FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:36

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:
Ik denk dat je vanop je plekje in de tribune niet zal zien wat er achter de schermen gebeurd, los of dit te maken heeft met bvb een rollkur ofzo. In de piste zie je in de dressuur geen extreme en zijn het gewoon opgelegde oefeningen presenteren.

Publiek mag al geruime tijd ook op de opwarmpistes kijken. Daar gebeurt het.

Tja enkel is dat publiek er niet in de vroege uren. ik weet van mijn tijd, dat ik vaak rond 6-7 uur de ponies en de paarden al aan het losrijden was en dan niet de enigste was. En dan was het vaak idd een half uurtje of mss wat meer als echte opwarming voor het parcours. Alle ja dat is mijn ervaring met meerdaagse concoursen dan e

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:44

Devaney2009 schreef:
Mogen we dan ook de amateurs die slecht paardrijden op de video gaan zetten? Op ieder landelijk concours kun je daar veelvuldig mensen op de gevoelige plaat zetten wat op dierenmishandeling lijkt qua rijderij.

Ik zou hier alles behalve vrolijk mee zijn als iemand mij zou gaan filmen op het losrijterrein. Wat is dierenmishandeling en wat niet? Als ik mijn paard een correcte tik gaf was ik al volledig verkeerd bezig volgens iemand. Nee dat hoeven ze bij mij niet te doen, zeker niet als ik het daarna nog is op internet tegen kom :n

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:48

casperrr schreef:
Devaney2009 schreef:
Mogen we dan ook de amateurs die slecht paardrijden op de video gaan zetten? Op ieder landelijk concours kun je daar veelvuldig mensen op de gevoelige plaat zetten wat op dierenmishandeling lijkt qua rijderij.

Ik zou hier alles behalve vrolijk mee zijn als iemand mij zou gaan filmen op het losrijterrein. Wat is dierenmishandeling en wat niet? Als ik mijn paard een correcte tik gaf was ik al volledig verkeerd bezig volgens iemand. Nee dat hoeven ze bij mij niet te doen, zeker niet als ik het daarna nog is op internet tegen kom :n

Tja die controle moet op alle niveau's zijn, eigenlijk zeker in de basis, want daar zit de mogelijke toekomst van morgen.

Winged

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:50

Moderatoropmerking:
Hoewel het iets offtopic gaat, wil ik jullie toch een (voorzichtige) pluim geven dat er fijn gediscussierd wordt. Super! Keep it up! :)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:56

en toen viel het stil haha

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:56

En nu maar hopen dat de FEI zijn stewards goed instrueert, de eerste stap is gedaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:58

Professor schreef:
En nu maar hopen dat de FEI zijn stewards goed instrueert, de eerste stap is gedaan.

Het belangrijkste lijkt me dat ze de stewards goed en duidelijk uitleggen wat onder LDR wordt verstaan en wat onder rollkur/hyperflexie.
Wel grappig, volgens mij is het de heer Janssen geweest die hyperflexie heeft verzonnen ooit als synoniem voor LDR.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:58

Ik ben zelf ook benieuwd hoe de uitvoerende macht er mee om zal gaan...
Ik vind het zeker een positieve ontwikkeling. Want wat er precies verboden wordt... is iets dat niemand wil zien.
Maar het uitvoeren en beoordelen van de ruiters... dat lijkt me een flinke klus voor de stewards :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:59

ThePast03 schreef:
Professor schreef:

Het belangrijkste lijkt me dat ze de stewards goed en duidelijk uitleggen wat onder LDR wordt verstaan en wat onder rollkur/hyperflexie.
Wel grappig, volgens mij is het de heer Janssen geweest die hyperflexie heeft verzonnen ooit als synoniem voor LDR.

Ik begreep hier en daar op bokt dat Rollkur vanuit Duitsland is overgewaaid.... Maar daar heb ik zelf geen bronnen van hoor...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:01

Janine1990 schreef:
Ik begreep hier en daar op bokt dat Rollkur vanuit Duitsland is overgewaaid.... Maar daar heb ik zelf geen bronnen van hoor...

Klopt volgens mij wel, maar helemaal precies herinner ik het mezelf ook niet allemaal.
Eerst was het extreem diep (met de neus op de borst) gewoon LDR
De duitsers noemde dat rollkur en SJ is zelf met de term hyperflexie gekomen tijdens een FEI meeting.

Er werd in ieder geval met alle drie de woorden hetzelfde bedoelt, vandaar de verwarring nu denk ik. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:03

Hyperflexie is toch het flexen van het paard, diep en dan extreme stelling etc.???? Dat kan ik meer flexen noemen dan alleen dat met de neus op de borst.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:04

LDR, laag diep en rond was het eerst.
Mijnheer J heeft het toen nog meer versterkt en noemde dat Hyperflexie, Hyper is nooit goed.

LDR, is eigenlijk het princiep van voorwaarts neerwaarts waar de bovenlijn van de hals meer gebogen is, waardoor het paard iets achter de loodlijn blijft of komt.

Hyperflexie is een iets hogergesteld hoofd als LDR waarbij de ruiter ervoor zorgt dat het paard exstremer met de kin richting borst gaat. Dus duidelijker achter de loodlijn komt.

Een andere verwoording kan ik er nu even niet voor vinden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:04

Maar nu wordt er door FEI dus nuances in aangebracht...
De FEI kan imo het beste een instructie/handleiding/brochure uitbrengen met wat, wat is en wat wel en niet wordt toegestaan :D
Want nu is het een grijs gebied ;)

*edit* @ professor: bedankt voor de verdere uitleg

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:05

Janine1990 schreef:
Hyperflexie is toch het flexen van het paard, diep en dan extreme stelling etc.???? Dat kan ik meer flexen noemen dan alleen dat met de neus op de borst.

Dat zal meneer SJ ongetwijfeld nu al verklaring geven, hij houdt wel van woordspelletjes geloof ik. :D
Maar toen het verzonnen werd (door hemzelf volgens mij op een FEI meeting) was het gewoon een ander woord voor LDR/rollkur.

Laten wij er hier niet ook een woordspelletje van maken maar het anders gewoon "neus op de borst" noemen, dan is het voor iedereen duidelijk. Als dat niet meer mag ben ik tevreden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:08

Idd professor heeft gelijk, heb in het vorige topic ook een hele uitleg hieromtrent gegeven

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:08

Janine1990 schreef:

Nou overgewaaid weet ik niet. Maar in Duitsland zijn ze er zelf ook niet vies van. Ruim voor Anky in opspraak kwam is bijv. Nicole Uphoff al op de gevoelige plaat vastgelegd met deze trainingsmethode.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:09

Denk dat het niet zo moeilijk is, LDR rijdt bijna iedereen die bij het hals laten strekken het strekken door de hand vertraagd, daardoor komt de neus van het paard achter de loodlijn en strekt theoretisch de bovenlijn van de hals meer, en het paard kromt de hals iets meer.
Dit werd altijd al gebruikt vooral bij het springen, en men krijgt deze reactie ook wanneer men een ophouding geeft om het weglopen van het paard te verhinderen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:10

ThePast03 schreef:
Janine1990 schreef:

Dat zal meneer SJ ongetwijfeld nu al verklaring geven, hij houdt wel van woordspelletjes geloof ik. :D
Maar toen het verzonnen werd (door hemzelf volgens mij op een FEI meeting) was het gewoon een ander woord voor LDR/rollkur.

Laten wij er hier niet ook een woordspelletje van maken maar het anders gewoon "neus op de borst" noemen, dan is het voor iedereen duidelijk. Als dat niet meer mag ben ik tevreden.

http://www.lies-beuker.nl/photo/Boekbespreking/eg.jpg
Misschien wat duidelijker hoe ik hf heb leren kennen. Hf spreekt volgens mij meer spieren aan dan het gewone ldr/rollkur...

Ben het met je eens hoor, laten we het hebben over 1 ding... Maargoed, is het wel één ding, daar kan de FEI blijkbaar geen duidelijke uitspraak over doen... Het is iets anders, maar wat??? Dat weten we niet... :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:12

Nikka schreef:
Janine1990 schreef:

Nou overgewaaid weet ik niet. Maar in Duitsland zijn ze er zelf ook niet vies van. Ruim voor Anky in opspraak kwam is bijv. Nicole Uphoff al op de gevoelige plaat vastgelegd met deze trainingsmethode.

Dat heeft ze gedaan bij Rembrandt, een zeer sensibel paard, door het zo tussendoor hem te rijden ontspande hij, en keek niet ongecontrolleerd in de wereld.
Het was en is alleen niet zo exstreem, en iedereen loopt daar tegenaan zoals ik eerder beschreef.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:16

Het met de neus op de borst rijden (hoe je het ook noemt) schijnt al eind 18e eeuw gedaan te zijn en daar heeft de heer Janssen het van overgenomen.
Het is dus niet iets wat is "uitgevonden" door springruiters of Duitsers.

En ik weet wel zeker dat het het extreme is waar mensen tegen protesteren en niet het af en toe even achter de ll komen.
20 minuten met de neus op de borst rijden terwijl de handen ergens achter de rug zitten, dat soort praktijken.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-02-10 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:16

Onder welke naam en woordspeling dan ook, de belofte blijft staan. Ik persoonlijk hoop van harte dat er geen actie meer nodig zal zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:21

FaberSmid schreef:
Onder welke naam en woordspeling dan ook, de belofte blijft staan. Ik persoonlijk hoop van harte dat er geen actie meer nodig zal zijn.

En dat hoop ik van harte met je mee. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:23

Geweldig dat de FEI zo duidelijk maakt dat er ook zoiets bestaat als goed LDR rijden. Nog beter dat ze daarbij ook aangeven dat ook andere houdingen dan rond en diep en paarden die gedwongen zo worden gereden niet correct zijn, waarmee ook een heel aantal ruiters die hun paarden hoog instellen niet per definitie "goed bezig" zijn, wat soms in deze discussies wel eens vergeten wordt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:25

Leuker en positiever zou zijn, dat zelf ik hier openbaar kan schrijven hollandse school goed gereden. In plaats van (alleen maar) negatief, wil ook ik graag (eens) positief schrijven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:28

Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk opgepakt gaat worden, maar ik denk dat het zeker een positieve ontwikkeling is dat e.e.a. wordt gescheiden nu. :)