"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:17

Laat de fractievoorzitter zich eerst maar eens buigen over het verbod van een schuilstal zetten en daar een streep door laten zetten, dan heeft hij recht van spreken.....

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:20

russel schreef:
Laat de fractievoorzitter zich eerst maar eens buigen over het verbod van een schuilstal zetten en daar een streep door laten zetten, dan heeft hij recht van spreken.....

Dat is niet van toepassing hier, wat ze er niet bijzeggen is dat deze grond in april bebouwd gaat worden. Dus de paarden zullen dan sowieso weg moeten. Dat is ook de reden dat ik daar weg ben gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:22

russel schreef:

Nee hoor, het is toch niet zijn verantwoordelijkheid dat de eigenaar die beestjes niet goed verzorgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:34

Lovely schreef:
MT, het maakt mij niet zoveel uit waarom je paard dat doet. Er zijn vaak meerdere verklaringen voor iets en aannemen dat hij het lekker is omdat het jou goed uitkomt hoeft niet altijd de juiste keuze te zijn.

Dat is geen 'aanname omdat t mij goed uitkomt' hoor. Echte paardenmensen kunnen prima zien of hun paard rolt omdat het koud is, omdat hij jeuk heeft, omdat het gewoon lekker voelt, of omdat hij zich een lekker schutkleurtje wil geven bv..
Mijn paard heeft het NIET koud, omdat zijn haren gewoon plat liggen op zijn huid. Een paard dat het koud heeft zal zijn vacht rechtop zetten, en later gaan rillen. Die van mij deed dat pas toen het vorig jaar een keertje 20 graden vroor, toen stond zijn vacht rechtop ;)
En jeuk heeft hij een klein beetje omdat hij langzaamaan weer begint te verharen, ook een reden om te rollen natuurlijk, maar normaal met het verharen rolt hij niet zo vaak, dus is het logisch dat hij de zachte sneeuw gewoon lekker vind om te rollen, omdat de wei normaal altijd vrij hard is.
Leuk dat je probeert om sielige koude paardjes te helpen, maar je moet maar gewoon geloven dat niet elk paard het koud heeft met vorst, en al zeker geen paarden die uit koude streken komen, en een flinke vacht hebben..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:44

Hierbij nodig ik iedereen, die dit soort bullshit per definitie meteen gelooft, uit om even bij mijn paard te komen kijken, die zonder schuilstal (wel met bosjes/struiken en een huge volle hooiruif die onderhand ook als beschutting mag gelden :D ), zo sieluggggg is. :+
Mijn hemel, als er iemand is die zich druk kan maken over haar paard, ben ik dat wel. En met dit weer maak ik me nou net helemaal niet druk, want hij staat er helemaal happy en kerngezond bij. :)

Asjeblieft mensen, ga je lekker bezig houden met dieren die het echt zwaar en vervelend hebben. ;)

8nnemiek

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:48

Inderdaad, Twiggy, als paarden met 30 graden in de zomer buiten staan dan voelen ze zich veel slechter dan wanneer ze met -15 in de sneeuw buiten staan. Hier ook, lekker fit en alert, oortjes naar voren, ik zie ze zelden ZO vrolijk :)

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:49

ik vind wel dat ze moeten kunnen schuilen als ze dat willen zelf wil je ook niet in de regen of de sneeuw blijven staan of de hele dag nat zijn.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:50

Twiggy2008 schreef:
Hierbij nodig ik iedereen, die dit soort bullshit per definitie meteen gelooft, uit om even bij mijn paard te komen kijken, die zonder schuilstal (wel met bosjes/struiken en een huge volle hooiruif die onderhand ook als beschutting mag gelden :D ), zo sieluggggg is. :+
Mijn hemel, als er iemand is die zich druk kan maken over haar paard, ben ik dat wel. En met dit weer maak ik me nou net helemaal niet druk, want hij staat er helemaal happy en kerngezond bij. :)

Asjeblieft mensen, ga je lekker bezig houden met dieren die het echt zwaar en vervelend hebben. ;)

Helemaal mee eens, jullie mogen mijn paardjes ook komen bekijken.
Die hier in de wei staan zonder schuilstal, wel beschutting van een mega grote schuur maar dan nog.
Mijn paarden weten niet anders, en ze zijn absoluut niet zielig te noemen.
Ze hebben een mega dikke wintervacht, jaja die de natuur voor ze heeft geregeld.
Ze krijgen water, winterpeen en heel veel hooi, wat ze dus niet allemaal opeten.
Nee ze gaan liever grazen tussen de sneeuw door :D
edit foto
Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:54

MysticTinker schreef:
Inderdaad, Twiggy, als paarden met 30 graden in de zomer buiten staan dan voelen ze zich veel slechter dan wanneer ze met -15 in de sneeuw buiten staan. Hier ook, lekker fit en alert, oortjes naar voren, ik zie ze zelden ZO vrolijk :)

Denk dat je gelijk hebt, al hoewel, 30 graden trekken ze bij ons ook wel, er staat doorgaans altijd wel wat wind en anders zoeken ze de schaduw wel op. Langdurige regen in de winter met gure wind, dat is echt het meest erge qua weersomstandigheden.

Ze stonden zo heerlijk in het zonnetje net. Ik heb alle weersomstandigheden inmiddels wel meegemaakt in de loop der jaren, zowel in daglicht als in het donker. Die extreme regen van laatst (november/begin december), dat was pas erg. Toen heb ik me wel zorgen gemaakt (lang leve de regendekens), omdat het zo lang duurde, die natte periode. Geef mij dit weer maar, stukken beter, paarden doen het geweldig en zijn vrolijk en lekker knuffelig en zacht met hun redelijk droge dikke vachtjes. :j

Bij ons ligt rondom onze giga ruif ook enorm veel oud hooi, wat gewoon droge grond is..... En verder geniet ik van hoe ze zich vermaken met elkaar. Verder moet die meneer zich eens verdiepen in waar Shetlanders oorspronkelijk vandaan komen. Hoe bar het weer daar wel niet is met amper eten. Die volle Shet op de foto, die redt zich wel, hoor. Waar ik me meer aan stoor is dat dat beestje alleen staat. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:55

Het is in dit topic wel weer duidelijk geworden wat de gemiddelde bokker onder goede bescherming tegen barre kou verstaat :+.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:56

daisjuh schreef:
ik vind wel dat ze moeten kunnen schuilen als ze dat willen zelf wil je ook niet in de regen of de sneeuw blijven staan of de hele dag nat zijn.

Een paard is geen mens. Ik durf je te garanderen dat die van mij niet eens in een stal gaat staan. Tenzij er eten in staat. :D

Maar bij extreme regen, trek ik wel een regendeken uit de kast, ja, al is het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust (ja, ik ben ook maar een mens :D ).

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:57

Tja lastig :Y)

Maar vind toch wel dat als je paard 24/7 buiten loopt dat hij gewoon een schuilplekje moet hebben, klaar punt uit. Èn niet alleen een schuilplaats, maar ook een plaatsje bedekken met een flinke onderlaag stro. Dat ze iig uit de wind staan :j Maar dat is wat ìk ervan vind.
Weersomstadigheden in NL zijn nu voor de richtlijnen vrij extreem, maar we hebben het nogsteeds niet over temp. van -30 gehad zoals hier nu wel denk?
`T enige verschil is dat paarden in NL niet zo gehard zijn tegen temp. van rond -10. Dat wil zeggen dat je het kan vergelijken met temp. van -30 hier denk ik zo.

Mijn dieren staan nu gewoon niet langer buiten dan 1 tot 3 uur. Nu moet ik zeggen dat ik gisteren mijn paarden met deken (ca 400gr) en -23 buiten had en ze absoluut niet koud waren. Maar je eigen gedachte als mens zijnde speelt toch ook wel mee. "Ach dat arme paard bevriest" terwijl dat best meevalt.

Heel belangrijk is gewoon dat je je paard zo veel mogenlijk toegang geeft tot voer, zonder eten blijven ze niet warm :n Veel kijken of ze wel warm zijn en ze gewoon goed verzorgen, dwz, niet aan hun lot overlaten op een weide zonder enige beschutting of in dergelijke. Ik heb het dan over 100% kale weides, niet over weides met bosjes. Want ook bosjes/bomen is voor paarden als schuilplaats te beschouwen. Want wat ik over het algemeen heb gezien, is dat paarden met toegang tot schuilstal, 9 vd 10 keer de stal niet eens gebruiken als het bijv regent. Vaak alleen als er voer ligt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:02

Wat een geneuzelarij weer. Je kunt ook in dit topic (en in de gemeenten) héél duidelijk de echte paardekenners van de ik-roep-ook-wat-types onderscheiden ;).

Onze shetten (3 stuks in de leeftijd van 7 mnd tot 9 jaar) staan het hele jaar rond 24h/7 buiten. Nu dus ook. Mijn shetter heeft zo'n dikke vacht dat ik de voor -bijna niet meer van de achterkant kan onderscheiden. Iedere dag brengen we een verse krui kuil. Zo is er in de afgelopen weken in ons compleet ondergesneeuwde weiland een plek met een diameter van ± 7 meter ontstaan van een laag kuil. Daar leven ze nu in bij wijze van. Ze kunnen het hele land in en evt enigzins schuilen omdat het weiland omgeven is door bomen maar ze staan/liggen constant in het (soms natte) kuil. We zorgen iedere dag dat er een gat wordt gemaakt in de waterbak zodat ze kunnen drinken.

Gister hebben ik en mijn verzorgster een ritje gemaakt. Poownie ging nat (op adem en zweet was koud) de wei weer in, rolde even lekker in de sneeuw en ging kuil eten. Geen moment vraag ik me af of hij vandaag een snottebel aan zijn neus zal hebben hangen.

Als ik 's avonds kom en ze liggen saampies in het kuil en de maantjes zijn bevroren en er ligt ijs op hun ruggen dan denk ik geen moment: ah-wat-een-sielluge-ponnies :roll:. Waarom niet? Omdat mijn pony niet hoest, geen snot heeft, levenslustig en dartel is, helder uit zijn ogen kijkt en simpelweg blaakt van gezondheid en zoveel beter af is dan op stal.

Mijn ruin staat 's nachts wel op stal maar heeft óók geen dek meer om sinds twee jaar. En ja ik berijd hem net zo veel als anderen hun paarden berijden. Sinds hij meer op zijn eigen weerstand moet vertrouwen, is hij geen dag meer ziek geweest.

Ik nodig de heren van de gemeente graag een keer uit op de koffie ;). Een paard binnen laten staan vanwege een beetje sneeuw of regen, dát vind ik pas zielig!
Laatst bijgewerkt door Sees op 06-01-10 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:03

Norway_girl, precies, ik heb die ervaring ook met mijn buitenpaard. Die gaat helemaal niet in een stal staan. Hij gaat zelfs niet eens in die bosjes staan, terwijl dat bij ons wel heel goed kan. Nee, meneer gaat altijd precies op een hele open plek staan samen met de anderen. :+

Terwijl ik me soms nog achter de hooiruif verschuil (ding is een paar meter lang en langer dan 2 meter hoog en is altijd helemaal gevuld, als het bv waait. Momenteel is het heerlijk rustig weer, geen nare wind en droog. Ik vind het ideaal weer. Het enige nadeel is dat je geen moer met je paard kunt doen zonder binnenbak, maar ach, het wandelingetje net door het dorp had ook wel weer wat. :D

Hoe kom jij er bij dat paarden in NL niet tegen -10 kunnen (vorig jaar was het hier ook koud)? De mijne kan het prima, hoor. Wordt het -18 maak ik me nog geen zorgen, want hij trekt het echt prima. Heb ik zo'n ander paard dan anderen dan? Lijkt mij niet, toch? ;)

Sees, ik denk dat degenen die geen buitenpaard gewend zijn, het misschien niet kunnen weten, omdat ze er geen persoonlijke ervaring mee hebben? ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:05

ag mijn arme shetlanders die overdag zonder schuil stal in de wei staan,, en snachts in de padoock staan zonder in de stal te gaan staan :(:)

we verpieteren die paarden teveel met super dikke dekens en verwarmde binnenboxxen zonder frisse lucht..

mijn paarden vinden het vreselijk in de stal waar ze nooit komen alleen om hem vol te schijten :')

Sees

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:07

Twiggy, daar heb je gelijk in maar mensen kunnen zich wel inlezen en verdiepen in het welzijn van het paard, toch? Kijk een ouwetje die moeite heeft op gewicht te blijven zou ik ook niet zonder deken buiten zetten maar paarden gedijen het beste bij lage temperaturen.

Tegen de insecten, virussen en bacteriën is dit weer trouwens ook ideaal!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:09

Twiggy, wat ik bedoel, winters zijn bij jullie normaal niet kouder dan -5. Nu en vorig jaar zaten er toch wel uitschieters bij toch? Kan me voorstellen dat een paard wat normaal op stal staat toch een klap krijgt :j
Maar ook buiten paarden zullen het wel moeilijk hebben denk ik als de hele winter mild is geweest en ze niet echt een dikke vacht hebben. Ik weet niet hoor, heb mijn paarden geen 24/7 meer buiten gehad. Wat ik wel weet is dat paarden zichzelf heul goed kunnen redden :j

Ik heb een jaarling staan die nooit een deken om heeft gehad, beest heeft een vacht daar zeg je U tegen. Mijn andere twee die daarintegen wel vanaf begin met deken staan hoef ik nu echt niet zonder deken te zetten :n Die kleine heeft het ook veel warmer zonder dekens als die andere twee met dekens.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:12

Heel veel mensen hebben het over verplaatsbare stal, schuttingen etc. Tjah als dat mogelijk is, is dat wel de handigste oplossing. Maar er zijn nog veel meer oplossingen dan alleen dat. Van hooi/stro balen met hout of een plastic zeil kun je ook al snel wat maken. En ik geloof niet dat een boer of een gemeente daar problemen mee kan hebben. Kijk maar eens naar boeren met schapen. Die zijn vaak ook erg slim om wat te bedenken, en die schapen gaan er ook echt onder hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:14

Sees, ben helemaal met je eens dat mensen zich eens ECHT moeten verdiepen in het wezen paard. Helaas is het soms vechten tegen de bierkaai, als mensen graag vast geroest blijven zitten in wat zij om zich heen zien en doen. ;)

Ik vind trouwens ook dat je met paarden met minder weerstand altijd goed moet blijven kijken naar het paard zelf, maar ik neem aan dat we het hier over gezonde dieren hadden? Toch?

Wij hebben bv een oudje van 38 staan, die overdag heerlijk naar buiten gaat met deken en die 's nachts binnen staat. Ook een prima manier, want ze doet het ook super. Ze is dolblij als ze naar buiten mag, maar net zo blij als ze weer binnen mag (al hoewel ik vermoed dat ze dan vooral blij is dat ze haar krachtvoer dan mag eten, wat voor haar makkelijker gaat dan het ruwvoer wat ze op het land ook kan mee-eten ;) ).

Joytje, wij mogen niets bouwen of neerzetten op land van Natuur Monumenten. ;)
Ook niet voor tijdelijk. Ze zouden in theorie zelfs kunnen gaan zeuren over onze ruif, maar die blijft, hoor. :D

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:21

Echt :wow: Oh kijk dat wist ik niet. En ik weet wel dat zoveel paarden 1000x beter hebben dan paarden in andere landen. Of in een vriesvak(transport naar Italie etc. etc.) Maar daar gaat dit topic niet over.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:23

Norway_Girl, ja, een paard wat normaal op stal staat, die moet je sowieso niet in de winter 24/7 buiten zetten, lijkt mij. ;)
Maar paarden die jaar in, jaar uit wel wat gewend zijn, die gezond zijn, een goede vacht hebben en die genoeg te eten krijgen aan ruwvoer, die kunnen echt wel wat kou hebben, hoor. En ook meer dan -5.

In de jaren 70 en 80 waren de winters hier ook niet mild en als ik nog terug denk aan de paarden die ik toen jarenlang verzorgd heb..... Nooit een probleem gehad. Mijn eigen paard is inmiddels bijna 6 jaar, staat zijn hele leven al buiten in weer en wind. Ga ik nu rommelen met op stal zetten, dekens, wedden dat hij dan juist ziek wordt? Dan tast ik zijn hele weerstand aan. Waarom zou ik? Hij heeft dat echt niet nodig. Hij is kerngezond, heeft een superdikke vacht, voelt lekker warm, is vrolijk en eet/drinkt goed. Hij is in prima conditie deze winter. Geef mij deze kou maar i.p.v. nare regen en storm, die we in voorgaande jaren ook wel eens hebben gehad. Toen lag ik wel eens wakker, dat was pas extreem weer. En ook dat deed hij uiteindelijk prima, soms met een ongevoerde regendeken, omdat ik wel mijn grenzen heb met wat ik toelaat. Mijn paard hoeft niet wekenlang/maandenlang zeiknat in het land te staan, dat gaat mij ook te ver..... Maar dit weer? Eitje. :D
Ik teken voor dit soort winters, al hoewel ik dus wel baal dat ik erg weinig met mijn paard kan doen verder. Maar ach, dat is mijn probleem, het zal mijn paard de bekende worst zijn. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:25

joytje_05 schreef:
Echt :wow: Oh kijk dat wist ik niet. En ik weet wel dat zoveel paarden 1000x beter hebben dan paarden in andere landen. Of in een vriesvak(transport naar Italie etc. etc.) Maar daar gaat dit topic niet over.

Ik zou (voor mezelf dus vooral :+ ) best een schuilstal willen, hoor. ;)
Maar mijn paard heeft al eens ergens gestaan met een schuilstal en ik was toen vooral heel blij (kon ik bij rotweer wat beter slapen ;) ). De ervaring leerde me vrij snel dat hij er geen gebruik van maakte. Dus ik ben wat nuchterder geworden over schuilstallen. ;)
In elk geval wat mijn eigen paard betreft, maar als ik naar de andere bij ons in het land kijk, gedragen die zich niet zoveel anders dan de mijne.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:27

Laten we wel even vooropstellen dat het fijn is dat hier aandacht aangeschonken wordt!

Maar zoals ik al eerder aangaf, denk dat dieren er meer baat bij hadden als we even naar het voerbeleid kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:29

Twiggy en Sees en de andere buitenmensen, dus jullie vinden het wel best dat die beestjes waar het topic over gaat in dit soort omstandigheden maar buiten moeten blijven terwijl ze er dus onder lijden? Jullie vinden omdat jullie je paarden per se coute que coute jullie paarden buiten willen houden dat andere dieren dat ook maar moeten? Er loopt hier elders op bokt ook nog een topic over een grietje dat haar zieke paard buiten heeft terwijl de veearts heeft gezegd dat dat niet goed is, maar nee, kind wil met alle geweld dat beestje buiten laten (en heeft waarschijnlijk geen geld voor een betere oplossing).

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:33

Ja zolang ze water en voldoende ruwvoer hebben. Kunnen ze er goed tegen.
En een goed wintervacht natuurlijk.