Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:55

Hanny_jelke, kan me voorstellen dat jij dat kruizen zo erg vindt. Een schande is het niet. Onder schande vallen andere dingen.
Nu in tijd van resessie worden er veel Friese merrie niet gedekt want stamboek veulentjes brengen niet zoveel op.
Is het dan erg dat ze een keer met een ander paard van ee ander ras gedekt worden.
Nou tellen veulenboek/stamboemerries ook niet echt mee voor de Friese fokkerij. Voor ons stamboek zijn ze zeer geschikt aangezien meestal nogal barock zijn.
De geschiedenis herhaalt zich. Friese veulentjes in de tijd van Bonte Nico brachten fl.200,= op terwijl veulen van Nico voor minimaal fl. 1000.00 van de hand gingen.

Fokkerstrots- ik vertel nooit wat voor een merrie er gedekt wordt van klanten ook zal ik het van de deken willen schreeuwen.

pinto_1 castreren kan altijd nog!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:30

stef schreef:
pinto_1 schreef:
Leuk om dit topic te volgen. Werd al even nijdig bij de eerste berichten over "lelijke" hengsten van mensen die niet weten wat precies gefokt wordt.

Men hoeft toch niet te weten wat er precies gefokt wordt om een paard mooi of lelijk te vinden? Mensen mogen gewoon hun mening hebben om paard x niet mooi te vinden, blijf het jammer vinden dat dat van een aantal liefhebbers kennelijk niet mag

Stef, natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben, het gaat mij echter om de manier waarop. Als ik in de eerste reactie lees "wat een verschrikkelijk lelijke hengst" vind ik dat nou niet bepaald een aardige reactie. Ik heb ook voorkeur voor paarden (en dus ook paarden die ik minder mooi vind), maar ik vind wel dat je een ieder in zijn waarde moet laten.

LadyMadonna

Re: Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:27

Tja maarja, als ik een paard écht niet mooi vind, ga ik niet schijnheilig zeggen oh wat een mooi dier. Ben daar gewoon eerlijk in...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:32

stef schreef:
Tja maarja, als ik een paard écht niet mooi vind, ga ik niet schijnheilig zeggen oh wat een mooi dier. Ben daar gewoon eerlijk in...

Stef, jij maakte die opmerking ook niet en je hebt imo keurig onderbouwd en kritsche vragen gesteld. Dat vind ik goed. Binnenkomen en roepen "Wat een lelijk beest" (geen onderbouwing, geen voorkennis opgedaan what so ever....), dat vind ik echt jammer. Doet afbreuk aan een topic.

Schijnheiligheid hoeft niet, maar willekeurig iets roepen zonder na te denken, dat hoeft ook niet...

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:41

Colorance schreef:
Fokkerstrots- ik vertel nooit wat voor een merrie er gedekt wordt van klanten ook zal ik het van de deken willen schreeuwen.

!

Zoveel (nog levende) modelmerries die CK kampioene zijn geweest zijn er niet.... ;) ...een Tsjerk zeker? ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:52

ik was erg blij over het nieuwe ras echter ben ik niet echt te spreken van de nieuwe hengsten...jammer

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:57

Wat ik ergens (zit weer op de site ;) ) wel zorgelijk vind is dat een paard (Baron) zeer matig scoort in de stap (5.5, dus onvoldoende) maar dit weer recht trekt met zijn rastype (9)
Een paard wat kennelijk zo'n slechte stap heeft, mag IMO niet goedgekeurd worden omdat ie zo'n goed type heeft
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 26-02-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:58

stef schreef:
Wat ik ergens (zit weer op de site ;) ) wel zorgelijk vind is dat een paard (Baron) zeer matig scoort in de stap (5.5, dus onvoldoende) maar dit weer recht trekt met zijn rastype (9)
Een paard wat kennelijk zo'n slechte stap heeft, mag IMO niet goedgekeurd worden omdat ie zo'n goed type heeft

Vandaar het fokadvies...Fokken is compenseren, toch?

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:21

Stef - Een 5.5 is een voldoende. Als je dat vroeger op je rapport behaalde dan kreeg je een diploma. Wat had de inspectie dan moeten doen, hem een 6.5 geven en de fokkers voor de gek houden.
Zoals ik schreef heeft deze hengst een dekvergunning van het FPS. Daar moet je gem. een 7 voor de bassis gangen halen, WIE informeerd zijn fokkers dan het beste.
Baron was destijds bijna een goedgekeurde hengst bij het FPS. Hij ging er op de sleepproef uit. Een jaar later werd dit onderdeel afgeschaft. Hij is echt een RAS juweel, een KONING, een vaderdier.
Als hij nou eens 50 bonte warmbloed merries zou dekken dan kunnen we zien of de veulens goed stappen. Ook de pedigree is extreem goed.

Zie b.v. onze Friese dekhengst TIETSE. Ook geen wereld stapper. Mij hij is één van de best fokkende hengsten binnen het stamboek. Als we het perfecte paard bestaat dan gaan we die klonen en hoeven we niet meer te fokken. Het perfecte paard bestaat niet. Ik ben juist voorstander om GEEN gemiddelde hengsten goed te keuren. Wat heb je aan 6.5 hengsten.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:05

Gemiddelde hengsten heb ik bij dit stamboek ook nog niet gezien

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:27

Stoffel- Klopt. Wij hebben een andere keuring systeem dan andere stamboeken. De hengst moet 42 punten halen en geen onvoldoende (>5)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:29

Sorry maar ik was niet echt positief.
Als je geen onvoldoende wilt geven geef je hem dus maar een 5,5.

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:45

O sorry Stoffel verkeerd begrepen. Nee een onvoldoende is een 5 en hij heeft een 5.5 en dat is voldoende.

Maar Stoffel was je op de keuring dan, heb je hem zien stappen?

Voor de fokkerij wil je liever een hoger cijfer op de stap. Voor mij persoonlijk heb ik liever een korte actieve stap.

De inspectie geeft duidelijk aan dat ze zo'n paard voor het fokdoel kunnen gebruiken en dat besluit moeten we accepteren.
Nu krijgen ze kans en nu moeten ze het zelf doen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 19:49

Adil18 schreef:
Fokken is compenseren, toch?

Fokken is verbeteren. Een hengst met een 5 (bij wijze van) kruizen met een merrie die een 10 heeft levert echt geen 7,5 op :n

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:57

Ben ik het helemaal mee eens! Compensatie paringen leveren niet het gewenste resultaat. Voorbeeld: Een merrie met een lange rug paren met hengst een korte rug, krijg je echt geen middellange rug...Al ben ik wel voor afwisseling lang-kort.

Blijf ik toch bij mijn standpunt: Dat je kleur 'leent' bij een warmbloed snap ik, maar waarom dan niet terugkruisen naar KWALITEIT? > dus een goedgekeurde Friese stamboekhengst! < Ik begrijp de toegevoegde waarde niet van de veulenboek Friese hengsten in het BP stamboek. (hoogstens het dekgeld wat waarschijnlijk lager is...)
Bovendien weet je van een oudere Friese stamboekhengst al van zijn nakomelingen hoe hij fokt....
Laatst bijgewerkt door fokkerstrots op 26-02-10 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:59

Maar toch koos ik voor mijn merrie die wat teveel lengte had een kortere hengst. Maar baseerde mijn keuze uiteraard niet enkel daarop. Resultaat is nooit bekend geworden aangezien de dekking niet gelukt is. Maar ik zou toch zot zijn om op al een (te) lange rug ook nog eens een hengst met een (te) lange rug te zetten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:06

Neen, je spreekt nu van te lang en te lang.. Te kort moet je ook niet doen, dan breng je alleen maar variabelen in je producten. Beter kun je kiezen voor bijv fokzekere hengst die een correcte rug doorgeeft. Idealiter heeft hij zelf ook een goede rug. Eigenlijk is het heel simpel uit te leggen. Pa met blauwe ogen en ma met bruine ogen heeft nog nooit een kind opgeleverd met ogen dat een kleurenmix daarvan was. Het gaat niet enkel om wat je ziet, het gaat ook (en veel meer) om wat je genetisch draagt. Hoe vaak hoor je niet dat nicht x erg lijkt op tante y toen die die en die leeftijd had..?

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:10

Fokkerstrots - VOOR DE DERDE KEER! DAT IS MOGELIJK EN GEWENST. Maar binnen de Friese fokkerij zijn er ook hengsten die het rastype missen of niet doorgeven. Binnen ket BP stamboek hebben we een klasse FB (Fries bloed). Dat kan ook een volle Fries zijn met een wit achterbeen of kol. Deze hengst kan over heel veel kwaliteit beschikken.

Nee in de fokkerij is 1 plus 1 geen 2 - Maar je moet er niet vanuitgaan als je 2 slecht stappende ouders hebt dat je een goede stapper krijgt.
Maar in onze fokkerij heb je een zeer sterk heterosis effect (dit wil zeggen dat het resultaat van een kruising tussen twee totaal verschillende onverwante rassen een resultaat oplevert dat de kwaliteiten van beide ouders overstijgt) en daardoor hoeven we niet zo bang te zijn.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:13

Sammie schreef:
Neen, je spreekt nu van te lang en te lang.. Te kort moet je ook niet doen, dan breng je alleen maar variabelen in je producten. Beter kun je kiezen voor bijv fokzekere hengst die een correcte rug doorgeeft. Idealiter heeft hij zelf ook een goede rug. Eigenlijk is het heel simpel uit te leggen. Pa met blauwe ogen en ma met bruine ogen heeft nog nooit een kind opgeleverd met ogen dat een kleurenmix daarvan was. Het gaat niet enkel om wat je ziet, het gaat ook (en veel meer) om wat je genetisch draagt. Hoe vaak hoor je niet dat nicht x erg lijkt op tante y toen die die en die leeftijd had..?

ben het met je eens, alleen een fokzekere hengst is alleen fokzeker geworden doordat hij zich heeft kunnen bewijzen.
dus je zal nieuwe jonge paarden nu ook een kans moeten geven om in de toekomst fokzeker te kunnen zijn :))

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:22

Colorance schreef:
Fokkerstrots - VOOR DE DERDE KEER! DAT IS MOGELIJK EN GEWENST. Maar binnen de Friese fokkerij zijn er ook hengsten die het rastype missen of niet doorgeven. Binnen ket BP stamboek hebben we een klasse FB (Fries bloed). Dat kan ook een volle Fries zijn met een wit achterbeen of kol. Deze hengst kan over heel veel kwaliteit beschikken. .

Niet slaan! :D :o Waarom lees ik daar dan niks over in het BP fokprogramma-fokdoel? Weten de fokkers wel dat er een mogelijkheid bestaat straks weer terug te fokken naar een FPS stamboekhengst?Ik geef toe dat ik nog niet erg ingewijd ben in het BP fokdoel.

Colorance schreef:
Nee in de fokkerij is 1 plus 1 geen 2 - Maar je moet er niet vanuitgaan als je 2 slecht stappende ouders hebt dat je een goede stapper krijgt.
Maar in onze fokkerij heb je een zeer sterk heterosis effect (dit wil zeggen dat het resultaat van een kruising tussen twee totaal verschillende onverwante rassen een resultaat oplevert dat de kwaliteiten van beide ouders overstijgt) en daardoor hoeven we niet zo bang te zijn.

Ben ik met je eens, maar je weet ook dat een F1 product best geslaagd kan zijn, maar dat F2 of 3 weer vaak minder zijn. (geen vlees of vis)

Je moet een lange adem hebben om een enigszins homogeen bont barok ras te fokken. Dat maken wij misschien al niet meer mee... ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:31

nuka.. Ik begrijp in eerste instantie niet hoe ik jouw opmerking moet plaatsen. Ik merk iets op dat niks te maken heeft met dit stamboek, maar gewoon een algemene opmerking omtrent fokken. Verder ga ik er wel op in. Je kunt een hengst niet fokzeker maken. Een hengst fokt zuiver, strooit of laat het bijv. aan de merrie over. Wat een hengst doet kun je alleen weten als je hem (voldoende) aanpaart met merries en vervolgens de nakomelingen beoordeelt. Een paard een kans geven prima, maar als jij persé een nakomeling wil hebben met de gewenste rug moet je niet naar een jonge hengst gaan. Maar naar een hengst waarvan je weet wat hij doorfokt :)*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:33

Colorance schreef:

Hmmz, maar is dat wel zo? Ik ken verschillende haflo arabieren, het ene paard ziet eruit als een voskleurige, een tikke zwaardere arabier, de ander ziet eruit als een bruine haflinger. Is maar net welke genen er door gegeven worden natuurlijk.
Je kan uit een hetero bont hengst 10x een effen veulen fokken, en de 11e is bont (spreek uit eigen ervaring, maar dan andersom helaas |o , had wel een bonte besteld ;) )

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:38

Sammie schreef:
nuka.. Ik begrijp in eerste instantie niet hoe ik jouw opmerking moet plaatsen. Ik merk iets op dat niks te maken heeft met dit stamboek, maar gewoon een algemene opmerking omtrent fokken. Verder ga ik er wel op in. Je kunt een hengst niet fokzeker maken. Een hengst fokt zuiver, strooit of laat het bijv. aan de merrie over. Wat een hengst doet kun je alleen weten als je hem (voldoende) aanpaart met merries en vervolgens de nakomelingen beoordeelt. Een paard een kans geven prima, maar als jij persé een nakomeling wil hebben met de gewenste rug moet je niet naar een jonge hengst gaan. Maar naar een hengst waarvan je weet wat hij doorfokt :)*

ik snap wat je schrijft, en doel ook niet perse op dit stamboek, maar meer over het feit dat je een hengst een kans moet geven om te kunnen laten zien wat hij doorgeeft.
en als iedereen altijd bij de zelfde hengsten blijft krijg je en weinig bloedsprijding en een jonge hengst krijgt geen kans.
maar het is waar dat je soms beter naar een gevestigde hengst kan gaan, maar moet ook een beetje leuk zijn om af en toe een gokje te wagen en naar een jonge hengst te grijpen, wie weet hoe dat uitpakt.... nee niemand :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:39

probleem waar t KWPN nu wel redelijk tegenaan loopt met alle Gribjes, Jazzjes en krackjes.... Zoiets moet zeer zeker voorkomen zien te worden

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:41

Dat ben ik compleet met je eens :j De meeste (wb) fokkers zien dit al heel lang (aankomen). De geluiden worden ook steeds sterker, alleen de commisie wil er blijkbaar nog niet aan... }:0