Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lusitana schreef:daar heb je idd een punt!!!En is het niet beter om een paard dat je niet kunt onderhouden weg te doen naar iemand die er wel voor wil/kan zorgen, of in te laten slapen (afhankelijk van de gezondheid), dan het te houden en het te laten lijden door het minder eten te geven of het een rotdier te vinden omdat het je arm houdt?
Als de knop omgaat bij mensen en ze houden niet meer van hun paard, moet je ze dan verplichten het dier tegen hun wil te houden? Is het niet beter dat zo'n paard naar iemand gaat die er wel van wil houden?
Is er een verschil met paarden die worden weggedaan omdat er geen klik is?
Het is erg dat mensen makkelijk afstand doen van dieren, maar die mensen verander je niet. Je kunt beter iets betekenen voor het afgedankte dier dan te roepen dat de eigenaar een slechterik is...
KiWiKo schreef:mensen moeten gewoon eens verantwoordelijkheid nemen......... wil je niet meer voor je oude of kapotte dier betalen, laat het dan afmaken.
Ibbel schreef:@ unlimited: Omstandigheden kunnen veranderen. Mensen kunnen hun baan kwijtraken, scheiden, zelf chronisch ziek worden. Legio redenen om niet meer voor een oud paard te kunnen zorgen. Dan is het, nogmaals, eerlijker voor het paard hem naar de slager te brengen, dan hem weg te geven aan iemand die er 'wel voor wil zorgen'. Want, de goeden niet nagelaten, niemand koopt een oud onbruikbaar paard om uit altruistische motieven de steeds hogere kosten op te hoesten. 99 van de 100 keer zit daar een addertje onder het gras. Dáár gaat het om. Uit sentimentele overwegingen je paard groter leed toebrengen door hem in leven te laten. En lekker makkelijk je ogen sluiten en denken dat je het wel goed gedaan hebt.
Ibbel schreef:Meeste oude paarden die weg 'moeten', moeten weg omdat ze niet meer te gebruiken zijn. Anders kon je ze wel gewoon verkopen als leerpaard. En meestal zijn ze niet te gebruiken door kwaaltjes (ernstige artrose, longproblemen, chronische peesproblemen). Daarmee kan een paard met medicijnen best nog wel een tijdje paardwaardig leven. Maar hogere kosten heb je bij onbruikbare paarden die geen ondragelijke pijn leiden al snel. En verder heb je bij oudere paarden toch nog dingen als slecht/versleten gebit wat tandartskosten en een aangepast dieet vergt. Dus ja, hogere kosten heb je in mijn ogen wel degelijk bij het ouder wordende paard.
Ibbel schreef:Jij mist mijn puntMen doet een oud (of jong kapot) paard pas weg áls het wat mankeert. Anders hield men het zelf wel, of verkocht het als leerpaard, als de kosten niet meer op te brengen zijn.
KiWiKo schreef:mensen verkopen hun zeg 18 jarige aan een goed tehuis.......... en daar heeft het paard het goed, totdat het daar slecht gaat en het dier dingen gaat mankeren...... en die eigenaren hun verantwoordelijkheid niet neemt, dan gaat het fout voor zo een paard.
en eigenlijk is dat het doorsnee verhaal wat telkens weer gebeurd......... alles gebeurd in de beste bedoelingen.......... totdat het verkeerd gaat....
en het paard is de sjaak!
Ineke2 schreef:KiWiKo schreef:mensen verkopen hun zeg 18 jarige aan een goed tehuis.......... en daar heeft het paard het goed, totdat het daar slecht gaat en het dier dingen gaat mankeren...... en die eigenaren hun verantwoordelijkheid niet neemt, dan gaat het fout voor zo een paard.
en eigenlijk is dat het doorsnee verhaal wat telkens weer gebeurd......... alles gebeurd in de beste bedoelingen.......... totdat het verkeerd gaat....
en het paard is de sjaak!
Nu zeg je eigenlijk het tegenover gestelde als eerder over mijn pony. Had ik haar dan maar af moeten laten maken? Terwijl ze helemaal gezond is? Dat vond en vind ik onnodig... Had ze ernstige artose, of longproblemen o.i.d. gehad tja dan is het weer een ander verhaal.
Lusitana schreef:Ibbel schreef:Jij mist mijn puntMen doet een oud (of jong kapot) paard pas weg áls het wat mankeert. Anders hield men het zelf wel, of verkocht het als leerpaard, als de kosten niet meer op te brengen zijn.
Nee dat punt genomen, dat is de categorie paarden waarvan ik zeg dat men die men idd niet weg hoort te doen.
en ze heeft nog levenslust zat
Kaja schreef:KiWiKo schreef:mensen moeten gewoon eens verantwoordelijkheid nemen......... wil je niet meer voor je oude of kapotte dier betalen, laat het dan afmaken.
En jij werkt in de zorg??
.. dat ik wakker werd was ik blij dat ze hier nog lekker staat.