Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
stef schreef:pinto_1 schreef:Leuk om dit topic te volgen. Werd al even nijdig bij de eerste berichten over "lelijke" hengsten van mensen die niet weten wat precies gefokt wordt.
Men hoeft toch niet te weten wat er precies gefokt wordt om een paard mooi of lelijk te vinden? Mensen mogen gewoon hun mening hebben om paard x niet mooi te vinden, blijf het jammer vinden dat dat van een aantal liefhebbers kennelijk niet mag
stef schreef:Tja maarja, als ik een paard écht niet mooi vind, ga ik niet schijnheilig zeggen oh wat een mooi dier. Ben daar gewoon eerlijk in...
) wel zorgelijk vind is dat een paard (Baron) zeer matig scoort in de stap (5.5, dus onvoldoende) maar dit weer recht trekt met zijn rastype (9)stef schreef:Wat ik ergens (zit weer op de site) wel zorgelijk vind is dat een paard (Baron) zeer matig scoort in de stap (5.5, dus onvoldoende) maar dit weer recht trekt met zijn rastype (9)
Een paard wat kennelijk zo'n slechte stap heeft, mag IMO niet goedgekeurd worden omdat ie zo'n goed type heeft
Sammie schreef:Neen, je spreekt nu van te lang en te lang.. Te kort moet je ook niet doen, dan breng je alleen maar variabelen in je producten. Beter kun je kiezen voor bijv fokzekere hengst die een correcte rug doorgeeft. Idealiter heeft hij zelf ook een goede rug. Eigenlijk is het heel simpel uit te leggen. Pa met blauwe ogen en ma met bruine ogen heeft nog nooit een kind opgeleverd met ogen dat een kleurenmix daarvan was. Het gaat niet enkel om wat je ziet, het gaat ook (en veel meer) om wat je genetisch draagt. Hoe vaak hoor je niet dat nicht x erg lijkt op tante y toen die die en die leeftijd had..?
Colorance schreef:Fokkerstrots - VOOR DE DERDE KEER! DAT IS MOGELIJK EN GEWENST. Maar binnen de Friese fokkerij zijn er ook hengsten die het rastype missen of niet doorgeven. Binnen ket BP stamboek hebben we een klasse FB (Fries bloed). Dat kan ook een volle Fries zijn met een wit achterbeen of kol. Deze hengst kan over heel veel kwaliteit beschikken. .
Waarom lees ik daar dan niks over in het BP fokprogramma-fokdoel? Weten de fokkers wel dat er een mogelijkheid bestaat straks weer terug te fokken naar een FPS stamboekhengst?Ik geef toe dat ik nog niet erg ingewijd ben in het BP fokdoel.Colorance schreef:Nee in de fokkerij is 1 plus 1 geen 2 - Maar je moet er niet vanuitgaan als je 2 slecht stappende ouders hebt dat je een goede stapper krijgt.
Maar in onze fokkerij heb je een zeer sterk heterosis effect (dit wil zeggen dat het resultaat van een kruising tussen twee totaal verschillende onverwante rassen een resultaat oplevert dat de kwaliteiten van beide ouders overstijgt) en daardoor hoeven we niet zo bang te zijn.
Colorance schreef:Nee in de fokkerij is 1 plus 1 geen 2 - Maar je moet er niet vanuitgaan als je 2 slecht stappende ouders hebt dat je een goede stapper krijgt.
Maar in onze fokkerij heb je een zeer sterk heterosis effect (dit wil zeggen dat het resultaat van een kruising tussen twee totaal verschillende onverwante rassen een resultaat oplevert dat de kwaliteiten van beide ouders overstijgt) en daardoor hoeven we niet zo bang te zijn.
, had wel een bonte besteld
) Sammie schreef:nuka.. Ik begrijp in eerste instantie niet hoe ik jouw opmerking moet plaatsen. Ik merk iets op dat niks te maken heeft met dit stamboek, maar gewoon een algemene opmerking omtrent fokken. Verder ga ik er wel op in. Je kunt een hengst niet fokzeker maken. Een hengst fokt zuiver, strooit of laat het bijv. aan de merrie over. Wat een hengst doet kun je alleen weten als je hem (voldoende) aanpaart met merries en vervolgens de nakomelingen beoordeelt. Een paard een kans geven prima, maar als jij persé een nakomeling wil hebben met de gewenste rug moet je niet naar een jonge hengst gaan. Maar naar een hengst waarvan je weet wat hij doorfokt