Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:47

Zelfs mijn paard buitenzetten en binnenhalen doe ik met handschoenen aan haha.

Vooral dat spul van longeerlijnen kunnen je huid aan de binnenzijde van je handen weer helemaal 'glad' maken...en dat doet echt auw!!!

Enne...ik longeer wel met lijn. Ondanks dat ik een mooie longeercirkel, tot zo n 1,65 m hoogte heb. Mijn paard is tot 2x toe uit de losgooipaddock gesprongen en die is tot dezelfde hoogte (inclusief schrikdraad) afgezet! (Hij heeft het 1x gehaald toen iedereen verbaasd opkeek toen paard op het terrein rondliep en het hek van de paddock nog op zijn plek zat, dicht was etc. 2e keer haalde hij het niet helemaal en heeft het halve hek (echt stevig materiaal) gesloopt. Zelf had hij wat wonden aan de achterbenen...)
Met de longeerlijn heb ik meer het idee dat ik hem langer tegen kan houden in zijn eventuele ambities als springpaard...

Ik neem zoveel mogelijk veiligheid in acht...niet alleen voor mezelf maar ook voor die mafkees van een paard van mij. Hij heeft al de meest ondenkbare dingen uitgehaald...Het is een wonder dat hij inmiddels al de 20-jarige leeftijd heeft bereikt dit jaar...
Wat dat betreft heb ik een heel 'eng' paard...heel lief, best braaf maar erg alert en schrikkerig; daar leer je een hoop van!

Mensen mogen zelfs in de manegelessen die ik geef, van mij absoluut niet hun zweep in de laars stoppen als ze even wat moeten doen! Jassen mogen ze ook niet op eigen initiatief uittrekken, hoe braaf het manegepaard ook is. (Wapperende) sjaals gaan bij mij direct af etc. etc.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:48

Ik longeer sinds ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt ook altijd met handschoentjes, ook als het hoogzomer is. Ik hou gewoon erg van huid op mijn vingers, ik weet niet, dat heeft gewoon mijn voorkeur...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:48

KiWiKo schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik longeer nooit met lijn :P. Zelfde effect

hihi maar das toch wat lastig als je geen longeercirckel hebt :)

Ja ok.

Hoewel Vjesta ondertussen zo ver is dat ze ook in de 'grote bak' keurig op de volte om mij heen blijft

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:49

@ Vjesta...mijn paard ook...in de binnenbak. Buiten ziet hij zoveel dat op het moment dat hij ergens van zou schrikken, hij zich echt niet meer herinnert dat ik er ben en dat hij naar baasje moet luisteren....met alle risico's van dien...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:50

precies, het zijn die kleine dingen die je leven behorlijk kunnen beschermen..........

en als je een keer zo een rilkikker onder je kont of aan de hand hebt gehad dan begrijpt men het wel :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:51

Bonita_Bon schreef:
Ik longeer sinds ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt ook altijd met handschoentjes, ook als het hoogzomer is. Ik hou gewoon erg van huid op mijn vingers, ik weet niet, dat heeft gewoon mijn voorkeur...

Zonder...Dan heb ik veel meer grip...in ieder geval gevoelsmatig...Zelfde als met mennen...Maar ik ben bezig het mezelf aan te wennen... :+

KiWiKo

Re: Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:53

Adil........ totdat er een aan de lijn wegschiet........... en je een megawond heb van dat naadjetouwtje......... :)

maar rijden kan ik dan weer niet met handschoentjes, dan mis ik het gevoel :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:58

Tja, ook zonder dat je de lijn om je hand gewikkeld hebt kan een lijn toch flink schde berokkenen. Een paard wilde graag op de weide en wilde nicht wachten tot ik hem losgemaakt had. De lijn schoot door mijn hand en had een zwaar gekneusde (net niet verdraaide) vinger. Maar het had dus niet veel gescheeld om mijn vinger had zich een kwartslag gedraaid... maarja, daar helpen ook geen handschoenen tegen,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:04

klopt, maar je hebt in iedergeval niet de brandwond :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:12

Adil18 schreef:
Bonita_Bon schreef:

Zonder...Dan heb ik veel meer grip...in ieder geval gevoelsmatig...Zelfde als met mennen...Maar ik ben bezig het mezelf aan te wennen... :+

Hihi, zonder huid? (ik snap dat je dat niet bedoelt hoor, maar het staat er zo komisch)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:25

KiWiKo schreef:
Adil........ totdat er een aan de lijn wegschiet........... en je een megawond heb van dat naadjetouwtje......... :)

maar rijden kan ik dan weer niet met handschoentjes, dan mis ik het gevoel :)

Ja ik snap het...Maar inderdaad met mennen, rijden en dubbele longe heb ik toch zonder handschoenen het gevoel meer grip te hebben en meer te voelen...

Ik dwing mezelf nu de handschoenen aan te trekken...Maar fin vind ik het nog niet...

Heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat een paard er echt vandoor gaat aan de longe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:41

Janine1990 schreef:
Asyaa schreef:
Ook als je geen touwen om je hand wikkelt kan je flinke brandwonden krijgen :)
Ik ben na 10 keer het vel van mn handen geschraapt te hebben het toch wel een beetje zat en ben dus op zoek gegaan naar handschoenen ;)

Is dat paardgebonden, of ligt dat gewoon aan je huid?

Paard gebonden. Regelmatig denkt een paard hier joepie en probeert weg te rennen, heel soms heb ik dan net niet genoeg grip om het touw vast te houden, maar wel genoeg grip om mn vel aan het touw (dat nu door mn hand heen vliegt) te verbranden :+
(en ik heb een behoorlijk stevige huid, met alle eelt plekken als gevolg van stalwerk, maar nog is het doei huid als er een touw of lijn doorheen schraapt :+)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-10 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:46

Asyaa schreef:
Paard gebonden. Regelmatig denkt een paard hier joepie en probeert weg te rennen, heel soms heb ik dan net niet genoeg grip om het touw vast te houden, maar wel genoeg grip om mn vel aan het touw (dat nu door mn hand heen vliegt) te verbranden :+

Aah, erg vervelend en lastig.
Het is mij ook wel eens gebeurd, maar ik heb nog nooit (klopt heeul snel af) een brandplek daardoor gekregen.

Ik rij overigens altijd met handschoenen, als ik zonder rij, dan voel ik te veel naar mijn idee. Dan heb ik helemaal geen idee meer waar ik mee bezig ben, behalve dat nare gevoel in m'n handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:50

Werken met paarden is inderdaad best vervelend als de huid van je handen eraf ligt :')

Rijden doe ik eigenlijk nooit met handschoenen, tenzij het jonge (of knotsgekke O:) ) paarden zijn die nog wel eens de teugels uit mn handen kunnen trekken.

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:32

Nou ik rijd (bijna ;)) altijd met handschoentjes :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:22

Ik let er tegenwoordig wel héél goed op dat ik touwen nooit in een lus heb, dan hoef je hem niet eens om je hand gedraait te hebben; in heel kort tempo is dat toch gebeurt. Uit ervaring :=
Enkele tientallen meters achter een paard gehangen nadat deze schrok en een sprintje trok over het grindpad ^)
Flink litteken op mijn heup, dat was echt een behoorlijk diepe wond en eentje op mijn hand (zijkant bij de pink, beetje tussen de overgang van de pols en de hand) die herinnert mij aan het touw dat zich om mijn hand had gedraait in een split-second. De schaafwond op mn bil zie je niet meer, maar het gevoel kan ik nog wel terughalen := Die zijn niet leuk als ze zo'n 20x10 cm zijn, met grind er in.

Ook hier blij dat ik een cap op had toen ik op een jonge pony stapte, want ik kan me de hele dag niet meer herinneren en het is toch al een jaar of 7 geleden en ben niet eens 'out' geweest. Heb de hele les nog gewoon meegereden zonder problemen. Pas toen ik daarna klaagde over hoofdpijn ben ik opgehaald en is mijn moeder nog met me naar de huisartsenpost gereden, en ik dus een hersenschudding had, heb ik thuis geslapen heb en nadat ik heb geslapen was ik dus alles kwijt van die dag :+

En dan was ik écht niet onvoorzichtig..

Ik liep ook echt wel eens met open schoenen op stal want mijn pony heeft wel respect voor mijn ruimte. Maar sinds er een flinke fries met hoefijzers bij staat doe ik dat niet meer :+ Zit daarentegen nooit zonder cap op het paard, ik voel me dan echt 'bloot'. Rijd ook altijd met laarzen of stalschoenen, met gympen heb ik geen grip en geen steun aan mijn enkels.
Handschoenen gebruik ik eigenlijk nooit, mijn pony heeft vol vertrouwen in mij op de grond en heeft nog nooit geprobeerd om iets te doen, dus daar zal er wel eerst iets moeten gebeuren voor ik dat doe. Bij het veulen van mijn stalgenootje nog geen handschoenen gebruikt, we hebben de afspraak dat we loslaten als ie m peert := we hebben wel een leadrope ipv halstertouw er aan gebonden zodat je wel iets langers in je hand hebt, mocht je het nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:51

BrittKitt schreef:
Handschoenen gebruik ik eigenlijk nooit, mijn pony heeft vol vertrouwen in mij op de grond en heeft nog nooit geprobeerd om iets te doen, dus daar zal er wel eerst iets moeten gebeuren voor ik dat doe. Bij het veulen van mijn stalgenootje nog geen handschoenen gebruikt, we hebben de afspraak dat we loslaten als ie m peert := we hebben wel een leadrope ipv halstertouw er aan gebonden zodat je wel iets langers in je hand hebt, mocht je het nodig hebben.

Was laatst hierzo de jaarling aant buiten zetten, nu al echt een bakbeest, stelten van hier tot aan de andere kant van de wereld :')
Uiteraard zonder handschoenen... begonnen ze in de paddocks te flippen, en dat vond meneer toch wel heel leuk.
Enfin, meneer begon te steigeren en maaide met zn hoeven naar mn hoofd, ik naar achter gesprongen, en aant touw gaan hangen, meneer vond de druk achter zn oren alleen niet zo leuk. Duurde 5 minuten voordat meneer genoeg had van het steigeren, maaien en de druk achter zn oren en besefte dat ik niet los zou laten.
Had toch mooie brandwonden op mn handen van het touw :+

En nou vraag je je misschien af waarom ik dan niet los heb gelaten: dan zou ie het morgen weer proberen en wie weet hoe lang ik dan bezig ben.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:44

Je kunt je echt niet 100% beschermen. Ik draag zelf altijd bodyprotector en cap (joligheid van jonge dieren), maar alsnog ben ik toen een keer in mn buik getrapt, en lag ik in het ziekenhuis. (als ik die bodyprotector niet om had gehad zat ik waarschijnlijk nu niet hier). maarja, In de meeste gevallen moet men eerst iets mee hebben gemaakt voordat ze bedenken dat het misschien toch wel handig is om wat meer bescherming te dragen ..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:44

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:44

Op de ponyclub vroeger werd echt gehamerd op veiligheid. Als je daar zonder cap of goede rijlaarzen aankwam kon je naar huis lopen om die te gaan halen. Daarnaast warem ijn ouders er helemaal heel duidelijk in, zonder die spullen kom je niet op je pony, doe je het wel zonder is het einde pony. Zowiezo ben ik nooit iemand geweest die zonder cap of goede schoenen gaat rijden, nooit een touw om mijn handen draai, heb genoeg resultaten gezien wat daarvan kan komen :r en wat ons altijd nog duidelijker is gemaakt is zorg dat een sjaal of ketting onder je jas of kleding zit zodat je paard er niet aan kan gaan trekken en je wurgt.

Maar dan nog kun je flinke schade oplopen, een speels uitgestoken voorbeen van een jong hengstje zwaar gekneusd jukbeen en oogkas. Heb weken met een dik blauw gezicht rondgelopen, een paar keer een lompe tinker op je voeten zelfs met veiligheidsneus grote tenen uit de kom (au) gekneusde schouders door geplet worden als een tinker uit de stal dendert enz. Maar toch kun je veel ernstige schade voorkomen door de juiste kleding te dragen en een paar simpele dingen te doen of te laten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-04-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:50

Ik rijd altijd met cap, met springen/crossen altijd met bp en draag altijd stevige schoenen.

Alles uitsluiten kan niet, maar ik ben zuinig op mijn lichaam en ga er zo goed mogelijk mee om. Op deze manier beperk ik de mogelijke gevaren wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:05

Wanneer dringt het tot (sommige van) jullie dat risicouitsluiting complete onzin is, en dat niemand in dit topic dit ook probeert te bereiken. Wat de meesten (en het artikel in OP) doen / willen is risicobeperking.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:11

Voor diegene die viel over het 100% vertrouwen van je paard. Ik vertrouw mijn paard volledig, maar wel binnen de grenzen van het redelijke. Het is en blijft een paard en daar hou ik altijd rekening mee, dat staat wat mij betreft los van vertrouwen.

Ik draag dus ook altijd bescherming, omdat ik met een paard werk. Dat paard zal mij nooit iets bewust aandoen, maar blijft een paard en daar zit altijd een factor onvoorspelbaarheid in, een factor schrik. Paard mag dus niet recht achter mij lopen, als ze dan schrikt zit ze zo bovenop mij. Ondanks dat ze redelijk bomproof is. Ik zal nooit open schoenen aandoen bij paarden, omdat ze paard zijn en 500 kilo of meer wegen en mensentenen daar niet op gebouwd zijn. Een cap tijdens het rijden, ze kan altijd schrikken, struikelen, door oenigheid vallen of een rare sprong maken om wat voor reden dan ook, jijzelf kan om wat voor reden dan ook net even niet goed zitten (afgeleid zijn of zo) en op zo'n moment zelfs bij een normale beweging van het paard eraf glijden. Ze kan in een speelse bui zijn en vergeten dat ik een mens ben en geen medepaard. Hoeft geen moedwil bij te zitten, er zijn maar weinig paarden die mensen letterlijk naar het leven staan of bewust "vals" zijn en mensen willen bezeren. Maar dat maakt het niet minder gevaarlijk!

Ik behandel haar met vertrouwen, dat krijg je zeker terug. Ben ik van overtuigd. Maar het blijft wel een dier en dat mag je nooit vergeten. Een levend wezen met een agenda die best wel eens af kan wijken van de jouwe en daar hoor je gewoon altijd rekening mee te houden. En ook dan kan het fout gaan, maar dan heb je in elk geval je best gedaan om de risico's op letsel voor jezelf en je paard te beperken. And that's as good as it's gonna get.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:12

asyaa wat jij nu zegt wou ik ook net gaan zeggen
uitsluiten kan niet
nou was ik vandaag toch echt verstandig bezig en nu zit ik dus thuis , in het verband, omdat ik vanmiddag een kick van een paard heb gehad
en nog had ik mazzel om in reactie achterover te duiken en handen voor mijn gezicht te steken anders had het wel eens heel slecht af kunnen lopen!!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:09

Mijn man heeft ook een schoenmaat groter omdat hij even de paarden wilde voeren met slippers aan.... :+

Er kan zo snel iets gebeuren. Een kennis van mij liet de paarden naar buiten en kreeg een trap in zijn gezicht. Terwijl hij dit dagelijks doet..
Mijn moeder had een arm uit de kom omdat 1 van mijn paarden er opeens vandoor ging. Doet hij anders nooit.
Ik heb zelf al eens een klap van een paardenhoofd tegen mijn slaap gehad.

Tsja, je moet er gewoon goed opletten en er altijd vanuit gaan dat het vluchtdieren zijn, hoe braaf ze ook zijn...