Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:55

Als de paarden echt zo goed in het systeem passen, dan hadden ze er uit zichzelf wel rond gelopen :). Doen ze ook niet ;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:58

Zeker Karl! Best wel prettig. Maar toch zal ik het voorlopig hierbij moeten laten, omdat ik ook slaap nodig heb.

zap schreef:
Als de paarden echt zo goed in het systeem passen, dan hadden ze er uit zichzelf wel rond gelopen :). Doen ze ook niet ;)

Snap ik het nu goed? Ze lopen er uit zichzelf rond. Ze vertonen ook "trekgedrag" in de OVP er zijn namelijk gebieden waar ze vaker komen en minder vaak. En op de plekken waar er relatief minder paarden komen zijn (als ik het goed heb) weer meer edelherten. Dat laat ook zien dat ze verschillende "niches" aanhouden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 02:02

JewEmm schreef:
Niet voorkomende dieren. Dat klopt. Omdat de mens bijna elk stuk heeft bewerkt. Er is geen enkel stuk op aarde (op een deel van antarctica na dan) dat niet beinvloedt is door menselijk handelen, menselijk indelen. Daar kunnen we nu niets meer aan doen, maar we kunnen wel delen "terug geven aan de natuur" en dat zijn gang laten gaan.

Ik pak nog even dit stukje eruit :). Delen ' terug geven aan de natuur' en dat zijn gang laten gaan is inderdaad wat er gebeurt. Maar ik vraag me af of we dat van de natuur mogen verwachten. Ik vind dat namelijk niet eerlijk tegenover de dieren die op die manier het haasje zijn (in dit geval de paarden).

Misschien moeten we het anders zien en niet uitgaan van vroeger, maar andersom redeneren en bedenken dat we nu bezig zijn weer een nieuwe natuur te creeeren. Maar dan alsnog blijft het de mens die bepaald hoe het verloopt..... echte natuur, nee, nieuwe natuur, ja misschien wel. Maar kan de natuur dat? Kan de natuur in stukjes teruggegeven worden? Nee, ik denk niet dat dat kan omdat alles in de natuur met elkaar samenwerkt en niet een bepaald stuk omdat de mens dat nu terug kan geven of kan veranderen in een nieuwe natuur.

Ik persoonlijk zie liever een gemaakte natuur, waarin diertjes gewoon lekker kunnen leven (dan kunnen ook verschillende soorten naast elkaar leven) dan een nieuwe natuur waarin 'stukjes natuur worden teruggegeven' waardoor er een nieuwe natuur ontstaat en wellicht sommige dieren de pineut zijn (zoals hier de paarden)

JewEmm, ik bedoelde daar meer mee dat als de paarden daar echt zo goed in het systeem zouden passen, de paarden zelf naar de OVP gekomen zijn. Dat zijn ze niet, ze zijn daar neergezet door de mens achter een hek en hebben daar 'hun' systeem in moeten vinden en/of zoeken. Ik noem dat nog steeds een systeem van de mens.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:21

Dan kunnen we maar 1 ding doen: Voor volgende winter een goed plan maken.

potverdikkie

Re: Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:33

Naar mijn weten geldt gewoon de Nederlandse wetgeving betreffende paardenhouderij hier gewoon.
De paarden zijn immers opgesloten, ook al zou het een natuurgebied zijn.
Ze kunnen niet verder dan de hekken.

In de Nederlandse wetgeving staat vermeld dat een eigenaar van een dier/paard verplicht is om elke dag zorg te dragen voor schoon drinkwater en voedsel.

Dus de staat zal zich ook hieraan moeten houden.

Ook staat er in de wet een regel betreffende de hoeveelheid dieren is toegestaan op een bepaalde grote beschikbare land.
Ik denk dus dat als ze gaan rekenen ze hier de wet ook overschrijden.

En naar mijn weten is de wet de wet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:36

Citaat:
Ook Verburg ziet niets in bijvoeren. Het voer verstoort de natuurlijke afweer tegen de kou en komt voornamelijk terecht bij de sterke dieren, waarmee de zwakke dieren niet worden geholpen. Ook zorgt het voor sociale onrust en leidt tot de geboorte van extra jongeren wat het probleem alleen maar vergroot in de winters die volgen.

De bewindsvrouw stelde verder dat een 'eenzijdig' beeld wordt vertoond. "Het overgrote deel van de dieren is in redelijke conditie en zal de winter overleven." En de beelden van uitgemergelde dieren zijn weliswaar aangrijpend, maar ook dat is de natuur. "De natuur is niet alleen een verzameling mooie beelden. Het toont alle gezichten van het leven, ook die wij als mensen minder prettig of aangrijpend vinden."

Op verzoek van de Kamer zegde Verburg wel toe een evaluatie naar het beleid in de Oostvaardersplassen een jaar naar voren te halen. Er wordt rond mei mee begonnen, zodat nog voor de komende winter het beleid zou kunnen worden gewijzigd.

ja leuk, de natuur...alleen is het geen natuur ...hekje erom en natuur is onmogelijk, zeker op de oppervlaktes waar we het hier over hebben
waar geen paarden of runderen etc waren ,maar waar de mens vond dat ze er wel moesten zijn , vanaf dat punt heb je niets met natuur te maken, maar met menselijk handelen.
daarom is alles wat verburg blaat , gewoon een drogreden
voeren die hap , en wat er te vel is los je op met afschot, eruit pikken en trainen van de dieren bij welke dit mogelijk is en verkopen die handel
of laat er waat wolven en beren los...heel wat natuurlijker dan dood laten hongeren .
en verstoord de afweer tegen kou? volgens mij mis ik hier iets ??

of zorg ervoor dat de dieren wel achter voeding aan kan migreren of dat er geen onnatuurlijke grazers aanwezig zijn in de gebieden...

onzin allemaal hier in nederland...natuur..hilarisch, helaas zijn de dieren er wel de dupe van

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:49

Nemen wij minister Verburg serieus dan :D
Persoonlijk neem IK haar namelijk net zo serieus als dat blad van d'r...!!
Of is het ons blad? Gezien het feit dat WIJ het betaald hebben??

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:14

Wat ook natuur is is het laten liggen van de kadavers. Laten liggen dus die handel en nou niet met grote vrachtwagens vol lijken door de natuur heen gaan rijden.

En naar mijn mening gaat het hier gewoon om gehouden dieren en daar zit nou eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid aan. Hetzelfde als geldt voor een ieder die dieren houdt. Een boer die zijn koeien verwaarloosd noemen wij een schande maar ja dat is nou eenmaal zijn natuurgebiedje, als het eten op is is het op en ga je vanzelf dood.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:20

Het gebied is gewoon overbevolkt net als nederland zelf. Met een halvering van de dieren (dan noem ik alle dieren want een uitgemergeld hert is net zo erg als een uitgemergeld paard) en een fokbeleid moet het 10x beter gaan.
Dan is er nog steeds natuurlijke selectie alleen niet zoals nu in massa vorm. De overige dieren kunnen de kadavers ook beter opruimen .

Overigens snap ik nog steeds niks van de nederlandse natuurlijke selectie want er ontbreekt een roofdier in het gebied die de zwakke dieren opvreet.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:23

Ik ben bang dat min verburg ( echt met kleine letters geschreven) veel geld moet gaan geven aan de natuurorganisaties om de paarden eten te geven. Daar wringt de schoen, want we moeten bezuinigen dus is er geen geld voor het bijvoeren. Als ik geen geld meer heb en laat mijn paarden verhongeren noem ik het gewoon de natuur. Baasje heeft geen geld en wie geen geld heeft kan ook niets kopen en gaat gewoon dood van de honger ook de mens.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:25

macke schreef:
Ik ben bang dat min verburg ( echt met kleine letters geschreven) veel geld moet gaan geven aan de natuurorganisaties om de paarden eten te geven. Daar wringt de schoen, want we moeten bezuinigen dus is er geen geld voor het bijvoeren. Als ik geen geld meer heb en laat mijn paarden verhongeren noem ik het gewoon de natuur. Baasje heeft geen geld en wie geen geld heeft kan ook niets kopen en gaat gewoon dood van de honger ook de mens.

Ze vond haar eigen glossy magazine belangrijker!

Ik krijg nu al een natuurlijke selectie voor de verkiezingen in juni. :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:28

Ik had van haar geen ander antwoord verwacht, na het vermoorden van duizenden geitjes. Zelfs de geënte. Ze is geen dierenliefhebber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:29

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:33

PvdD=de Partij Voor Dode Dieren.
Hopelijk gaat iedereen inzien dat daar je stem ook niet naar moet gaan willen we dit allemaal stoppen. Beetje druk maken bij mensen die op een evenement toch wel het beste voor hebben met hun dieren. :n

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:35

Verburg moet eens gaan praten met mensen die in een kamp hebben gezeten in de oorlog. Dat zijn dan natuurlijk wel mensen maar het lijkt me sterk dat grote zoogdieren niet net zo kunnen lijden. Dat moet je niet willen en als bewindvoerder mag je van mij dan een winter aan de publieke schandpaal.

Vind het trouwens wel frappant dat links Nederland het zo wel best vindt. Zelf ga ik er vooral van uit een ander, en dus ook een dier, zo te behandelen als je zelf ook behandeld wilt worden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:02

Cowgirl schreef:
Ze vond haar eigen glossy magazine belangrijker!

Ik krijg nu al een natuurlijke selectie voor de verkiezingen in juni. :D

Precies, voor die slordige 4 ton hadden die beesten daar heel lang kunnen eten hoor.... :j

En dan te bedenken dat Verburg uit ONZE sector komt!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:04

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:15

Karl66 schreef:
Runderen en paarden zijn voornamelijk door menselijke bejaging verdwenen. Maar ik ben het helemaal met je eens dat het helemaal niet nodig was geweest om die dieren uit te zetten. Het resultaat zou een hele andere vorm van natuur zijn geweest, maar nog steeds natuur, waar trouwens ook dieren in voor zouden komen, waarvan een deel in de winter de hongerdood zou sterven. Maar dat terzijde.

Alleen heb je hier een situatie waar de dieren er wel rondlopen, omdat men een ander soort natuur dan een groot wilgenbos wilden creëeren. Dan kan je ervoor kiezen om de komende duizend jaar voor god te blijven spelen, of op een gegeven moment accepteren dat de natuur zichzelf prima in evenwicht kan houden.

Natuur creeer je niet, tenzij je stelt dat mensen onderdeel van het systeem zijn, en dat werpt gelijk weer een aantal ethische vragen op...
Als je voor god gaat spelen door een aantal dieren die onder de menselijke zorgplicht vielen, in te zetten om een gebied te vormen (waarbij je de dieren in principe net zo als instrument inzet als iemand die een rondje boshobbelt, alleen niet als brommer maar als grasmaaier), mag je je dan aan de zorgplicht onttrekken?
Je houdt een voor een doel gefokte populatie. Ben jij dan zoveel anders dan de gemiddelde houder?
Karl66 zegt het zelf al: de Oostvaardersplassen zijn niet voor grote grazers als runderen en paarden ingericht. De prioriteit lag zelfs bij de vogels, zoals gebruikelijk in Nederland.

Karl66 zegt het al mooi: de mens is de belangrijkste jager van paard en rund geweest in voorbije tijden, en de mens heeft deze diersoorten verdrongen omdat ze door landbouw een concurrent werd wat betreft beschikbare grond. Mens en rund en paard leven sindsdien wel in een symbiose, ongeveer zoals mieren luizen houden: het levert de dieren behalve nadelen ook voordelen op.
Als mens ben je dus óf houder, óf jager. Ecoloog is een derde vorm, en we kunnen ons afvragen wat de dieren er nou bij winnen als de ecoloog zich met hen bemoeit. Ze worden niet opgevreten, maar ook niet verzorgd...

Nog even over het weghalen van kadavers, omdat er mensen in het gebied zouden rondlopen die ziekten kunnen verspreiden: kul.
De mens was ook vroeger al deel van het ecosysteem, dus zo onnatuurlijk is het niet. Bovendien zouden die ziekten dan eerst onder levende dieren verspreid worden, want de kans is klein dat er een ziekte verspreid word onder de kadavers...

Ik denk eerder dat SBB bang is voor de reactie van het publiek als er besmettelijke ziekten uitbreken die veroorzaakt worden door het laten liggen van kadavers op zich. Want dan is de instinctieve reactie van de grote jager mens waarschijnlijk heel wat hysterischer dan nu rond wat verhongerde dieren. Bovendien kan de draagkracht in de samenleving hard afnemen als narigheid als miltvuur het kopje opsteekt in een gebied met open water dat daardoor een verbinding vormt met andere delen van Nederland.

Wedden overigens dat SBB als er morgen MKZ uitbreekt, meteen roept om inenting van haar zogenaamd unieke genen bevattende koeien en paarden?
Bovendien is een besmettelijke ziekte de ware proef van het gebied: blijft de populatie levensvatbaar als een groot deel van de kuddes sterft door ziekten?

Als je echter na de dood van de dieren in kan grijpen in het ecosysteem vind je dus dat ingrijpen kán. Dan speel je al voor God. En als je dan toch in je ecosysteempje prutst, doe het dan maar voor je je populatie aan landbouwhuisdieren laat verhongeren.
Met trekkers de natuur verstoren kan overigens kennelijk wel.

Daarbij: in de beginjaren kwam bij de Koniks wel eens een vosje voor. Dat werd afgevoerd, want dat kón toch niet, die 'natuurlijke' kleurtjes zagen er natuurlijker uit. Gerichte fokkerij dus, en ingrijpen in wat je aan genen in je gebied wilt toestaan... Dus niks wilds aan.

Wat mij betreft gaat de discussie dan ook niet over of dit nou wel of niet natuur is, want er zijn zoveel verschillende maatstaven die je dan kan aanleggen. Het gaat erom of mensen dieren die op geen enkele manier natuurlijk zijn als populatie, in een gebied mogen loslaten dat ze zelf hebben ingericht, en dan mogen zeggen dat ze geen verantwoordelijkheid voor het welbevinden van die dieren meer hebben.

Waarom mag SBB dat wel, maar ik niet? Waarom mag ik geen mooi terreintje inrichten, zorgen voor water en een deugdelijke afrastering, paar boompjes erin voor de wintervoedselvoorziening, hengst en merries los, en hoppa!

Wat is het verschil?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:20

Is dit natuur? Haal dan de hekken weg en zet vijanden van deze dieren uit in dit stuk 'natuur'. Men tracht de natuur zo echt mogelijk na te bootsen, maar zonder natuurlijke vijanden?
Nee, ik vind dit echt een mislukt experiment. Ik ben voor het afschieten van een deel van de populatie. En dan niet de dieren die al niet meer kunnen lopen; dit vind ik al veel te laat! Dieren onnodig laten lijden is toch verboden in NL? Waarom geldt dat hier niet?
Ik hoopte echt dat er wat zou veranderen voor deze dieren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:33

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:10

Een roedel wolven uitzetten zou natuurlijker zijn. Toch?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:13

Ook niet. In Nederland bestaat gewoon geen natuur meer. Het zijn gewoon ruime weides met water en een bos. Geen natuur waren dieren een circle of life kunnen vormen. Daar is Nederland te klein voor met al onze bebouwing.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:14

Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:19

_sparta_ schreef:
Ook niet. In Nederland bestaat gewoon geen natuur meer. Het zijn gewoon ruime weides met water en een bos. Geen natuur waren dieren een circle of life kunnen vormen. Daar is Nederland te klein voor met al onze bebouwing.

Niet helemaal waar. Iedere vierkante meter grond waar organismen zich kunnen handhaven zonder menselijke bemoeienis is natuur.

Alleen is daarvan in dit verhaal geen sprake, dit hele gebied was nooit op deze manier tot stand gekomen zonder menselijke bemoeienis en ook vandaag de dag is er sprake van menselijke bemoeienis.

Het is een wildpark, een gecreeerde en beheerde situatie.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:32

Is het niet na het beleid rondom de q-koorts, de Gerda glossy (waar niemand op zat te wachten) en nu ook nog dit met die arme dieren daar, tijd dat Gerda Verburg per direct ophoepeld?!