Pony met zeldzame beenprothese moet mensen gaan inspireren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:05

phormicola schreef:
Ik sta wel open voor dit soort dingen, heb er eigenlijk geen probleem mee. Verder heb ik er geen uitgesproken mening over, maar zie wel waar het naartoe gaat.

Ergens sta ik er ook wel zo in - maar dan meer vanuit het perspectief: kun je dit soort ontwikkelingen tegenhouden of gebeurt het tóch - uit naam van de wetenschap, barmhartigheid, whatever?
Mijn gevoel zegt dat het goed is om wel heel kritisch te blijven. Een dier heeft geen 'zelfbeschikkingsrecht'. Het is altijd de mens die zegt: dit wel, dat niet....Er is ook geen objectieve maatstaf voor deze dingen. Vroeger bij ons op de boerderij ging een kreupel paard naar de slager. Heel verdrietig, maar het kon niet anders. Die grenzen zijn opgetrokken, ook wij 'dokteren' er heel wat aan af, mijn grootvader zou zich omdraaien in zijn graf :D . Maar dat er grenzen zijn, staat voor mij ook vast. Waar die liggen?? Wat is dierwaardig?? En is dat het enige criterium?? Alleen maar 'zien waar het naar toe gaat' lijkt me daarom onvoldoende. Maar de discussie gaat over dierenwelzijn, over politiek, over geld, over de rechten van dieren, de grenzen van de wetenschap - en vooral over: wie heeft hier uiteindelijk iets over te zeggen. De eigenaar? Of 'de maatschappij'?
Het worden boeiende tijden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:16

Tellisto schreef:
Maar aan de andere kant vind ik het fantastisch! Natuurlijk is het geen 'paardwaardig bestaan' als je het gaat vergelijken met het 'wilde paard'. Maar ik vind het raar om dat te doen. Deze pony is verre weg van 'wild'. Deze pony heeft allang geleerd dat het niet HOEFT te vluchten.
Hij wordt beschermd door alles en iedereen. Voor deze pony bestaat er geen kwaad meer!

Als belasting pijn zou doen, zou ze haar hoofd niet naar beneden brengen om te grazen. Maar dat doet ze maar wat graag!

Wil je dat ook tegen mijn al jaren lang gedomesticeerde paard zeggen als hij zich een keer de rimbam schrikt van een ree in de wei, een fietser die hij niet hoorde of weet ik al niet meer. Dan probeert hij echt wel even weg te komen. Hij vliegt er niet vantussen, maar zijn eerste reactie was echt wel--> wegwezen, want het is en blijft een vluchtdier. En dan heb ik het ook over een verkeersmak dier dat al heeeeel wat ritjes door bos en over de weg onder zijn hoeven heeft zitten.

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:30

macke schreef:
zeur niet zo, dit item heeft al eerder op bokt gestaan.
Volgens mij is er toch wel ander nieuws te vertellen dat dit???
kan wel gestopt worden die discussies.

Misschien heeft niet iedereen dat toen gelezen?? Ik in ieder geval niet.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:04

[quote="labyrinth"]@ Ambiiee Ik kende het verhaal van Pagella niet, maar ik heb heel even gegoogled om een beeld te krijgen. Wat jou paard heeft, of het nou aangeboren is of niet, is een "aandoening" die zijn ademhaling beperkt (correct me if I'm wrong). Ik heb een filmpje gezien, en daarin is jou paardje lekker aan het rennen, en aan het doen, ze houdt het misschien veel minder lang vol, maar in mijn opzicht spreek je dan gewoon van een paardwaardig bestaan, ze kan rennen, schrikken, drinken, eten etc net zoals elk ander vluchtdier. In het wild zou haar beperking misschien problemen geven maar zelfs dan, het gemiddelde roofdier valt aan en is dan sneller dan zijn prooi (de meest zwakke van de groep), ze rennen niet eindeloos achter hun prooi aan, want dat houden ze zelf niet vol, en daarom heeft jou paard zelfs dan weinig tot geen problemen want daar kan ze ook sprinten. Als jullie haar nooit teveel laten rennen (denk lange ritten met veel rengalop etc) zal ze weinig problemen krijgen als gedomesticeerd paard. Daarbij komt ook nog eens dat mochten jullie overgaan tot operatie, dan is ze waarschijnlijk helemaal genezen.

Ben het volkomen met je eens :)

Donderwolkje

Re: Pony met zeldzame beenprothese moet mensen gaan inspireren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:10

Dit paardje vind ik ook geen vergelijking met Pagella.
Sowieso is het bij Pagella waarschijnlijk een aangeboren afwijking, dus die weet niet beter.
Daarnaast is Ambiiee (de bazin van Pagella) hier aanwezig en kan duidelijk aangeven of haar paard wel of niet gelukkig is.
En ik blijf van mening dat je dat voor een groot deel alleen kunt zeggen als je het paard in real life ziet.
Verder heeft Pagella hoe dan ook een paardwaardig bestaan met lekker eten, zonnen, rennen, spelen etc.
In mijn ogen staat Pagella dan ook volledig buiten deze discussie :)

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:13

Misschien heb ik het stukje gemist, maar ik zie het paard dus nergens lopen met de prothese?? Ik zie hem wel strompelen maar dat was alleen met het verband erom. Met de prothese zijn het alleen foto's. Heb ik niet opgelet?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:29

Donderwolkje schreef:
Dit paardje vind ik ook geen vergelijking met Pagella.
Sowieso is het bij Pagella waarschijnlijk een aangeboren afwijking, dus die weet niet beter.
Daarnaast is Ambiiee (de bazin van Pagella) hier aanwezig en kan duidelijk aangeven of haar paard wel of niet gelukkig is.
En ik blijf van mening dat je dat voor een groot deel alleen kunt zeggen als je het paard in real life ziet.
Verder heeft Pagella hoe dan ook een paardwaardig bestaan met lekker eten, zonnen, rennen, spelen etc.
In mijn ogen staat Pagella dan ook volledig buiten deze discussie :)

Dat is nou juist het probleem, hoe bepaal je of een paard gelukkig is? In mijn opzicht is de mening van een eigenaar helemaal niet een verzekering dat een paard gelukkig is. Over het algemeen hebben eigenaars het beste met hun beestje voor, maar het gevaar is altijd dat ze hun dieren als mensen gaan zien, en dus het het leven van hun paard beoordelen zoals ze het leven van een mensen zouden beoordelen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de mensen die hier reageren met dingen als: Gehandicapten hebben ook een fijn leven hoor, en: Dat paardje is hartstikke blij: een mens met 1 been heeft dat veel liever dan dat hij dood was geweest een paard is dan toch niet anders?
En dat zijn dan nog de outsiders, in mijn optiek is het bij dieren letterlijk Liefde maakt blind.

P.s: Ik quote nu donderwolkje en zij heeft Ambiiee als voorbeeld gebruikt, wat ik hierboven heb getypt is niet persoonlijk op Ambiiee gericht.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:40

@ labyrinth: ok, daar kan ik mij in vinden.
Inderdaad kan niet iedere eigenaar nuchter en realistisch naar zijn paard kijken.

Maar ik neem dan graag even een vriendin van mij als voorbeeld:
Haar paard heeft zware atrose en ik weet zeker dat hier genoeg mensen zijn die dat paard al lang hadden laten hemelen.
Maar die kennen het paard niet en zien alleen maar een paard wat kreupel loopt.
Deze mensen zien niet hoeveel plezier dit paard nog heeft.
Plezier in eten, in geborsteld worden, in kroelen met zijn weide genootjes, in het zonnen etc.
Ook dit paard kan niet meer uitgebreid rennen, maar is echt nog heel gelukkig.

Moraal: ik ben het met je eens dat niet iedere eigenaar realistisch naar zijn paard kan kijken, maar ik blijf bij mijn mening dat erg veel mensen hier wel heel snel de conclusie trekken met dat pony Molly beter een dodelijke spuit kan krijgen.
Logisch misschien, want wij gaan uit van de beelden die we hier zien en een ieder interpreteert deze beelden anders.
Maar of het goed is om meteen zo heftig je bevooroordeelde conclusie te trekken dat betwijfel ik....

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:37

Donderwolkje schreef:
@ labyrinth: ok, daar kan ik mij in vinden.
Inderdaad kan niet iedere eigenaar nuchter en realistisch naar zijn paard kijken.

Maar ik neem dan graag even een vriendin van mij als voorbeeld:
Haar paard heeft zware atrose en ik weet zeker dat hier genoeg mensen zijn die dat paard al lang hadden laten hemelen.
Maar die kennen het paard niet en zien alleen maar een paard wat kreupel loopt.
Deze mensen zien niet hoeveel plezier dit paard nog heeft.
Plezier in eten, in geborsteld worden, in kroelen met zijn weide genootjes, in het zonnen etc.
Ook dit paard kan niet meer uitgebreid rennen, maar is echt nog heel gelukkig.

Moraal: ik ben het met je eens dat niet iedere eigenaar realistisch naar zijn paard kan kijken, maar ik blijf bij mijn mening dat erg veel mensen hier wel heel snel de conclusie trekken met dat pony Molly beter een dodelijke spuit kan krijgen.
Logisch misschien, want wij gaan uit van de beelden die we hier zien en een ieder interpreteert deze beelden anders.
Maar of het goed is om meteen zo heftig je bevooroordeelde conclusie te trekken dat betwijfel ik....

Ik leg me hier bij neer :)

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:58

Gelukkig ben ik niet de enige die Pagella een gelukkig paardje vinden. Met mij nog genoeg andere. Zelfs de artsen en medewerkers van Utrecht, die verstelt van haar stonden. Nou moet ik wel zeggen, dat ik met bovenstaande mee ga. Dat mensne niet realistisch kijken. Alhoewel ik wel moet zeggen, dat ik dat "vroeger" ook niet deed met Pagella, maar ben steeds meer in haar gaan geloven, en het realistischer gaan zien..

Een been prothese is ook niet niks. Het zal klappen met geld kosten. En als ik dat dan weer vergelijk met pagella, is dat ook niet eerlijk. Pagella is echt 1 uit een miljoen.. En het komt wel vaker voor dat een paard een been breekt.. NAtuurlijk is het een uitvinding.. Maar blijf erbij, dat wij vanaf hier niet kunnen zeggen of het paard er ongelukkig mee is of niet...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:23

Ik heb me al wel vaker afgevraagd waarom dit soort dingen niet zouden kunnen bij paarden, maar nu dus een voorbeeld dat het wel kán, maar niet gedaan wordt.

Dan moet je je dus gaan afvragen of het wenselijk is om dit soort dingen te doen.

Dat hangt volgens mij er inderdaad van af in hoeverre het paard nog gelukkig is. Maar ik weet niet waar een paard gelukkig (of ongelukkig) van wordt. Ik heb wel vermoedens (eten, kuddegevoel, ruimte) maar is dat het enige?

Er wordt hier vaak gezegd: het paard kan niet rennen en is dus ongelukkig. Ik heb geen idee! Zijn alle paarden dan ongelukkig wanneer ze op stal staan? Ik hoop van niet.
Ook wordt gezegd: het is een kuddedier, moet dus kunnen rennen om zich veilig te voelen. Daar zit wel wat in denk ik. Het paard zal zich misschien vaker in doodsangst voelen. Maar is dat erger dan niet meer leven? Geen idee...

Ik denk dat veel mensen hier geloven dat een paard als het dood is een beter plekje vindt. Maar als je daar niet in gelooft?

Persoonlijk denk ik dat omdat een paard in het nu leeft, hij om kan leren gaan met de nieuwe situatie en nieuwe dingen kan zoeken om geluk uit te halen. Voor mensen is dit lastiger, omdat zij toekomstverwachtingen hebben en die moeten aanpassen, maar daar heeft een paard (denk ik) geen last van.

Maar zoals gezegd, ik wéét het niet, toch denk ik dat levend (mits zonder pijn) beter is dan dood.

Natuurlijk krijgt de pony weer nieuwe klachten. Maar tot die tijd is het denk ik best mogelijk nog een paar jaar 'gelukkig' (wat dat dan ook voor een paard betekent) te leven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:43

Ook ik vraag mij af of de pony er wel bij gebaat is. Als ik het beest zo zie lopen met die protese denk ik van niet... Verder wordt ik een beetje misselijk van de tekst bij dat filmpje. Het beest heeft zo'n groot hart en is zo moedig en zo... Misschien baalt die pony wel als een stekker; het beest kan niet praten. Dat het dier er 'vrolijk' uit ziet, wil niet zeggen dat hij het ook is. Paarden hebben een groot aanpassingsvermogen en tonen pijn en ongemak niet snel. Het is allemaal zo antromoporfistisch.... Met een giga hoog penny gehalte. Ik vind het er meer op lijken dat de pony gewoon een proefobject is van een aantal doktoren/wetenschappers die te weinig zinnigs te doen hebben. Dan gaan ze maar een beenprotese voor paarden bedenken... Wat heeft zoiets in godsnaam voor toekomst? Wie zal er in de praktijk zijn paard nou voor een vermogen (want dat gaat het kosten) een protese aan laten meten opdat het dier nog altijd ongeschikt zal blijven (en zo misschien nog wel 15 jaar of langer in leven blijft) voor gebruik en het nog maar de vraag is of je het dier er een plezier mee doet. Voor veel gezonde paarden is al amper plaats/markt/liefhebbers, laat staan voor dat soort gehandicapte dieren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 00:35

Toch wel bijzonder dat bijna iedereen hier vindt dat een paard 'gelukkig' kan zijn...ik vraag me dat echt af? Lijkt me een typisch mensenlijk gevoel!

Verder heel erg eens met Jasmijn...ik zie de paardenrusthuizen in NL nu al volstromen omdat veel mensen hun oude paard niet aan willen/kunnen houden. Wat als daar ook nog een hoop 'gehandicapte' paarden bijkomen??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 00:49

Een paard berust heel snel in een bepaalde situatie. Is dat berusten dan meteen hetzelfde als "gelukkig zijn"?

Bij dergelijke verhalen komt bij mij dan ook meteen de vraag bovendrijven of we echt alles moeten doen wat we kunnen doen. Ik kan van mezelf iig zeggen dat een pony met een prothese na een beenamputatie mij niet inspireert, eerder aversie opwekt. Had het dier een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden gegund, dit heeft ze niet verdiend.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:49

Op zicht vind ik de prothese niet verkeerd. Het was een mooie gelegenheid het uit te proberen..... alleen is deze situatie nu al 4 jaar zo.... Na een half jaar, toen bleek dat paardje niet verder zou komen als dit, had menngewoon de knoop door moeten hakken (paardje inslapen) en de prothese uit hun hoofd moeten zetten.

Margott_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:26

ik vindt het leuk dat dit paard zo een kans krijgt!
Kost erg veel geld voor de eigenaar, en hier zie je dat de eigenaars dit vr hun paard over hebben! en dat is erg knap!
De meeste mensen onder ons hadden hun paard al lang een spuitje gegeven, omdat dit erg veel geld kost...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:36

Margott_ schreef:
De meeste mensen onder ons hadden hun paard al lang een spuitje gegeven, omdat dit erg veel geld kost...

De meesten mensen onder ons hadden hun paard een spuitje gegeven, omdat het leven van dit paard op deze manier voor de meeste mensen niet dierwaardig is. En DAT gegeven moet mijns inziens ten allen tijde voorop staan als je een beslissing moet maken over het leven van een dier.

Margott_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:49

Rocamor schreef:
Margott_ schreef:

De meesten mensen onder ons hadden hun paard een spuitje gegeven, omdat het leven van dit paard op deze manier voor de meeste mensen niet dierwaardig is. En DAT gegeven moet mijns inziens ten allen tijde voorop staan als je een beslissing moet maken over het leven van een dier.

Ja dat inderdaad ook, maar voor sommige mensen is dat kostenplaatje gewoon niet haalbaar.
En mensen die veel paarden hebben staan, voor hobby of hun weide's af te grazen gaan dat gewoon niet betalen denk ik zo..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:35

Margott_ schreef:
En mensen die veel paarden hebben staan, voor hobby of hun weide's af te grazen gaan dat gewoon niet betalen denk ik zo..

Als ik al het geld van de wereld had dan zou ik het nog niet doen. Ik vind een beenprothese gewoon niet paard waardig. Los van het feit dat je een dier van een paard honderd kilo niet zonder complicaties een beenprothese kan geven, is het gewoon niet paardwaardig. (over complicaties: als een paard slechts kreupel is aan 1 been dan krijgt het vaak al rug en andere klachten. Laat staan als het op een prothese moet lopen) Een paard is een vluchtdier, hij moet kunnen rennen. Dat zal zo'n dier met zo'n prothese NOOIT kunnen. Hij is voor zijn leven geketend aan zijn prothese. Dat is naast de fysieke ellende ook nog eens geestelijke mishandeling, bijna hetzelfde als een gezond paard zijn levenlang 24-7 in een box opsluiten. Je beperkt het dier in zijn zo nodige bewegingsruimte, zijn vrijheid. verder zie ik zo'n paard ook niet snel in een kudde rondlopen omdat het risico op beschadiging van de prothese te groot is. Dus naast zijn bewegingsvrijheid ontneem je hem ook nog eens zijn gezelschap van andere paarden. Ik snap niet dat mensen die dit allemaal zo geweldig vinden, dat niet zien. Dat zo'n verhaal mensen moet inspireren kan ik mij al helemaal niets bij voorstellen. Hooguit inspiratie voor mensen die zwelgen in hun eigen ellende...

Elinedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:19

Super als het dier een nog kwalitatief leven....

margreetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:49

Ongelovelijk! Bij een rustige pony zou dit best een optie zijn. Ik denk dat een drukke pony hier juist veel stress door zal ervaren omdat het vluchtgedrag niet optimaal uitgevoerd kan worden.