Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lodo schreef:Ik snap het niet want ze leven op beperkt terrein betreft omvang en kunnen zo niet middels trekken onbeperkt fourageren. Nee, het lijkt nergens op vind ik.
Ragdollcat schreef:Hoezo natuur is hard?
In de echte natuur zijn er geen beperkingen om te gaan trekken op zoek naar voedsel, en er zijn roofdieren die oude en zieke dieren pakken.
Hier zijn ze te beperkt, met al die wildroosters en of afrasteringen en geen roofdieren, en ze zijn uitgezet, dus dan moet er wel enige vorm zijn van verzorging, zoals zwakke dieren afschieten, en bijvoeren bij hongersnood.
Citaat:Overigens moet u niet denken dat ik ooit de illusie gehad heb dat in de 6000 ha van de Oostvaardersplassen een volledig natuurlijke procesgang zou kunnen plaatsvinden. Het gebied ligt een paar meter onder het peil van het IJsselmeer en alleen al voor zijn waterhuishouding is het afhankelijk van een kunstmatig peilbeheer, waarvoor het nodig is een scenario voor te schrijven. Zo'n scenario kan natuurlijk een natuurlijke procesgang nabootsen, maar is dat natuurlijk nooit.
De door Jaap en mij aarzelend geïntroduceerde gedachte van natuurlijke procesgang is nu vrij algemeen goed geworden binnen de grote natuur beherende organisaties, Natuurmonumenten en SBB. De vraag is echter, hoe ver moet je gaan? Willen we grote grazers in de grote natuurgebieden, zoals in de Verenigde Staten? Ik persoonlijk vind van wel. Kunnen die de variatie in stand houden die ontstaan is onder eeuwen van kleinschalig landbouwbeheer? Tot op zekere mate. Maar niet volledig.
De natuurgebieden in Nederland zijn te klein van omvang voor een volledige natuurlijke procesgang van populaties van dieren zo groot als wisenten, edelherten, heck runderen, przwalski paarden, etc. Zeker als je ze dan ook nog eens bij elkaar zet in 6.000 ha. Zelfs in de enorme gebieden van de VS wordt van tijd tot tijd ingegrepen in de populaties van sommige grote dieren, zoals de bisons.
Ragdollcat schreef:Ik heb het niet over de bevroren sloten en of vijvers, dat komt overal voor ook in de natuur.
Ik heb het er meer over, dat het geen echte natuur is, dat er dan enige vorm van verzorging moet zijn zoals bijvoeren en afschieten bij zieke zwakke dieren.
Cayenne schreef:Overigens worden dieren zoals de herten in Yellowstone wel degelijk bijgevoerd als het gesneeuwd heeft.
Shadow0 schreef:Cayenne schreef:Overigens worden dieren zoals de herten in Yellowstone wel degelijk bijgevoerd als het gesneeuwd heeft.
Heb je daar een bron van? En welke dieren bedoel je precies? Er leven namelijk niet echt herten - ik denk dat de 'elk' het dichtst in de buurt komen, bedoel je die?
Shadow0 schreef:Cayenne schreef:Overigens worden dieren zoals de herten in Yellowstone wel degelijk bijgevoerd als het gesneeuwd heeft.
Heb je daar een bron van? En welke dieren bedoel je precies? Er leven namelijk niet echt herten - ik denk dat de 'elk' het dichtst in de buurt komen, bedoel je die?
merrietje schreef:Ik heb me drie maanden bezig gehouden met paarden, ivm een profielwerkstuk. Hierbij heb ik onder andere koniks bestudeerd. Paarden, in tegenstelling tot andere grote grazers als herten schotse hooglanders maar ook bizons e.d., kunnen leven op veel minder energierijk voedsel. Koniks verwisselen daarom in mindere tijden hun grasdieet voor takken en bomen. Bovendien kunnen Koniks, in tegenstelling tot andere grote grazers in Nederland als het sneeuwt, het gras wegkrabben. Samengevat is de konik in staat voor zich zelf te zorgen, en wordt onder andere daarom niet bijgevoert. De dieren die dit niet in staat zijn zichzelf te redden zullen sterven. Door bij te voeren, sterven deze zwakkere dieren niet, planten zich voort en is er de volgende winter een grotere groep aan minder sterke dieren. Door bij te voeren zul je op de lange termijn het probleem verergeren.
Paarden(achtigen) hebben gedurende een periode van 52 miljoen jaar 19 ijstijden overleefd. Koniks stammen af van tarpans, een ondersoort die nooit is getemd, en dus genetisch erop gebouwd is te kunnen overleven in barre omstandigheden. In vergelijking met die omstandigheden valt Nederland mee, ook als je de grootte van een natuurpark meeneemt.
merrietje schreef:Ik heb me drie maanden bezig gehouden met paarden, ivm een profielwerkstuk. Hierbij heb ik onder andere koniks bestudeerd. Paarden, in tegenstelling tot andere grote grazers als herten schotse hooglanders maar ook bizons e.d., kunnen leven op veel minder energierijk voedsel. Koniks verwisselen daarom in mindere tijden hun grasdieet voor takken en bomen. Bovendien kunnen Koniks, in tegenstelling tot andere grote grazers in Nederland als het sneeuwt, het gras wegkrabben. Samengevat is de konik in staat voor zich zelf te zorgen, en wordt onder andere daarom niet bijgevoert. De dieren die dit niet in staat zijn zichzelf te redden zullen sterven. Door bij te voeren, sterven deze zwakkere dieren niet, planten zich voort en is er de volgende winter een grotere groep aan minder sterke dieren. Door bij te voeren zul je op de lange termijn het probleem verergeren.
Paarden(achtigen) hebben gedurende een periode van 52 miljoen jaar 19 ijstijden overleefd. Koniks stammen af van tarpans, een ondersoort die nooit is getemd, en dus genetisch erop gebouwd is te kunnen overleven in barre omstandigheden. In vergelijking met die omstandigheden valt Nederland mee, ook als je de grootte van een natuurpark meeneemt.
Citaat:Een natuurlijk evenwicht
Natuurlijke begrazing betekent dat het gehele jaar dieren lopen in aantallen die niet hoger zijn dan dat het
voedselaanbod in schrale winters toelaat. 's Zomers is er dan een overvloed aan zeer gevarieerd
voedsel. Daarmee leggen de dieren een vetreserve aan voor de winter. Planten krijgen de kans om
massaal te bloeien en om zaden te verspreiden. Bomen en struiken kunnen opgroeien en zo ontstaat een
afwisselend landschap van bloemrijke graslanden, ruigtes, bosjes en struwelen, met duizenden plantenen
diersoorten.
Citaat:LELYSTAD, vrijdag
„Tijdens dit winterse weer moeten 5000 dieren onnodig lijden in het Oostvaardersplassengebied. Alleen maar omdat Staatsbosbeheer hen niet voert. Vorig jaar zijn er in de winter 1200 overleden. Hoeveel zullen dat er in 2010 worden, nu we voor Nederlandse begrippen weer een echte strenge winter hebben?”
Piet Kosteling uit Swifterbant is radeloos. De oud-agrariër is zelf paardenfokker geweest en met pijn in het hart ziet hij hoe elk jaar opnieuw honderden runderen, paarden, edelherten en reeën het loodje leggen in het prachtige Oostvaardersplassengebied.
„Bioloog Frans Vera heeft in de jaren tachtig bedongen dat in dit gebied de natuur op z’n beloop moet worden gelaten”, briest Kosteling. „Die man is al lang weggepromoveerd, maar Staatsbosbeheer houdt zich nog steeds aan die eis van Vera. Stuitend. De komende weken blijft het zo koud. Ik vrees dat er dit jaar veel meer dan 1200 beesten zullen sterven. Met al die sneeuw vinden die arme dieren toch geen grassprietje meer? De runderen gaan uit pure nood riet eten! Daar kunnen hun magen helemaal niet tegen. Gevolg is dat ze omvallen.”
Reserve
Woordvoerster Joke Bijl van Staatsbosbeheer: „Ik begrijp de emoties van meneer. Maar het niet voeren van de dieren wordt ondersteund door de Partij voor de Dieren, de Dierenbescherming, ecologen, noem maar op. Zij zijn het er allemaal over eens: het heeft geen zin. Als je bijvoert, grijp je juist in het natuurlijke proces in. De sterkste dieren zullen er met het voedsel vandoor gaan, de jongste en de oudste beesten krijgen niets. Bovendien hebben de dieren de hele zomer een reserve opgebouwd. En ze kunnen goed tegen de kou. Vorig jaar hadden we hier een vrij grote sterfte. Maar dat ligt aan de weersomstandigheden en de beschikbaarheid van voedsel.”
--------------------------------------------------------------------------------
Volgende kolom
• Piet Kosteling snapt Staatsbosbeheer niet. „Deze mooie paarden laat je toch niet zomaar een vreselijke hongerdood sterven?”
FOTO: BOB FRIEDLÄNDER
Maar daar wil Piet Kosteling niet aan met z’n boerenverstand. „Kolder! Die beesten staan te verhongeren. En veel dierenexperts zijn het er over eens: de hongerdood is de érgste die er bestaat! Staatsbosbeheer is mij veel te arrogant en trouwens ook te machtig. Zelfs Kamerleden die in het verleden vragen stelden over deze kwestie, kregen nul op het rekest. Er wordt ook geroepen dat de paarden in het gebied wild zijn. Dat ís helemaal niet zo! Het zijn tamme konikpaarden die in de jaren tachtig zijn uitgezet, en zich hebben vermenigvuldigd. Maar Staatsbosbeheer noemt ze klakkeloos ’wild’ en dan hoef je niet te voeren.”
Joke Bijl van Staatsbosbeheer: „Juridisch gezien zijn het inmiddels wilde dieren. En dat betekent gewoon dat ze van ons allemaal in dit land zijn. Ik ben gisteren nog in het gebied geweest en de paarden zien er fantastisch uit. Meneer Kosteling heeft als agrariër gewoon een ander referentiekader. Nou, dat mag.”