Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:16

Zeker zelf in de fik gestoken :+

Ja tuurlijk snap ik het wel, qua regeltjes. Maar in NL heb je zekker wel in de middle of nowere ;) (Noem ik wel als je in de omtrek van 3km geen buren hebt. )

Alleen ik vindt, je koopt je eigen grond, betaald je eigen hyptheek. Immers doet de regering dit niet voor jou. En dan mag je niets in jou eigen smaak. Tuurlijk, bestemmingsplan etc. Dat je die in moet kijken, juist snap ik ook. Maar toch, wat is nu mooier in een landschap dan dieren? Dat hoort er toch bij? Dat was eerder toch ook gewoon zo? En werd er echt niet moeilijk gedaan over een stal voor je dieren. Of imo een schuilstal.

Zeker in een landschap met weinig huizen. Want wie bepaald nu dat je daar geen dieren mag houden? (En dan gewoon privé, niet bedrijfsmatig) En wie onderhoudt deze dieren? Moet je kijken hoeveel mensen noodoplossingen moet maken (Zoals pakjes hooi met een dek eroverheen) Om hun dieren schuilplek aan te bieden, en dit ook nog eens gevaarlijk is op die manier. Nee op sommige plekken vindt ik het onzin. In Belgie is het gewoon verplicht om een schuilstal te hebben, hier moet je eerst 3 jaar wachten voordat je iets mag bouwen.

Maar goed ik ga echt niet mijn mening opdringen, en ik zal ook zeker niet van mening veranderen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:40

ilsse schreef:
Zeker zelf in de fik gestoken :+

>;) 8-) geen idee, maar afgebrand is het wel :j

ilsse schreef:
Ja tuurlijk snap ik het wel, qua regeltjes. Maar in NL heb je zekker wel in de middle of nowere ;) (Noem ik wel als je in de omtrek van 3km geen buren hebt. )

Alleen ik vindt, je koopt je eigen grond, betaald je eigen hyptheek. Immers doet de regering dit niet voor jou. En dan mag je niets in jou eigen smaak. Tuurlijk, bestemmingsplan etc. Dat je die in moet kijken, juist snap ik ook. Maar toch, wat is nu mooier in een landschap dan dieren? Dat hoort er toch bij? Dat was eerder toch ook gewoon zo? En werd er echt niet moeilijk gedaan over een stal voor je dieren. Of imo een schuilstal.

Dan kun je toch ook grond kopen met huis en schuren waar je wel je dieren zo kunt houden als jezelf wilt

ilsse schreef:
Zeker in een landschap met weinig huizen. Want wie bepaald nu dat je daar geen dieren mag houden? (En dan gewoon privé, niet bedrijfsmatig) En wie onderhoudt deze dieren? Moet je kijken hoeveel mensen noodoplossingen moet maken (Zoals pakjes hooi met een dek eroverheen) Om hun dieren schuilplek aan te bieden, en dit ook nog eens gevaarlijk is op die manier. Nee op sommige plekken vindt ik het onzin. In Belgie is het gewoon verplicht om een schuilstal te hebben, hier moet je eerst 3 jaar wachten voordat je iets mag bouwen.

Maar goed ik ga echt niet mijn mening opdringen, en ik zal ook zeker niet van mening veranderen.

Jij kiest ervoor om een paard of koe aan te schaffen, niet de overheid...
voor ik een paard koop moet ik ook gaan bekijken of het finacieel haalbaar is, wat het dier nodig heeft en wat niet... en als ik een schuur heb waar shetlander in past, dan is mijn eigen keuze om een paard met een stokmaat van bijna 2 meter te kopen... En dan kan ik niet naar de gemeente toerennen en roepen dat de regels maar aangepast moeten worden aan mij...

regels zijn er om het landschap te beschermen... want wat is het verschil tussen jouw stal of een huis op het perceel van de buren voor 1 van hun kids??
Juist omdat er regels zijn zie je niet her en der schuilhutten en bouwwerken als paddestoelen uit de lucht schieten...
Waar het hier omgaat is niet een schuilstalletje... is een grote schuur, waar ook de landbouwmachines in kunnen staan, poetsplaats, zadelmaker, opslag etc etc... van meer dan 75 m2
maar het mag niet ten koste gaan van hun eigen woongenot...
Waarom zou een particulier wel schuren mogen bouwen en een bedrijf niet, een bedrijf die ook nog eens afhankelijk is van dieren?

ik heb eerder een link geplakt, die kun je ook bekijken hoe iets eruit ziet in een landschap, en dan moet je je eens voorstellen dat de enen een degelijke schuur bouwt en de andere met paarse damwandplaten een schuur in elkaar flanst...

en dan zwijgen nog maar even over de aanschaf en/of huurprijzen van grond als een ieder maar mag bouwen wat hij wil en waar hij/zij wil.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:49

Nee maar ik kies er ook niet voor dat de overheid in 1 keer een lelijk gebouw voor mijn neus plant :+ En dat vragen ze ook niet aan mij. :+

Je argumenten snap ik goed. Maar ik denk er gewoon anders over :o Miss heb ik daar een meer nuchter beeld op. :Y)

Ik vindt veel regels gewoon te ver gaan. Je hoord zo vaak dat iemand een bak bouwt en de gemeente dit dan 'gedoogd'. Tja sorry of niks of alles, toch?
Ik vindt NL gewoon moeilijk in sommige dingen. En tuurlijk behouden van landschap ben ik met je eens hoor. Maar jeetje.... Dien je iets in wat mooi in het landschap past en de gemeente(Van het dorp/stadje) er mee eens is maar de provincie gemeente niet. Dan kun je het op je buik schrijven. Ook al zegt de gemeente zelf dat hun niet zo uitmaakt maar dat de provincie niet mee wil werken. Dat vindt ik gewoon zonde.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:55

ilsse schreef:
Nee maar ik kies er ook niet voor dat de overheid in 1 keer een lelijk gebouw voor mijn neus plant :+ En dat vragen ze ook niet aan mij. :+

Voor regeringsgebouwen is ook een procedure om een aanvraag in te dienen en bestaan er genoeg mogelijkheden om tegen te procederen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:06

ilsse schreef:

Je argumenten snap ik goed. Maar ik denk er gewoon anders over :o Miss heb ik daar een meer nuchter beeld op. :Y)

ik vind eerder dat je te bekrompen kijkt...
wat mooi en lelijk is heeft te maken met smaak en daar valt niet over te twisten... en kun je reageren als men voornemens heeft een gebouw ergens neer te zetten, overheid of prive... je kunt informeren bij je eigen gemeente waar bouwaanvragen worden gepubliceerd en hoe je bezwaar kunt indienen.
en daar gaat het ook niet om, of een gebouw mooi of lelijk is...

ilsse schreef:
Ik vindt veel regels gewoon te ver gaan. Je hoord zo vaak dat iemand een bak bouwt en de gemeente dit dan 'gedoogd'. Tja sorry of niks of alles, toch?

Aan de een kant roep je dat de regels getreden moeten worden, en aan de andere kant moeten ze alleen maar handhaven...
Daarbij zit er genoeg marge in de regels.... je mag zoveel bijbouwen én je kunt daarnaast nog ontheffing aanvragen voor extra meters...
Als je er dan zelf voor kiest om een woning te kopen en niet te informeren dan kun je toch niet gaan eisen dat de overheid de regels maar moet aanpassen aan jouw situatie??

ilsse schreef:
Ik vindt NL gewoon moeilijk in sommige dingen. En tuurlijk behouden van landschap ben ik met je eens hoor. Maar jeetje.... Dien je iets in wat mooi in het landschap past en de gemeente(Van het dorp/stadje) er mee eens is maar de provincie gemeente niet. Dan kun je het op je buik schrijven. Ook al zegt de gemeente zelf dat hun niet zo uitmaakt maar dat de provincie niet mee wil werken. Dat vindt ik gewoon zonde.

kijk eens buiten het hokje...
een stuk land verdeelt in 4 ruime percelen....alle 4 behoren toe aan paardeneigenaren...
Wat denk je dat er dan gebeurd als er geen regels zijn?
In mum van tijd staan er stallen, schuren, lichtmasten, erfverharding... de een vindt vakwerk mooi, de anderen damwandplaten, die weer hout etc...
Zouden ze dan zeggen dat je mag bouwen maar het vakwerk moet zijn, dan krijg je weer een topic zoals deze dat zo'n bouwstijl heel duur is en dat de overheid niet mag beslissen over andermans beurs etc etc... en dat de kleine man ook de kans moet krijgen ...

en daarom zijn er regels.. . en dat betekend voor de personen waar dit topic over gaat dat ze zich beter hadden moeten informeren eer ze besloten hebben te kopen....
en daarnaast zijn er pesnionstallen,dat zijn bedrijven doe de kost verdienen met het onderbrengen van paarden.... zou je wildbouw toestaan, kunnen de meesten hun deuren sluiten...

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:07

Ik vind het nogal naief, het gaat idd. niet om een schuilstalletje maar om een complete schuur van 75m2, en daarbij vind ik 1 ha. niet zo veel grond, en al helemaal niet om een paardenmotel te beginnen.

Straks moet er natuurlijk ook een rijbak komen, paddock de weide moet opgesplitst worden anders heb je met zulke hoeven direct een modderbad.

Als je weet dat je dit allemaal graag wil, zul je toch echt moeten informeren bij de gemeente en niet als een blind paard aan zo'n project beginnen.

Hoe mooi het ook allemaal moet worden (ikzelf vindt dit soort dingen ook mooi) maar het is natuurlijk landschapsvervuiling ten top.

fiona1

Re: Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:11

Er wordt nogal hard geroepen dat de regels "stom" zijn. Maar wat als deze mensen bv. naast je wonen en er wordt opeens 75m2 schuur uit de grond gestamp. Als de schuur 3,75 meter diep is heb je het wel over 20 meter a ong.3 meter hoog.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:16

fiona1 schreef:
Er wordt nogal hard geroepen dat de regels "stom" zijn. Maar wat als deze mensen bv. naast je wonen en er wordt opeens 75m2 schuur uit de grond gestamp. Als de schuur 3,75 meter diep is heb je het wel over 20 meter a ong.3 meter hoog.

hmmm 75m2 was te klein, de schuur moest nog groter worden :j

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:18

En dan is 1 hectare niet veel, met wat "geluk" staat die schuur dan pal naast je als buurman. Weg landelijk uitzicht.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:26

Tja sorry, ik zou het echt niet erg vinden als mijn buurman zijn perceel volplant, hij betaald ervoor immers. Heb ik gewoon geen last van, en dat is mijn mening en mijn gedachtengang. Dan maar naief of bekrompen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:28

Ik denk dat je anders zou piepen als je buurman dat deed. En jij tegen bebouwing aankijkt alsof je in de stad woont, ipv op het platteland. :D

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:29

tja mijn buurman woont 3km verderop.. dus nee ik kijk er dan niet anders tegen aan :+ Maar ja op bokt mag je niet zeggen wat je denkt of vindt ;) Trouwens het gaat ook niet over mijzelf, wij hebben alles netjes voorelkaar.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:30

Maar bij het verhaal hier woont de buurman misschien geen 3 kilometer verderop. Want deze mensen hebben zelf maar 1 hectare.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:34

Maar dat houdt niet in dat ik hier niet mijn eigen mening over mag hebben ;) Aangezien deze direct de grond in wordt getrapt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:36

Schrijf ik/iemand dat dan?
Maar je mag van je mening niet uit gaan van je eigen pesoonlijke situatie. Er zijn maar weinig mensen die 3km verderop pas buren hebben. Wij wonen ook landelijk, met ook een heel stuk meer grond dan waar het hier over gaat. Maar onze buren wonen geen 3 kilometer bij ons vandaan. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:40

niemand trapt jouw mening de grond in...
alleen overzie je de consequenties niet van wat jouw mening inhoudt... en meent dan dat je het nuchter bekijkt... dat is geheel wat anders...

wat jij wilt moet voor iedereen in Nederland toepasbaar zijn... ook voor die mensen die hun buren dichterbij hebben wonen... als ook de mensen die in een dorp of stad wonen...
en dat er ook gebieden zijn dat er gebieden zijn waar 4 hectare verdeelt zijn over 10 eigenaren...

en ik woon op bijna 1 hectare, en de buren wonen ca een halve km verderop.. woon net buiten de stad.
er grenzen ca 3 percelen grond aan onze grond, van 2 verschillende eigenaren, moet er niet aan denken dat ze dat vol gaan bouwen met mestsilo's, biogasinstallaties of schuren....

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:41

Nou aangezien ik wel steeds met ik vindt, mijn mening, schrijf. Lijkt me dat al duidelijk als ik Naief, Bekrompen en in hokjes denk (Dat wordt geschreven toch?). Tja dan redeneer ik dat zo. Is niet aanvallend bedoeld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:44

Gemeente A'doorn is niet bepaald 'het midden van niets'.

Regels zijn regels, en daar heb je je aan te houden. Wat de een mooi vind vind de ander spuuglelijk. Ik heb weleens een varkensboer horen zeggen hoe prachtig mooi zijn nieuwe stal was, terwijl ik alleen maar een groot bakstenen gevaarte zag wat alle uitzicht blokeerde.

Als jij je buren op 3 km afstand hebt dan mag je bouwen. Maar dan mag het ook als het op 2,8km afstand is. Of 2,5km. 1,5km. 1 km. 0,5km en voor je het weet mag ik mega-paard Peter zijn stal in mijn achtertuin midden in een woonwijk geven, want ik heb betaald voor de grond.

Grenzen zijn er om te respecteren, ook grenzen aan wat je mag bouwen. Zelfde gaat op voor stemmen. Ene vriendin van me werd 2 dagen voordat er de laatse keer gestemd mocht worden 18. Zij mocht stemmen. Andere vriendin van me werd 2 dagen nadat er de laatste keer gestemd mocht worden 18. Zij mocht niet stemmen... Heel lullig, maar waar trek je anders de grens?

PaulvanPeter, ik snap heel goed dat je een stal wilt. Maar dan ook nog een schuur voor je tractor en weet ik het wat allemaal eraan, kan je je nou echt niet voorstellen dat dat niet past in het beeld wat de gemeente heeft?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:44

Nou. Wat is er nu zo'n probleem aan een paardenstal?
Is het 'ontwerp' een onooglijk en foeilelijk ding wat niet in de omgeving past?
Staat het midden op het land?
Wordt het misschien knalgeel met paarse randjes en lichtgevend groene stippen ofzo?
Ik kan me er gewoonweg geen beeld bij vormen over deze moeilijkdoenerij van die gemeente.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:46

MarvanTom schreef:
Is het 'ontwerp' een onooglijk en foeilelijk ding wat niet in de omgeving past?
Staat het midden op het land?
Wordt het misschien knalgeel met paarse randjes en lichtgevend groene stippen ofzo?
Ik kan me er gewoonweg geen beeld bij vormen over deze moeilijkdoenerij van die gemeente.

Simpel. Het is te groot. Het perceel heeft zijn maximale bebouwings oppervlakte al berreikt (op 1m2 na). Dus mag het niet.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:52

Niet geheel correct Vjestagirl: aan bijgebouwen.
En 1 bijgebouw willen ze trekken bij het hoofdverblijf, dus dan is het geen bijgebouw meer.
En komt er dus qua ruimtelijke verordening een mogelijkheid bij om die stal te bouwen.
Maar de gemeente geeft dus die vergunning niet af, terwijl het imho erg simpel is om die wel te geven.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:53

De m2 bebouwing worden niet kleiner door dit trucje toe te passen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:59

En zelfs ALS je aantal m2 bijgebouwen kleiner wordt (wat ik betwijfel, omdat ik verwacht dat je niet zomaar een schuur je woonkamer mag noemen en dan een 2de schuur mag bouwen) dan is dat zo weinig dat ze wat? 11m2 vrij hebben? Ze willen een gebouw van ruim 75m2 neerzetten...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:52

MarvanTom schreef:
Niet geheel correct Vjestagirl: aan bijgebouwen.
En 1 bijgebouw willen ze trekken bij het hoofdverblijf, dus dan is het geen bijgebouw meer.

het is en blijft een bijgebouw, omdat het bouwblok niet groter is geworden dan het al was....

stel je hebt een bouwblok van 100 m2
je zet er een berging achter van 50 m2... en later ga je de berging gebruiken als extra slaapkamer/douche, dan is je bouwblok nog steeds 100 m2 en heb je 50 m2 aan bijgebouwen staan.

Ik heb het voorbeeld al geschreven van de burgemeester in een gemeente... boublok was te klein, gebouw brand af en nu woont hij riant omdat dan hte bouwblok wel vergroot mag worden.

@Ilsse: en hoe mag ik dan redeneren als jij schrijft:
Citaat:
Miss heb ik daar een meer nuchter beeld op

:D
jij gebruikt alleen jouw situatie als referentiekader, dat is in hokjes of bekrompen denken... niet iedereen heeft op 3 km afstand de eerst volgende buurman/vrouw wonen... als je regeltjes wilt veranderen dan zijn die regels op iedere burger van toepassing, ook op die burgers die in de stad wonen, of net buiten een dorp...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:58

MarvanTom schreef:

Dat het geen open ruimte is.