ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:21

Ik doe niet voorkomen of hij zit te sniffen, dat is gewoon onzin. Maar mijn paard heeft een stamboompapier, en mi hoort daar een brandmerk bij.
Ik ben nog uit de tijd dat brandmerken heel normaal was, en dat dat een zichtbaar bewijs op het paard was dat je paard opgenomen was in het stamboek. Dus bij stamboekopname heb je recht op een brandmerk...

Waves

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:23

Ja, jij hebt er misschien recht op in jouw ogen. Maar het zal je paard toch worst wezen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:24

Billy schreef:
Ik doe niet voorkomen of hij zit te sniffen, dat is gewoon onzin. Maar mijn paard heeft een stamboompapier, en mi hoort daar een brandmerk bij.
Ik ben nog uit de tijd dat brandmerken heel normaal was, en dat dat een zichtbaar bewijs op het paard was dat je paard opgenomen was in het stamboek. Dus bij stamboekopname heb je recht op een brandmerk...

Nou ja, je hebt het papiertje... dat lijkt mij toch meer dan voldoende. Het is in ieder geval voor je paard best prettig wanneer jij genoegen neemt met een papier, en er geen brandmerk op hoeft. Scheelt hem wat pijn.
Dit soort dingen invoeren naast papieren en een chip is natuurlijk onzin.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:24

Billy schreef:

En dat is alleen maar voor de mens.... En dat is waar de laatste tijd iedereen maar aan denkt...
Wat maakt het uit dat de rest van de wereld kan zien dat jouw paard een stamboek papier heeft?
Laatst bijgewerkt door Lauura op 03-01-10 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:26

Billy schreef:

Ter aanvulling: in die tijd had men dan ook nog geen chip. En als je ergens in de USA of IJsland een kudde hebt lopen is chippen ook geen doen en wordt er ook gebrand. Tijden veranderen, en in dit geval in het voordeel van het paard denk ik.
Spookverhalen zijn er overal... ooit een brandmerk op de rug gezien? Wordt ook gedaan... en daar zit dan flink wat littekenweefsel, onder het zadel... zo jammer.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:27

Billy schreef:
Ik ken mijn paard, dus ja, ik weet of hij pijn heeft.
In dit geval had hij niet meer pijn dan na een lel met de zweep.
Als jij wilt lachen moet je dat zeker doen, je lacht dan nl om je eigen onkunde te verdoezelen, jouw feestje. :)

Ik vind het veel onkundiger om wanneer je iets niet zeker weet de gok maar te nemen dat je paard pijn heeft. Je kan niet weten of je paard pijn heeft dat kan gewoon niet. Je kan het denken, je kan ook denken dat ie het niet heeft. Je kan we zelfs van overtuigd zijn dat het niet zo is, maar dat is toch een gevoel geen echt weten. Ik neem dan gewoon liever het zekere voor het onzekere en geef hem een relatief ongevaarlijke pijnstiller / plaatselijke verdoving.

Ik ben echt niet tegen brandmerken, ik denk dat het inderdaad een betrouwbare manier is om paarden te identificeren. Waarschijnlijk betrouwbaarder dan chips en als de wond eenmaal genezen is de kans op complicaties nul. Waar ik tegen ben is brandmerken zonder pijnbestrijding.

Ik snap dat je je keuze voor het brandmerk wilt verdedigen en dat jij niet denkt dat het jou paard veel pijn doet. Ik denk namelijk dat de herinvoering van het brandmerk veel meer kans maakt wanneer het zo geregeld zou zijn dat het met pijnbestrijding zou gebeuren. Immers zouden dierenbeschermings organisaties en 'dier'gezinde politici dan het tegen argument pijnlijk al niet meer hebben. Als het op diedie manier geregeld zou worden zou je dan ontevreden zijn?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:28

Ninx...het brandmerk is er al eeuwen, lang voor de chip...
En persoonlijk vind ik de chip geen verbetering.
S_L, het hele paardengebeuren is er voor de mens, denk je dat jouw paardje uit zichzelf op de prairie naar je toegelopen was vanuit de kudde om zich te laten zadelen en berijden?
Kom nou toch...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:30

liedje89 schreef:
Billy schreef:
Ik ken mijn paard, dus ja, ik weet of hij pijn heeft.
In dit geval had hij niet meer pijn dan na een lel met de zweep.
Als jij wilt lachen moet je dat zeker doen, je lacht dan nl om je eigen onkunde te verdoezelen, jouw feestje. :)

Ik vind het veel onkundiger om wanneer je iets niet zeker weet de gok maar te nemen dat je paard pijn heeft. Je kan niet weten of je paard pijn heeft dat kan gewoon niet. Je kan het denken, je kan ook denken dat ie het niet heeft. Je kan we zelfs van overtuigd zijn dat het niet zo is, maar dat is toch een gevoel geen echt weten. Ik neem dan gewoon liever het zekere voor het onzekere en geef hem een relatief ongevaarlijke pijnstiller / plaatselijke verdoving.

Ik ben echt niet tegen brandmerken, ik denk dat het inderdaad een betrouwbare manier is om paarden te identificeren. Waarschijnlijk betrouwbaarder dan chips en als de wond eenmaal genezen is de kans op complicaties nul. Waar ik tegen ben is brandmerken zonder pijnbestrijding.

Ik snap dat je je keuze voor het brandmerk wilt verdedigen en dat jij niet denkt dat het jou paard veel pijn doet. Ik denk namelijk dat de herinvoering van het brandmerk veel meer kans maakt wanneer het zo geregeld zou zijn dat het met pijnbestrijding zou gebeuren. Immers zouden dierenbeschermings organisaties en 'dier'gezinde politici dan het tegen argument pijnlijk al niet meer hebben. Als het op diedie manier geregeld zou worden zou je dan ontevreden zijn?

Ik vind het sneu voor je paard dat jij hem niet kunt lezen.
Ik kan aan mijn paard zien of hij pijn of ongemak heeft, als jij dat niet kunt vind ik dat erg kwalijk....
Oh ja, en dierenbeschermingsorganisaties en de politici die neem ik niet serieus als je het niet erg vind. Als een paardje met sneeuw op zn rug staat issie zielig en als ze tot dr buik in de blubber staan kunnen ze niks doen...geef mijn portie maar aan fikkie :roll:
Laatst bijgewerkt door Billy op 03-01-10 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:31

liedje89 schreef:
Ik ben echt niet tegen brandmerken, ik denk dat het inderdaad een betrouwbare manier is om paarden te identificeren. Waarschijnlijk betrouwbaarder dan chips

Waarom betrouwbaarder dan chips? Je kunt het stamboeknummer niet kwijt, de gegevens van de eigenaar niet, je weet alleen tot welk stamboek het dier behoort... that's all. En dan zul je zien dat er nog 20 zijn met dezelfde kolletjes, witte voetjes en haarwervelingen...
Hoe kan een brandmerk nou betrouwbaarder zijn?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:31

-Brandmerken binnen stamboek met levensnr in het brandmerk.
-Alles wat is overgenomen door verzekering branden met een afgesproken brandmerk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:32

Billy schreef:
S_L, het hele paardengebeuren is er voor de mens, denk je dat jouw paardje uit zichzelf op de prairie naar je toegelopen was vanuit de kudde om zich te laten zadelen en berijden?
Kom nou toch...

Och ja dat hele paarden gebeuren is voor de mens en mensen er lol in hebben dat hun paard pijn heeft dan moet dat maar gewoon kunnen :( . Je kan er nog over dicuseren of dit bij brandmerken zo is maar voor de mensen die daarvan overtuigd zijn zeg je dat nu wel.

EDIT: @Billy: Ik ben misschien gewoon iets meer van down to earth wat dat betreft. Ik weet dat het paard er alles aan doet om pijn en ongemak te verbergen en daarom twijfel ik of hij toch geen pijn heeft. Bovendien ben ik er van overtuigd dat hoe goed je je paard ook kan lezen je niet in de toekomst kan kijken, je weet niet of jou paard hetzelfde reageerd als het paard van jantje en pietje misschien is die van jou angstiger of gevoeliger. Ik zou hem bij zo'n eenmalige potentieel pijnlijke gebeurtenis verdoven, misschien is het niet nodig maar die gok zou ik niet willen nemen.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 03-01-10 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:33

Identificatieplicht is er volgens mij vnl voor de overheid... :\ Niet voor de hobby. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-01-10 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Billy schreef:
Ik kan aan mijn paard zien of hij pijn of ongemak heeft, als jij dat niet kunt vind ik dat erg kwalijk....

Dus jouw paard voelt geen pijn wanneer hij een brandende pook op zijn lijf krijgt?
Waarom voelt hij dan wel het kleinste vliegje op zijn huid?
Ik heb ooit in het ziekenhuis gelegen met brandwonden, en die voel je hoor... reken maar. Onze huid verschilt vrijwel niet in vergelijking tot die van een paard.
Ik vind een brandmerk geen ramp, maar overbodig. Als iemand beweerd dat een paard dat niet voelt.... tja, gekke henkie.

Billy

liedje89 schreef:
Billy schreef:
Kom nou toch...

Och ja dat hele paarden gebeuren is voor de mens en mensen er lol in hebben dat hun paard pijn heeft dan moet dat maar gewoon kunnen :( . Je kan er nog over dicuseren of dit bij brandmerken zo is maar voor de mensen die daarvan overtuigd zijn zeg je dat nu wel.

Ik denk dat brandmerken nog heilig is bij de pijn die goedbedoelende nitwits hun paard laten lijden door slechtpassende zadels, verkeerde rijstijl etc....
Je moet niet overdrijven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:34

sjeik schreef:
-Brandmerken binnen stamboek met levensnr in het brandmerk.
-Alles wat is overgenomen door verzekering branden met een afgesproken brandmerk.

Dat wordt nog een flinke lap tekst dan.... ;)

Billy

pharagirlke schreef:
Identificatieplicht is er volgens mij vnl voor de overheid... :\ Niet voor de hobby. :)

Precies, binnenkort ook paardenbelasting :Y)

Lauura

Billy schreef:
Kom nou toch...

Absoluut, het is allemaal voor de mens. Maar is dat een reden om het paard (onnodige) pijn te laten lijden? Lijkt me niet toch! En dan heb ik het hier over het brandmerk.
Laatst bijgewerkt door Lauura op 03-01-10 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Ninx schreef:
Billy schreef:

Dus jouw paard voelt geen pijn wanneer hij een brandende pook op zijn lijf krijgt?
Waarom voelt hij dan wel het kleinste vliegje op zijn huid?
Ik heb ooit in het ziekenhuis gelegen met brandwonden, en die voel je hoor... reken maar. Onze huid verschilt vrijwel niet in vergelijking tot die van een paard.
Ik vind een brandmerk geen ramp, maar overbodig. Als iemand beweerd dat een paard dat niet voelt.... tja, gekke henkie.

Dat is een chip ook en zo'n dikke naald doet al evenmin veel goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:35

Billy schreef:
denk je dat jouw paardje uit zichzelf op de prairie naar je toegelopen was vanuit de kudde om zich te laten zadelen en berijden?
Kom nou toch...

Ligt eraan of ik wortels heb meegenomen....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:37

pharagirlke schreef:

Ja, da's een pijnlijk aangelegenheid.
Maar een stuk duidelijker dan de paarden bij ons met brandmerk waar geen touw meer aan vast te knopen is.
Ik zie het iedere dag, en weet wel wat ik kies... chippie, wel zo duidelijk! :-)
Lang leve de vooruitgang!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:38

Ninx schreef:
Billy schreef:
denk je dat jouw paardje uit zichzelf op de prairie naar je toegelopen was vanuit de kudde om zich te laten zadelen en berijden?
Kom nou toch...

Ligt eraan of ik wortels heb meegenomen....

Dan krijg je die hele kudde, of niks. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:39

Nemurin schreef:
Dan krijg je die hele kudde, of niks. :+

Dat wordt nog spannend dan ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:40

Ninx schreef:
pharagirlke schreef:

Ja, da's een pijnlijk aangelegenheid.
Maar een stuk duidelijker dan de paarden bij ons met brandmerk waar geen touw meer aan vast te knopen is.
Ik zie het iedere dag, en weet wel wat ik kies... chippie, wel zo duidelijk! :-)
Lang leve de vooruitgang!

Ik geloof dat er met die chip anders ook nog heel wat problemen zijn.... Nee als het anders kan dan het alternatief hier, stomme rotchip zit al in de merrie en die haar reactie sprak boekdelen... Als ze de DA had kunnen opvreten had ze'm met huid en haar verslonden denk ik.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:41

(omdat mij edit ineens wel heel ver weg stond nog even deze vraag opnieuw voor billy)

@Billy: Ik ben misschien gewoon iets meer van down to earth wat dat betreft. Ik weet dat het paard er alles aan doet om pijn en ongemak te verbergen en daarom twijfel ik of hij toch geen pijn heeft. Bovendien ben ik er van overtuigd dat hoe goed je je paard ook kan lezen je niet in de toekomst kan kijken, je weet niet of jou paard hetzelfde reageerd als het paard van jantje en pietje misschien is die van jou angstiger of gevoeliger. Ik zou hem bij zo'n eenmalige potentieel pijnlijke gebeurtenis verdoven, misschien is het niet nodig maar die gok zou ik niet willen nemen.

Ik snap best dat jij geen chip in je paard wilt stoppen als jij ervan overtuigd bent dat er een manier is die beter is voor het paard, maar als het zou mogen maar alleen verdoofd zou je het dan niet doen omdat je moet verdoven (ook als dat gewoon plaatselijk zou kunnen)?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:42

Liedje: het gaat over pijn, denk je echt dat die chip geen pijn doet? Als je dan zo down to earth bent besef dan ook dat die chip al evenmin goed doet, en ja, daar kunnen ze ook een paar dagen last van hebben :\