Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:31

Ragdollcat: Als dit de echte natuur was, hadden er hoogstwaarschijnlijk meer dan één paard het loodje gelegd eigenlijk. En ze waren net zo goed over die vijver gelopen omdat ze het spoor van de edelherten zagen en dus niet konden zien dat het ijs was in plaats van vaste grond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:32

lodo schreef:
Ik snap het niet want ze leven op beperkt terrein betreft omvang en kunnen zo niet middels trekken onbeperkt fourageren. Nee, het lijkt nergens op vind ik.

Dat kunnen ze in een groter gebied ook niet hoor. Ten eerste kost het tijd om ergens heen te gaan (en dus is het gebied waarbinnen paarden blijven meestal beperkt.) Ten tweede moet die leefruimte misschien niet met de mens gedeeld worden, maar toch wel met andere dieren. Andere paardenkuddes, andere dieren... Dieren in een onbeperkt natuurgebied hebben niet meer eten dan nu. En worden ook gelimiteerd. Misschien niet door menselijke grenzen, maar wel door talloze andere. Vanuit het oogpunt van de paarden maakt dat niet veel uit - het is alleen voor ons menselijk idee van belang.

Dat, en het feit dat dit dicht bij huis is, en het dus makkelijk is om je druk over te maken. Wat een paarduizend km verderop is, is makkelijker te negeren. Maar niet wezenlijk anders hoor.

Ragdollcat: ook in onbeperkte natuurgebieden gaan de meeste grote grazers dood door ondervoeding en uitputting, niet doordat ze humaan gedood worden door roofdieren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:33

Ragdollcat schreef:
Hoezo natuur is hard?

In de echte natuur zijn er geen beperkingen om te gaan trekken
op zoek naar voedsel, en er zijn roofdieren die oude en zieke dieren pakken.

Hier zijn ze te beperkt, met al die wildroosters en of afrasteringen en geen roofdieren, en ze zijn uitgezet, dus dan moet er wel enige vorm zijn van verzorging, zoals zwakke dieren afschieten, en bijvoeren bij hongersnood.

Geloof dat er in de echte natuur ook bevroren vijvers kunnen voorkomen ;) .

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:34

Ik liep gister met mijn paard door de sneeuw. Ondertussen smikkelde hij van de begroeiing die verstopt was onder het witte sneeuwdek. Hij schraapte eerst heel vakkundig de sneeuw weg, om vervolgens te gaan knabbelen.

Nu vraag ik me af... (ook na het zien van een filmpje), waarom zouden die beesten geen eten hebben?
Dat gebied is aardig groot niet? Kan me niet voorstellen dat overal, elk grasje, elk mosje en elk takje weggevreten is?
In het filmpje zag je paarden trouwens weldegelijk eten zoeken, en zag je dat ze geen moeite hadden om het te vinden.

Of het nou om deze konikers gaat weet ik niet, maar kan me voorstellen dat het overal in NL nu wel gelijk zal zijn?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:35

Als het goed is wel, Eileen. ;)
Wat ik net zei klopt trouwens niet: "als dit de echte natuur was waren er meer dood gegaan". Er is in het geval van het oversteken van een vijver natuurlijk geen wezenlijk verschil tussen wel of niet erdoor zakken. :+
Dat mag je negeren.

Alsnog was het in de "echte" natuur net zo hard gebeurd.

Equidea: Klopt. Ik heb vanochtend een stel pony's in de wei gezet die niet eens naar hun hooi liepen maar meteen vakkundig de sneeuw van het gras gingen schrapen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:35

Citaat:
Overigens moet u niet denken dat ik ooit de illusie gehad heb dat in de 6000 ha van de Oostvaardersplassen een volledig natuurlijke procesgang zou kunnen plaatsvinden. Het gebied ligt een paar meter onder het peil van het IJsselmeer en alleen al voor zijn waterhuishouding is het afhankelijk van een kunstmatig peilbeheer, waarvoor het nodig is een scenario voor te schrijven. Zo'n scenario kan natuurlijk een natuurlijke procesgang nabootsen, maar is dat natuurlijk nooit.

De door Jaap en mij aarzelend geïntroduceerde gedachte van natuurlijke procesgang is nu vrij algemeen goed geworden binnen de grote natuur beherende organisaties, Natuurmonumenten en SBB. De vraag is echter, hoe ver moet je gaan? Willen we grote grazers in de grote natuurgebieden, zoals in de Verenigde Staten? Ik persoonlijk vind van wel. Kunnen die de variatie in stand houden die ontstaan is onder eeuwen van kleinschalig landbouwbeheer? Tot op zekere mate. Maar niet volledig.

De natuurgebieden in Nederland zijn te klein van omvang voor een volledige natuurlijke procesgang van populaties van dieren zo groot als wisenten, edelherten, heck runderen, przwalski paarden, etc. Zeker als je ze dan ook nog eens bij elkaar zet in 6.000 ha. Zelfs in de enorme gebieden van de VS wordt van tijd tot tijd ingegrepen in de populaties van sommige grote dieren, zoals de bisons.

en voor Shadow:
NATUURLIJKE PROCESSGANG EN DE OOSTVAARDERSPLASSEN (Dutch)
bron http://www.birdlist.org/phpbb/viewtopic ... 1e57a98717

Deze man is de bedenker van de introductie van grazers, voorvechter voor de introductie van wolven en jaren beheerder voor rijkwaterstaat van de waddenzee geweest. Hij denkt dat de Oostvaardersplassen met 6000 ha te klein zijn voor een natuurlijke procesgang. Ik ben geneigd hem te geloven, gezien het aantal dieren dat het niet redt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:37

Waarom is die man voorvechter van de introductie van wolven?
Het is toch vrij logisch dat dat niet zal werken in een druk land als Nederland, tenzij je tegelijkertijd voorstander bent van natuurlijke selectie onder de mens (wat nog nooit iemand is geweest, want dat is indirect moord natuurlijk).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:38

Geen idee, kan het hem niet vragen ;)
Ik kap effies voor vandaag.. Moet ook andere dingen doen. Have fun :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:38

Jammer, was wel benieuwd geweest naar zijn argumenten. ;)
Ik ga ook even wat anders doen.

Bedankt voor de interessante discussies allemaal. :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:41

Kom ik nog even met een laatste opmerking. Volgens het rapport dat in 1 van bovenstaande berichten is gelinkt (rapport ICMO 2006) staat dat ze bijvoeren NIET aanraden. Dat het duidelijk is dat dat dus niet gaat gebeuren.
Ook ik moet nu weer verder met mijn eigen werk...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:45

Overigens worden dieren zoals de herten in Yellowstone wel degelijk bijgevoerd als het gesneeuwd heeft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:48

Ik heb het niet over de bevroren sloten en of vijvers, dat komt overal voor ook in de natuur.

Ik heb het er meer over, dat het geen echte natuur is, dat er dan enige vorm van verzorging moet zijn zoals bijvoeren en afschieten bij zieke zwakke dieren.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:48

Even gegoogelt, konikers komen van oorsprong uit polen en wit-rusland. Landen waar het s'winters nog veel kouder, witter en guurder is dan hier. Dan terugkomend op het eerder genoemde oerbos... dat hebben die dieren dus helemaal nooit meegemaakt?

Wat maakt het voor die dieren dan uit? Het oerbos hier kan onmogelijk het zelfde oerbos als dat van wit-rusland zijn. (ander klimaat = andere begroeiing).
Het bos zal nooit hetzelfde kunnen zijn als daar...

Bovendien zijn paarden wezens die zich erg goed kunnen aanpassen. Neem nou even iets geks, een egyptische arabier. Duidelijk dat het klimaat (en begroeiing) daar heel anders is dan hier, maar diezelfde paarden, gedijen hier aardig goed...
Laatst bijgewerkt door Equidea op 10-01-10 17:51, in het totaal 2 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:49

Ragdollcat schreef:
Ik heb het niet over de bevroren sloten en of vijvers, dat komt overal voor ook in de natuur.

Ik heb het er meer over, dat het geen echte natuur is, dat er dan enige vorm van verzorging moet zijn zoals bijvoeren en afschieten bij zieke zwakke dieren.

Naja, in de echte natuur trekken ze ook rond omdat het voer op een plek op een gegeven moment gewoon op is.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:55

Cayenne schreef:
Overigens worden dieren zoals de herten in Yellowstone wel degelijk bijgevoerd als het gesneeuwd heeft.

Het is maar net de instelling van het beheer. Als ecoloog zou ik er op tegen zijn. Dieren bouwen in de zomer en najaar en vetreserve op om de winter te overleven. Door ze bij te voeren is er geen natuurlijk proces meer. Een heel ander voorbeeld is de oryx op het arabisch schiereiland. Die heeft een lichaam om niet te drinken en zeer weinig te eten. Wat doen de mensen daar (overigens tegen het idee van het beheer in) ze voeren ze bij en geven ze water "omdat het zielig is". Daardoor passen die dieren zich aan dat ze wel drinken en meer voedsel nodig hebben, zo verliezen ze hun machtige aanpassing om zonder water te kunnen.
Eigenlijk gebeurt het zelfde als je grote grazers bij voert in de winter. Hun aanpassing (spek laag) hebben ze niet meer nodig. Daardoor verzwak je de groep eigenlijk. (Overigens is het maar net naar wel gebied je kijkt wat grote grazers zijn. op schiermonnikoog zijn hazen grote grazers)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:56

Cayenne schreef:

Heb je daar een bron van? En welke dieren bedoel je precies? Er leven namelijk niet echt herten - ik denk dat de 'elk' het dichtst in de buurt komen, bedoel je die?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:01

Ik verbaas me erover dat mensen zeggen dat het rondtrekken is omdat de paarden bijna doodgaan van de honger :+
Rondtrekken is een natuurlijk iets om nieuw voedsel te vinden, ik ken maar weinig paarden die als ze op de wei staan de hele dag op hetzelfde plekje staan, maakt niet uit of daar nog voldoende voedsel is of niet :)

En een paar mensen hoor ik zeggen dat er paarden doodgaan van de honger..? Eeh welke dan? Naar mijn weten is er nog geen paard overleden in dat gebied van de honger. Zal dat wel gebeuren en blijft het bij 1 of 2 paarden dan kan je er de donder opzeggen dat dat al verzwakte paarden waren. En ik neem aan dat ze voordat ook de sterkere paarden een hongerdood sterven ze al wel tot bijvoeen zijn overgegaan.

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:11

Zo is de natuur nu eenmaal!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:12

Shadow0 schreef:
Cayenne schreef:

Heb je daar een bron van? En welke dieren bedoel je precies? Er leven namelijk niet echt herten - ik denk dat de 'elk' het dichtst in de buurt komen, bedoel je die?

De elk inderdaad :j Er was anderhalve week geleden een documentaire op NCG over dieren in de winter, en toen werd er ook aandacht geschonken aan de dieren in wildlife-parken, oa Yellowstone.
De plek waar ze gevoerd worden heet Elk Haven nog-iets, ik zal het wel even opzoeken.

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:14

Ik heb me drie maanden bezig gehouden met paarden, ivm een profielwerkstuk. Hierbij heb ik onder andere koniks bestudeerd. Paarden, in tegenstelling tot andere grote grazers als herten schotse hooglanders maar ook bizons e.d., kunnen leven op veel minder energierijk voedsel. Koniks verwisselen daarom in mindere tijden hun grasdieet voor takken en bomen. Bovendien kunnen Koniks, in tegenstelling tot andere grote grazers in Nederland als het sneeuwt, het gras wegkrabben. Samengevat is de konik in staat voor zich zelf te zorgen, en wordt onder andere daarom niet bijgevoert. De dieren die dit niet in staat zijn zichzelf te redden zullen sterven. Door bij te voeren, sterven deze zwakkere dieren niet, planten zich voort en is er de volgende winter een grotere groep aan minder sterke dieren. Door bij te voeren zul je op de lange termijn het probleem verergeren.

Paarden(achtigen) hebben gedurende een periode van 52 miljoen jaar 19 ijstijden overleefd. Koniks stammen af van tarpans, een ondersoort die nooit is getemd, en dus genetisch erop gebouwd is te kunnen overleven in barre omstandigheden. In vergelijking met die omstandigheden valt Nederland mee, ook als je de grootte van een natuurpark meeneemt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:19

Shadow0 schreef:
Cayenne schreef:

Ik ben inmiddels wat wijzer geworden :D
Het gaat om het National Elk Refuge gebied in het westen van Yellowstone National Park.
Een van de laag gelegen weides aan de westkant, waar de Elk omlaag komen als er veel sneeuw gevallen is.

Foto van de Yellowstone elk die bijgevoerd worden: http://www.greateryellowstone.org/image ... rounds.jpg

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:35

(Wilde???) Dieren hebben ruimte nodig, geen ruimte? Wees dan humaan voor ze. Kom op laten wij ons niets door een aantal wetenschappers op de mouw spelden.

In DE natuur staan geen hekken, hier wel.

Deze winter gaan op de Oostvaardersplassen minstens 1200 dieren dood, VERHONGEREN DUS.

Nog iets: dit moet een boer eens proberen of iemand die hobbydieren heeft. Dan krijg je de Dierenbescherming op je dak, nee de overheid mag alles. En die super grote chique Natuurbeschermers mogen ook alles. En dit alles wordt in hun prachtige kantoorpanden beslist. Ik zou zeggen geef in het vervolg je lidmaatschapgeld maar aan de FPG!
En ik hoop dat die mensen, die dit idiote begrazingsplan hebben bedacht heel slecht slapen!
Begrazing waarom? Dit allemaal omdat deze grazers het gras kortmoeten houden voor de trekvogels, SBB koop gewoon een paar trekkers met ciclomaaiers, dan kunnen jullie stoppen met deze mishandelingen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:38

merrietje schreef:
Ik heb me drie maanden bezig gehouden met paarden, ivm een profielwerkstuk. Hierbij heb ik onder andere koniks bestudeerd. Paarden, in tegenstelling tot andere grote grazers als herten schotse hooglanders maar ook bizons e.d., kunnen leven op veel minder energierijk voedsel. Koniks verwisselen daarom in mindere tijden hun grasdieet voor takken en bomen. Bovendien kunnen Koniks, in tegenstelling tot andere grote grazers in Nederland als het sneeuwt, het gras wegkrabben. Samengevat is de konik in staat voor zich zelf te zorgen, en wordt onder andere daarom niet bijgevoert. De dieren die dit niet in staat zijn zichzelf te redden zullen sterven. Door bij te voeren, sterven deze zwakkere dieren niet, planten zich voort en is er de volgende winter een grotere groep aan minder sterke dieren. Door bij te voeren zul je op de lange termijn het probleem verergeren.

Paarden(achtigen) hebben gedurende een periode van 52 miljoen jaar 19 ijstijden overleefd. Koniks stammen af van tarpans, een ondersoort die nooit is getemd, en dus genetisch erop gebouwd is te kunnen overleven in barre omstandigheden. In vergelijking met die omstandigheden valt Nederland mee, ook als je de grootte van een natuurpark meeneemt.

Goed verwoord! :) De natuur is soms gewoon hard, dat is absoluut niet prettig maar gewoon de realiteit.... :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:44

merrietje schreef:

begrijp dat punt van natuurlijke selectie .. maar vind toch dat er eerder ingegrepen moet worden
omdat de groep dieren te groot is

en verder daar stip je nu juist het hekele punt van de oostvaarders plassen aan ..
zomers is er te veel rijk vet gras maar voor de hoeveelheid grootvee (dus niet alleen de koniks)
die daar lopen is er te weinig beschutting en andere vegatatie
word in bijna ieder rapport genoemd ..

het gebied is erg nat en vrij weinig "andere"vegetatie zeker in verhouding tot aantal grootvee
sbb gaat trouwens pas bijvoeren bij een sterfte van 60%

en hoe tegenstrijdig is deze uitspraak van sbb
Citaat:
Een natuurlijk evenwicht
Natuurlijke begrazing betekent dat het gehele jaar dieren lopen in aantallen die niet hoger zijn dan dat het
voedselaanbod in schrale winters toelaat. 's Zomers is er dan een overvloed aan zeer gevarieerd
voedsel. Daarmee leggen de dieren een vetreserve aan voor de winter. Planten krijgen de kans om
massaal te bloeien en om zaden te verspreiden. Bomen en struiken kunnen opgroeien en zo ontstaat een
afwisselend landschap van bloemrijke graslanden, ruigtes, bosjes en struwelen, met duizenden plantenen
diersoorten.

het gebied van de oostvaarderplassen is in mijn ogen een B status waardig
en niet de A status zoals de sbb wil , dat is het domweg (nog) niet
zeker niet met deze ENORME aantallen grootvee

1 paard 1 hectare gras , dat is al jaren bekend , 1 hectare heeft deze nodig om jaarrond te kunnen overleven ..6600 hectare met 5000 grootvee zou voldoende moeten zijn
waren het niet dat dat er geen 6600 hectare voer staat maar daar behoorlijk wat vanafgaat
door oa waterpartijen

Citaat:
LELYSTAD, vrijdag
„Tijdens dit winterse weer moeten 5000 dieren onnodig lijden in het Oostvaardersplassengebied. Alleen maar omdat Staatsbosbeheer hen niet voert. Vorig jaar zijn er in de winter 1200 overleden. Hoeveel zullen dat er in 2010 worden, nu we voor Nederlandse begrippen weer een echte strenge winter hebben?”
Piet Kosteling uit Swifterbant is radeloos. De oud-agrariër is zelf paardenfokker geweest en met pijn in het hart ziet hij hoe elk jaar opnieuw honderden runderen, paarden, edelherten en reeën het loodje leggen in het prachtige Oostvaardersplassengebied.
„Bioloog Frans Vera heeft in de jaren tachtig bedongen dat in dit gebied de natuur op z’n beloop moet worden gelaten”, briest Kosteling. „Die man is al lang weggepromoveerd, maar Staatsbosbeheer houdt zich nog steeds aan die eis van Vera. Stuitend. De komende weken blijft het zo koud. Ik vrees dat er dit jaar veel meer dan 1200 beesten zullen sterven. Met al die sneeuw vinden die arme dieren toch geen grassprietje meer? De runderen gaan uit pure nood riet eten! Daar kunnen hun magen helemaal niet tegen. Gevolg is dat ze omvallen.”

Reserve
Woordvoerster Joke Bijl van Staatsbosbeheer: „Ik begrijp de emoties van meneer. Maar het niet voeren van de dieren wordt ondersteund door de Partij voor de Dieren, de Dierenbescherming, ecologen, noem maar op. Zij zijn het er allemaal over eens: het heeft geen zin. Als je bijvoert, grijp je juist in het natuurlijke proces in. De sterkste dieren zullen er met het voedsel vandoor gaan, de jongste en de oudste beesten krijgen niets. Bovendien hebben de dieren de hele zomer een reserve opgebouwd. En ze kunnen goed tegen de kou. Vorig jaar hadden we hier een vrij grote sterfte. Maar dat ligt aan de weersomstandigheden en de beschikbaarheid van voedsel.”

--------------------------------------------------------------------------------

Volgende kolom
• Piet Kosteling snapt Staatsbosbeheer niet. „Deze mooie paarden laat je toch niet zomaar een vreselijke hongerdood sterven?”
FOTO: BOB FRIEDLÄNDER

Maar daar wil Piet Kosteling niet aan met z’n boerenverstand. „Kolder! Die beesten staan te verhongeren. En veel dierenexperts zijn het er over eens: de hongerdood is de érgste die er bestaat! Staatsbosbeheer is mij veel te arrogant en trouwens ook te machtig. Zelfs Kamerleden die in het verleden vragen stelden over deze kwestie, kregen nul op het rekest. Er wordt ook geroepen dat de paarden in het gebied wild zijn. Dat ís helemaal niet zo! Het zijn tamme konikpaarden die in de jaren tachtig zijn uitgezet, en zich hebben vermenigvuldigd. Maar Staatsbosbeheer noemt ze klakkeloos ’wild’ en dan hoef je niet te voeren.”
Joke Bijl van Staatsbosbeheer: „Juridisch gezien zijn het inmiddels wilde dieren. En dat betekent gewoon dat ze van ons allemaal in dit land zijn. Ik ben gisteren nog in het gebied geweest en de paarden zien er fantastisch uit. Meneer Kosteling heeft als agrariër gewoon een ander referentiekader. Nou, dat mag.”

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:47

Dat is nou eenmaal de natuur, de zwakke sterven en de sterke gaan verder...