"Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lennox

Re: "Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:19

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:37

Leuke foto's hierboven!
Maar, dat vind ik leuk voor een recreant.
De paarden die voorgesteld worden op keuringen, zien er toch wel eventjes anders uit. Mede door hun gecoupeerde staarten. Je ziet hun billen beter, waardoor de bespiering. Ze zijn gefokt voor hun kracht. Omdat ze erg dikke staarten hebben en deze niet echt dragen, komen deze tussen de achter benen te hangen. Daar waarvoor ze gefokt zijn, in het gareel lopen, is het uitermate onhandig, zo'n slappe staart. Met alle gevolgen van dien.
De recreant van tegenwoordig, gebruikt dit paard op een hele andere manier, maar eigenlijk niet waarvoor hij gefokt is.
Als je een Ferrari hebt, gebruik je hem ook niet als boodschappen auto. (natuurlijk, de uitzondering wel!)
Ik weet het, is weer tegen het zere been van velen. ;)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:42

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:53

Johanna59 schreef:

Ik voel me niet echt aangesproken gelukkig.
Het is alleen tegen mijn zere been als ik de argumenten eigenlijk wel sterk vind en geen weerwoord heb.
Dit is gewoon weer zo'n kulargument van de pro-club.

Arme paardjes met hun zware staart... :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:58

Johanna59 schreef:
Leuke foto's hierboven!
De paarden die voorgesteld worden op keuringen, zien er toch wel eventjes anders uit. Mede door hun gecoupeerde staarten. Je ziet hun billen beter, waardoor de bespiering. Ze zijn gefokt voor hun kracht. Omdat ze erg dikke staarten hebben en deze niet echt dragen, komen deze tussen de achter benen te hangen. Daar waarvoor ze gefokt zijn, in het gareel lopen, is het uitermate onhandig, zo'n slappe staart. Met alle gevolgen van dien.
De recreant van tegenwoordig, gebruikt dit paard op een hele andere manier, maar eigenlijk niet waarvoor hij gefokt is.
Als je een Ferrari hebt, gebruik je hem ook niet als boodschappen auto. (natuurlijk, de uitzondering wel!)

Waar ze voor gefokt zijn worden ze nog nauwelijks voor gebruikt. daarbij zijn er andere manieren om dikke billen te tonen, of moeten we nu ook alle quarters maar gaan couperen dan?
Vergelijking met ferrari gaat hierin niet op, ferrari is geen levend wezen en heeft er dus geen last van als ie als boodschappen wagen wordt gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:03

En bovendien is het couperen NIET gedaan om de billen er mooi uit te laten komen.
Het couperen was vroeger nodig als men op het land aan het werk was met de hot-lijn (1 leidsel).

Als het paard met de zware staart een vlieg wilde wegvegen, en daarbij z'n staart over het leidsel gooide, dan was de ploeg onbestuurbaar, en dat was een levensgevaarlijke situatie.

DAT is de reden dat vroeger de staarten gecoupeerd werden.

En daarvoor worden de paarden (op misschien 10 stuks in heel Nederland na) eigenlijk niet meer voor gebruikt.

Dus is het couperen gewoon absoluut niet nodig.
Tja, dat de billen er toevallig wat boller door lijken, is een leuk bijkomend voordeel van couperen. Maar zoals andere stamboeken het al oplossen; scheren of invlechten van de staart geeft exact hetzelfde effect. Dus het is een kul-argument om te roepen dat de billen er gelijk lelijk uit zien als het paard ongecoupeerd is. ;)

De paarden worden niet meer gefokt voor het harde werk op het land.
Ze worden gefokt voor de show, of voor recreatie.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:15

Johanna59 schreef:
Leuke foto's hierboven!

Als jij mijn post leest van voordat ik de foto's plaats dan zeg ik ook dat wij een trekpaard hebben dat absoluut niet te vergelijken valt met vele andere trekpaarden. Mede door het vermageren etc. Daar staat ook bij dat wij geen fokdoel hebben (wat sowieso lastig wordt met een ruin). De foto's heb ik slechts ter illustratie van mijn verhaal geplaatst. Daarbij komt dan ook nog dat ik de eerste foto alles behalve een leuke foto vind. Door de dikke wintervacht heen kan je zijn ribben stuk voor stuk tellen. Het was een zielig hoopje ellende.

En Hypofocus heeft gelijk het couperen had geen cosmetisch doel maar een praktisch doel. Inmiddels is dat een omgekeerde wereld geworden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:34

Johanna59 schreef:
Leuke foto's hierboven!

Wel eens van een schaar gehoord?
En dan nog.. Tinkers hebben minstens zo`n dikke staart, en die kunnen er ook prima mee lopen. Sommige nemen hem idd wat mee tussen de achterbenen.. zo what?! Zij hebben er geen last van..

En wees blij de recreanten zich ontvermt hebben over dit ras... als het alleen af zou hangen van de mensen die ze gebruiken waarvoor ze gefokt zijn, is dit ras zeer zeker ten dode opgeschreven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:08

mee nemen tussen de achterbenen doen mijn haf en shet trouwens ook weleens, en die hebben echt geen overdreven dikke staart (wel in vergelijk met een rijpaard, niet in vergelijk met een tinker of trekpaard)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:26

ik ben het hele topic nog niet door, en mischien is het geschreven... maar vind het wel apart dat men dan valt over het feit dat wedstrijden/keuringen wel mogen met een gecoupeerde staat terwijl couperen an sich verboden is, maar niemand het raar vindt dat men op een wedstrijd/keuring verschijnt met een paard dat een brandmerk heeft, terwijl dat evenzo verboden is. (even los van het feit dat ik van mening ben dat een paard zijn staart nodig heeft en dat couperen geen meerwaarde heeft, tenzij medisch of vanwege het werk, wat ze tegenwoordig praktisch niet meer hoeven doen)

Dat er een verbod is op couperen is niet gelijk dat men geen dier mag houden dat gecoupeerd is.
Jaren geleden heeft men dat geprobeerd bij de jachthonden, weren van shows en wedstrijden in NL als de hond een gecouperde staart had... maar vergeten dat er nog steeds honden voor de jacht gebruikt worden, niet alleen in NL maar ook het buitenland, en dat er mensen zijn die een hond kopen in het buitenland, voor fokkerij/show en westrijden.

Het laatste wat ik daarvan weet is dat je nu wel weer met honden met een korte staart naar wedstrijden/shows/keuringen mag in NL, mits oa de hond uit het buitenland komt, en de fokkerij (even uitgaande van Duits) een jager is, (wapenvergunning/jagdschein) heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:36

Alana, misschien had je dan wel het topic moeten lezen.
Het gaat erom dat paarden die in NL geboren zijn, en voor een NL stamboek uitgebracht worden, maar men hanteerd vervolgens niet de NL regels, en het stamboek laat dit toe en doet niks. Betreft brandmerken. In NL zijn er geen stamboeken meer die brandmerken. Dus ook geen reden om paarden van andere rassen die wellicht wel een brandmerk hebben te weren.
Daarbij vind ik een brandmerk wat anders dan couperen. Couperen is blijven last, een brandmerk is even heel erg vervelend, maar paard blijft er geen hinder van ondervinden

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:14

Topic doorgelezen, inmiddels :D
Ik schreef ook, puur om de feiten, verboden is verboden.
oa KWPN schrijft holsteiners in, in NL gefokt,voorzien van brandmerk, en keurt ze zelfs goed...
Je mag ermee fokken, naar wedstijden en keuringen.
Zou je dan korte staarten weren van wedstrijden, dan zou je dat dus ook moeten doen met paarden die bijv. uit Duitsland, van Duitse stamboeken, etc. En daar haalde ik het voorbeeld al aan met honden...
Is in NL ook verboden, en toch mag ik met mijn korte staart duitse staande korthaar naar shows/keuringen etc. maar zou ik nu zelf een netje fokken, mag ik ik de pups niet showen vanwege die jagdschein...
Dat weren van gcoupeerde staarten heeft geen zin, strengere regels die opvolgbaar zijn wel.
bijv. gecoupeerde staart van paard mag wel, mits uit een land waar geen verbod is én het bedrijf de paarden nog inzet als werkpaard en het noodzakelijk is dat de staart gecoupeerd wordt/is.
Dan zal, mits de NL fokker een korte staart hebben, niet meer als NL fokker op papier komen te staan, en zijn er praktisch geen bedrijven meer die paarden nog fulltime inzetten.
Daarmee voorkom je dat, dat waar het nog wel toegestaan wordt, en het paard daadwerkelijk gebruikt wordt, gelijk uitgesloten wordt/is. En bewaar je de bloedspreiding. Uitoznderingen zouden dan eventueel kunnen zijn, geboren/gefokt door staatsstoererijen in een land zonder verbod.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:54

Hypofocus schreef:
Tja, dat de billen er toevallig wat boller door lijken, is een leuk bijkomend voordeel van couperen. Maar zoals andere stamboeken het al oplossen; scheren of invlechten van de staart geeft exact hetzelfde effect. Dus het is een kul-argument om te roepen dat de billen er gelijk lelijk uit zien als het paard ongecoupeerd is. ;)

Zo is dat, niks mis met dikke billen én een staart :D
http://pictures.chevaldetraitardennais. ... sf9938.htm
http://pictures.chevaldetraitardennais. ... sf9069.jpg
Nog eens Ardenners dus ;) :+:

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:27

Hee,.. dat vind ik nou een mooie oplossing. Trouwens de engelsen doen dit al jaren bij hun shire's. Hier in het hoge noorden hebben we ook een schitterend werkpaard "de groninger" en die doet (deed) ook zwaar werk op het land.... maar zijn nooit gecoupeerd...... Raar dat het bij het NTP wel moet (mocht) (mag) .. Wie komt er nu met een echt goed argument waarom die staarten er af moeten. En nu wil ik geen verhaal van: het is mooier, of het is lastig met het werk. Die zijn allang achterhaald!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:52

groningers werden naar mijn weten vroeger wel heel koret geblokstaart, moet dus wel een stuk gecoupeerd zijn

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:36

Citaat:
Couperen
Het beeld wat er van oudsher bestaat over het trekpaard is het grote, grove paard met dikke billen en een korte staart, door couperen. Vroeger werd dit vooral gedaan om tweetal redenen, namelijk:

uit bijgeloof: Men dacht vroeger dat een paard met gecoupeerde staart en sterkere rug zou hebben, omdat de staart teveel lichaamssappen zou onttrekken uit het lichaam en dan vooral uit de rug.
praktische redenen: Mensen die gebruik maken van een kordeel, een éénkoordig leidsel, zouden last hebben van de staart omdat deze over het koord zou slaan en het paard daardoor stuurloos zou worden. Ook is het schoonmaken makkelijker en raakt de kleding van de menner of ruiter niet vervuild.
Sinds 1 oktober 2001 geldt er in Nederland een verbod op couperen van staarten. Dit omdat het onnodig blijkt te zijn en een schoonheidoperatie is. De wet zegt hierover: 'Het is verboden één of meer ingrepen bij een gewerveld dier te verrichten waarbij één of meerdere gevoelige lichaamsdelen worden verwijderd of beschadigd'. Verder neemt men door couperen het paard zijn natuurlijke vliegenmepper weg en is het een behoorlijk ingrijpende operatie. Helaas is couperen in Frankrijk nog wel mogelijk en geldt er ook in Nederland en België geen uitsluiting voor keuringen met gecoupeerde staarten.

Daarom werd dat gedaan... ;) Bron is van Wiki..

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:01

Bandida schreef:
Hypofocus schreef:

Zo is dat, niks mis met dikke billen én een staart :D
http://pictures.chevaldetraitardennais. ... sf9938.htm
http://pictures.chevaldetraitardennais. ... sf9069.jpg
Nog eens Ardenners dus ;) :+:

Ja dit vind ik zelfs nog mooier dan is de vulva toch ook nog wat bedekt. Toen ik nog bij een plaatselijke club dressuur reed was daar één Brabander bij (merrie) en ik vond dat echt geen zicht om daar achter te rijden met heel de tijd uitzicht op de vulva waar in de zomer nog heel wat vliegen op af kwamen. Ik had altijd medelijden als ik dat korte ding maar over en weer zag bewegen en de vliegen gewoon bleven zitten. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:08

Inn schreef:
Ja dit vind ik zelfs nog mooier dan is de vulva toch ook nog wat bedekt. Toen ik nog bij een plaatselijke club dressuur reed was daar één Brabander bij (merrie) en ik vond dat echt geen zicht om daar achter te rijden met heel de tijd uitzicht op de vulva waar in de zomer nog heel wat vliegen op af kwamen. Ik had altijd medelijden als ik dat korte ding maar over en weer zag bewegen en de vliegen gewoon bleven zitten. :D

Ja dat vind ik ook belangrijk voor een merrie.
Dat kapsel op de foto's is gebruikelijk op 'Libramont' (eind zomer), dat is de grootste bijeenkomst en de belangrijkste keuring. De meeste fokkers scheren alleen dan, waardoor de paarden door het jaar een iets grovere borstel ter beschikking hebben. Op keuringen vroeger in het jaar doen ze gewoonlijk zo'n vlechtwerkje als op die eerste foto.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:32

Heike schreef:
Ik ben het ook eens met Iris82 en Antoiinette

Geleidelijk invoeren.

De Welsh Cob werd in het begin ook gecoupeerd. Dat kun je nu bijna niet meer voorstellen. Volgens mij is er destijds ongeveer een zelfde discussie geweest.

Ja, die discussie is er geweest.
Maar de Engelse wet was eenduidig.
Het eerste jaar : verboden gecoupeerde veulens te hebben,
het tweede jaar gold dat verbod op veulens en jaarlingen, enz, enz.
En ik geloof niet dat er nog 1 Welshcobfokker terug wil.

Met betrekking tot de coupeer "traditie",
een half jaartje geleden zag ik op Omroep Zeeland een filmpje van een Stroa uit de jaren 30.
Er was tussen tientallen paarden maar 1 gecoupeerde te zien en dat was duidelijk een Percheron.
De staarten waren wel net onder de staartwortel recht afgeknipt, maar niet gecoupeerd.

Daar gaat de traditie!!!!! }:0 :+

Over alle andere drogredenen wil ik het niet eens meer hebben, dat heb ik al in andere topics hierover gedaan.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:34

[***] schreef:
Ja dat klopt wel, maar een beetje da die kijkt naar wat dat dier op dat moment mankeert en zegt niet .. ja ik ga dat paard niet behandelen, omdat hij een gecoupeerde staart heeft, dan wordt het paard dus 2x gestraft om koppigheid en onnozelheid (heb dr geen andere benaming voor) van de mens.
Als je als da een paard voor je hebt staan met pijn en je kan met een strak gezicht zeggen dat je hem hoe dan ook niet gaat behandelen vanwege zijn (missende) staart, dan ben je in mijn ogen geen dierenarts-zijn waard.

Ik zeg ook niet dat de DA niet moet behandelen maar moet melden!!