Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Johanna59 schreef:Ik weet het, is weer tegen het zere been van velen.
Johanna59 schreef:Leuke foto's hierboven!
Maar, dat vind ik leuk voor een recreant.
De paarden die voorgesteld worden op keuringen, zien er toch wel eventjes anders uit. Mede door hun gecoupeerde staarten. Je ziet hun billen beter, waardoor de bespiering. Ze zijn gefokt voor hun kracht. Omdat ze erg dikke staarten hebben en deze niet echt dragen, komen deze tussen de achter benen te hangen. Daar waarvoor ze gefokt zijn, in het gareel lopen, is het uitermate onhandig, zo'n slappe staart. Met alle gevolgen van dien.
De recreant van tegenwoordig, gebruikt dit paard op een hele andere manier, maar eigenlijk niet waarvoor hij gefokt is.
Als je een Ferrari hebt, gebruik je hem ook niet als boodschappen auto. (natuurlijk, de uitzondering wel!)
Ik weet het, is weer tegen het zere been van velen.
De paarden die voorgesteld worden op keuringen, zien er toch wel eventjes anders uit. Mede door hun gecoupeerde staarten. Je ziet hun billen beter, waardoor de bespiering. Ze zijn gefokt voor hun kracht. Omdat ze erg dikke staarten hebben en deze niet echt dragen, komen deze tussen de achter benen te hangen. Daar waarvoor ze gefokt zijn, in het gareel lopen, is het uitermate onhandig, zo'n slappe staart. Met alle gevolgen van dien.
De recreant van tegenwoordig, gebruikt dit paard op een hele andere manier, maar eigenlijk niet waarvoor hij gefokt is.
Als je een Ferrari hebt, gebruik je hem ook niet als boodschappen auto. (natuurlijk, de uitzondering wel!)
Hypofocus schreef:Tja, dat de billen er toevallig wat boller door lijken, is een leuk bijkomend voordeel van couperen. Maar zoals andere stamboeken het al oplossen; scheren of invlechten van de staart geeft exact hetzelfde effect. Dus het is een kul-argument om te roepen dat de billen er gelijk lelijk uit zien als het paard ongecoupeerd is.
Citaat:Couperen
Het beeld wat er van oudsher bestaat over het trekpaard is het grote, grove paard met dikke billen en een korte staart, door couperen. Vroeger werd dit vooral gedaan om tweetal redenen, namelijk:
uit bijgeloof: Men dacht vroeger dat een paard met gecoupeerde staart en sterkere rug zou hebben, omdat de staart teveel lichaamssappen zou onttrekken uit het lichaam en dan vooral uit de rug.
praktische redenen: Mensen die gebruik maken van een kordeel, een éénkoordig leidsel, zouden last hebben van de staart omdat deze over het koord zou slaan en het paard daardoor stuurloos zou worden. Ook is het schoonmaken makkelijker en raakt de kleding van de menner of ruiter niet vervuild.
Sinds 1 oktober 2001 geldt er in Nederland een verbod op couperen van staarten. Dit omdat het onnodig blijkt te zijn en een schoonheidoperatie is. De wet zegt hierover: 'Het is verboden één of meer ingrepen bij een gewerveld dier te verrichten waarbij één of meerdere gevoelige lichaamsdelen worden verwijderd of beschadigd'. Verder neemt men door couperen het paard zijn natuurlijke vliegenmepper weg en is het een behoorlijk ingrijpende operatie. Helaas is couperen in Frankrijk nog wel mogelijk en geldt er ook in Nederland en België geen uitsluiting voor keuringen met gecoupeerde staarten.
Bandida schreef:Hypofocus schreef:Tja, dat de billen er toevallig wat boller door lijken, is een leuk bijkomend voordeel van couperen. Maar zoals andere stamboeken het al oplossen; scheren of invlechten van de staart geeft exact hetzelfde effect. Dus het is een kul-argument om te roepen dat de billen er gelijk lelijk uit zien als het paard ongecoupeerd is.
Zo is dat, niks mis met dikke billen én een staart![]()
http://pictures.chevaldetraitardennais. ... sf9938.htm
http://pictures.chevaldetraitardennais. ... sf9069.jpg
Nog eens Ardenners dus![]()
Inn schreef:Ja dit vind ik zelfs nog mooier dan is de vulva toch ook nog wat bedekt. Toen ik nog bij een plaatselijke club dressuur reed was daar één Brabander bij (merrie) en ik vond dat echt geen zicht om daar achter te rijden met heel de tijd uitzicht op de vulva waar in de zomer nog heel wat vliegen op af kwamen. Ik had altijd medelijden als ik dat korte ding maar over en weer zag bewegen en de vliegen gewoon bleven zitten.
Heike schreef:Ik ben het ook eens met Iris82 en Antoiinette
Geleidelijk invoeren.
De Welsh Cob werd in het begin ook gecoupeerd. Dat kun je nu bijna niet meer voorstellen. Volgens mij is er destijds ongeveer een zelfde discussie geweest.
[***] schreef:Ja dat klopt wel, maar een beetje da die kijkt naar wat dat dier op dat moment mankeert en zegt niet .. ja ik ga dat paard niet behandelen, omdat hij een gecoupeerde staart heeft, dan wordt het paard dus 2x gestraft om koppigheid en onnozelheid (heb dr geen andere benaming voor) van de mens.
Als je als da een paard voor je hebt staan met pijn en je kan met een strak gezicht zeggen dat je hem hoe dan ook niet gaat behandelen vanwege zijn (missende) staart, dan ben je in mijn ogen geen dierenarts-zijn waard.