Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:45

ik vind hety gewoon dieren mishandeling je hebt een paard toch voor je plezier en niet alleen om het rijden of om de wedstrijden je moet er toch ook gewoon om geven :o

Lusitana

Re: Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:49

Wat vind je dierenmishandeling? Kun je iets duidelijker zijn?

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:52

een dier die je enkele jaren vriendschap aangeboden heeft doe je niet zomaar weg , of van de hand!!
er is voor alles een oplossing hetzelfde is gelijk mensen die een puppy in huis halen eens het hondje groot is past het opeens niet meer want hij is te groot te speels en maakt het huis vuil.
als je niet voor een paard kan of wil zorgen die op pensioen moet gaan dit door leeftijd of een kwetsuur , koop er daan ook geen!!!! dit is een verantwoordelijkheid en zelf geen kleintje ook!
het is zoals die man het zegt gaat het even minder door de crisis de mensen gaan geen spijkerbroek minder kopen neen neen paard buiten want het geld is op voor eten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:03

En is het niet beter om een paard dat je niet kunt onderhouden weg te doen naar iemand die er wel voor wil/kan zorgen, of in te laten slapen (afhankelijk van de gezondheid), dan het te houden en het te laten lijden door het minder eten te geven of het een rotdier te vinden omdat het je arm houdt?
Als de knop omgaat bij mensen en ze houden niet meer van hun paard, moet je ze dan verplichten het dier tegen hun wil te houden? Is het niet beter dat zo'n paard naar iemand gaat die er wel van wil houden?
Is er een verschil met paarden die worden weggedaan omdat er geen klik is?

Het is erg dat mensen makkelijk afstand doen van dieren, maar die mensen verander je niet. Je kunt beter iets betekenen voor het afgedankte dier dan te roepen dat de eigenaar een slechterik is...

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:07

Lusitana schreef:
En is het niet beter om een paard dat je niet kunt onderhouden weg te doen naar iemand die er wel voor wil/kan zorgen, of in te laten slapen (afhankelijk van de gezondheid), dan het te houden en het te laten lijden door het minder eten te geven of het een rotdier te vinden omdat het je arm houdt?
Als de knop omgaat bij mensen en ze houden niet meer van hun paard, moet je ze dan verplichten het dier tegen hun wil te houden? Is het niet beter dat zo'n paard naar iemand gaat die er wel van wil houden?
Is er een verschil met paarden die worden weggedaan omdat er geen klik is?

Het is erg dat mensen makkelijk afstand doen van dieren, maar die mensen verander je niet. Je kunt beter iets betekenen voor het afgedankte dier dan te roepen dat de eigenaar een slechterik is...
daar heb je idd een punt!!!
maar je ziet zoveel mensen die gewoon al kunnen ze nog een dier finacieel onderhouden gewoon de veranwtoordelijkheid niet kunnen dragen!! En het zijn net nu die ùensen die beter twee keer zouden nadenken of ze wel dan niet een dier in huis halen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:09

KiWiKo schreef:
mensen moeten gewoon eens verantwoordelijkheid nemen......... wil je niet meer voor je oude of kapotte dier betalen, laat het dan afmaken.

Mee eens. Ik vind het schandalig alleen al op Bokt te lezen hoeveel mensen adverteren met "recreatiepaard, alleen maar voor goed tehuis" "gezelschapspony, goedkoop... je kunt er niet meer op rijden", etc...
Ze willen er jaren op rondrossen, en wanneer ze dan een nieuwe exemplaar willen mag hun oude trouwe vriend het schemerige circuit in.
Mensen houden zichzelf voor de gek met de kreet "alleen voor een goed tehuis", een goed tehuis heb je zelf... zodat je paard verkocht is heb je er namelijk GEEN vat meer op en gaan ze vaak van hand tot hand.
Laat het dier dan slachten. Ik vind het werkelijk schandalig dat mensen een oud, of waar afgekeurd paard weer de handel in sturen... schaam je.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:10

@ unlimited: Omstandigheden kunnen veranderen. Mensen kunnen hun baan kwijtraken, scheiden, zelf chronisch ziek worden. Legio redenen om niet meer voor een oud paard te kunnen zorgen. Dan is het, nogmaals, eerlijker voor het paard hem naar de slager te brengen, dan hem weg te geven aan iemand die er 'wel voor wil zorgen'. Want, de goeden niet nagelaten, niemand koopt een oud onbruikbaar paard om uit altruistische motieven de steeds hogere kosten op te hoesten. 99 van de 100 keer zit daar een addertje onder het gras. Dáár gaat het om. Uit sentimentele overwegingen je paard groter leed toebrengen door hem in leven te laten. En lekker makkelijk je ogen sluiten en denken dat je het wel goed gedaan hebt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:13

Ibbel schreef:
@ unlimited: Omstandigheden kunnen veranderen. Mensen kunnen hun baan kwijtraken, scheiden, zelf chronisch ziek worden. Legio redenen om niet meer voor een oud paard te kunnen zorgen. Dan is het, nogmaals, eerlijker voor het paard hem naar de slager te brengen, dan hem weg te geven aan iemand die er 'wel voor wil zorgen'. Want, de goeden niet nagelaten, niemand koopt een oud onbruikbaar paard om uit altruistische motieven de steeds hogere kosten op te hoesten. 99 van de 100 keer zit daar een addertje onder het gras. Dáár gaat het om. Uit sentimentele overwegingen je paard groter leed toebrengen door hem in leven te laten. En lekker makkelijk je ogen sluiten en denken dat je het wel goed gedaan hebt.

Goed verwoord.... de naïviteit van mensen blijft me verbazen....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:45

Bij een gezond ouder paard lopen er geen kosten op of het moet al zijn dat ze het prettiger op stal hebben (vanwege de warmte) dan in de wei, met name in de winter en stalling duurder is dan weidegang.

Ik ken hier iemand die haar gezonde jonge (nou ja in jullie ogen wellicht niet hij is 10) paard volstopt met onnodige supplementen en werkelijk veel meer geld uitgeeft dan strikt noodzakelijk, dus dat zit niet aan de leeftijd. Zij heeft toevallig ook dat andere 20 jarige paard waar ik het over had en die is goedkoper in onderhoud....
Het 20 jarige paard dat ik krijg heeft ook nog gewoon een actief leven en er hoeft niet aan gedokterd.
Ik geloof ook sterk in fatsoenlijke training om problemen te voorkomen en op te lossen dan in supplementen voor die redenen.

Het gaat om dus niet om ouderdom op zich, maar om die situaties waar een paard chronisch ziek of kreupel is. En dan is het idd genadiger om hem af te laten maken.
Ik wordt ook echt ziek van de aangeboden "recreatiepaarden" die eigenlijk kapotte sportpaarden zijn, of paarden waar je niet meer op kunt rijden want waarom kun je daar dan niet op ridjen? Omdat het pijn of leed veroorzaakt en dat is heus niet plots weg als je er niet op rijdt. Dergelijk paarden horen idd niet verhandeld maar uit hun lijden worden geholpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:08

Meeste oude paarden die weg 'moeten', moeten weg omdat ze niet meer te gebruiken zijn. Anders kon je ze wel gewoon verkopen als leerpaard. En meestal zijn ze niet te gebruiken door kwaaltjes (ernstige artrose, longproblemen, chronische peesproblemen). Daarmee kan een paard met medicijnen best nog wel een tijdje paardwaardig leven. Maar hogere kosten heb je bij onbruikbare paarden die geen ondragelijke pijn leiden al snel. En verder heb je bij oudere paarden toch nog dingen als slecht/versleten gebit wat tandartskosten en een aangepast dieet vergt. Dus ja, hogere kosten heb je in mijn ogen wel degelijk bij het ouder wordende paard.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 31-01-10 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:12

Als ik nu een advertentie plaats voor een recreatiepaard om mijn kapotte dikkie dik gezelschap te houden.......... heb ik er binnen een week een stuk of 100 op stal staan......... breng het hele zooite naar de markt..... en verdien er ernstig leuk aan!!

waarom? Omdat mensen gezien mijn geschiedenis hier mij vertrouwen........ en oprecht geloven dat ik hun niet bruikbare dier echt een goed tehuis geef.......

zo werkt het in de wereld

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:47

Ibbel schreef:
Meeste oude paarden die weg 'moeten', moeten weg omdat ze niet meer te gebruiken zijn. Anders kon je ze wel gewoon verkopen als leerpaard. En meestal zijn ze niet te gebruiken door kwaaltjes (ernstige artrose, longproblemen, chronische peesproblemen). Daarmee kan een paard met medicijnen best nog wel een tijdje paardwaardig leven. Maar hogere kosten heb je bij onbruikbare paarden die geen ondragelijke pijn leiden al snel. En verder heb je bij oudere paarden toch nog dingen als slecht/versleten gebit wat tandartskosten en een aangepast dieet vergt. Dus ja, hogere kosten heb je in mijn ogen wel degelijk bij het ouder wordende paard.

Je mist mijn punt. Oud is niet synoniem aan "met kwalen". Dat wilde ik even duidelijk maken. Een oud paard kan kwalen hebben, maar dat geldt ook voor een versleten sportpaard dat jong is...
De categorie paarden die jij noemt zijn idd de paarden waarvan ik ook vind dat het schandalig is dat ze worden aangeboden en die zijn beter af door ze uit hun lijden te helpen.
Overigens is de reden waarom mijn merrie ge-euthaniseerd is juist het gebit en artrose in de kaak dus eetproblemen, geweest. Ik heb er voor gekozen om niet aan een speciaal dieet of wat dan ook te gaan, omdat het probleem toch echt niet weg ging. Dat is dus de betekenis van chronisch, daar staan veel mensen niet bij stil. In haar geval zelfs chronisch progressief, dus blijvend en erger wordend.
Wel heeft ze uiteraard een tijd pijnstilling en ontstekingsremmers gehad, maar bij een diagnose als artrose aan de kaak weet je dat een dier op een gegeven moment een vastgegroeide kaak heeft en niet meer kan kauwen. En ik ben niet iemand die soep met pijnstilling in een paard gaat stoppen via een sonde tot het hart het een keer opgeeft. Want dat vind ik dus zelf niet paard waardig.
Mijn paard mankeerde overigens verder niks en werd gewoon bereden. Ze had alleen een gebroken kies die voor ontstekingen zorgde en artrose in haar kaak die voor steeds meer onbeweeglijkheid zorgde.

De jaarlijkse tandarts en dierenartskosten vond ik te verwaarlozen. Al was het twee maal in het jaar dan was het nog niet zo veel als bv hoefbeslag, wat bij gewoon onderhoud hoort. Maar een operatie van duizend euro die het risico bij zich droeg dat ze er in bleef, ging me wel te ver.
Maar als je een jonger gezond paard hebt, wil dat niet zeggen dat er nooit een dierenarts nodig hebt.

Bij oude paarden met problemen kun je kiezen voor behandeling, maar als je dat achterwege laat dan is voor mij de enige andere uitweg, als die er moet zijn, de dood en niet verkoop of weggeven.
En mensen hebben idd zo hun redenen om een paard weg te doen, maar er zijn ook handelaren die een paard een dagje goed laten lopen op pijnstillers en je een slecht paard aansmeren. zo'n paard raakt dan dus weer ziek/kreupel en komt wellicht weer bij de of een handelaar terecht en het begint weer opnieuw.
Dat is een lijdensweg die wij mensen kunnen en moeten (vind ik) voorkomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:51

Jij mist mijn punt ;) Men doet een oud (of jong kapot) paard pas weg áls het wat mankeert. Anders hield men het zelf wel, of verkocht het als leerpaard, als de kosten niet meer op te brengen zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:53

de enige manier om dat te voorkomen als eigenaar is het dier af laten maken........

mensen verkopen hun zeg 18 jarige aan een goed tehuis.......... en daar heeft het paard het goed, totdat het daar slecht gaat en het dier dingen gaat mankeren...... en die eigenaren hun verantwoordelijkheid niet neemt, dan gaat het fout voor zo een paard.

en eigenlijk is dat het doorsnee verhaal wat telkens weer gebeurd......... alles gebeurd in de beste bedoelingen.......... totdat het verkeerd gaat....

en het paard is de sjaak!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:02

Ibbel schreef:
Jij mist mijn punt ;) Men doet een oud (of jong kapot) paard pas weg áls het wat mankeert. Anders hield men het zelf wel, of verkocht het als leerpaard, als de kosten niet meer op te brengen zijn.

Nee dat punt genomen, dat is de categorie paarden waarvan ik zeg dat men die men idd niet weg hoort te doen.
;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:14

We zijn het zeker wel eens :j :D

Ik ben het ook helemaal met je eens dat er een hoop onnodig geld wordt uitgegeven aan onnodige supplementen (of setjes, 8)7 *zucht* ) en dat paarden bij goed management absoluut gezond oud kunnen worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:40

KiWiKo schreef:
mensen verkopen hun zeg 18 jarige aan een goed tehuis.......... en daar heeft het paard het goed, totdat het daar slecht gaat en het dier dingen gaat mankeren...... en die eigenaren hun verantwoordelijkheid niet neemt, dan gaat het fout voor zo een paard.

en eigenlijk is dat het doorsnee verhaal wat telkens weer gebeurd......... alles gebeurd in de beste bedoelingen.......... totdat het verkeerd gaat....

Nu zeg je eigenlijk het tegenover gestelde als eerder over mijn pony. Had ik haar dan maar af moeten laten maken? Terwijl ze helemaal gezond is? Dat vond en vind ik onnodig... Had ze ernstige artose, of longproblemen o.i.d. gehad tja dan is het weer een ander verhaal.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:44

Ponies worden vaak ouder en geven toch iets minder problemen. Je hebt een goed gezond paard verkocht dat nog de nodige jaren mee kon. Een normale verkoop dus. Waar wij het hier vooral over hebben zijn de paarden die dat nét niet meer kunnen; nog te goed voor de slacht maar niet meer geschikt als 'normaal' gebruikspaard.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 31-01-10 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:45

Ineke2 schreef:
KiWiKo schreef:

Nu zeg je eigenlijk het tegenover gestelde als eerder over mijn pony. Had ik haar dan maar af moeten laten maken? Terwijl ze helemaal gezond is? Dat vond en vind ik onnodig... Had ze ernstige artose, of longproblemen o.i.d. gehad tja dan is het weer een ander verhaal.

hihi ik had moeite met het verkopen van arti omdat het gewoon een fijn dier is............ en ik weet hoe makkelijk de valkuilen zijn in het verkopen van een ouder paard..........

ik heb je daar ook intens voor gewaarschuwd bij verkoop........

beessie is goed terecht gekomen, gelukkig :)

en daar heb jij ook wel voor gezorgd, want je bent niet zomaar met de eerste de beste in zee gegaan die zich aandiende.

syl81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:48

ik zou mijn paard zolang als mogelijk willen blijven verzorgen/bij me willenhouden maar ik kan me voorstellen dat als het niet meer wil je je paard uit het lijden moet verlossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:06

Lusitana schreef:
Ibbel schreef:

Nee dat punt genomen, dat is de categorie paarden waarvan ik zeg dat men die men idd niet weg hoort te doen.
;)

En dat zijn nu juist wel de paarden die weg worden gedaan. Dat vind ik kwalijk, je stuurt ze een duister circuit in. Prachtig voor de enkele paarden die daadwerkelijk bij een goed huis terecht komen. Maar dat is voor het merendeel niet weg gelegd, vrees ik.
Mijn draak van 25 hobbelt nog vrolijk in de wei en daar betaal ik vol pension voor. Kan ik het niet meer opbrengen, dan gaat ze niet de handel in of naar een ander, maar een wereld verder. Ze heeft artrose in haar voorbeen, dus je kunt wel nagaan waar zij dan terecht komt.
Maar zo lang ze nog vrolijk is, blijft ze :D en ze heeft nog levenslust zat
Afbeelding
Soms tref je iemand die het oudje wil opnemen, ik zelf heb deb opgevangen toen ze 18 was, da kwam niet omdat hij nooit werd betaald, evenals de hoefsmid en verdere ellende. Het paard werkte niet meer en er werd niet meer naar omgekeken, dus dan is zorg opeens ook te duur. Mij stalhoudster heeft ook een oud paard opgevangen. Zijn baas had geen ruimte meer na de verhuizing en heeft er een goed huis voor gezocht en dat is hem gelukt, Durios staat Deb gezelschap te houden met zijn 26 jaar.
Het kan dus wel goed gaan, maar ik vrees dat het grootste gedeelte van de mensen het niet lukt zo'n huis te vinden en dan vind ik persoonlijk inslapen/ slachten een betere optie voor het paard.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:09

KiWiKo schreef:
mensen moeten gewoon eens verantwoordelijkheid nemen......... wil je niet meer voor je oude of kapotte dier betalen, laat het dan afmaken.

En jij werkt in de zorg??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:13

Kaja schreef:
KiWiKo schreef:

Wat maakt dat uit, ze heeft groot gelijk. Wil je niet meer betalen voor je bejaarde of kreupele paard stuur het dan niet de handel in, maar laat het liever afmaken, dan ben je imo verantwoordelijker bezig.De spaarzame uitzonderingen van goede adresjes of het paard naar bijv Soest brengen daar gelaten.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:16

Ik had toevallig vanacht nog een droom over dat ik mijn oudje weg had ´gedumpt´ omdat er een nieuw paard kwam .. was meer een nachtmerrie :)) .. dat ik wakker werd was ik blij dat ze hier nog lekker staat.
Mijn oudje gaat dus zeker niet weg .. Ze staat zowiezo thuis dus stallingskosten zijn er niet alleen onderhoud en eten en dat heb ik voor dr over :j
En op die van mij kan je nog prima rijden .. alleen die wedstrijddruk doe ik dr niet meer aan.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:16

Kaja schreef:
KiWiKo schreef:

Ik vraag me oprecht af wat dat met de discussie te maken heeft?