Geen vervolging voor Patrik Kittel na tongincident Scandic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:26

heleenxx schreef:
Als het bij een paard past en het is in handen van een kundige ruiter, train je juist de buikspieren en rek je de bovenlijn op.
Ik zie dit liever dan een gemiddelde ruiter die zijn paard met een weggedrukte rug laat lopen met de hals in een houdinkje.

Uiteraard.... ik vraag het ook juist omdat ik het niet goed begrijp. Maar die spier is toch erg gevoelig. Het rekken moet op iniatief van het eigen paard gebeuren toch? Door ontspanning? Ik snap dat 'overstretchen' niet goed.
En welke doel dient het dat Patrick Kittel de kin van zijn paard letterlijk tegen de hals trekt?
Ik kan het niet goed bedenken...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:26

KiWiKo schreef:
ikdoemaarwat schreef:
nee dank je, ik doe niet aan discussieren met een profiel erbij te halen ;)
ik discussieer gewoon met de tekst die er staat, en niet met het gebruikersnaampje of profieltje en daarbij behorende foto's

tja dan zijn het de wannabee's
komt "goed voorbeeld doet volgen"
al kan je het woordje goed wel weglaten natuurlijk ;)

nah daar gaan we dan Nadine Capellmann, Bob Rademakers, Paul van Eeuwijk, Tyrza van Iperen, en dan nog wat landelijke ruiters. Ik loop al wat jaartjes mee, alleen altijd jong spul gereden en klaar gemaakt voor de sport.

ja en? al zit pipo de clown en mammaloe op het paard :+
het gaat mij erom hoe ze gereden worden

storm76: ja ik vind het wel goed dat de controle's steeds beter worden, en dat niet alleen mensen in dienst er op letten maar ook de "gewone burger" oftewel in dit geval de gewone ruiter
ik hoop dat er een hoop verbeterd gaat worden in paardenwelzijn nederland....

maargoed dat is mijn persoonlijke mening.....zal denk ik een ondeindige discussie blijven

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:28

Ninx schreef:
heleenxx schreef:
Als het bij een paard past en het is in handen van een kundige ruiter, train je juist de buikspieren en rek je de bovenlijn op.
Ik zie dit liever dan een gemiddelde ruiter die zijn paard met een weggedrukte rug laat lopen met de hals in een houdinkje.

Uiteraard.... ik vraag het ook juist omdat ik het niet goed begrijp. Maar die spier is toch erg gevoelig. Het rekken moet op iniatief van het eigen paard gebeuren toch? Door ontspanning? Ik snap dat 'overstretchen' niet goed.
En welke doel dient het dat Patrick Kittel de kin van zijn paard letterlijk tegen de hals trekt?
Ik kan het niet goed bedenken...

Paardrijden is toch een spel van vraag en reactie? :+
Je nodigt het paard uit naar beneden te gaan....
Gescheur en getrek heb ik onder kundige ruiters nog nooit gezien :n

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:28

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:
Heeeeeui :) ik vind het ook geen gezicht :D maar ik snap wel de techniek erachter en het hoe en waarom en ook vooral wat het VOOR het paard doet :)

Toch is de lange rugspier geen draagspier, en die wordt wel als zodanig getraind... gerekt en versterkt. Ontspanning lijkt er niet in te zitten bij sommige paarden, anders was de stap achter niet zo kort en krabbelig...
Ik snap het gewoon niet, ik heb nog steeds het gevoel dat het anatomisch niet verantwoord is... maar misschien begrijpt mijn oude kop er niets meer van.

die manier snap ik ook niet, en het is niet dat ik niks van rijden of anatomie ken, integendeel. Ik vind het geen prettig zicht om naar te kijken. Je kan het tot op zekere hoogte toe en even, maar niet een hele opwarming. Heb het wel meer gezien, bij 'grote' ruiters. Kan me niet voorstellen dat een paard dat fijn vind, maar goed dat is mijn mening dan.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:30

Het doel van de kin tegen de hals zie ik ook niet. Maar het LDR rijden wel. Nogmaals, mits passend bij het paard en de ruiter.
Een paard zal op eigen iniiatief nooit zijn rugspieren oprekken, als je het paard in zijn eigen houding laat lopen zal hij met zijn hoofd omhoog lopen of zijn hals naar voren.
Maar het doel van dressuur is toch het gymnastiseren van het paard. Daarbij moet hij zijn buikspieren aanspannen om de ruiter te dragen. Een paard wat met zijn neus omhoog loopt spant zijn rugspieren aan en doet niks met zijn buikspieren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:31

Janine1990 schreef:

niet :?

ik wel :j
sta vaak genoeg met camera bij diverse ringen, en ja ook bij grotere evenementen als JA enz....
en nee ik weet geen name,boeien mij ook echt geen zier :P
maar ik zie wel een paard wat graag naar voren wil komen en een ruiterhand die hem vastzet...
edit: en geloof me door een telelens zie je heel veel ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:34

heleenxx schreef:
Het doel van de kin tegen de hals zie ik ook niet. Maar het LDR rijden wel. Nogmaals, mits passend bij het paard en de ruiter.
Een paard zal op eigen iniiatief nooit zijn rugspieren oprekken, als je het paard in zijn eigen houding laat lopen zal hij met zijn hoofd omhoog lopen of zijn hals naar voren.
Maar het doel van dressuur is toch het gymnastiseren van het paard. Daarbij moet hij zijn buikspieren aanspannen om de ruiter te dragen. Een paard wat met zijn neus omhoog loopt spant zijn rugspieren aan en doet niks met zijn buikspieren.

Ik kan me vinden in alles wat je schrijft. Maar jij begrijpt dus ook niet het idee van de kin tegen de hals? Dat vind ik namelijk een storend en vervelend beeld.

ps: wat staan er toch te gekke foto's op je profiel!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:34

ikdoemaarwat schreef:
Janine1990 schreef:

niet :?

ik wel :j
sta vaak genoeg met camera bij diverse ringen, en ja ook bij grotere evenementen als JA enz....
en nee ik weet geen name,boeien mij ook echt geen zier :P
maar ik zie wel een paard wat graag naar voren wil komen en een ruiterhand die hem vastzet...
edit: en geloof me door een telelens zie je heel veel ;)

Gescheur en getrek is relatief he? ;)
Maar wat ik onder gescheur en getrek versta is mogelijk ook een extreme, je groeit er mee op zeg ik maar.
Ik kan alleen niet zeggen dat de 'grote ruiters' oneerlijk zijn, als ik ze een keer weerstand zie bieden.
Ik ben zelf een stuk oneerlijker daarin, tegenover mijn paard. Maarja, wie ben ik? Ik rij pas 10 jaar paard, ik heb echt niet de begeleiding die zij hebben. Natuurlijk ben ik minder eerlijk tegenover mijn paard dan zij zijn...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:55

Moderatoropmerking:
Na wat puinruimen gaat dit topic weer open. Ik hoop dat iedereen na vannacht een dagje ouder en wijzer is geworden of in ieder geval een beetje is afgekoeld.

Een aantal punten waar ik iedereen op wil wijzen:
    *Ook al wordt een ander persoonlijk, probeer hierboven te staan. Als jij vindt dat iemand onzin praat zullen andere mensen met die hetzelfde denken als jij dat ook vinden. Je kunt mensen je mening niet opdringen hoe graag je dat ook zou willen.
    *Een quote met alleen een :j, _/-\o_ , :(:) , *\o/* of amen voegt niet zoveel toe. Als je al aan wilt geven dat je het met je voorganger eens bent leg dan uit waarom dat zo is.
    *Zorg dat je goed quote, als je quote niet klopt is het ontzettend irritant voor andere gebruikers en trek je dingen uit hun verband. Voor je dingen post kijk dan even of het klopt en pas het anders aan.

Ik hoop dat iedereen hier rekening mee wil houden en respectvol wil blijven. Berichten die afwijken van het bovenstaande of van andere regels van Bokt zullen wederom verwijderd worden en er worden dan eventueel ook sancties uitgedeeld.

manic

Re: Geen vervolging voor Patrik Kittel na tongincident Scandic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:05

Ook ik heb Patrick donderdag op Jumping zien inrijden. Ik kan niets anders zeggen dat het een enorm fijne, vriendelijke ruiter is.

Ik vind het schandalig dat de FEI hier serieus op in gaat en dan met zo een "oplossing" komt.

Gaat de FEI straks ook thuiscontroles uitvoeren om te kijken hoe de dieren getraind worden? Kom op zeg.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:37

Naja, ik vind het op zich niet slecht dat trainingsmethodes in de gaten worden gehouden. De meeste ruiters zullen ongetwijfeld goed zijn voor hun paard en ook echt om zo'n dier geven. Die controles zijn wat mij betreft een goed middel om aan mensen, die niet de meest diervriendelijke manier nastreven, een signaal af te geven. Of dat nou Kittel zou zijn of mijn buurman.
Het lijkt mij niet normaal dat zo'n tong blauw aanloopt eerlijk gezegd. Als een paard z'n tong uit zichzelf buiten de mond gooit, is ie normal van kleur.
Ik weet verder niet hoe het kan dat die tong zo blauw aanloopt, maar dat onderzoek heeft FEI denk ik niet voor de lol uitgevoerd.
Maar goed. Wie ben ik ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:40

manic schreef:
Gaat de FEI straks ook thuiscontroles uitvoeren om te kijken hoe de dieren getraind worden? Kom op zeg.

Dat staat inderdaad wel in de planning voor op langere termijn.
(Alleen voor topruiters.)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:42

Ik vind het niet zo'n slecht idee. Ook al is het alleen maar ter bevestiging dat het WEL goed gebeurt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:44

Wat bewijst dat dan als een ruiter braaf lang en laag rijdt als de FEI langs de lijn mee staat te kijken?

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:44

hij is en blijft een top ruiter.
die supper rijdt.
ga zo door *\o/* *\o/*

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:47

manic schreef:
Wat bewijst dat dan als een ruiter braaf lang en laag rijdt als de FEI langs de lijn mee staat te kijken?

het bewijst pas iets als bepaalde ruiters die er een "vreemde" trainingsmethode op na houden,hiervoor gestraft worden...

ik vind het op zich helemaal niet kwalijk, ik vind het goed dat ze denken aan het paardenwelzijn, als een ruiter niks raars doet dan is er toch ook niks aan de hand?ik zie het probleem niet zo :n
als iemand zo tegen is,dan heeft ie blijkbaar ook wat te verbergen

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:48

manic schreef:

Als een incident als dit zo groot wordt, moet een organisatie als FEI daar wel op inspelen. Helaas dan met dit soort maatregelen. Je kunt niet je kop in het zand steken. Als dan blijkt dat ze zich vergist hebben en de maatregel dus niet nodig is geweest, kan de FEI zich weer richten op andere zaken.

Dat is hetzelfde als het manipuleren van voetbalwedstrijden. Als de media daar lucht van krijgen, wordt er door de KNVB ook een onderzoek ingesteld. Al is het alleen maar om het ongelijk van de geruchten te bevestigen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:58

ikdoemaarwat schreef:
het bewijst pas iets als bepaalde ruiters die er een "vreemde" trainingsmethode op na houden,hiervoor gestraft worden...

ik vind het op zich helemaal niet kwalijk, ik vind het goed dat ze denken aan het paardenwelzijn, als een ruiter niks raars doet dan is er toch ook niks aan de hand?ik zie het probleem niet zo :n

Een ruiter die er vreemde trainingsmethoden op nahoudt gaat dat natuurlijk niet uitgebreid aan de FEI officials demonstreren als die op huisbezoek gaan komen.

En eerlijk gezegd vind ik je laatste opmerking behoorlijk rot overkomen.

@ilse86 Ik begrijp wat je bedoelt. Ik vind het echt van de idiote dat de FEI serieus op internet gebaseerde heksenjachten en insinuaties ingaat, maar de onwaarheid aantonen is in dit geval idd mischien wel de juiste beslissing. Neemt niet weg dat ik het schrijven van een brief aan Patrick Kittel over hoe een paard los te rijden echt idioot vindt. Dat had niet gehoeven. Ik vind het denigrerend naar Patrick toe. De FEI mag idd best wat steviger achter zijn ruiters staan.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:02

Neuh, die brief had van mij ook niet gehoeven. Vind ik idd ook wat belerend. Daarbij komt nog dat niet elk paard op dezelfde manier gereden moet worden, dus zo'n standaard instructiebriefje vind ik ook nergens op slaan.

En wat betreft die controles: die horen dan natuurlijk wel onaangekondigd plaats te vinden, wil het geloofwaardig zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:03

manic schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Een ruiter die er vreemde trainingsmethoden op nahoudt gaat dat natuurlijk niet uitgebreid aan de FEI officials demonstreren als die op huisbezoek gaan komen.

En eerlijk gezegd vind ik je laatste opmerking behoorlijk rot overkomen.

@ilse86 Ik begrijp wat je bedoelt. Ik vind het echt van de idiote dat de FEI serieus op internet gebaseerde heksenjachten en insinuaties ingaat, maar de onwaarheid aantonen is in dit geval idd mischien wel de juiste beslissing. Neemt niet weg dat ik het schrijven van een brief aan Patrick Kittel over hoe een paard los te rijden echt idioot vindt. Dat had niet gehoeven. Ik vind het denigrerend naar Patrick toe. De FEI mag idd best wat steviger achter zijn ruiters staan.

ik neem aan dat de bezoekjes echt niet uitgebreid van te voren aangekondig worden
ze zullen zo hun methode's hebben denk ik zo?

en wat vind je rot aan mijn opmerking dan? ik vind dat zo ja......ik ben van mening dat als je niks fouts doet je ook niks te verbergen hebt ;)

en ze zullen die brief echt niet voor niks gestuurd hebben......dat is niet besloten door 1 persoon, dat is in overleg gegaan, en het besluit komt er niet zomaar uit..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:09

Nee,maar die brief vind ik nogal vaag. Kom op. Prima dat je iemand op z'n gedrag aanspreekt, maar ook nog zo'n belerende brief vind ik nogal ver gaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:11

tja meningen zijn verdeeld, ik vind dat het misschien wel goed is geweest om wakker te schudden en beter op te letten

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:13

Ik vind het goede zaak dat de FEI deze kwesties serieus neemt en onderzoekt of deze gegrond zijn of niet. Uiteindelijk heeft de FEI de conclusie getrokken dat er niks aan de hand is en heeft Kittel verder terecht geen vervolging gekregen.

Beschuldigingen moeten door de overkoepelende organisatie altijd serieus genomen worden en uitgezocht worden. Ik zou het erg onprofesioneel hebben gevonden als de FEI hier niks mee gedaan had.

Daarbij, als jij goed met je dieren omgaat heb je ook niks te verbergen en dan zou zo'n onderzoek ook geen problemen opleveren.

De FEI staat stevig achter de paarden en dat is en blijft een goede zaak. Wie de ruiter ook moge wezen die erop zit.

Over de brief, zonder de exacte inhoud kan je hier geen uitspraken over doen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:14

ikdoemaarwat schreef:

Dat vind ik rot omdat je insinueerd dat *ik* kennelijk ook wat te verbergen heb aangezien ik "tegen" ben (alhoewel ik niet precies begrijp waar ik dan tegen zou moeten zijn) Maar goed, zal het wel verkeerd gelezen hebben.

Zo een bezoekje hoeven ze ook niet uitgebreid aan te kondigen. Zodra een vreemde het erf oploopt weten ze dat echt wel.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:16

@ ikdoemaarwat
Naja, misschien wel. Die brief aan Kittel kan natuurlijk ook een opstapje zijn geweest om aan te geven dat er controles aankomen. Áls dat zo is, vind ik het wat zwakjes om als FEI je daadkracht te bewijzen over de rug van een ruiter. Of dit waar is, weet ik natuurlijk niet. Zijn puur mijn hersenspinsels.

@manic
Dat is waar, idd. Maar mocht iemand er discutabele trainingsmethodes op nahouden, dan weet diegene wel dat er opgelet wordt. Dat vind ik wel een goede zaak. Nogmaals: ik zet niet dat Kittel een beul is! Vind het alleen maar goed dat het dierenwelzijn voorop staat!