Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Billy schreef:Ik doe niet voorkomen of hij zit te sniffen, dat is gewoon onzin. Maar mijn paard heeft een stamboompapier, en mi hoort daar een brandmerk bij.
Ik ben nog uit de tijd dat brandmerken heel normaal was, en dat dat een zichtbaar bewijs op het paard was dat je paard opgenomen was in het stamboek. Dus bij stamboekopname heb je recht op een brandmerk...
Billy schreef:Ik doe niet voorkomen of hij zit te sniffen, dat is gewoon onzin. Maar mijn paard heeft een stamboompapier, en mi hoort daar een brandmerk bij.
Ik ben nog uit de tijd dat brandmerken heel normaal was, en dat dat een zichtbaar bewijs op het paard was dat je paard opgenomen was in het stamboek. Dus bij stamboekopname heb je recht op een brandmerk...
Billy schreef:Ik ben nog uit de tijd dat brandmerken heel normaal was, en dat dat een zichtbaar bewijs op het paard was dat je paard opgenomen was in het stamboek. Dus bij stamboekopname heb je recht op een brandmerk...
Billy schreef:Ik ken mijn paard, dus ja, ik weet of hij pijn heeft.
In dit geval had hij niet meer pijn dan na een lel met de zweep.
Als jij wilt lachen moet je dat zeker doen, je lacht dan nl om je eigen onkunde te verdoezelen, jouw feestje.
liedje89 schreef:Billy schreef:Ik ken mijn paard, dus ja, ik weet of hij pijn heeft.
In dit geval had hij niet meer pijn dan na een lel met de zweep.
Als jij wilt lachen moet je dat zeker doen, je lacht dan nl om je eigen onkunde te verdoezelen, jouw feestje.
Ik vind het veel onkundiger om wanneer je iets niet zeker weet de gok maar te nemen dat je paard pijn heeft. Je kan niet weten of je paard pijn heeft dat kan gewoon niet. Je kan het denken, je kan ook denken dat ie het niet heeft. Je kan we zelfs van overtuigd zijn dat het niet zo is, maar dat is toch een gevoel geen echt weten. Ik neem dan gewoon liever het zekere voor het onzekere en geef hem een relatief ongevaarlijke pijnstiller / plaatselijke verdoving.
Ik ben echt niet tegen brandmerken, ik denk dat het inderdaad een betrouwbare manier is om paarden te identificeren. Waarschijnlijk betrouwbaarder dan chips en als de wond eenmaal genezen is de kans op complicaties nul. Waar ik tegen ben is brandmerken zonder pijnbestrijding.
Ik snap dat je je keuze voor het brandmerk wilt verdedigen en dat jij niet denkt dat het jou paard veel pijn doet. Ik denk namelijk dat de herinvoering van het brandmerk veel meer kans maakt wanneer het zo geregeld zou zijn dat het met pijnbestrijding zou gebeuren. Immers zouden dierenbeschermings organisaties en 'dier'gezinde politici dan het tegen argument pijnlijk al niet meer hebben. Als het op diedie manier geregeld zou worden zou je dan ontevreden zijn?
liedje89 schreef:Ik ben echt niet tegen brandmerken, ik denk dat het inderdaad een betrouwbare manier is om paarden te identificeren. Waarschijnlijk betrouwbaarder dan chips
Billy schreef:Ninx...het brandmerk is er al eeuwen, lang voor de chip...
En persoonlijk vind ik de chip geen verbetering.
S_L, het hele paardengebeuren is er voor de mens, denk je dat jouw paardje uit zichzelf op de prairie naar je toegelopen was vanuit de kudde om zich te laten zadelen en berijden?
Kom nou toch...
. Je kan er nog over dicuseren of dit bij brandmerken zo is maar voor de mensen die daarvan overtuigd zijn zeg je dat nu wel.Billy schreef:Ik vind het sneu voor je paard dat jij hem niet kunt lezen.
Ik kan aan mijn paard zien of hij pijn of ongemak heeft, als jij dat niet kunt vind ik dat erg kwalijk....
liedje89 schreef:Billy schreef:Ninx...het brandmerk is er al eeuwen, lang voor de chip...
En persoonlijk vind ik de chip geen verbetering.
S_L, het hele paardengebeuren is er voor de mens, denk je dat jouw paardje uit zichzelf op de prairie naar je toegelopen was vanuit de kudde om zich te laten zadelen en berijden?
Kom nou toch...
Och ja dat hele paarden gebeuren is voor de mens en mensen er lol in hebben dat hun paard pijn heeft dan moet dat maar gewoon kunnen. Je kan er nog over dicuseren of dit bij brandmerken zo is maar voor de mensen die daarvan overtuigd zijn zeg je dat nu wel.
Billy schreef:S_L, het hele paardengebeuren is er voor de mens, denk je dat jouw paardje uit zichzelf op de prairie naar je toegelopen was vanuit de kudde om zich te laten zadelen en berijden?
Kom nou toch...
Ninx schreef:Billy schreef:Ik vind het sneu voor je paard dat jij hem niet kunt lezen.
Ik kan aan mijn paard zien of hij pijn of ongemak heeft, als jij dat niet kunt vind ik dat erg kwalijk....
Dus jouw paard voelt geen pijn wanneer hij een brandende pook op zijn lijf krijgt?
Waarom voelt hij dan wel het kleinste vliegje op zijn huid?
Ik heb ooit in het ziekenhuis gelegen met brandwonden, en die voel je hoor... reken maar. Onze huid verschilt vrijwel niet in vergelijking tot die van een paard.
Ik vind een brandmerk geen ramp, maar overbodig. Als iemand beweerd dat een paard dat niet voelt.... tja, gekke henkie.
pharagirlke schreef:Dat is een chip ook en zo'n dikke naald doet al evenmin veel goed.

Ninx schreef:pharagirlke schreef:Dat is een chip ook en zo'n dikke naald doet al evenmin veel goed.
Ja, da's een pijnlijk aangelegenheid.
Maar een stuk duidelijker dan de paarden bij ons met brandmerk waar geen touw meer aan vast te knopen is.
Ik zie het iedere dag, en weet wel wat ik kies... chippie, wel zo duidelijk!
Lang leve de vooruitgang!