AID neemt paarden in beslag in Tilburg *update filmpje*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Re: AID neemt paarden in beslag in Tilburg *update filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:37

Ik vind dat altijd wel een rare beredenering: er zijn nog veeeeeel ergere gevallen dus bij deze hoeft niet ingegrepen te worden.

Als ik alles op een rijtje zet en ervan uitga dat het klopt dan zijn dit de feiten:
19 paarden op een heel klein stukje land
worden niet regelmatig gevoerd
hebben niet regelmatig te drinken
er is geen schuilmogelijkheid
er is niets te grazen

Ik zou mijn paard er niet tussen willen hebben in ieder geval. En ik denk de meesten hier ook niet.

Waarom is het dan zo'n probleem als er ingegrepen wordt?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:39

Gewoon om dat er ergere gevallen zijn ? ..... ze moeten bij de ergste beginnen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:47

In het filmpje zegt die mevrouw dat ze normaal op het gras staan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:54

yvonnedv schreef:

De vraag is dan ook, waarom stonden ze daar nu dan niet?????

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:55

Abeltje77 schreef:
er is niets te grazen

Op veel pensionstallingen en maneges is ook geen weidegang, paarden kregen hier voldoende hooi dus vind het absoluut niet erg.

Paarden worden nu gestrest in een vrachtwagen gejagen en met zijn allen in een donkere stal gezet waarbij ook geen weidegang is.
De mensen moeten verder nadenken.....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:59

amies100 schreef:
Abeltje77 schreef:
er is niets te grazen

Op veel pensionstallingen en maneges is ook geen weidegang, paarden kregen hier voldoende hooi dus vind het absoluut niet erg.

Paarden worden nu gestrest in een vrachtwagen gejagen en met zijn allen in een donkere stal gezet waarbij ook geen weidegang is.
De mensen moeten verder nadenken.....

Niet grazen is normaal gesproken ook geen enkel probleem.

Maar 19 paarden op zo'n klein zandstuk en dan ook nog niet regelmatig te eten krijgen? Die dieren moeten zich naast het honger lijden ook nog doodvervelen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:01

slimmerik schreef:
Wij weten niet hoe deze beesten doorgaans behandeld worden. Misschien maar om de drie dagen voer.... en water.... Geen droge plek om te liggen 24 uur per dag etc. etc.

Ik noem maar een zijstraat. Verwaarlozing hoeft geen extreme vermagering te betekenen.

Idd. Aangezien de AID vast niet van de een op de andere dag langs komt zal het in de winter geen pretje zijn geweest. Zo aan de bodem te zien is het een behoorlijke bagger zooi geweest. En als het hooi dan zo op de grond wordt gegooid als nu dan is het zo vertrapt.
En ik ben denk ik een van de weinige die vind dat ze er wel slecht uitzien. Goed voer doet een hoop.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:02

Abeltje77 schreef:
Ik vind dat altijd wel een rare beredenering: er zijn nog veeeeeel ergere gevallen dus bij deze hoeft niet ingegrepen te worden.

Als ik alles op een rijtje zet en ervan uitga dat het klopt dan zijn dit de feiten:
19 paarden op een heel klein stukje land
worden niet regelmatig gevoerd
hebben niet regelmatig te drinken
er is geen schuilmogelijkheid
er is niets te grazen

Ik zou mijn paard er niet tussen willen hebben in ieder geval. En ik denk de meesten hier ook niet.

Waarom is het dan zo'n probleem als er ingegrepen wordt?

Ik zeg niet dat er nu niet ingegrepen hoeft worden, alleen dat er ergere gevallen zijn die ook bekend zijn, waar niets aan gedaan wordt.
Vind het alleen vreemd.

En nee, ik zou mijn paard er absoluut niet tussen willen hebben. :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:06

Maar wat is 'niet regelmatig'? Ik voer ook de ene dag 's ochtends om 6 uur en de andere dag pas om half 11, soms om 17 uur en soms om 20 uur. Dat is niet 'regelmatig', maar wel meerdere keren op een dag ;) Als de buren het voeren net niet meekrijgen omdat ze er niet zijn, wil het niet zeggen dat die dieren niks krijgen natuurlijk. Die mensen zullen geen hele dagen bij de paarden staan om te kijken wat er allemaal gebeurt neem ik aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:09

amondi schreef:
yvonnedv schreef:

Wellicht omdat het gras ingezaaid is en nog niet gegroeid? Mijn buren hun weiland wil ook niet van de grond komen dit jaar terwijl ze toch sproeien, mijn 'weiland' is nu meer paddock met her en der een trieste groene spriet, maar ik heb de prioriteit maar bij beweging gelegd en gooi er wat hooi bij op het land. Alles is hier kurkdroog..

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:10

Ik heb net het filmpje bekeken, en het lijkt daarop inderdaad mee te vallen met de conditie.

Verder ben ik wel van mening dat je je paarden zo niet moet willen houden...

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:16

RamboBink schreef:
Ik schrik erg van de reacties dat mensen het 'normaal' vinden hoe de paarden hier gehouden worden.

En begin me nu echt meer zorgen te maken over de gezondheid van sommige paarden.

Tuurlijk kun je niet altijd de natuurlijke habitat nabootsen..

Dus in feite zeg je dat je hier best je paard zou stallen?

(even binnenbak/bodems etc niet meegerekend)

Er is hier niemand die het normaal vind, maar jij bent de zaak wel heel erg aan het opblaazen!
Van een mug een olifant maken heet dat.

Er is hier helemaal niemand die zegt dat de paarden in perfecte conditie verkeren, maar ik heb vele ergere gevallen meegemaakt waarbij de aid niet ingreep!!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:22

spottedponie schreef:
Ik heb net het filmpje bekeken, en het lijkt daarop inderdaad mee te vallen met de conditie.

Maar ja aan de andere kant bij de manege,s in de grote steden staan de paarden 23 uur per dag in een hokkie van 3x3 m (soms nog kleiner) en dat 1 uurtje per dag dat ze eraf mogen moeten ze hard werken!
Nee dat is lekker voor een paard!

Deze paarden staan teminste nog in de buitenlucht, ze kunnen bewegen, eten en ze hebben sociaal contact met elkaar.
Dat zijn denk ik toch wel 3 hele belangrijke feiten voor een paard!

En ik praat niets goed, ik vind er ook enkele tussen staan die wat aan de magere kant zijn.

Maar vind het wel een beetje overdreven allemaal zeg... pfff

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:26

amondi schreef:
yvonnedv schreef:

Misschien door de AID daar in gejaagd????????????

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:29

manueeltje84 schreef:
spottedponie schreef:

Maar ja aan de andere kant bij de manege,s in de grote steden staan de paarden 23 uur per dag in een hokkie van 3x3 m (soms nog kleiner) en dat 1 uurtje per dag dat ze eraf mogen moeten ze hard werken!
Nee dat is lekker voor een paard!

Deze paarden staan teminste nog in de buitenlucht, ze kunnen bewegen, eten en ze hebben sociaal contact met elkaar.
Dat zijn denk ik toch wel 3 hele belangrijke feiten voor een paard!

En ik praat niets goed, ik vind er ook enkele tussen staan die wat aan de magere kant zijn.

Maar vind het wel een beetje overdreven allemaal zeg... pfff

Ze kunnen bewegen.... met zijn 19 op een stukje kleiner dan een 20x40 bak?
Ze kunnen eten..... ik geloof dat dat juiste één van de kernproblemen is/was. Dat kunnen ze dus niet.
Ze hebben sociaal contact met elkaar.... dat is leuk zolang het allemaal goed gaat, maar zodra het niet goed gaat kunnen ze hier geen kant op.

Ik weet niet hoor....

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:29

ik vind de paarden niet echt verwaarloost.
ze zijn nu niet op hun mooist maar als er twee dierenartsen zijn geweest en die zegen het is goed wie zijn wij dan omdaar aan te twijfelen. er zijn inderdaad wel erge gevallen. inderdaad van een mug een olifant maken ;)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:34

Ik vind ook dat je een paard niet 23 uur op stal moet houden.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die paarden op dit stukje grond gelukkig zijn...
Tuurlijk in de buitenlucht en in kuddeverband is mooi, maar met deze hoeveelheid op een klein oppervlak denk ik niet dat ze daar blij van worden...

Verder weet ik er het fijne niet van, ik geef alleen mijn mening...

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:43

Ik ben perplex over hoe naïef jullie hier zijn.
Gezever dat de paarden er eigenlijk OK uitzien, kom op mensen.
Ik wil wel eens weten hoe jullie paarden er uit zien dan???
AID krijgt hier geen problemen mee eigenaar is al meerdere malen gewaarschuwd.
En nogmaals als jullie je paard in een paddock hebben waar ze overdag geen eten krijgen neem ik aan dat ze in de avond wel een schuilstal mogen betreden met eten en drinken.
Uiteraard zijn er gevallen die veel erger zijn.
Weet niet of jullie weten dat een paard in de natuur de hele dag door snabbelt.
Een paard dat op zand staat kan dit niet en dan ook nog met 19 tegelijk in elkaars mest lopen.

En dan dat gezever over transport, mensen denk eens na, denken jullie dat de eigenaar met 19 paarden aan is komen wandelen?
Als je zoveel paarden wilt houden kun je nog beter zorgen voor een goede loopstal.
Hebben ze beschutting, stromend water en kan je ze op je gemak voeren verzorgen etc dat wat nodig is.
Nogmaals deze paarden hebben het afgelopen winter echt niet lekker gehad.
Een paard dag en nacht buiten in een kudde is geen enkel probleem mits ze goed verzorgd worden dat ze zich warm kunnen houden.

Jullie hebben liever hier wat spectaculaire actie foto's van 19 paarden die graat en graat mager zijn waar een paar dode paarden tussen liggen lijkt wel. Deze situatie kon gewoon echt niet en dat iemand in een filmpje dan roept dat ze normaal in de wei staan is helemaal slap gezever.
Gewoon iemand die zichzelf goedpraat of er totaal de ballen verstand van heeft., en blij is dat ze zoveel paarden mag 'verzorgen'.
Vooral in de slechtste periode van het jaar zet je deze dieren niet zo weg. Er zijn gewoon regels waar je als paardeneigenaar aan moet voldoen dit zijn simpelweg de bassisbehoefte.
Als jullie zelf deze paarden hadden zien staan had je ook een keer achter je oren gekrabt.

Als hier afgelopen winter was gefilmd zonder dat de eigenaar aanwezig was geweest had je gezien dat ze tot de knieen in de blub stonden, geen water hadden, en geen voer. Vind het perceel trouwens op het filmpje groter lijken als dat het daadwerkelijk is, maargoed lees hier ook dat als paarden buiten staan in een groep (en af en toe eten krijgen) dat deze het beter hebben dan een manege pony die elke dag op tijd z'n eten krijgt altijd beschikt over vers drinkwater af en toe word vertroeteld maar die moet werken voor de kost.
Snap hier werkelijk niets van dat sommige van jullie deze manier van paardenhouden goedkeuren.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:01

allemaal leuk en aardig maar wij moeten het van een filmpje zien.
en dan ziet het er niet echt slecht uit.
en dan zijn er ook nog twee dieren artsen geweest die zegen het valt allemaal wel mee. wat wil je dan dat mensen zegen van ach het is zielig, :+

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:01

Ok jij noemt mij dus naïef, is natuurlijk jouw keuze.....

Maar waarschijnlijk heb jij dan ook maar 1 paardje wat je 3x per dag voert met de juiste hoeveelheid brok etc etc

Over dat transport: natuurlijk zijn ze niet komen aanwandelen maar ze zijn ook niet aangekomen terwijl ze met 19 paarden in een te kleine vrachtwagen geduwd zijn en ook nog los staan wat natuurlijk gevaarlijk is met zoveel paarden in een donker hok wat beweegt.

Eigenlijk moet jij eens gaan kijken bij een opvang waar de paarden terecht komen na inbeslagname, dan ga je waarschijnlijk ook iets anders denken over de AID. Geloof me, paarden stonden daar beter dan op hun opvangadres.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:03

@Vonnie
Ik ken de situatie daar niet, en ik ben daar ook nooit geweest.
Maar ik ken genoeg paarden die de hele winter (en zomer) 24/7 buiten lopen. Dat is normaal het probleem ook niet.
19 paarden op zo,n stukje is best veel natuurlijk en in absoluut niet ideaal.
Jij hebt het over regels waar elke paardenhouder zich aan moet houden, maar die regels zijn nog al rekbaar. Ze moeten dagelijks de beschikking hebben over (voldoende) water en eten. Dat is het, niet meer en niet minder.

Mijn ene paard staat nu op de paddock, en heeft 's avonds ook niet de beschikking over een stal met eten.
Helaas moet die het doen met een paar plakjes hooi en verder niets. (water natuurlijk).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:05

Weet je wat fijn zou ijn? Als dit soort berichten niet uitgekauwd zouden worden op Bokt door allerlei mensen die van achter hun computer vandaan wel even de situatie in zullen schatten en er hun mening over geven. Zo heerlijk zinloos allemaal.. Niemand weet precies hoe het zit!

En @Urielle: bewijsmateriaal? Het is toch geen aflevering van CSI ofzo?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:07

amies100: oei, jij begeeft je op glad ijs met 1 van je vorige posts. frappant dat tilburg nu op de kaart staat en vorige week reusel. ach, in beide plekken is het goed stappen.

op het eerste gezicht lijkt het mee te vallen maar als er al meermaals gewaarschuwd is, zal er wel meer loos zijn denk ik zo

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:11

frankiej schreef:
amies100: oei, jij begeeft je op glad ijs met 1 van je vorige posts. frappant dat tilburg nu op de kaart staat en vorige week reusel. ach, in beide plekken is het goed stappen.
:=

Ik realiseer het me eigen nu ook ;)
Mocht het nodig zijn dan pas ik het wel aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:13

Er zit een heel groot verschil tussen 'hoe je zelf je paarden wilt houden' en 'de situatie is zodanig dat een paard in beslag genomen dient te worden'.
Er zijn eigenaars die hun paard op stal houden, dagelijks trainen, 4 keer per dag gaan voeren, dagelijks wassen en onder de lampen zetten, van eind augustus tot begin mei onder de dekens. En er zijn eigenaars die hun paard zomer en winter 24 uur op het land hebben staan, nauwelijks borstelen vanwege het huidvet, paarden in volle wintervacht laten komen en twee keer per dag komen voeren. Zijn twee uitersten en de ene eigenaar zal zijn paard nooit willen houden zoals de andere eigenaar en vice versa. En toch zijn beide situaties niet zodanig dat de ene eigenaar vindt dat het paard van de andere in beslag genomen moet worden.
Er moet voor mij echt wel heel wat ergs aan de hand zijn voor de overheid zich een dier mag toeeigenen van een burger. En de beelden die ik hier zie en de verhalen die ik hier hoor, vind ik niet dusdanig om zo'n aktie te rechtvaardigen. Wil niet zeggen dat ik mijn paard er wil zetten, maar een paard van een ander zomaar in beslag nemen daar sta ik ook niet achter.

@Vala: Iets over slakken en zout?!
Ik heb nog nooit CSI gekeken trouwens