Drie paarden dood op de dag voor de Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 05:55

gootje12 schreef:
Ik denk dat er tegenwoordig net zoveel geld omgaat in de springsport.

Klopt...Alleen overleven die het parcours gewoon. Hoe vaak heb jij een springpaard dood de ring zien verlaten?
Bij de Grand Nationaal is het normaal dat er ieder jaar weer een paar paarden sterven tijdens het evenement.
Paarden zijn gewoon afvalproducten hier, en het gaat maar om 1 ding....geld!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:49

Springert schreef:
gootje12 schreef:
Ik denk dat er tegenwoordig net zoveel geld omgaat in de springsport.

Klopt...Alleen overleven die het parcours gewoon. Hoe vaak heb jij een springpaard dood de ring zien verlaten?
Bij de Grand Nationaal is het normaal dat er ieder jaar weer een paar paarden sterven tijdens het evenement.

Dood in de ring niet wel met ernstige blessures waardoor ze daarna nog afgemaakt moeten worden.
Ik vindt de grand national ook niks op de manier zoals het nu gaat maar je moet wel goed nadenken wat je zegt.

Mizora

Re: Drie paarden dood tijdens Britse Grand National renwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:59

Dat is het grootste probleem van de rensport. Daar gebeuren de dodelijke ongelukken zichtbaar. Bij de meeste andere sporten verdwijnen ze kreupel en wordt uit het zicht gedood.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:04

Mizora schreef:
Dat is het grootste probleem van de rensport. Daar gebeuren de dodelijke ongelukken zichtbaar. Bij de meeste andere sporten verdwijnen ze kreupel en wordt uit het zicht gedood.

Dat is wat ik bedoel.
EN geloof me ik vindt het echt helemaal niks dat het gebeurt en ook echt heel erg.
Maar ja ik vind steeples en horde rennen wel mooi om te zien, maar er zouden meer aanpassingen gedaan moeten worden zodat het veiliger wordt.
Wellicht minder paarden toelaten in een ren hagen net wat minder hoog en breed en het parcour minder lang of naar het einde van het parcour toe lagere hindernissen.
Niet te laag want dan gaat het veel erger mis.
IETS moet er aan gedaan worden DE oplossing weet ik ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:06

kyrkelover schreef:

Dood in de ring niet wel met ernstige blessures waardoor ze daarna nog afgemaakt moeten worden.
Ik vindt de grand national ook niks op de manier zoals het nu gaat maar je moet wel goed nadenken wat je zegt.[/quote]

Weet je wat ik me afvraag? Als je hier op Bokt rondhangt wil dat doorgaans wel zeggen dat je een paardenliefhebber bent.
Maar ik begrijp niet hoe jij jezelf dan onder deze doelgroep kan scharen.
Jij blijft een tak van "sport" beschermen die ronduit walgelijk en dieronvriendelijk is.
Paardvriendelijk en een twee jarige beleren, paard blootstellen aan absurde risico's etc gaan niet samen.

Sta jij er werkelijk achter dan een twee jarig paard zich uit de naad moet werken met een ruiter op zijn/haar rug? Sta jij erachter dat een paard zijn leven moet wagen omdat de baas geld wil verdienen op de renbaan?
Sta jij daar allemaal achter?
Zo ja dan moet jij je de ogen uit je kop schamen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:09

Sta jij werkelijk achter een 3-jarig paard dat strak onder het zadel dressuur moet lopen in de binnenbak, nooit eens lekker vrij rennen, omdat hij misschien op 10-jarige leeftijd op hoog niveau kan lopen.
Sta jij werkelijk achter een 4-jarig paard dat gebarreerd wordt omdat hij enkele keren een balk eraf gegooid heeft tijdens de wedstrijden en dat de eigenaar dat geld heeft gekost?
Sta jij werkelijk achter al die peesblessures en rugblessures van het consequent overbelasten van het paard omdat de ruiter maar zo snel mogelijk zo hoog mogelijk wil komen?

Dressuur en springen zijn net zo min vriendelijk, alleen daar is het iets minder zichtbaar.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:13

Ik sta nergens achter :D . Maar de gewone rensport is nog net een beetje anders dan de GN, en daar gaat het in dit topic over. Zover ik weet worden hier geen 2-jarigen ingezet, en die discussie gaat met heel andere argumenten dus dat is hier een beetje appels en peren vergelijken ;) .

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:03

Vlekje123 schreef:
kyrkelover schreef:

Ik vindt de grand national ook niks op de manier zoals het nu gaat maar je moet wel goed nadenken wat je zegt.

Weet je wat ik me afvraag? Als je hier op Bokt rondhangt wil dat doorgaans wel zeggen dat je een paardenliefhebber bent.
Jij blijft een tak van "sport" beschermen die ronduit walgelijk en dieronvriendelijk is.
Paardvriendelijk en een twee jarige beleren, paard blootstellen aan absurde risico's etc gaan niet samen.

Sta jij er werkelijk achter dan een twee jarig paard zich uit de naad moet werken met een ruiter op zijn/haar rug? Sta jij erachter dat een paard zijn leven moet wagen omdat de baas geld wil verdienen op de renbaan?
Zo ja dan moet jij je de ogen uit je kop schamen![/quote]
Over alles over een kam scheren gesproken.
Ik heb nooit gezegd dat ik het eens ben met wat er in de grand national gebeurd.
Maar hier worden dingen geschreven die helemaal nergens over gaan.
Zo wordt er gezeg dde springsport is minder erg want daar gaan ze niet dood in de ring--> letterlijk vertaald.
Nou ieder mens die een beetje na kan denken weet dat het ook zeker in de springsport niet alleen maar rozengeur en manenschijn is.
Daarnaast gebeuren er gigantisch veel dingen die het daglicht niet kunnen verdragen wil niet zeggen dat ik het er daar allemaal mee eens ben.
En nee ik zou mijn paarden niet in de Grand National laten lopen maar als ik er de paarden voor zou hebben wel in horderennen of in andere steeple rennen die minder heftig zijn.
Ik zie zowel de "horror " kant van het verhaal, maar ook de leuke kanten en daar kun je ook een middenweg tussen kiezen dan een extreme te kiezen.

Wat ik mij wel af vraag vlekje wat vindt jij dan bijvoorbeeld van Monty Roberts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:20

Mizora schreef:
Sta jij werkelijk achter een 3-jarig paard dat strak onder het zadel dressuur moet lopen in de binnenbak, nooit eens lekker vrij rennen, omdat hij misschien op 10-jarige leeftijd op hoog niveau kan lopen.
Sta jij werkelijk achter een 4-jarig paard dat gebarreerd wordt omdat hij enkele keren een balk eraf gegooid heeft tijdens de wedstrijden en dat de eigenaar dat geld heeft gekost?
Sta jij werkelijk achter al die peesblessures en rugblessures van het consequent overbelasten van het paard omdat de ruiter maar zo snel mogelijk zo hoog mogelijk wil komen?

Dressuur en springen zijn net zo min vriendelijk, alleen daar is het iets minder zichtbaar.

Nee daar sta ik niet achter. Mijn paard is ingereden op zijn 5e jaar en komt dagelijks heerlijk een aantal uur buiten. Kan gewoon heerlijk paard zijn.
Echter hebben we het hier niet over de dressuur- en springsport. Het gaat hier over de rensport.

@Kyrkelover
Je punt is duidelijk. Je bent geen haar beter dan de rest van het spul uit die bedorven rensport wereld.
Ik zou het op prijs stellen als je mij voortaan lekker met rust laat. Ik wens niet om te gaan met mensen die dierenwelzijn aan hun laars lappen.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:34

pfff.. ik heb dat dit weekend ook gezien op tv. er zijn heel wat paarden gevallen :S

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:04

Van mij mogen dit soort sporten afgeschaft worden... Dat er eventueel ruiters omkomen, die weten het gevaar van de sport. Maar de paarden kiezen er niet voor. :( Verschrikkelijk dit soort dingen...

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:05

Vlekje123 schreef:
kyrkelover schreef:

Zo ja dan moet jij je de ogen uit je kop schamen![/quote]
Er wordt dan wel gezegd dat het hier over de rensport gaat en niet over de springsport, of dressuursport, maar die voorbeelden worden er bij gehaald. Punt is dat de paarden op 2jarige leeftijd niet alleen in de rensport beleerd worden. Niet elk paard wordt trouwens zo vroeg ingereden, alle paarden bij ons op stal zijn zowiezo op 3 jarige leeftijd ingereden. Maar wat is er mis met tweejarige leeftijd? Als die paarden het aan kunnen... sommige ruggen zijn sterker dan anderen. Zie het als mensen, het ene kind leert pas lopen op zijn vierde, de ander al op zijn tweede. Steeplechase en hordelopen zijn deel van de rensport, maar echt niet alles. Als je eens kijkt naar de paarden bij ons op stal, topverzorging, ze hebben een ruime paddock, en in de zomer ook beschikking over een weilandje, ze staan de hele middag buiten. Hun stallen worden dagelijks uitgemest, er wordt continu gecontroleerd of ze nog (goed) hooi en (schoon) water hebben. En dan een paar keer in de week lekker trainen op het strand, wat ze ook echt wel leuk vinden. Als renpaarden er geen zin in hebben, doen ze het ook NIET. Prima, als ze het niet leuk vinden dan hoeft het niet. Vaak worden ze dan verkocht en gaan ze de endurance in, of gewoon als recreatiepaard. Maar daarintegen, als ik op een manege kom is het water van sommige paarden letterlijk bruin, zien de stallen er niet uit en zitten er allerlei wondjes op de mondhoeken van het paard. En het komt vaak genoeg voor dat ik langs een weiland fiets waar paarden in staan die gewoonweg geen water of schuilstal hebben.. Het beeld van de rensport is zo verpest, terwijl het eigenlijk een hele mooi sport is. Het gaat natuurlijk niet altijd over rozen, maar even serieus, welke sport dan weer wel? Alles heeft zo zijn sterke minpunten en voordelen. Het is maar hoe je het bekijkt.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:28

Vlekje123 schreef:
Mizora schreef:

Nee daar sta ik niet achter. Mijn paard is ingereden op zijn 5e jaar en komt dagelijks heerlijk een aantal uur buiten. Kan gewoon heerlijk paard zijn.
Echter hebben we het hier niet over de dressuur- en springsport. Het gaat hier over de rensport.

@Kyrkelover
Je punt is duidelijk. Je bent geen haar beter dan de rest van het spul uit die bedorven rensport wereld.
Ik zou het op prijs stellen als je mij voortaan lekker met rust laat. Ik wens niet om te gaan met mensen die dierenwelzijn aan hun laars lappen.

Dan ben jij goed bezig met je paard, maar je geeft aan dat er in de dresuur en springsport wel iets mis is, alleen sta jij daar niet achter en dat is goed!
Maar begrijp wel dat het in de rensport precies zo is, ik heb ondertussen vrij veel ervaring met de rensport, en ik kom bij een stal vandaan waar de paarden op 3-jarige leeftijd ingereden worden, dan alleen maar mee gaan op rustige trainingen waarbij er zelfs nog niet eens van rengalop gesproken mag worden. Die paarden staan verder de hele dag buiten en gaan 's avonds op stal om 's ochtends vroeg weer van stal gehaald te worden, voer wordt uitgemeten en pas langzaam worden die trainingen intensief opgebouwt, het enige verschil met sommige niet-renpaarden die het geluk hebben om zoveel buiten te staan is dat ze niet in hetzelfde landje kunnen staan (wel naast elkaar) vanwege het hengst zijn (bij merries kan dit overigens wel).
Ik kan je daarbij vertellen dat dit "prinsen" leven zoals het eerder vermeld werd bij praktisch elk renpaard aanwezig is. Alleen is de leeftijd niet overal zo goed en er zijn in elke sport rotte appels die hun paarden niet goed behandelen.

Het probleem met rensport is, omdat het over zulke hoge snelheden gaat, dat zodra er iets mis gaat, zijn de gevolgen groter en heeft een paard direct een aandoening die meestal leidt tot inslapen of directe sterfte op de baan, maar over de lange termijn bouwt het paard vaak geen blessures op omdat rennen voor paarden een natuurlijke beweging is.
Bij springsport is het zo dat blessures vaak langzaam opgebouwd worden omdat het springen een handeling is die op grote hoogtes meer van een paard vereist dan natuurlijk is voor een paard. Zo'n blessure manifesteerd zich zelden in de ring, en ook bij ongelukken met het springen is het paard meestal niet op slag dood. Maar of dat nou beter is? want met een flinke blessure zal het paard nooit meer zo hoog kunnen springen en wordt hij ook ingeslapen.

Het probleem met de grand national is dat er van een paard meer wordt gevraagd dan eigenlijk mogelijk is, dat geef kyrkelover ook aan, de grand national stelt te hoge eisen en er moet iets aan gedaan worden. Er moet alleen echt objectief naar gekeken worden, en niet direct gezegd worden dat de hele tak van de sport rot is.
Er zijn van rensport nog altijd zoveel ideeën die gewoon niet waar zijn, toen ik ermee begon had ik die ideeën ook, maar daarom wilde ik er iets mee te maken hebben, ik wilde mijn eigen oordeel kunnen vellen, en mijn conclusie was snel getrokken: Rensport, is over het algemeen (bij mensen die er normaal mee omgaan zoals bij elke sport) niet paard onvriendelijk. Ik heb nog nooit een paard gereden in de training dat weigerde om te rennen, ze willen het zelf en dat is heel makkelijk aan te tonen. Ga zelf maar eens op een paard naar het strand, zonder enige voorgeschiedenis van mishandeling of dergelijke (ook een vaak gebruikt argument, dat renpaarden genadeloos in elkaar geslagen worden met een zweep, terwijl bij veel zweepgebruik disqualificatie gegarandeerd is) en je zal voelen dat zo'n paard wil rennen, en je hebt dan echt de grootste moeite om hem tegen te houden soms, zeker als er andere paarden omheen zijn. Die paarden hebben winnaarsinstinct, er hoeft helemaal geen sprake te zijn van eigenaars en jockeys die zo'n paard opjagen.
Een paard dat in de training "verloren" heeft, is ook daadwerkelijk chagerijnig (iets waar ik me nogal over verbaaste)

Ja, ik vind dat de grand national te hoge eisen stelt, maar schuif het niet af op de tak van de paardensport. En ik ben blij dat ook niet iedereen dat hier doet, er zijn er genoeg die dat gelukkig wel inzien.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:30

Goed zo ,Nadias.En dat heb ik ook al verteld.

@ Vlekje123; Als jij niet ''lastig'' gevallen wilt worden, door iemand die staat voor zijn/haar woord, moet je,je van commentaar onthouden in dit topic.En gewoon lieve,huis-tuin, en keuken topics opzoeken.
Iemand zo afbranden vind ik gewoon niet kunnen.
Ieder heeft zijn eigen voorliefde en voorkeur ,en zal daar een uitleg over geven zoals hij/zij dat meemaakt.
Maar ik lees zo vaak commentaar van mensen die alleen een paard kennen van een plaatje en dan als een stuurman op de wal hun kennis spuien.
Wil je geen tegenspraak,moet je zorgen dat je dat niet krijgt.

Voor de goede orde, ik zit al mijn hele leven in de paarden en heb met bijna alle takken van paardensport te maken gehad.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:36

Mooi gezegd. Volgensmij hebben we het over dezelfde stal labyrinth? :p

Voor mensen die het niet kunnen geloven, ik heb honderden, misschien zelfs in de duizend, foto's van de strandtraining, relaxte buitenritten of de renpaarden aan het spelen in het land. bijvoorbeeld mijn avatar, of in mijn profiel helemaal onderaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:42

Je verwoordt het mooi labyrinth :) . En nogmaals, de Grand National is nièt hetzelfde als de gewone rensport. Dat is gewoon een heel andere discussie die niet in dit topic thuishoort. En daar zijn ondertussen ook al verschillende discussies over geweest. Het doet daarbij de discussie helemaal geen goed door mensen persoonlijk aan te vallen omdat ze dingen vanuit een ander oogpunt bekijken.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:44

vlekje123 ik vind het niet echt netjes om nou te gaan roepen...
ik citeer:
Je bent geen haar beter dan de rest van het spul uit die bedorven rensport wereld,
waar het in dit topic over gaat is een tak van de rensport,het gaat hier niet over vlakke baan,want daar zit wel verschil in,net als met een dressuur/springpaard.
als je een beeje vestand van de rensport had gehad,dan wist je vast ook wel dat er maar een hele kleine groep 2 jarige in de baan komt.want de meesten lopen dan nog gewoon in de wei.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:47

Precies.Dat vind ik ook.

Als je werkelijk wil oordelen,moet je eens een half jaar op zo`n engelse stal meelopen en zien hoe die paarden worden getraind en verzorgd. Daar kunnen menig springstal of dressuurstal een puntje aan zuigen

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:03

xKatleentjex schreef:
Heb ook even gekeken, deze hagen vallen ook nog mee en ze geven precies nog goed mee (plus dat er niet zoveel paarden starten), maar dit is nog niet de grote grand national.

Dit zijn een paar voorbeelden

Bij hindernis 1 vliegen ze al overkop...

je zou in elk geval niet zeggen dat ze het niet leuk vinden ... die paarden rennen gewoon door, ookal zijn ze rijderloos en blijven springen. kan natuurlijk ook kuddeinstinct zijn, maar het hoeft niet altijd slecht af te lopen hoor ...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:25

Moderatoropmerking:
Graag respectvol naar elkaar reageren. Discussier op de bal in plaats van op de man. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:32

Vlekje123 schreef:
Mizora schreef:

@Kyrkelover

Nou nou , het mag wel een beetje minder.
Ook mijn paardjes staan lekker buiten hoor en doe ik dingen mee die ze leuk vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:53

Je moet dit niet letterlijk nemen, het is namelijk net zo over één kam scherend als wat zij doet met de rensport.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:14

Ben ik eens ,maar het is ieder jaar hetzelfde geneuzel en altijd uit dezelfde hoek. Mensen die geen idee hebben wat er vooraf gaat aan zo`n race. En ik denk dat , dat een keer gaat irriteren. Bij mij tenminste wel.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:24

gootje12 schreef:
Ben ik eens ,maar het is ieder jaar hetzelfde geneuzel en altijd uit dezelfde hoek. Mensen die geen idee hebben wat er vooraf gaat aan zo`n race. En ik denk dat , dat een keer gaat irriteren. Bij mij tenminste wel.

even mij bericht verwijdert ik heb verkeert gelezen!
en trok de verkeerde conclusie!

gootje je hebt gelijk nu ik snap wat je bedoelt!

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:38

gootje12 schreef:
Nouja ,er zullen altijd mensen voor en tegen zijn,maar ik vind wel dat je niet zomaar moet piepen ,als je niet weet waar je over praat.En dat gebeurd hier heel veel .
Ik vond het weer een geweldige race, en dat is mijn mening.

EEN GEWELDIGE RACE? Ik sloeg bij iedere sprong doodsangsten uit voor het geval er een paard zou vallen, dit is echt de paarden de dood injagen en ABSOLUUT NIET GEWELDIG! SCHAAM JE DIEP!