Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
zap schreef:Als de paarden echt zo goed in het systeem passen, dan hadden ze er uit zichzelf wel rond gelopen. Doen ze ook niet
JewEmm schreef:Niet voorkomende dieren. Dat klopt. Omdat de mens bijna elk stuk heeft bewerkt. Er is geen enkel stuk op aarde (op een deel van antarctica na dan) dat niet beinvloedt is door menselijk handelen, menselijk indelen. Daar kunnen we nu niets meer aan doen, maar we kunnen wel delen "terug geven aan de natuur" en dat zijn gang laten gaan.
Citaat:Ook Verburg ziet niets in bijvoeren. Het voer verstoort de natuurlijke afweer tegen de kou en komt voornamelijk terecht bij de sterke dieren, waarmee de zwakke dieren niet worden geholpen. Ook zorgt het voor sociale onrust en leidt tot de geboorte van extra jongeren wat het probleem alleen maar vergroot in de winters die volgen.
De bewindsvrouw stelde verder dat een 'eenzijdig' beeld wordt vertoond. "Het overgrote deel van de dieren is in redelijke conditie en zal de winter overleven." En de beelden van uitgemergelde dieren zijn weliswaar aangrijpend, maar ook dat is de natuur. "De natuur is niet alleen een verzameling mooie beelden. Het toont alle gezichten van het leven, ook die wij als mensen minder prettig of aangrijpend vinden."
Op verzoek van de Kamer zegde Verburg wel toe een evaluatie naar het beleid in de Oostvaardersplassen een jaar naar voren te halen. Er wordt rond mei mee begonnen, zodat nog voor de komende winter het beleid zou kunnen worden gewijzigd.
macke schreef:Ik ben bang dat min verburg ( echt met kleine letters geschreven) veel geld moet gaan geven aan de natuurorganisaties om de paarden eten te geven. Daar wringt de schoen, want we moeten bezuinigen dus is er geen geld voor het bijvoeren. Als ik geen geld meer heb en laat mijn paarden verhongeren noem ik het gewoon de natuur. Baasje heeft geen geld en wie geen geld heeft kan ook niets kopen en gaat gewoon dood van de honger ook de mens.
Karl66 schreef:Runderen en paarden zijn voornamelijk door menselijke bejaging verdwenen. Maar ik ben het helemaal met je eens dat het helemaal niet nodig was geweest om die dieren uit te zetten. Het resultaat zou een hele andere vorm van natuur zijn geweest, maar nog steeds natuur, waar trouwens ook dieren in voor zouden komen, waarvan een deel in de winter de hongerdood zou sterven. Maar dat terzijde.
Alleen heb je hier een situatie waar de dieren er wel rondlopen, omdat men een ander soort natuur dan een groot wilgenbos wilden creëeren. Dan kan je ervoor kiezen om de komende duizend jaar voor god te blijven spelen, of op een gegeven moment accepteren dat de natuur zichzelf prima in evenwicht kan houden.
_sparta_ schreef:Ook niet. In Nederland bestaat gewoon geen natuur meer. Het zijn gewoon ruime weides met water en een bos. Geen natuur waren dieren een circle of life kunnen vormen. Daar is Nederland te klein voor met al onze bebouwing.