Voltigeur schreef:7 pagina's reacties, en blijkbaar snapt nog steeds geen 2% van de lezers/posters wat de bedoeling van de test is. Of ze WILLEN het NIET snappen...
En bulck, dat een paard anders zal reageren mèt als zònder ruiter, dat is inderdaad waar.
Waarom denk je dat ze deze test doen zonder ruiter???
Men wil de reactie van het paard zien. Niet de reactie van het paard dat beïnvloedt wordt door een ruiter.
En wat nog meer is... als 1 en dezelfde ruiter al die hengsten gaat rijden, dan krijg je zeker een vertekend beeld, want die ruiter zal met de ene hengst meer voeling hebben als met de andere. Laat je de hengsten rijden door verschillende ruiters, dan krijg je nog andere reacties....
Dus weg, foetsie en dada test!! Resultaat, betrouwbaarheid en objectiviteit: nul, zero, nada, rien du tout...
Dus hoe leuk, en misschien ook nuttig jouw voorstelletjes ook mogen zijn, ze zijn in geen geval een vervanging van deze test.
Wat niet wegneemt dat ze geen meerwaarde kunnen geven aan een eindbeoordeling van een dier.
En ik dacht ook niet dat de resultaten van deze test echt doorslaggevend zijn voor de eindbeoordeling van de hengsten? Ze worden toch gewoon meegenomen in het geheel? Of niet?
Maar alsnog heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op wat dan de meerwaarde van die test moet zijn of zou moeten opleveren tov een hengstenkeuring. Schrikreacties opwekken en dan kijken hoe een paard reageert. Tja elke dier anders e. Wat zegt dat nu meer?
Met rijpaardhengsten vind ik wel meer zaken belangrijker dan zo'n test en dan vind ik idd mijn eerder aangehaalde terreinrit een betere indicatie over de bereidwilligheid van een hengst en manier van aanpakken op verschillende situaties. De bedoeling van die test is toch een bijbeoordeling te geven op het karakter, maar wat van het karakter? En is een schrikreactie opwekken echt gelinkt aan het karakter? En in welke mate is mentale kracht van belang?
Als men paarden thuis los staan, mogen ze doen wat ze willen. Dan mogen ze de grootste draak zijn ter wereld, maar als ik met ze omga wil ik een meewerkend paard.
Dus ook hier vind ik de test onnodig. Jij vind het belangrijk dat het een test is met een paard in vrijheid. Maar ook daar, dit zijn rijpaardhengsten. Dus zou de test onder het zadel gehouden moeten worden, want het belangrijkste is dan toch om te weten hoe zo'n paard schrikt met een ruiter erop. Of maw gaan ze 'door' of geraken ze door het vertrouwen in hun ruiter snel tot bedaren en gaan ze dan gewoon verder.
Maar dan nog blijven het ''groene dieren aan het begin van een carriere, dus zo'n test heeft geen meerwaarde. Een driejarige staat nog heel anders in de wereld als een 10 jarige routinier.