort gegevens proberen te verzamelen van deze hengsten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:03

pol013 schreef:
nogmaals: dan krijg je weer zoveel variabelen erbij. Welke ruiter, is er een klink met de ruiter? welke stal? welk voer. Weet je wat het kost om zoiets uit te voeren?

Ik durf best te geloven dat een reactie op een paraplu op deze leeftijden iets zegt over de eerste manier van reageren van een paard en daarmee zijn reacties in de rest van zijn leven.

Met dat laatste ben ik het niet eens.
Een paard groeit ook in zijn ervaringen en verder is een reactie onder de man ook nog wat anders dan los.
Dus karakter tov van bruikbaarheid in de sport is toch van doorslaggevende factor.

pol013

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:12

en daarmee is het dan niet goed om te kijken hoe een paard vanuit zijn eigen aard reageert?
Omdat je hem iets kunt leren hoef je niet te kijken hoe hij van zichzelf is? Hoef je niet te onderzoeken of dat iets zegt over zijn nakomelingen? of zijn prestaties op latere leeftijd? of of of

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:24

Wat een commercieel antwoord van het KWPN. Vind het erg onvoorzichtig dat zoiets gebeurd, niet zo gek dat een paard van een paraplu schrikt, denk dat daar wat voorzichtiger mee om moet worden gegaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:35

jessje schreef:
Even verder off topic, kun je dat even aan de beoordelaar van mijn masterproef gaan uitleggen? Zelfs voor "mijn" basiswetenschappelijk onderzoek moet ik minstens 250 proefpersonen hebben om ietsofwat conclusie te kunnen trekken. Met SPSS kun je alles significant maken, zeker in zo'n kleine steekproef...

Je kunt enkel conclusies trekken over de groep dieren in dat bepaald onderzoek, 1 onderzoek met 40 paarden vind ik echt (nog) geen wetenschappelijk overtuigende evidentie hoor...

Dat is niet zo moeilijk en ik denk dat hij het ook wel weet. Je moet bij een onderzoek naar drie zaken kijken, relevantie, significantie en betrouwbaarheid. Bij dit onderzoek was de vraag of dit onderzoek naar het karakter van een jong paard iets zegt over het karakter op oudere leeftijd.

Dat lijkt me dus een relevant onderzoek, het KWPN wil namelijk iets zeggen over het karakter dat hij straks als dekhengst heeft.
Het onderzoek is significant (p<=0.05), dat betekent dat je met zekerheid mag zeggen dat deze gedragstest iets zegt over het karakter van het paard en dat het meer is dan een momentopname.
En als laatste heb je betrouwbaarheid, met hoeveel procent betrouwbaarheid weet je dat karakter op latere leeftijd hetzelfde is als bij deze test. Jouw beoordeelaar wil een hoger percentage hebben, bijvoorbeeld 95 of 99%, terwijl je hier misschien maar een betrouwbaarheid van 90% hebt.

Het leuke van deze test is trouwens dat het ook bij getrainde paarden iets over het karakter zegt, alleen is die betrouwbaarheid bij een getraind paard lager dan bij een ongetraind paard.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:39

Ik snap niet waarom ze niet gewoon voor de spring EN dressuurpaarden de terreinrit weer introduceren. Hindernissen hoeven helemaal niet hoog te staan, maar gewoon om het karakter te testen en voornamelijk hoeveel lef ze hebben.

Natuurlijker en uitermate geschikt om te kijken in hoeverre een paard werklust heeft ondanks deze kijkerig is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:01

Moeni11 schreef:
Ik snap niet waarom ze niet gewoon voor de spring EN dressuurpaarden de terreinrit weer introduceren. Hindernissen hoeven helemaal niet hoog te staan, maar gewoon om het karakter te testen en voornamelijk hoeveel lef ze hebben.

Natuurlijker en uitermate geschikt om te kijken in hoeverre een paard werklust heeft ondanks deze kijkerig is.

De paraplu-test dient een heel ander doel als de terreinrit.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:37

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:39

Gini schreef:
Moeni11 schreef:

De paraplu-test dient een heel ander doel als de terreinrit.

dan zet je ergens een parasol neer, en moet je ergens een keer onder een partytent door..............

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:51

Weet je wat het is? Het paard moet de ruiter vertrouwen. Ik denk dat als een paard een tijdje goed gereden wordt door een ervaren ruiter, en hij schrikt, de ruiter het paard sneller op zijn gemak kan stellen. Toch ook veel met vertrouwen te maken. Ik heb veel jonge paarden (in-)gereden en merkte toch dat als ze vertrouwen in je hebben, ze zich stoerder voelen met enge dingen,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:53

dat is absoluut helemaal waar!

alles wat een paard doet zowizo heeft te maken met vertrouwen in de ruiter.......... en natuurlijk kunnen ze een keer spooken of sputteren....... maar als een paard vertrouwen heeft in een ruiter, en de ruiter een duidelijke ruiter is......... dan is dat niet een onoverkomelijk probleem

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:23

Moeni11 schreef:

Ik heb ruiters gesproken die dit vroeger moesten doen en ik kan je vertellen dat ze erg blij waren als ze op een springpaard mochten. Het hoeft inderdaad niet hoog te staan maar voor sommige dressuurpaarden zijn huppeltjes al te hoog.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:26

7 pagina's reacties, en blijkbaar snapt nog steeds geen 2% van de lezers/posters wat de bedoeling van de test is. Of ze WILLEN het NIET snappen...

En bulck, dat een paard anders zal reageren mèt als zònder ruiter, dat is inderdaad waar.
Waarom denk je dat ze deze test doen zonder ruiter???
Men wil de reactie van het paard zien. Niet de reactie van het paard dat beïnvloedt wordt door een ruiter.

En wat nog meer is... als 1 en dezelfde ruiter al die hengsten gaat rijden, dan krijg je zeker een vertekend beeld, want die ruiter zal met de ene hengst meer voeling hebben als met de andere. Laat je de hengsten rijden door verschillende ruiters, dan krijg je nog andere reacties....
Dus weg, foetsie en dada test!! Resultaat, betrouwbaarheid en objectiviteit: nul, zero, nada, rien du tout...

Dus hoe leuk, en misschien ook nuttig jouw voorstelletjes ook mogen zijn, ze zijn in geen geval een vervanging van deze test.
Wat niet wegneemt dat ze geen meerwaarde kunnen geven aan een eindbeoordeling van een dier.

En ik dacht ook niet dat de resultaten van deze test echt doorslaggevend zijn voor de eindbeoordeling van de hengsten? Ze worden toch gewoon meegenomen in het geheel? Of niet?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:42

Voltigeur schreef:
7 pagina's reacties, en blijkbaar snapt nog steeds geen 2% van de lezers/posters wat de bedoeling van de test is. Of ze WILLEN het NIET snappen...

En bulck, dat een paard anders zal reageren mèt als zònder ruiter, dat is inderdaad waar.
Waarom denk je dat ze deze test doen zonder ruiter???
Men wil de reactie van het paard zien. Niet de reactie van het paard dat beïnvloedt wordt door een ruiter.

En wat nog meer is... als 1 en dezelfde ruiter al die hengsten gaat rijden, dan krijg je zeker een vertekend beeld, want die ruiter zal met de ene hengst meer voeling hebben als met de andere. Laat je de hengsten rijden door verschillende ruiters, dan krijg je nog andere reacties....
Dus weg, foetsie en dada test!! Resultaat, betrouwbaarheid en objectiviteit: nul, zero, nada, rien du tout...

Dus hoe leuk, en misschien ook nuttig jouw voorstelletjes ook mogen zijn, ze zijn in geen geval een vervanging van deze test.
Wat niet wegneemt dat ze geen meerwaarde kunnen geven aan een eindbeoordeling van een dier.

En ik dacht ook niet dat de resultaten van deze test echt doorslaggevend zijn voor de eindbeoordeling van de hengsten? Ze worden toch gewoon meegenomen in het geheel? Of niet?

Maar alsnog heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op wat dan de meerwaarde van die test moet zijn of zou moeten opleveren tov een hengstenkeuring. Schrikreacties opwekken en dan kijken hoe een paard reageert. Tja elke dier anders e. Wat zegt dat nu meer?
Met rijpaardhengsten vind ik wel meer zaken belangrijker dan zo'n test en dan vind ik idd mijn eerder aangehaalde terreinrit een betere indicatie over de bereidwilligheid van een hengst en manier van aanpakken op verschillende situaties. De bedoeling van die test is toch een bijbeoordeling te geven op het karakter, maar wat van het karakter? En is een schrikreactie opwekken echt gelinkt aan het karakter? En in welke mate is mentale kracht van belang?

Als men paarden thuis los staan, mogen ze doen wat ze willen. Dan mogen ze de grootste draak zijn ter wereld, maar als ik met ze omga wil ik een meewerkend paard.
Dus ook hier vind ik de test onnodig. Jij vind het belangrijk dat het een test is met een paard in vrijheid. Maar ook daar, dit zijn rijpaardhengsten. Dus zou de test onder het zadel gehouden moeten worden, want het belangrijkste is dan toch om te weten hoe zo'n paard schrikt met een ruiter erop. Of maw gaan ze 'door' of geraken ze door het vertrouwen in hun ruiter snel tot bedaren en gaan ze dan gewoon verder.
Maar dan nog blijven het ''groene dieren aan het begin van een carriere, dus zo'n test heeft geen meerwaarde. Een driejarige staat nog heel anders in de wereld als een 10 jarige routinier.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:34

Volgens mij heb je dat antwoord al vaak gekregen, je leest dan blijkbaar niet goed.
Verder worden rijpaardhengsten natuurlijk niet alleen op karakter getest.
En juist dat het om groene dieren gaat geeft de meerwaarde van de test aan.
Het gaat toch om de aanleg van het karakter, dat stukje dat erfelijk is.
Als een paard eenmaal 10 jaar oud is, dan is dit heel wat minder secuur te testen omdat het paard dan al veel meer gevormd is door invloeden van buitenaf.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:31

shan schreef:
Volgens mij heb je dat antwoord al vaak gekregen, je leest dan blijkbaar niet goed.
Verder worden rijpaardhengsten natuurlijk niet alleen op karakter getest.
En juist dat het om groene dieren gaat geeft de meerwaarde van de test aan.
Het gaat toch om de aanleg van het karakter, dat stukje dat erfelijk is.
Als een paard eenmaal 10 jaar oud is, dan is dit heel wat minder secuur te testen omdat het paard dan al veel meer gevormd is door invloeden van buitenaf.

Nou dan mag jij mee eens concreet zeggen waar de toegevoegde waarde zit en vermeld werd. Want daar heb ik nog nergens een antwoord op gehad. Wel hoe zo'n test werkt en waar er dan naar gekeken kan worden. Maar concreet? De test zou objectief moeten zijn, dus wat zijn dan de criteria waarop gemeten wordt? En wie interepreteert die dan (bvb een introvert en extravert paard, beiden zullen al anders reageren, maar wat zegt dat over hun karakter? Dat het extraverte paard, de rillerige is en de andere de nuchtere? Of mss net het omgekeerde? En Karakter is maar in beperkte mate erfelijk, veel wordt idd door de jaren heen aangeleerd (passief en actief) door ervaringen. Wat toch logisch is... Als klein kind reageerde jij toch ook anders op nieuwe zaken dan nu? Je groeit zowel lichamelijk als geestelijk en dat is bij die dieren toch net zo.
Plus het zijn ook hengsten, dus een natuurlijke nieuwsgierigheid hebben ze haast allemaal, immers doen de hormonen ook veel.

En verder weet ik heus wel dat ze niet enkel op karakter getest worden, maar specifiek een 'schriktest' om dat oa te bepalen vind ik geen toegevoegde waarde tov het geheel aan testen waar ze al door moeten. Te meer omdat het ook allemaal gebeurd in de niet meest ideale situatie (buiten nu in dit geval zelf de directe testomgeving die niet voldeed). Die paarden hebben al een heel zwaar parcours moeten doorlopen als jonkies ( wat met hun mentale inzet op dat ene moment?). Verder zijn dat allemaal jonge hengsten bijeen (en ik geloof nooit dat die paarden, los uit de box erin gepleurd worden, dus in welke mate is er dan al niet spraken van een externe invloed, dat het paard eerst begeleidt wordt mss wat opgefokt is van andere jonge hengsten in de nabijheid en dan los een arena met vreemde voorwerpen ingegooid wordt?)

Dat ze zo'n test willen invoeren, ok. Maar dan moeten daar ook echt concrete en objectieve zaken uitkomen, die meer zijn dan enkel een resultaat van 1 soort schriktest op 1 dag en dat van een zeer jong dier.
En dan mag je wel zeggen dat 'het groene van de paarden' de meerwaarde is, maar die zijn 'groen' in hun rijden maar niet meer vrij van invloeden van oa de mens, dus zo geheel objectief is dat al niet meer (die paarden staan nu praktisch een jaar in training moet je bedenken, de meeste zijn 2.5 jaar en worden voorbereid op die eerste selectierondes maanden voor ze gepresenteerd moeten worden, vele komen uit de opfok en kennen dan nauwelijks iets. Dus hebben al een snelcursus 'hoe-moet-ik-me-gedragen' achter de rug) Ze zullen dan enkel nog groeien in hun manier van reageren en dan zit er wss een wezenlijk verschil tussen een 3 jarige en idd een 10 jarige. Maar dit berust dan louter en alleen op opgedane ervaringen en mentale volwassenheid en berustheid eerder dan dat je dat nu nog aan karakter kan toeschrijven.
Mijn probleem met die test is, dat het maar zo'n klein aspect van een karaktertrek belichaamt. Want hoe verloopt die test onder de man? Dat interesseert mij als fokker veel meer, ik fok immers sportpaarden. Los lopen mijn paarden in hun vrije tijd op de wei, wat ze daar uitsteken is hun zaak. Maar onder de man, 'daar' moeten ze er zijn. Ok als ze schrikken, maar hoe gaan ze er dan mee om? Vliegen ze dan in hun schulp en laten ze de ruiter alle hoeken van de piste zien, om vervolgens nog een half uur na te klieren. Of is dit een korte reactie, waarna ze gewoon hun werk verder zetten en bewerkbaar blijven door de ruiter?
Dat zou kandidaat fokkers kunnen interesseren, want dat is iets wat je meeneemt in je achterhoofd.
Een paard in vrijheid, dat is allemaal leuk om te zien, maar als fokker geeft dat voor mij niet veel meerwaarde. Buiten dat je hun natuurlijke manier van bewegen enzo kan beoordelen (maar ook daar vaak een verschil tussen los en onder de man)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:32

ik begin de test toch een beetje te snappen hoor!
maar de volgende keer gewoon een betere omgeving! dan kan er ook niets kapot of gewond raken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:34

Je kan dat nooit helemaal voorkomen...

Ze hebben het waarschijnlijk gewoon in de binnenbak gedaan en dat is normaal gesproken heel veilig. Ik denk dat de hengst met de zijkant langs de muur is geschaaft.

Ze kunnen die hal maar moeilijk met matrassen bekleden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:42

dat is waar, en ik was er ook niet bij!
en als het in blinde paniek is geweest dan kan je het inderdaad moeilijk tegen houden..

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:34

Ik snap de test wel. Maar als ze deze test hadden gedaan bij bijv Salinero, Parsival, Nadine of heel vroeger bij Ferro (even een aantal die me zo even te binnen schiet)hebben ze allemaal 2 dingen gemeen. Ze waren waarschijnlijk allemaal gezakt voor de test,maar presterden wel allemaal op GP niveau.
Wat zegt de test dan over de bruikbaarheid?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:38

waarschijnlijk je weet het toch niet?

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:46

Daarom staat er ook waarschijnlijk, maar als je naar de karakters (spooky) is de kans zeer groot.
Daarkomt ook nog bij er is ook nog zoiets als vertrouwen in de ruiter.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:59

bulck schreef:
Maar alsnog heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op wat dan de meerwaarde van die test moet zijn of zou moeten opleveren tov een hengstenkeuring. Schrikreacties opwekken en dan kijken hoe een paard reageert. Tja elke dier anders e. Wat zegt dat nu meer?

En mijn voorbeeld met mijn merries dan? Misschien dat jij die test niet belangrijk vind, maar ik zou liever niet heet op heter willen. Ik ben gewoon hobbyfokker, mijn paarden moeten koel in hun kop zijn (wat niet wil zeggen dat elk dier dat ik heb staan een makke, lompe merrie is) Ik heb gewoon mijn grens van heetheid. 1 keer heb ik die overschreden door een iets hetere merrie te dekken met Chellano, 1 keer en nooit weer. Beest springt geweldig, altijd prijs, maar in de omgang pfoehoe, als je een vlek op je T-shirt hebt, staat ze je knorrend met grote ogen aan te kijken. En dan vind ik zo een schriktest wel belangrijk. Ik ga er natuurlijk niet mijn volledige fokadvies op afstemmen, maar het is wel leuk om dat mee te nemen in de totale beoordeling.
Een terreinrit heeft niet datzelfde effect. Bovenstaande merrie springt zoals gezegd super en met ruiter zou ze die terreinrit feilloos springen, maar dat neemt niet weg dat ze heet is, heel heet.

Citaat:
Als men paarden thuis los staan, mogen ze doen wat ze willen. Dan mogen ze de grootste draak zijn ter wereld, maar als ik met ze omga wil ik een meewerkend paard.

Maar dat is het toch net? Het kan toch niet dat je alsmaar heter en heter en heter gaat fokken, maar dat je wel verwacht dat het in de omgang makke beesten zijn. Dat is zoals die vechthonden (ik ben de naam van dat ras even kwijt), decennialang werden die honden gefokt op agressiviteit, vechtlust,...en nu 21ste eeuw word er opeens van die honden verwacht dat ze een prima familiehond zijn voor thuis. Opvoeding is belangrijk, maar het karakter kan je er niet mee veranderen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:01

ik snap de test maar ook weer niet, wat als een paard niet fijn reageert, word hij dan terug getrokken?