KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:50

Sporen niet verplicht, trensje in hogere klassen, geweldig! :):)

Sporen toegestaan in alle klassen, hulpteugels toegestaan, jammer. :(

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:50

Interessante verandering!
Enige aparte vind ik dan dat je bij de YoungRiders verplicht bent om met S&T te starten - volgens het reglement van 2010. Of komt dit dan ook te vervallen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:56

smeetjoew schreef:
Interessante verandering!
Enige aparte vind ik dan dat je bij de YoungRiders verplicht bent om met S&T te starten - volgens het reglement van 2010. Of komt dit dan ook te vervallen?

Young Riders rijden toch ook internationaal? En staan ze onder de FEI...
Tenminste, zoiets lijkt me dan...

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:59

Ik erger me dood aan iedereen die zegt dat het toegestaan is om in alle klassen met sporen te rijden,
want dat was het allang [en nogal dom als je dat niet wist :=]. Het is juist toegestaan om in alle klassen zonder sporen te rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:00

Drunksheep schreef:
Ik erger me dood aan iedereen die zegt dat het toegestaan is om in alle klassen met sporen te rijden,
want dat was het allang [en nogal dom als je dat niet wist :=]. Het is juist toegestaan om in alle klassen zonder sporen te rijden.

Ja erg he? :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:02

Als je op het inrijterrein al niet zonder hulpteugel kan wat doe je dan in de baan??

terug naar huis en oefenen en als het goed gaat weer terug komen.

Alle klassen toestaan met sporen te rijden? Prima maar ik hoop dan ook dat het keihard gestraft wordt wanneer iemand deze sporen niet op de juiste manier gebruikt.

Over het algemeen gezien is alles wel een goede vooruitgang.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:05

Cowgirl schreef:
Als je op het inrijterrein al niet zonder hulpteugel kan wat doe je dan in de baan??

terug naar huis en oefenen en als het goed gaat weer terug komen.

Alle klassen toestaan met sporen te rijden? Prima maar ik hoop dan ook dat het keihard gestraft wordt wanneer iemand deze sporen niet op de juiste manier gebruikt.

Over het algemeen gezien is alles wel een goede vooruitgang.

ZONDERR!!
Het is in ALLE klassen toegestaan ZONDER sporen te rijden... :O
LEZEN...

Met dat eerste ben ik het wel eens :)

Lauura

Re: KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:09

Ik zie de martingaal niet als hulpteugel die dient voor de nagevelijkheid en de aanleuning...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:11

S__L schreef:
Ik zie de martingaal niet als hulpteugel die dient voor de nagevelijkheid en de aanleuning...

Citaat:
De martingaal is een hulpteugel voor paarden met een onrustige en vooral hoge hoofd- en halshouding. Een opwaartse beweging wort zo opgevangen, maar bij een sprong mag de beweging van het paard niet gehinderd worden. Indien een martingaal gebruikt wordt moeten de teugels steeds voorzien zijn van vleugeltjes die voorkomen dat bij een val de martingaal zich vasthaakt achter de gespen van de teugels.
De lengte van de martingaal kan men meten door naast het paard te gaan staan en de twee ringetjes moeten dan ongeveer tot aan de kaakbeenderen van het paard komen. Een andere methode is nog wanneer de ruiter op het paard zit, terwijl de teugels worden vastgehouden, mogen de twee ringetjes de teugels niet naar beneden trekken.

Bron: http://www.karindonckers.be/html/body_keiveilig_3.html

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:14

Hmm sta er toch wel een beetje van te kijken. ;)
Vind het alleen een beetje jammer van de Thiedemann.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:20

Ja dat snap ik ook nog wel.. Maar dat dwingt het paard toch niet met zn hoofd in de goede houding? Wat een slof wel doet en een tiedeman ook een beetje. Wel iets minder.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:21

Echt heel goed wat de KNHS hier gedaan heeft. Per 1 april komen trouwens de nieuwe internationale aanpassingen wat de LDR betreft ook naar buiten. De volgende stap is dat ruiters die met gewone trens een Grand Prix rijden, daar bonuspunten voor krijgen. Net zoals nu al het geval is bij oefeningen met 1 hand rijden. Het allermooiste is dat dit allemaal indirect het gevolg is van de massale protesten van de afgelopen jaren. Zonder zouden deze veranderingen echt niet plaatsgevonden hebben.
Ik zit vaak te schelden op de bobo's, en zal dat in de toekomst ook nog wel doen, maar deze keer, hulde wie hulde toekomt.

Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 11-03-10 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:23

S__L schreef:
Ja dat snap ik ook nog wel.. Maar dat dwingt het paard toch niet met zn hoofd in de goede houding? Wat een slof wel doet en een tiedeman ook een beetje. Wel iets minder.

Ja, en toch is het een hulpteugel.
Het leert het paard namelijk wel dat een beweging omhoog een minder fijn gevoel geeft in de hand, daardoor zakt het hoofd. Gewenning zorgt er voor dat het paard niet telkens opnieuw het hoofd omhoog brengt....

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:57

Dank je janine1990 :D

Ik werd al moe bij het idee uit te moeten leggen wat de werking van de martingaal is en dat dit echt onder de hulpteugels valt :o

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:58

Heel eerlijk gezegt is het ook wel heel erg raar dat je in bepaalde klassen niet zonder sporen mocht rijden en niet zonder ST, om maar even iets te noemen.
Fijn dat je het nu zelf kunt bepalen en als je paard het prima zonder sporen doet in b.v. de Z, lekker toch, nu kan het eindelijk!!

En een blouse zonder pastron is ook wel lekker ;)

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:05

Dat zijn goede veranderingen.. vind het van het trens bit in de grand prix echt top!! *D

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:13

Wel cool trouwens, kun je LT & GP starten op trens en zonder sporen :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:17

ik heb zo mijn twijfels hier over

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:19

Drunksheep schreef:

goh, dan erger jij je wel snel zeg....
Waarom is zoiets dom? Je kan het ook opvatten als onwetendheid..
maar dat is mijn bescheiden mening....

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:22

Nou respect voor diegene die een grand prix proef op een trensje neer kunnen zetten. Dan kun je rijden! :) ik ben benieuwd!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:23

Super dat het regelement is veranderd!
Ik ben wel benieuwd wat ze met het LDR gaan doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:28

Jantine_ schreef:
Super dat het regelement is veranderd!
Ik ben wel benieuwd wat ze met het LDR gaan doen.

Ben even heel benieuwd hoe je dat bedoelt?
Sowieso op de meeste KNHS wedstrijden (basis) is dat nog niet structureel aan de orde...

Op het hogere niveau kan ik me nog voorstellen dat ze er iets mee gaan doen, maar zijn ze dat niet verplicht aan de FEI? Of is de KNHS compleet onafhankelijk?

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:31

Ik bedoel of ze er wat tegen gaan doen.
Ken iemand, noem even geen namen die op deze manier rijd en toch echt d'r paarden goed aan het lopen heeft en paarden zitten goed in hun vel, ze weet wat ze doet dus ik bedoel dat ik heel benieuwd ben wat ze er mee doen.

Iemand mischien een linkje waar ik hierover meer kan vinden?

Ik rij zelf niet op deze manier, hou er niet van maar ben wel benieuwd naar meerdere standpunten etc.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:32

Fiebie schreef:
goh, dan erger jij je wel snel zeg....
Waarom is zoiets dom? Je kan het ook opvatten als onwetendheid..
maar dat is mijn bescheiden mening....

Het staat duidelijk in de tekst en het wordt 5x herhaald en ook nog 5x gezegd dat het ánders in de tekst staat.
En élke wedstrijdruiter moet gewoon weten dat sporen in elke klasse toegestaan zijn...
Anders zou het wel gek zijn als B ruiters met sporen de baan in gaan hè?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:32

sheilarianne schreef:
Lielle schreef:
Thiedemann is in het verleden al vaker toegestaan, dat is niet zo'n enorme wijziging.

Sheilarianne, nee. Daarom staat er ook bij dat er bv in kadervormingswedstrijden S&T verplicht kan worden.

Nou nu dan maar hopen dat de FEI ook eens gaat kijken naar de regelgeving en Nederland als voorbeeld neemt! Wie weet zien we dan bij de Olympische Spelen of wereld ruiter spelen wel Toppers met enkel een Trens en gereden zonder sporen ;)

Dat zou toch wel heel mooi zijn!