Citaat:In een nieuwe uitzending van Undercover in Nederland ontmaskert Alberto Stegeman aanstaande zondag een malafide paardenhandelaar. Door een langdurige en uitgebreide undercoveroperatie registreren de verborgen camera’s haarfijn hoe de vrouw slachtpaarden en zieke paarden als gezonde rijpaarden verkoopt. In de uitzending is ook te zien hoe respectloos de vrouw omgaat met haar paarden en hoe Stegeman haar hiermee confronteert. Undercover in Nederland is vanaf zondag 16 mei iedere week om 21.30 uur te zien bij SBS 6.
De paardenhandelaar probeert nu de uitzending met een kort geding te voorkomen. Stegeman: “Deze vrouw presenteert zich tegenover kopers als betrouwbare handelaar die het goed met haar paarden voor heeft. Ondertussen liegt ze over de gezondheid van de paarden en maakt ze veel slachtoffers bij zowel mensen als dieren.”
Stegeman: “De vrouw probeert nu op allerlei manieren de uitzending tegen te houden. Ze beweert dat ik haar heb mishandeld en heeft daar aangifte van gedaan. Tevens beweert ze dat ik haar tijdens de confrontatie heb geslagen en gestompt. Gelukkig heb ik beelden die het tegendeel bewijzen.”
Stegeman sprak voor de uitzending tal van gedupeerden. “Het zijn heel schrijnende verhalen. Bijvoorbeeld die van een moeder die de droom wilde verwezenlijken voor haar tienjarige dochter door een gezond springpaard voor haar te kopen. Het paard blijkt vervolgens helemaal geen goed springpaard te zijn. Ook sprak ik een slachtoffer dat een 12-jarig dressuurpaard bij haar dacht te kopen; het paard bleek maar liefst twintig jaar oud. Weer een ander slachtoffer kocht meerdere paarden bij haar en met alle paarden was wel iets aan de hand. Deze vrouw heeft de afgelopen jaren kopers op allerlei manieren voor de gek gehouden. Ze heeft bij heel veel mensen voor ellende gezorgd, maar nu hebben wij sluitend bewijs verzameld over de stuitende manier waarop deze vrouw in paarden handelt.”
Stegeman heeft de beelden die zijn gemaakt ook laten zien aan voorzitter Frank Dales van de Dierenbescherming. Dales was ‘woest op de handelaar’. Dales: “Het is pure misleiding, dat ten koste gaat van de paarden. Het gaat deze vrouw puur om geld en de paarden zijn geen levende wezens voor haar.” Ook woordvoerder Carmen Portocarero van Vereniging Eigen Paard was geschokt en noemt de handelswijze van de paardenhandelaar ‘heel tragisch’.