En dat valt niet meer uit te leggen.
En we staan er bij en kijken er naar, gelukkig dat er nog mensen zijn als Jan Cees Vogelaar.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
linky schreef:Ik hoop van harte dat allen die dachten "dat het wel meevalt, de natuur moet zijn gang kunnen gaan" er na het zien van de schokkende film op Ned. 1 toch iets genuanceerder over zijn gaan denken.
Zonder grote roofdieren die de zwakken vakkundig van kant maken worden deze dieren veroordeeld tot de hongerdood; en dan denken wij dat we in een beschaafd land wonen?
SCHANDe, als dit toelaatbaar is hoeft de AID ook nooit weer in te grijpen.
franka75 schreef:Ik schrik echt van die foto, waar zijn ze mee bezig, toen de paarden in friesland gered werde4n stonden zoveel mensen erachter en nu flikt staatsbosbeheer dit, en maar geld van donateurs krijgen en niet gebruiken voor dieren die het echt nodig hebben. Meiden en mannen wie hooi overheeft, ik heb zelf geen paarden brengen julie dit naar die stakkers?
easygoing schreef:WillemYntJee schreef:Slachten is inderdaad niet zielig ben ik met je eens, maar dat zullen er dus ook elk jaar meer worden als je bijvoert. Dat lijkt me ook niet iets wat je wilt?
Ehmm niet als je de populatie klein houd.
bv 10 merries is maximaal 10 veulens dus als je de 10 veulens er elk jaar uit haalt dan heb je het jaar daarop weer maximaal 10 veulen.
Karl66 schreef:easygoing schreef:
Ehmm niet als je de populatie klein houd.
bv 10 merries is maximaal 10 veulens dus als je de 10 veulens er elk jaar uit haalt dan heb je het jaar daarop weer maximaal 10 veulen.
En hoe wil je dat met de konijnen, hazen, reeën, eekhoorns, om maar eens wat pluizige en aaibare te noemen doen? En als het alleen voor paardachtigen geldt, hoe wil je dat bijvoorbeeld met de zebra's op de savanne, de mustangs in Noord Amerika of de brumbies in Australië doen?
Of zijn deze paarden ondertussen zulke sukkelige wezens geworden dat zij in tegenstelling tot alle andere dieren niet meer in de vrije natuur kunnen overleven? En alleen maar met menselijk ingrijpen in stand gehouden worden?
WillemYntJee schreef:2. Als een merrie niet sterk genoeg is om en de winter te overleven en een veulen te baren, gaat haar cyclus in een soort rust. Door bijvoeren wordt deze verstoord en zal ze dus toch een veulen krijgen, waardoor ze zelf van t zomer of begin winter alsnog zwak wordt en voila! weer een die wordt afgeschoten, maar ja dat mag ook niet want nee dat is zooo zielig.
.
nickyu schreef:WillemYntJee schreef:2. Als een merrie niet sterk genoeg is om en de winter te overleven en een veulen te baren, gaat haar cyclus in een soort rust. Door bijvoeren wordt deze verstoord en zal ze dus toch een veulen krijgen, waardoor ze zelf van t zomer of begin winter alsnog zwak wordt en voila! weer een die wordt afgeschoten, maar ja dat mag ook niet want nee dat is zooo zielig.
.
dus jij verteld dat een zwangere merrie door swinters niet te eten haar cyclus op rust gaat ???
humm welk deel heb ik niet begrepen ...
Karl66 schreef:De tweede fout die gemaakt wordt is dat er 2200 hectare vastland is, daarnaast is er namelijk een heel groot deel moerasgebied, waarin de dieren ook fourageren. Het beschikbare gebied is dus veel groter en de oppervlakte per dier dus ook.
De derde fout die gemaakt is dat alle grote grazers op één hoop gegooid worden. Runderen, paarden en herten hebben een verschillend graasgedrag en het resultaat is dat er in verhouding meer dieren per hectare gehouden kunnen worden omdat ze maar voor een deel hetzelfde dieet hebben.
De laatste denkfout die gemaakt wordt is het idee dat de dieren in de zomer vermagerd zijn doordat er dan te weinig voedselaanbod is. De populatie grote grazers is al jarenlang gestabiliseerd op ca. 4000 dieren. Met dat aantal is er blijkbaar een evenwicht bereikt tussen voedselaanbod en het aantal grote grazers. Het gros van de dieren ziet in het goede jaargetijde kans om voldoende vet op te bouwen om de winter te overleven. Anders zouden de sterftepercentages ook veel hoger moeten worden.
Anya schreef:je kunt zo'n burgerinitiatief starten. Het wordt woensdag in een spoeddebat besproken. Een hele bak handtekeningen kan zeker helpen.