phormicola schreef:Ik sta wel open voor dit soort dingen, heb er eigenlijk geen probleem mee. Verder heb ik er geen uitgesproken mening over, maar zie wel waar het naartoe gaat.
Ergens sta ik er ook wel zo in - maar dan meer vanuit het perspectief: kun je dit soort ontwikkelingen tegenhouden of gebeurt het tóch - uit naam van de wetenschap, barmhartigheid, whatever?
Mijn gevoel zegt dat het goed is om wel heel kritisch te blijven. Een dier heeft geen 'zelfbeschikkingsrecht'. Het is altijd de mens die zegt: dit wel, dat niet....Er is ook geen objectieve maatstaf voor deze dingen. Vroeger bij ons op de boerderij ging een kreupel paard naar de slager. Heel verdrietig, maar het kon niet anders. Die grenzen zijn opgetrokken, ook wij 'dokteren' er heel wat aan af, mijn grootvader zou zich omdraaien in zijn graf
. Maar dat er grenzen zijn, staat voor mij ook vast. Waar die liggen?? Wat is dierwaardig?? En is dat het enige criterium?? Alleen maar 'zien waar het naar toe gaat' lijkt me daarom onvoldoende. Maar de discussie gaat over dierenwelzijn, over politiek, over geld, over de rechten van dieren, de grenzen van de wetenschap - en vooral over: wie heeft hier uiteindelijk iets over te zeggen. De eigenaar? Of 'de maatschappij'? Het worden boeiende tijden.