Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:42

OMG wat een verhaal :n

Ik snap niet wat die hengst dan heeft gehad om zijn eigenaar zo aan te vallen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:24

Sabinee__ schreef:
Ik vind dit persoonlijk niet echt normaal hengsten gedrag. Dominant oke, maar ik heb nog nooit gehoord over paarden in een kudde met afgescheurde ledematen ..

helemaal mee eens.. Maar we zullen nooit weten waarom dit paard dit gedaan heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:28

renatevb schreef:
Sabinee__ schreef:
Ik vind dit persoonlijk niet echt normaal hengsten gedrag. Dominant oke, maar ik heb nog nooit gehoord over paarden in een kudde met afgescheurde ledematen ..

helemaal mee eens.. Maar we zullen nooit weten waarom dit paard dit gedaan heeft.

waarschijnlijk omdat de schouder van een paard iets steviger in elkaar zit dan de schouder van een mens.......... net zoals alle ledematen overigens :)

Bloem10

Re: Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:05

Vaag verhaal... :S Kan ook moeilijk geloven dat dit waar is?
Als het wel zo is, vraag ik mij ook af waar die agressie vandaan komt?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:50

Je moet echt eens kijken naar twee hengten die vechten om de dominante plaats. Het is tot ter dood! Ze takelen elkaar vreselijk toe. Ik heb een hengst gezien die verloren had. Twee derde van zijn hals is er gewoon uitgebeten! Is echt een vreselijk zicht. Als ze trappen, kunnen ze elkaars benen ook af slaan door een breuk. Maar dan zijn het twee dieren van 600 kg die tegenover elkaar staan. Een mens van pakweg 80 kilo is voor zo een dier gewoon een speeltje. Een makkie om uit elkaar te trekken als je nagaat dat het dier zelf tot 9x zwaarder en sterker is. Een mens is gewoon een lappenpop op dat moment en kan hij heel makkelijk uit elkaar trekken als hij dezelfde kracht gebruikt als voor een soortgenoot. Je moet de natuur niet romantiseren. De natuur is niet lief en wreedzaam. Dit is compleet normaal hengstengedrag, enkel heeft deze hengst zijn agressie en frustratie gericht op een mens, niet op een soortgenoot. En dat is wel iets dat eventueel door de mens kan veroorzaakt worden. Hengsten kunnen bij ons niet natuurlijk leven en geen normaal contact hebben met soortgenoten. Hoewel hengsten in de natuur ook solitair leven, worden ze door eenzame opvoeding bij ons nog gefrustreerder. Maar wederom is dat de oorzaak van hormonen, niet aangeleerd door de mens, of door een lichamelijk probleem. Ik snap gewoon niet waarom hier mensen hardnekkig beweren dat dit abnormaal is of dat er iets mis moest zijn met dit dier. Dit dier heeft zijn instinct gevolgd. In combinatie met de mens is dit gevaarlijk.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:55

renatevb schreef:
Sabinee__ schreef:

Ik ken verschillende paarden die hun been zijn afgetrapt door een soortgenoot. Dat is geen abnormaal gebeuren.

Flos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:11

Hmm...Bizar.
Zo'n verhaal verzin je niet zomaar.. máár... paarden vallen ook niet zomaar mensen aan..

En als je al met een stok het weiland in moet om de hengst op afstand te houden (als ik het goed lees), dan weet je toch zelf dat het een keer fout moet gaan en je beter niet in je eentje het weiland in kan gaan (als er verder niemand in de buurt is) en je dan niet je rug naar een paard/dier moet keren?

Maarja.. ik was er niet bij, dus kan niet duidelijk zeggen wat ik nou vind haha. Beetje dubbel gevoel hierover.. :P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:21

JaBa schreef:
Sabinee__ schreef:

Ik ken verschillende paarden die hun been zijn afgetrapt door een soortgenoot. Dat is geen abnormaal gebeuren.

Wauw. En toen viel mijn regenboogpennyponnydroom in duigen. Wist niet dat paarden zo fel waren onderling. Weer wat geleerd.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:36

Eum, wat moet ik met de penny-opmerking? Het zijn geen leugens die ik vertel. Het gebeurt dikwijls dat paarden niet zo lief zijn onderling en bijvoorbeeld door een trap van een ander paard een been breken. Ik ken zelf persoonlijk al drie zulke paarden. En mijn veearts zegt dat het regelmatig gebeurt en dan vooral bij hengsten. Omdat die al eens op een ander paard durven te springen. Als dat paard trapt, krijg je heel vaak een fractuur van het bovenbeen van een paard. Volgens de kliniek de meest voorkomende breuk bij hengsten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:37

JaBa schreef:
Eum, wat moet ik met de penny-opmerking? Het zijn geen leugens die ik vertel. Het gebeurt dikwijls dat paarden niet zo lief zijn onderling en bijvoorbeeld door een trap van een ander paard een been breken. Ik ken zelf persoonlijk al drie zulke paarden. En mijn veearts zegt dat het regelmatig gebeurt en dan vooral bij hengsten. Omdat die al eens op een ander paard durven te springen. Als dat paard trapt, krijg je heel vaak een fractuur van het bovenbeen van een paard. Volgens de kliniek de meest voorkomende breuk bij hengsten.

Je hebt haar pennydroom verstoort, dat bedoelde ze :D

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:08

Ah, het kwam gewoon wat sarcastisch over, daarmee. Ik had de indruk dat ze het in het belachelijke trok, omdat ze het niet geloofde.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:15

Volgens mij is er nu meerdere malen aangegeven dat we niet op de discussie hengst of niet in moeten gaan. Daarnaast is het solitair houden van een paard not done, hengst of niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:16

JaBa schreef:
Sabinee__ schreef:

]

En jij fokt met de levensgevaarlijk piranhapony?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:20

ik denk dat als een paard zo gevaarlijk is,om wat voor reden dan ook,dat je alleen gewapend met een stok de wei in kunt...dat het tijd is om het paard te laten hemelen.

En nooit een hengst de rug toe keren las ik ergens?
Ik kruip al 16 jaar op mijn knieen de stal door,iedere ochtend ,om drollen te rapen....en dat terwijl dat levensgevaarlijke beest staat te eten :D

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:22

Caira: Eum, nee hoor, ik heb zelf geen hengsten. Maar zelfs een merrie kan het been aftrappen van een ruin. Helaas meegemaakt met een eigen paard. Dus ik snap je opmerking helemaal niet. Shetlander hengst van een vriendin is ingeslapen omdat hij een ruintje wilde dekken dat daar niet mee akkoord was en dus achteruit getrapt heeft. Bovenbeen was finaal door. Dus ik weet echt niet wat je wil bereiken met dergelijke belachelijke opmerkingen? Of wil je gewoon niet aanvaarden dat paarden, hoe lief ze ook zijn, elkaar ernstig kunnen beschadigen? Het spijt me als ik een droombeeld verstoor, maar er zijn nog veel meer dergelijke gevallen. Als ze dit elkaar al kunnen aandoen, dan kan je je wel inbeelden dat een mens een arm aftrekken niet zo moeilijk is? Een hele goede vriend van mij trainde trouwens draverhengsten. Heeft meer dan 20 jaar ervaring, fokte ze ook zelf. Op een dag had hij zich ook omgedraaid om de stal uit te lopen. Hengst had hem plots vast bij de schouder. Hij heeft hem afgeweerd met zijn hand. Resultaat is dat het paard hem drie vingers heeft afgebeten plus de helft van zijn hand. Ze hadden drie man nodig om het paard te laten lossen. Heel braaf beest overigens.

Geerke: niet elke hengst is gevaarlijk, maar er zijn er bij die net te dominant zijn en echt vals worden door de hormonen. Dat kan je ze overigens niet kwalijk nemen. Is instinct. Je moet gewoon op je hoede zijn bij hengsten. Bij merries trouwens ook, want die vertonen ook geregeld eens dergelijk gedrag.
Laatst bijgewerkt door JaBa op 04-02-10 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:23

Tuurlijk meid, graag nu weer ontopic!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:29

nog eventjes off-topic....ik heb meer moeite met merries...

Hoe dan ook....een paard,merrie/ruin/hengst...maakt niet uit.
Als het echt een gevaarlijk dier is hoort het ingeslapen te worden....en dan heb ik het niet over een tienjarig meisje wat er geen weg mee weet.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:30

Ik snap trouwens niet echt wat hier off topic aan is? Je hebt de openingspost en daarop volgt een discussie. Dacht dat dit de bedoeling was? Of mogen we hier enkel maar posten hoe erg we het vinden voor die man?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:34

Het ligt er ook maar net aan wat voor dieren je hebt...Hier staan 3 Friese hengsten op een wei...Het zijn de liefste beesten. Vader en zoon zijn samen bij een andere hengst ingekomen nadat ze eerst op twee aparte weides naast elkaar hebben gestaan....Wat er gebeurde toe ze bij elkaar kwamen...? Dit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JHQGZNEG.jpg

Ze hebben alleen gespeeld met elkaar...Een 3-jarige, een 4-jarige en een 16-jarige hengst (deze heeft ook gedekt...). De rangorde is eigenlijk ook op een hele speelse manier gevestigd. De oudste heeft zich een paar keer voor de twee jongste op de achterbenen gezet en klaar..!:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLCQGVWH.jpg

Ik kan wel liggen zonnen in de wei als ik wil...met de ogen dicht... 8-)

Sterker nog, ze zijn me echt alledrie een tikkeltje te lief en te traag...Geef mij dan maar mijn eigenwijze pismerrie :+

Je hebt hengsten en hengsten, en hebt karakter en een kink in de kabel...Ik denk dat we nooit helemaal te weten zullen krijgen hoe en wat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:36

JaBa, Caira wil het woord "hengst" niet in de discussie zien, omdat het om een "paard" gaat en ook een ruin of merrie dit had kunnen aanrichten. En dat is gewoon niet zo. Een hengst krijgt te maken met hormonen, en gaat op de momenten dat hij wordt geconfronteerd met een hengstige merrie waar hij niet bij mag, of wordt uitgedaagd wat betreft het leiderschap door waar een merrie of een ruin zouden stoppen. Tot de dood er op volgt. De hele discussie is gewoon niet mogelijk zonder de specificatie dat het om een hengst gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:38

naah het is meer voor de hand liggend dat een hengst dat zou doen ja :) tweede in lijn is de merrie......

als een ruin dat doet dan kan je uitgaan van een ernstig emotioneel gestoord dier :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:39

@Adil, heb jij naast je hengsten ook merries bij je op het bedrijf staan?

Hengsten in de natuur vormen ook vrijgezellenkuddes, en dat gaat daar goed. En uit die vrijgezellenkuddes komen dan de uitdagers die de leidende hengst van de volgende kudde met paarden die ze tegenkomen van zijn plek proberen te verdrijven. En de hengsten die de leiderschap kwijt raken, kunnen - als ze de confrontatie al overleven - daar ook weer naar terug.

Dus een koppel met hengsten bij elkaar...jawel kan wel. Als er maar geen merries bijkomen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:41

Cassidy schreef:
JaBa, Caira wil het woord "hengst" niet in de discussie zien, omdat het om een "paard" gaat en ook een ruin of merrie dit had kunnen aanrichten. En dat is gewoon niet zo. Een hengst krijgt te maken met hormonen, en gaat op de momenten dat hij wordt geconfronteerd met een hengstige merrie waar hij niet bij mag, of wordt uitgedaagd wat betreft het leiderschap door waar een merrie of een ruin zouden stoppen. Tot de dood er op volgt. De hele discussie is gewoon niet mogelijk zonder de specificatie dat het om een hengst gaat.

Mwah....De drie hengsten die ik nou net beschreven heb zijn drie grote slome sukkels....Daarentegen is mijn kleine, jonge merrie een hittepetit. Honden of kleine kinderen op de wei is absoluut taboe...

De honden zijn tot nu toe elke keer snel weggekomen. Het kind heeft gelukkig ook niks van de merrie meegekregen. Hij liep van haar weg waarop zij met haar oren aangelegd achter hem aanrende en probeerde op hem te springen/met de voorbenen te slaan....Ik was heel blij dat de vader er optijd bij was om zijn kind ui de wei te trekken. Ik reed zelf net op een ander paard en zag het gebeuren, maar kon er dus niet zo snel heen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:45

Het paard waar ik het over had was anders een merrie!
De ene dag super lief, de volgende een moordenaar!
En ik ben echt wel wat gewend wat betreft gevaarlijke paarden!
Deze vrat je ook op als ze haar dag niet had.
Recht op je af komen en je al steigerend proberen je op de grond te krijgen, in de box je in een hoek drukken en door drukken tot je adem te kort kwam.
Ik ben er van overtuigd dat dit paard iets in zijn hersens had!
Geen enkel paard gaat zo ver dat hij een mens dood maakt, zelfs al worden ze verschrikkelijk mishandeld, dan moet er iets in de kop niet goed zijn geweest!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:48

merries hebben net zo gemakkelijk ernstig last van hun hormonen