Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kimmie261 schreef:heb net de uitzending gekeken,en t is echt afschuwelijk,overigens zeggen die mensen niet meer als wat ik zei en dacht,dit is geen natuur,dit is een afgesloten terrein,de oppervlakte is veel te klein voor zoveel dieren,en dat moet gewoon gereguleerd worden..
te triest dat dit mogelijk is in nederland...
ik hoop dat ze hier snel wat aan gaan doen,en ik denk dat als ze er niets aan doen,dat het gras zo weinig kans gaat krijgen om te herstellen en te groeien,alles wat omhoog komt wordt meteen opgevroten door dieren,dat ze amper de zomer gaan doorkomen,en dan moeten die stakkers weer een winter in...
randalinpony schreef:Probleem is alleen wel dat er normaal gesproken meer hengsten/stieren aanwezig zijn dan alleen degene die zich voortplanten. Onderlinge concurrentie zorgt ervoor dat iedere hengst/stier maar maximaal een beperkt aantal merries/koeien bezwangert, en dat sommige hengsten/stieren zich helemaal nooit zullen voortplanten.Er is natuurlijk ook niets mis met het wegvangen van hengsten en stieren om op die manier heel eenvoudig het aantal dieren in het gebied te reguleren...
Karl66 schreef:Op het moment dat een gebied groot genoeg is om een populatie dieren zelfstandig te laten leven, dan is het gewoon een natuurgebied.
Karl66 schreef:Wat is er dan niet wild aan een dier dat in het wild geboren is en waarvan de populatie zichzelf in dat gebied in stand kan houden ?
Karl66 schreef:Het is argumentatie op basis van een onterechte emotie, namelijk dat het zielig is dat een paard in het wild op een natuurlijke manier sterft. Wat ik vooral onecht aan die argumentatie vindt, is dat diezelfde argumentatie opeens niet meer opgaat als het om al die andere miljarden wilde dieren gaat, waar hetzelfde gebeurt.
Want dan is precies hetzelfde opeens wel natuurlijk.
Karl66 schreef:De groep dieren in de OVP ziet al jarenlang kans om zichzelf zonder menselijk ingrijpen te reguleren. Wat mij betreft is het nu de natuur in dat gebied.
Karl66 schreef:Anya, je maakt één hele grote denkfout. Namelijk <snap> Maar in de natuur .....
ezanden schreef:Karl66 schreef:Op het moment dat een gebied groot genoeg is om een populatie dieren zelfstandig te laten leven, dan is het gewoon een natuurgebied.
Die definitie is nieuw voor mij.
Karl66 schreef:Wat is er dan niet wild aan een dier dat in het wild geboren is en waarvan de populatie zichzelf in dat gebied in stand kan houden ?
Antwoord 1: Het feit dat het dier belangrijk "wild” gedrag – namelijk *migreren* - niet kan uitvoeren omdat er hekken om zijn gebied staan.
Antwoord 2: Het feit dat bij het uitzetten van dit dier, de *natuurlijke vijanden* van dit dier NIET mee uitgezet zijn.
Waardoor er van een *natuurlijke regulatie* (zoals in "de" "natuur") al in de eerste plaats geen sprake is
Karl66 schreef:Het is argumentatie op basis van een onterechte emotie, namelijk dat het zielig is dat een paard in het wild op een natuurlijke manier sterft. Wat ik vooral onecht aan die argumentatie vindt, is dat diezelfde argumentatie opeens niet meer opgaat als het om al die andere miljarden wilde dieren gaat, waar hetzelfde gebeurt.
Want dan is precies hetzelfde opeens wel natuurlijk.
Het dier sterft niet ECHT op een natuurlijk manier.
Het dier sterft omdat de mens (met hekken) belangrijk natuurlijk gedrag verhinderd.
Namelijk: het migreren op zoek naar gebieden met voedsel.
Daarnaast mist het dier zijn (van oorsprong) natuurlijke vijanden !
ECHT natuurlijk, is wegtrekken op zoek naar voedsel (zoals de paarden massaal deden toen er ijs lag).
OF: bij verzwakking wellicht opgegeten worden door een wolf.
Karl66 schreef:De groep dieren in de OVP ziet al jarenlang kans om zichzelf zonder menselijk ingrijpen te reguleren. Wat mij betreft is het nu de natuur in dat gebied.Misschien wordt het dan toch eens tijd, om jezelf te verdiepen in begrippen als:
Populatie, habitat, biotoop, en (dat vooral) “ethiek”....Karl66 schreef:Anya, je maakt één hele grote denkfout. Namelijk <snap> Maar in de natuur .....
Er bestaat niet zoiets als “de natuur”.
En bovendien is deze discussie, vooral een discussie over ethiek.
Volgens mij gaat de hele discussie namelijk over de ethische vraag:
Mogen wij met zijn allen werkeloos toezien, hoe jaarlijks meer dan duizend uitgezette dieren sterven
in een omheind gebied zonder natuurlijke vijanden, wat voor dit gebeuren dan “natuurgebied” genoemd wordt ???
Mijn persoonlijke antwoord op bovenstaande vraag is dan hartgrondig:
“NEE, ik persoonlijk vind dat ethisch gezien totaal onacceptabel” .
MissRoxyy schreef:EN TERECHT!
Achterlijk dat er niet bijgevoerd mag worden! Je kunt deze situatie toch niet vergelijken met het wild?
Dieren zitten in een afgezet gebied en kunnen nergens heen, wat ze in de natuur dus wel kunnen doen om voedsel te gaan zoekenEcht typisch Nederland weer hoor
kimmie261 schreef:deze dieren hebben geen andere keus als verhongeren,en als wij dat als burger onze dieren niet aan mogen doen,waarom mag de staat dat dan wel onder het mom van "het is de natuur"...
unamie schreef:De enige manier om dit afschuwelijke leed te stoppen is als half Nederland demonstratief voor de hekken gaat staan
inclusief een TV station erbij die het wereldwijd uit gaat zenden
Dan zullen ze wel moeten ingrijpen
Wie gaat er mee?
_sparta_ schreef:http://petities.nl/petitie/stop-dierenl ... ersplassen
Hier staat een petitie
Nooit genoeg stemmen voor woensdag.
Maar als we er allemaal nu massaal op gaan stemmen maakt het misschien wel indruk.