Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 00:26

geerke schreef:
Maartje1990 schreef:
pony's zoals ijslanders? sinds wanneer is het ijslandse PAARD een pony?

Ik vind 't echt onzin, ik weet wel ergere dingen dan een paard dat te dik is. En ja, allebei mijn paarden zijn in de zomer te dik, vooral mijn.. ja shetlander, pony... ja... Maar ik ga ze geen van hun ruimte innemen alleen omdat dik zijn schadelijk SCHIJNT te zijn, gaat toch al 12 jaar goedzo, ga er niks aan veranderen. Ik heb liever m'n paard dik en dat hij veel vrijheid heeft, dan slank en in een stalletje gepropt :) ik neem 't risico dat 't misschien 'ooit' fout gaat.

omdat iets al 12 jaar goed gaat wil het niet zeggen dat het goed is natuurlijk....
Je hebt iets te dik en moddervet,daar zit wel een verschil in.
Het gras in nederland is veel te rijk en te lang,kuil ,wat veel gevoerd wordt is te rijk en voor koeien bedoelt.
En verder kan een paard best een uurtje per dag bereden worden zonder er krachtvoer in toe doen.
Dit geldt alleen voor de 'dikkers'.

Te dik is absoluut niet goed,zodra er een manekam met vet opzit is een paard zeker te dik.
Sobere paarden en pony's moeten sober gehouden worden....anders is er een grote kans op IR en hoefbevangenhed en geloof mij....dat kun je beter voorkomen.

heb je mij horen zeggen dat 't goed is? nee! alleen 't gaat al 12 jaar niet fout, dus ik zie geen reden om 't 'nu opeens' te gaan veranderen. Ik neem 't risico, die van mij valt trouwens eerder onder moddervet dan iets te dik. Ze krijgen trouwens echt alleen maar gras, in de winter krijgen ze wel hooi bijgevoerd, that's it.

Er zijn dingen die veel slechter voor paarden zijn, dan mijn paarden die 24/7 op de wei staan en daardoor inderdaad te dik zijn :j

geerke

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:40

dan verander je het toch pas als hij insuline resistent is?

Die van mij loopt overdag gewoon buiten op een kaal land,en is gewoon slank.
Dus opsluiten hoeft helemaal niet...gewoon zorgen dat het weiland niet veel te groot is en bemest.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:48

Ik heb mijn paardjes liever iets te dik, als ze dan ziek worden, kunnen ze in ieder geval een tijdje vooruit..
en trouwens, als ik ze minder zou voeren, is de kans veel te groot dat ze last krijgen van andere dingen, zoals maagzweren.. nee daar zitten we op te wachten..
nee dan maar een pony die te dik is, dan een die volgens de "de regeltjes" goed is.. alsof alle paarden in het wild zo goed op gewicht zijn.. dan zou je namelijk de ribben net moeten kunnen zien als ze in de zomervacht zitten..
haha, zie je het al voor je een tinker op gewicht.. never nooit dat het mij gaat lukken om mn tinker op gewicht te krijgen, zonder dat hij zou gaan schooien en chagerijnig zou worden..
me ponies krijgen al beperkt hooi en me tinker slechts 3/4 schep onderhoudsbrok per dag en me shet 1/4 om der op gewicht te houden..
mijn shettie is namelijk wel op gewicht, maar wat ik die ook voer, die zal nooit dik worden..
als ze genoeg op heeft laat ze de rest gewoon staan..

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:15

Mijn pony lijkt soms aan te komen van lucht. Maar hij blijft altijd nog wel 'dik', omdat dat zijn postuur is. Ik heb mijn pony liever ook wat dikker dan dat ze dun zijn.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:28

Ik wil nog een aanmerking maken...
Die paarden in de oostvaardersplassen met dat 'bijvoeren of niet' gezeik.... Zijn in de lente zomer ook te dik....en dan in de winter vallen ze weer af of worden ze weer mager, in principe. Nou worden ze toch wel weer bijgevoerd? Of volg ik dit nu niet meer? (ans: nee) Het is ook een natuurlijk proces dat paarden dik-dikker-dunner-dun worden. Als ze 's winters wat dunner of dun zijn is het niet zo erg dat ze somers weer te dik worden. Alleen gaan mensen bijvoeren. sommige paarden hebben dit nodig en dan eerder de kwpn'ers en dat soort warm/volbloeden dan de koudbloeden. en die laatste groep wordt dan te dik als ze bij elkaar staan of wanneer je ze zelf bij gaat voeren...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:05

Hier nog 1 te dik! We zijn al op de goede weg. In de winter kon ze bijna rollen :o Ze word ongeveer 4/5 x per week bereden, staat van 11 tot 4 op een schrale wei (ze kunnen hooi eten). en van 4 tot ongeveer 7 uur staan ze op een klein stukje waar helemaal geen gras in staat.. In die tijd hebben ze wel beschikking over onbeberkt hooi..

Verder krijgt ze 2x per dag 1,5 koffiekopje basisbrok met wat muesli en ze krijgt elke dag lijnzaad met zemelen..

Sochtends en savond krijgt ze nog een half plak hooi...

Toch blijft ze dik! Iemand een idee? :D

margreetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:54

Ik vind het goed dat hier aandacht voor is. Mensen bedoelen het altijd goed wanneer ze hun huisdieren flink voeren, en zijn vaak niet bewust van de negatieve gevolgen.

margreetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:56

Rachel_x schreef:
Hier nog 1 te dik! We zijn al op de goede weg. In de winter kon ze bijna rollen :o Ze word ongeveer 4/5 x per week bereden, staat van 11 tot 4 op een schrale wei (ze kunnen hooi eten). en van 4 tot ongeveer 7 uur staan ze op een klein stukje waar helemaal geen gras in staat.. In die tijd hebben ze wel beschikking over onbeberkt hooi..

Verder krijgt ze 2x per dag 1,5 koffiekopje basisbrok met wat muesli en ze krijgt elke dag lijnzaad met zemelen..

Sochtends en savond krijgt ze nog een half plak hooi...

Toch blijft ze dik! Iemand een idee? :D

Soms hebben paarden ook een dikke buik door gas en/of afvalstoffen. Wanneer je bv een paard appels of iets anders met suiker voert kan dit gaan gisten en lijden tot een dikke buik. Wat kan helpen om de spijsvertering te helpen en een dikke buik te verhelpen is dagelijks een eetlepel met grof zeezout voeren. Verdeelt over de dag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:35

goh, zou dat echt helpen? Mijn merrie blaast namelijk heel erg op, helemaal als ze een dag op het land is geweest. Ze wordt dan ook winderig...
Ze hebben wel een liksteen waar ze regelmatig aan likken.
Wat is de reden dat het zout werkt?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:36

Gras dat wordt verteerd wordt geholpen door bepaalde bacteriën in de darmen, en die "ademen" dat weer uit - dat veroorzaakt gas. Vandaar dat graseters altijd zo lopen te winden. ;)

(Al kunnen sommige honden en katten er ook wel wat van - van vlees stinkt het meer.)

Ik denk dat het zout het gas een beetje bindt in de darm - maar inderdaad wel mee uitkijken want het droogt ook uit natuurlijk dus niet alles in 1x geven.