FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:16

muc schreef:
nogal off topic, maar ik snap zowiezo niet wat de bitloos, boomloos, ijzerloos, natural, anti diep/rond etc. etc. ruiters op de rug van een paard doen. :D :)* Is toch ook niet natuurlijk. (Rij zelf ook wel bitloos in het bos) :-)
madelein schreef:
Toch zijn het altijd weer dezelfden die discussies beginnen, en zich niet kunnen verplaatsen in andere standpunten... Het is altijd weer bitloos tegen bit. Want dat is toch veel beter, zo'n heerlijke riem in de neus? Dan komt er weer het standaard tekstje van deze goed verdienende wetenschapper... _O- Kom op zeg, kijk eens verder dan je neus lang is... Inderdaad het zit jullie blijkbaar net zo hoog als maanden terug.

Ik vraag mij af wat mensen op een discussieforum doen als ze alleen maar over 1 kam kunnen scheren EN niet kunnen lezen.
Even een reminder: het gaat hier niet om bit of geen bit, wel of niet natural. En als je dan die mensen afzeikt en zegt dat hun zich zich niet in andere standpunten kunnen verplaatsen.. krab jezelf dan eens achter je oren, want ben jij dat dan nu wel aan het doen? ;)

Ook heeft hier niemand gezegd dat de luchtpijp dusdanig afgesnoerd zou worden dat het paard niet meer zou kunnen ademhalen, als je ook even logisch zou nadenken zou je ook inderdaad opmerken dat dat niet zou kunnen omdat er genoeg paarden in een flinke krul rondlopen en inderdaad nog niet dood zijn. Wel kun je ook nagaan dat het ademhalen zeker wel bemoeilijkt kan worden doordat een deel van de luchtpijp afgesnoerd wordt, hetzelfde als dat je zelf met je kin op je borst gaat lopen: dood ga je niet, maar hetzelfde of lekkerder ademen is het ook niet.

Oh en even voor de mensen die denken dat de mensen die deze plaatjes alsnog niet goed vinden plaatje 3 ook niet goed vinden, als ik voor mijzelf mag spreken: die vind ik er wel correct uitzien(hoofd-halshouding, heb het niet over benen).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:26

Ik adem eigenlijk even makkelijk met mijn kin op mijn borst. :)
Vind het altijd zo'n vreemd argument, dat je paarden met mensen gaat vergelijken... Kunnen we piafferen? Passage? Met iemand op onze rug? Nee toch? :) Hoe kan je dan in godsnaam vergelijken...

Air

Re: FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:19

Dat je 2 verschillende dingen niet kunt vergelijken klopt, naar maar mijn idee zijn een luchtpijp en een luchtpijp toch geen verschillende dingen.
En ik vind het heel knap dat je met je kin op je borst even makkelijk kan ademen. Kunnen niet veel mensen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:42

Eh sja mij lukt het gewoon :')

Een paard heeft een geheel andere hals dan wij dus ik vermoed dat het ook allemaal net wat anders werkt ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:18

Waarom al die regeltjes. Straks wordt je dus van je paard getrokken als je hem eens te diep instelt. Met losrijden probeer ik zo diep mogelijk en rond te rijden. Is hij daar goed en laat zijn rug los, dan kan ik hem oppakken. Ik gebruik het dus als test of hij soepel genoeg is om aan het werk te kunnen. Is dit niet het geval dan blijft het bij losrijden en desnoods longeren of masseren om het probleem proberen op te lossen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:28

nombrado schreef:
en nog steeds te diep waardoor de luchtpijp deels wordt afgeknepen ;(

Zorg dan dat je een paard hebt die van nature halslengte en een nek heeft...
Dan is het probleem opgelost..Maar zolang men omgaat met het verkeerde paard, zegt dit meer over de eigenaar dan over de FEI.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:38

Afbeelding

Wauw.
Wat zou het fijn zijn als dit echt wordt nageleefd. Dromen blijft fijn.

Inderdaad nog altijd ook achter de LL, maar toch stukken vriendelijker dan je het vaak ziet. Als de stewards er het signaal uit oppikken:"kin mag borst niet raken" hebben we al heel wat gewonnen!

Nu is het afwachten.

Q

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:55

ceasario schreef:
..Maar zolang men omgaat met het verkeerde paard, zegt dit meer over de eigenaar dan over de FEI.

hoe bedoel je "verkeerde paard"?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:56

ceasario schreef:
Zorg dan dat je een paard hebt die van nature halslengte en een nek heeft...

zit die luchtpijp bij paarden met een langere hals op een andere plek dan?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:00

x_Marr schreef:
muc schreef:
nogal off topic, maar ik snap zowiezo niet wat de bitloos, boomloos, ijzerloos, natural, anti diep/rond etc. etc. ruiters op de rug van een paard doen. :D :)* Is toch ook niet natuurlijk. (Rij zelf ook wel bitloos in het bos) :-)
madelein schreef:
Toch zijn het altijd weer dezelfden die discussies beginnen, en zich niet kunnen verplaatsen in andere standpunten... Het is altijd weer bitloos tegen bit. Want dat is toch veel beter, zo'n heerlijke riem in de neus? Dan komt er weer het standaard tekstje van deze goed verdienende wetenschapper... _O- Kom op zeg, kijk eens verder dan je neus lang is... Inderdaad het zit jullie blijkbaar net zo hoog als maanden terug.

Ik vraag mij af wat mensen op een discussieforum doen als ze alleen maar over 1 kam kunnen scheren EN niet kunnen lezen.
Even een reminder: het gaat hier niet om bit of geen bit, wel of niet natural. En als je dan die mensen afzeikt en zegt dat hun zich zich niet in andere standpunten kunnen verplaatsen.. krab jezelf dan eens achter je oren, want ben jij dat dan nu wel aan het doen? ;)

.

Tja ik rijd zelf ook af en toe bitloos dus kan mij prima verplaatsen... Ik kan me in beide methodes vinden, maar vind de een niet perse beter dan de ander. Jammer dat je gelijk een oordeel velt, zonder eerst naar mijn standpunt te vragen... :P

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:26

[quote="muc"]
[/quote

X-marr : Ik vraag mij af wat mensen op een discussieforum doen als ze alleen maar over 1 kam kunnen scheren EN niet kunnen lezen.

Inderdaad, ik vindt het echt prima wat iedereen wil doen. Maar de mensen die bitloos-spoorloos etc etc. willen rijden zijn meestal zeer duidelijk (agressief :Y) ) aanwezig op dit soort discussies. En eigenlijk vindt ik dat raar. Als ze dat willen, en denken dat ze de tijd bv. 15 jaar vooruit zijn :Z , prima maar val niet iedereen er lastig mee. Een discussie is goed als er mensen zijn die er open voor staan, anders is het geen discussie. Zoals gezegd, ik rij wel eens bitloos in het bos dus dan sta ik er toch voor open? En ik zeik geen mensen af, ik snap echt nog steeds niet, als alles zo natuurlijk mogelijk moet bij een paard waarom er dan op rijden? Dan draai je je regeltjes toch zo hoe het jezelf past.... :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:32

sorry
maar ik heb hier niemand in deze discussie gezien van mensen die bitloos rijden .

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:37

nee maar wel over dichtgeknepen luchtpijpen en dat het niet natuurlijk is om de paarden zo te rijden, toch? Natuurlijk is het misschien niet, maar schadelijk....

En eigenlijk zou jij bijvoorbeeld toch graag willen dat we niet meer met bit rijden... of heb ik daar een totaal verkeerd ´gevoel´bij?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:47

muc schreef:
nee maar wel over dichtgeknepen luchtpijpen en dat het niet natuurlijk is om de paarden zo te rijden, toch? Natuurlijk is het misschien niet, maar schadelijk....

En eigenlijk zou jij bijvoorbeeld toch graag willen dat we niet meer met bit rijden... of heb ik daar een totaal verkeerd ´gevoel´bij?

heb je verkeerd begrepen
het gaat hier om het achter de loodlijn lopen van het hoofd van een paard langere tijd
of dit nu met bit of zonder bit is doet er niet toe

Het is uit onderzoeken (wetenschappelijk) bewezen, dat de buiging achter de ll , dus op plaatje 1 en 2, absoluut blessures en compensaties veroorzaakt in het paardenlijf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:49

hihihihihi......... je blijft lachen hier soms :D :D :D geweldig :)

Nombrado, ik zou zeggen......... neem deel in de FEI besprekingen als expert op dit gebied! Want echt........ JIJ weet het precies :D :D :D

Ik zou zeggen meld je aan bij het pannel, CVtje erbij en ik denk dat ze heel blij zullen zijn, jou met jouw kennis aan te laten schuiven :) :)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:54

:D _O- _O- _O-

Ik ga naar mijn paardjes, Ze proberen te rijden als in plaatje 1 en 2 en af en toe plaatje 3. Veel succes /sterkte hier nog in de discussie :P

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:03

sporter schreef:
nombrado schreef:
Altijd al willen weten hoe een bit werkt en wat er allemaal in de paardenmond gebeurt met en door het bit. In dit boek 'Metaal in de Mond' leest u alles over de automatische kauwreflex van het paard die strijdig kan zijn met de ademhalingsreflex. Een paard kan alleen maar ademen door zijn neus en niet door de mond. Hoe een afgedwongen afgebogen hoofdhouding de luchtpijp kan insnoeren en de ademhaling kan hinderen. Hoe ernstig een heftige ophouding op de lagen waar het bit op rust, botbeschadiging kan veroorzaken. Weten waarmee je bezig bent, als je zo’n onwaarschijnlijk gevoelig plekje in de mond ‘bewerkt’ met een bit. Wanneer je paard duidelijk problemen heeft met het bit, dan kan bitloos rijden een van de oplossingen zijn. Vijftig jaar lang maakte Robert Cook studies van het paard en speciaal gericht op de paardenmond en -keel en alle afwijkingen die daar kunnen ontstaan. Hij heeft lang in Newmarket (Engeland) gewerkt waar hij de paarden in de rensport meemaakte. Daar ondervond hij wat longbloedingen bij deze paarden teweegbrachten. Maar nog veel sterker ontdekte hij wat de invloed het bit op de ademhaling had van een paard. Al zijn wetenschappelijke ontdekkingen bracht hij samen in dit boek ‘Metaal in de mond’.

voor liefhebbers van hun paard, misschien boek eens lezen?

De Robert Cook die zelf onderzoekjes doet en die gebruikt om zijn eigen hoofdstellen te promoten. Nee Dankje dat soort boeken zit ik niet op te wachten. Misschien zou je wat meer moeten rijden en wat minder boeken moeten lezen.

Dit is van jou nombrado, en als het mis heb moet je het zeggen hoor, maar volgens mij gaat dit stukje alleen maar over het waarom van bitloos rijden.... Dus er zijn wel degelijk mensen die bitloos rijden aanhalen in deze discussie. Ook al heeft dat inderdaad geen zak met het oorspronkelijke onderwerp te maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:09

madelein schreef:
Dit is van jou nombrado, en als het mis heb moet je het zeggen hoor, maar volgens mij gaat dit stukje alleen maar over het waarom van bitloos rijden.... Dus er zijn wel degelijk mensen die bitloos rijden aanhalen in deze discussie. Ook al heeft dat inderdaad geen zak met het oorspronkelijke onderwerp te maken.

als je goed leest
zie je dat ik iets vetgedrukt heb
dit was nav de discussie daaromheen.
dus als je goed leest , kan je het misschien zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:25

nombrado schreef:
De draf is een gang met een tweetakt (twee tempi). Het paard beweegt zich voorwaarts door het opeenvolgend gelijktijdig neerzetten van het diagonale benenpaar (linksvoor met rechtsachter en omgekeerd), afgewisseld met een zweefmoment. De draf is altijd vrij, actief en regelmatig in de beenzetting en moet zonder aarzeling worden aangegaan. De volgende soorten draf worden onderscheiden: de verzamelde draf, de arbeidsdraf, de middendraf en de uitgestrekte draf.

even voor diegene die even vergeten zijn hoe de draf gang is

bron
http://www.bokt.nl/wiki/Draf

Bokt wiki, de meest betrouwbare bron voor al uw paardenkennis..... Heb je het onderzoek van Hilary Clayton al gevonden Nombrado? Of lees je alleen maar boeken van pseudo wetenschappers die hoofdstelletjes willen verkopen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:29

nombrado schreef:
madelein schreef:
Halleluja! :D :D

Ben nog even mijn 6 boeken ingedoken welke ik heb over training van het JONGE paard, zowel spring dressuur als samengesteld gericht. Helaas vermeld geen boek jou snelle tempo om een paard op 4 benen te laten. Verzameling geeft dit wel..... Misschien toch je bronnen beter checken nombrado?

Ha ha leuk
ik heb ook niet gezegd hoog tempo :D
ik zei op de vraag van horsey
Tempo :+ (en dan mag jij invullen wat ik ermee bedoel)
juist laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag en langzaam!
leuk dat het in die 6 boeken zo ook staat.

vraag je je toch af, waarom iedereen altijd in zon ontiegelijk hoog tempo die achterbenen eronder probeert te rijden als ik om me heen kijk
zouden die die boeken niet gelezen hebben?

Langzaam? Als ik een paard laag en langzaam laat lopen in het begin van de opleiding, zal zijn gewicht eerder nog meer op de voorhand gaan Nombrado.....
Moet je mij eens uitleggen hoe je een jong paard wat nog niet aan verzamelen toe is, toch niet op de voorhand kan laten lopen, want je begint zo langzamerhand op een wereldwonder te lijken... Kijk nog even op Bokt wiki hoeveel gewicht een paard van nature op de voorhand heeft, denk daarbij nog de hals laag naar beneden en een langzaam tempo, misschien dat je dan tot het heldere inzicht komt dat élk jong paard zo meer gewicht op de voorhand heeft.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:31

nombrado schreef:
_10_ schreef:
Heb hier denk ik een redelijk vergelijkbare houding met plaatje 3.
Als de luchtwegen daadwerkelijk afgeknelt zou worden zou een paard daar toch niet uit zichzelf zo makkelijk en graag lopen??
Daarbij loopt ze nu met de neus iets voor de LL, maar ze knikt geregeld wat door...

Afbeelding
Afbeelding
Diagram II
foto: http://www.fei.org

Afbeelding

zoals je paard hier loopt is toch goed?
als ze soms wat doorknikt, neem ik aan dat ze dat niet 10 minuten lang doet ;)

En dit vind ik helemaal geweldig, land dit paard eerder op haar voorbeen of niet?? Volgens jou is dit goed, dus let op wat je antwoord....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:34

nombrado schreef:
madelein schreef:

als je goed leest
zie je dat ik iets vetgedrukt heb
dit was nav de discussie daaromheen.
dus als je goed leest , kan je het misschien zien.

volgens mij win je die discussie niet en begin je maar telkens over een ander onderwerp!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:36

horseyfries schreef:
nombrado schreef:
De draf is een gang met een tweetakt (twee tempi). Het paard beweegt zich voorwaarts door het opeenvolgend gelijktijdig neerzetten van het diagonale benenpaar (linksvoor met rechtsachter en omgekeerd), afgewisseld met een zweefmoment. De draf is altijd vrij, actief en regelmatig in de beenzetting en moet zonder aarzeling worden aangegaan. De volgende soorten draf worden onderscheiden: de verzamelde draf, de arbeidsdraf, de middendraf en de uitgestrekte draf.

even voor diegene die even vergeten zijn hoe de draf gang is

bron
http://www.bokt.nl/wiki/Draf

Bokt wiki, de meest betrouwbare bron voor al uw paardenkennis..... Heb je het onderzoek van Hilary Clayton al gevonden Nombrado? Of lees je alleen maar boeken van pseudo wetenschappers die hoofdstelletjes willen verkopen?

jammer, dat je niet ziet en leest wat er staat
benenpaar,gelijktijdig,neerzetten,tweetact
onderste quote ga ik maar niet op in
Hilary Clinton?? :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:38

DDW1190 schreef:
volgens mij win je die discussie niet en begin je maar telkens over een ander onderwerp!

waar dit onderwerp over gaat
is het diep rond en achter de loodlijn
en wat voor gevolgen dit heeft voor de gezondheid van een paard.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:40

dus jij wilt zeggen dat op bovenstaande afbeeldingen de houding schadelijk voor het paard is?