Rechtzaak Power and Paint onthult nieuwe informatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:39

Citaat:
Bij de rechtbank in Breda diende afgelopen week een kort geding over de beroemde pony Power and Paint.
De familie Fokker van Dressuurstal Accres in Veen telde in 2007 ruim 160.000 euro neer voor de hengst, maar lijkt een kat in de zak te hebben gekocht.

Onder regie van de rechter kwam het tot een voorlopige oplossing. De pony was bedoeld voor de destijds 11-jarige dochter van de familie. Het dier wist onder diverse amazones grote successen te boeken in de dressuursport, maar een jaar na de aankoop raakte hij kreupel aan het rechtervoorbeen en was zijn carrière voorbij.

Sindsdien is de familie Fokker met verkoper Renate Pasch verwikkeld in een bodemprocedure, want zou de pony al gezondheidsproblemen hebben gehad voor de verkoop? Röntgenopnamen van 12 oktober 2007, gemaakt voorafgaand aan de aankoopkeuring, zouden duidelijkheid kunnen verschaffen.
Maar volgens de familie Fokker weigert Pasch die beelden vrij te geven. Daarom eiste de familie gisteren in kort geding dat ze dit alsnog doet. En voor elke dag dat ze weigert, zou ze vijfduizend euro moeten betalen.

Pasch' advocaat G. Stibbe, verzuchtte dat de familie Fokker de informatie al bij de koop had ontvangen, maar dat haar cliënte de opnamen best nog een keer wil opsturen. Maar dan zou Pasch van Acress ook alle medische informatie van na de verkoop moeten krijgen. Zowel Stibbe als advocaat Wensing van de familie Fokker betichtten elkaar van onzorgvuldigheid en het uiten van onwaarheden.
Uiteindelijk vonden de partijen toch een oplossing, nadat exact duidelijk was geworden welke informatie aan beide zijden gewenst was.
De rechter liet de afspraak op papier vastleggen en door beide partijen ondertekenen. Binnen twee dagen ontvangt de advocaat van Pasch een dvd met de medische informatie en de raadsman van de familie Fokker kan binnen een week de röntgenfoto's tegemoet zien.

Op 25 november komen de partijen overeen aan ieder de gewenste informatie te doen toekomen.
Pasch krijgt de dvd met medische informatie binnen 2 dagen, dus 27 november. Binnen een week krijgt de fam. Fokker de
informatie die ze wensen dus voor 2 december.
Het is inmiddels 24 december.
Het lijkt nu dat Pasch geen informatie heeft gegeven.

Dit hele verhaal had niet in de media hoeven verschijnen als beide partijen zich aan de afspraak gehouden hadden.

taskeushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:47

Ik vind dat aniaa gelijk heeft.. voor 160 duizend een pony kopen? kun je tog ook wel 2 duizend erbij doen. voor te keuren.
Wel jammer van power en ben ook zeer benieuwd welke stal. Ik vind asperine voor een paard niet erg.. net zo als wij een paracitamol pakken. Maar als een pony internationaale wedstrijden loopt. vind ik het niet normaal! Power had nooit door de plaatselijke keuring mogen komen vind ik!! Heb niet alle verhalen gelezen. dus er zal wel wat dubel in staan

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:17

Sneu voor Power & Paint en de Fam. Fokker!

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:34

Zo daar is even een berenput opengegaan! Beest is gewoon al die jaren als een 'ding' gebruikt jammer hoor tuurlijk weet je dat het zo vaak gaat op deze manier en dat het heel vaak om de centjes draait. Hoop dat ie van zijn pension mag genieten

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:56

bigone schreef:
Dit gebeurt echt niet alleen in de topsport, als de knhs veel zou kontroleren op verboden middelen veranderd er misschien wat maar tot die tijd durven mensen hun beest wel wat te geven want je krijgt toch geen kontrole, niet op regionale maar ook niet op landelijke wedstrijden, zeker niet bij de pony's.

Even los van de discussie hier, controle vindt er wel plaats hoor, die van ons weten al precies hoe ze in een potje moeten piesen!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:15

krackertje schreef:
bigone schreef:
Dit gebeurt echt niet alleen in de topsport, als de knhs veel zou kontroleren op verboden middelen veranderd er misschien wat maar tot die tijd durven mensen hun beest wel wat te geven want je krijgt toch geen kontrole, niet op regionale maar ook niet op landelijke wedstrijden, zeker niet bij de pony's.

Even los van de discussie hier, controle vindt er wel plaats hoor, die van ons weten al precies hoe ze in een potje moeten piesen!

Ja inderdaad. Voor wie geen ervaring heeft met dergelijke meerdaagse internationale wedstrijden/kampioenschappen: Je bent er daags voor de eerste wedstrijddag. (de eerste wedstrijddag is vaak vrijdag en op donderdag de veterinaire keuring. Afhankelijk van afstand ben je er soms al op maandag of dinsdag) Al die tijd staan de paarden onder controle van de teamveterinair. Ook de organisatie heeft een eigen veterinair en er wordt gekeurd. Die kampioenschappen worden ook nog eens vooraf gegaan door trainingskampen waarbij de paarden ook zeer uitgebreid gecontroleerd worden door de teamveterinair. Niet fit? Dan niet mee. En er vindt gedegen dopingcontrole plaats.

Op het genoemde kampioenschap is de pony blijkbaar behandeld. Dat wil helemaal niet zeggen dat de pony kreupel was of pijn had. Zo een behandeling gebeurt in overleg en met instemming van de bondscoach, de teamveterinair, de FEI gedelegeerde veterinair en de juryvoorzitter. Wij hebben een paard dat snel vocht ophoopt in zijn benen en die zetten we ook in de klei... zeker op concours waar de bewegingsmogelijkheden beperkter zijn. Ook ruiters van Van Baalen gaan echt niet op concours met een paard dat niet fit is. Wij komen er vaak en kennen daar niets anders dan uiterste zorgvuldigheid met de paarden.

Geen topsporter begint aan een wedstrijd met een paard dat niet in orde is. Dat is onzin. Die topsporters gaan voor een toekomst met een paard en zijn er zuinig op.

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:15

ik vind het erg sneu voor p&p.
,
Maar ze willen hem dus allebei niet meer,dus het gaat ze alleen maar om het geld en het winnen.
als je echt om het diertje geeft dan hou je hem toch gewoon als leer pony of grasmaatje en idd 2duizend erbij voor een keuring kan dan toch ook wel het hoort toch gewoon bij aankoop verplichting

manic

Re: Rechtzaak Power and Paint onthult nieuwe informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:29

Het verhaal over een peesblessure behandelen met een aspirine zalf lijkt me niet helemaal op realiteit gebaseerd, maar wellicht heb ik niet goed gelezen/begrepen.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:36

cay schreef:
ik ben het niet eens met de reactie van waventy, hieruit blijkt dat zij vind dat mevrouw pasch erg vriendelijk is! schijn bedriegt. ik zelf ken de familie en rachell fokker en het is dus niet alleen P&P die de dupe is maar ook de familie fokker! hopen dat zij de rechtzaak winnen en dat ze weer verder kunnen zonder dat dit dagelijks in hun leven speelt!

MMM, ik zeg niet dat Mevr Pasch vriendelijk is. Zeg alleen dat ze de DIAGNOSE bij het paard van mijn vriendin goed gesteld heeft.
Maar dat na dat dit paard is overleden, een autopsirapport is gemaakt en mijn vriendin heeeeel lang heeft moeten bellen, zeuren en mailen om dit rapport te krijgen...
Wat je hier zelf uit speculeert prima, maar ga me geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gedaan.
Ik vind het vreemd dat er weken over het verstrekken van een autopsirapport moet gaan, daar zet IK mijn vraagtekens bij.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:15

Op wedstrijden gebeuren er véél dingen die het daglicht niet kunnen verdragen (gebeuren daarom ook meestal 's nachts ;)).

Een chronische blessure, die af en toe opspeelt, is mogelijk nog goed in de hand te houden met af en toe een spuitje en een zalfje. De teamveterinair kijkt wellicht wel eens de andere kant op, en de 'sportarts' kan dan snel een helpend handje bieden.
Veel oudere sportpaarden hebben kleine kwaaltjes, net zoals veel mensen van middelbare of oudere leeftijd. Om dan af en toe een steuntje in de rug te geven is ethisch gezien niet zo'n probleem, naar mijn bescheiden mening. Mettertijd worden de kwaaltjes kwalen en is een beetje smeren en rommelen vlak voor of tijdens competitie niet meer afdoende. En dan is het helaas pindakaas, einde sportcarriëre. Blijkbaar hebben de Fokkers deze pony overgenomen in de periode dat dit gebeurde. Misschien dat Pasch er wel van uit ging dat de pony nog vele jaren letterlijk op de been gehouden kon worden, maar pakte dit dus helaas anders uit.

Het is de vraag in hoeverre dat je bij een volledige klinische en röntgenologische keuring van een 16-jarige pony, die op dat moment wel goed liep (ga ik even vanuit) elk haakje op een gewricht, en elke verdikking van een pees als een reden tot afkeuring moet zien. Dan houdt je weinig dieren meer over, en waarschijnlijk geen een met een dergelijke sportcarriëre als Power en Paint. Om dit niveau te bereiken moet je toch wel regelmatig zeer intensief trainen waarbij je bijna onmogelijk repetitive strain op banden en gewrichten kan voorkomen. Dat eist altijd z'n tol, soms op 6-jarige leeftijd, soms op 20-jarige leeftijd. Dan is 16 nog een mooie leeftijd om je sportcarriëre op te beeindigen. En ik stel me eerder voor dat de pony net an wat onrelgematig is, niet dat ie nu zo ontzettend zielig fors kreupel is.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:34

Misschien zijn wij naiëf, maar wat zouden we 's nachts moeten doen? Een paard dat niet rad is, is niet rad. Pijnstilling komt ten eerste uit de dopingcontrole en ten tweede, een paard dat niet rad is brengen we niet uit. De doelen zijn gesteld op langere termijn en iedereen met een beetje paardenverstand weet toch dat als je een peesblessure forceert je het paard wel kunt afschrijven? Dat hele verhaal van een peesblessure lijkt nonsens. Maar is wel lekker herkenbaar en iedereen gaat er blijkbaar direct op door...

Wij zijn afgelopen seizoen afgereisd naar België, Oostenrijk en Noorwegen. De kosten zijn enorm hoog. Dat doe je echt niet als je paard niet in orde is. Dit is niets anders dan aanvallen via media die zich graag beschikbaar stelt. En aanvallen is doorgaans toch een blijk van onvermogen.. en niet de beste verdediging. De berichtgeving maakt zich geheel onbetrouwbaar. Wij wachten rustig een uitspraak van de rechtbank af.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:14

wanneer ik een 16 jarige koop voor 160.000, dan wil ik hem 100% goed hebben, geen verdikkingen NIETS.
Zo niet, dan ga ik wel voor een andere pony kijken met dezelfde capaciteiten voor dit geld.
Met deze bedragen, koop je geen paard/pony met een blessure, of met een OCD, Chip, niet 200% op de buigproef. Nee dan koop je een paard/pony wat PUNKT gaaf is op alle keuringen.
Voor dit bedrag koop je geen pony die al voor langere tijd behandeld wordt voor een peesblessure. En zeker geen paard wat niet meer, zonder doping, mee kan lopen op internationaal of nationaal niveau.
Dit had mevrouw Pasch met een beetje normaal verstand, waar ik vanuit ga dat ze dit ook heeft, rekening mee moeten houden.
Ik koop er nog geen voor 1600 euro met een oude peesblessure waar je middeltjes op moet smeren om hem aan het lopen te houden.
Niet paardwaardig. Ga van mijn vader ook niet verlangen dat hij, met zijn chronische astma, ventolin snuift bij het leven en voor een marathon nog een extra dosis om hem deze te laten lopen ;)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:33

Als je een 16-jarige ex-EK paard of pony wil kopen, of je daar nu 50.000 of 500.000 of 2.500.000 voor betaalt, je zal er geen een vinden waar niets op aan te merken is. Of je onderzoek is gewoon niet gedegen genoeg ;). Gebruik laat nu eenmaal sporen achter. Er zijn weinig dieren van >10 jaar zonder bemerkingen op b.v. het suspensory ligament. Goed, als je een standaard keuring laat uitvoeren, dan bemerk je dit niet. Maar deze dieren gaan meestal helemaal door de molen, soms tot aan een scintigrafisch onderzoek aan toe. En dan is het aan de koper om, op advies van de keurend dierenarts, te beslissen of de aangetoonde risicofactoren een definitieve koop wel of niet in de weg staan.

W.b. Stable Enable: het is prijzenswaardig te noemen dat je van deze praktijken niets af weet, helaas betekent dit niet dat ze niet bestaan.
Zo wil ik jullie een verhaaltje voor het slapen gaan vertellen, laten we het maar sprookjesverhaal noemen:
In Duitsland was er eens een zéér bekende dierenarts, ik noem hem Dr. C. Dr. C. had vroeger een zéér goedlopende sportpaardenpraktijk. Zo succesvol dat ie regelmatig de hele wereld overvloog om paarden van bekende ruiters te 'begeleiden'. B.v. o.a. de dieren van de welbekende gebroeders W.. Dr. C. was ook een graag (on)geziene gast op de internationale wedstrijden. Om 's nachts met een koffertje even de stalgangen in te duiken, om snel even wat kwaaltjes weg te werken. Dat ging met behulp van een zaklampje, wat dekens voor de stal gehangen en in aanwezigheid van ofwel grooms ofwel ruiters. Dr. C. is inmiddels een beetje uitgerangeerd, en houdt zich momenteel vooral bezig met de strijd tégen doping, waarbij hij herhaaldelijk uitlatingen heeft over hoe verwerpelijk doping en medicijnmisbruik wel niet is. Je zou bijna gaan geloven dat ie het meende...

Ik kan wel een heel boek vol met deze sprookjes schrijven...
Laatst bijgewerkt door Knavia op 25-12-09 02:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:33

StableEnable schreef:
Geen topsporter begint aan een wedstrijd met een paard dat niet in orde is. Dat is onzin. Die topsporters gaan voor een toekomst met een paard en zijn er zuinig op.

Zoals Knavia zegt, in de ideale wereld. Leuk als je dat uit je eigen ervaring kan zeggen, maar dit is geen realiteit.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:45

Knavia schreef:
Als je een 16-jarige ex-EK paard of pony wil kopen, of je daar nu 50.000 of 500.000 of 2.500.000 voor betaalt, je zal er geen een vinden waar niets op aan te merken is. Of je onderzoek is gewoon niet gedegen genoeg ;). Gebruik laat nu eenmaal sporen achter. Er zijn weinig dieren van >10 jaar zonder bemerkingen op b.v. het suspensory ligament. Goed, als je een standaard keuring laat uitvoeren, dan bemerk je dit niet. Maar deze dieren gaan meestal helemaal door de molen, soms tot aan een scintigrafisch onderzoek aan toe. En dan is het aan de koper om, op advies van de keurend dierenarts, te beslissen of de aangetoonde risicofactoren een definitieve koop wel of niet in de weg staan.

W.b. Stable Enable: het is prijzenswaardig te noemen dat je van deze praktijken niets af weet, helaas betekent dit niet dat ze niet bestaan.
Zo wil ik jullie een verhaaltje voor het slapen gaan vertellen, laten we het maar sprookjesverhaal noemen:
In Duitsland was er eens een zéér bekende dierenarts, ik noem hem Dr. C. Dr. C. had vroeger een zéér goedlopende sportpaardenpraktijk. Zo succesvol dat ie regelmatig de hele wereld overvloog om paarden van bekende ruiters te 'begeleiden'. B.v. o.a. de dieren van de welbekende gebroeders W.. Dr. C. was ook een graag (on)geziene gast op de internationale wedstrijden. Om 's nachts met een koffertje even de stalgangen in te duiken, om snel even wat kwaaltjes weg te werken. Dat ging met behulp van een zaklampje, wat dekens voor de stal gehangen en in aanwezigheid van ofwel grooms ofwel ruiters. Dr. C. is inmiddels een beetje uitgerangeerd, en houdt zich momenteel vooral bezig met de strijd tégen doping, waarbij hij herhaaldelijk uitlatingen heeft over hoe verwerpelijk doping en medicijnmisbruik wel niet is. Je zou bijna gaan geloven dat ie het meende...

Ik kan wel een heel boek vol met deze sprookjes schrijven...

Dan is het cirkeltje toch rond?
Als je door een goede DA dit paard laat keuren en hij heeft een ernstige bemerking, dan laat je hem staan.. Wanneer de DA dit niet doorgeeft ben je als DA niet goed bezig.
Wanneer je als verkoper dit wist en niet doorgeeft dan ben je imo strafbaar.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:46

En over b.v. vet checks vóór aanvang van een wedstrijd: monsteren is een vak apart. Ik ken ze die werkelijk waar in staat zijn een paard dat zelfs een blinde kreupel zou zien lopen door zo'n keuring te krijgen. Kwestie van opfokken tot de staart op de rug ligt, kort aan het touwtje houden en gaan met de banaan. 't Is niet voor niets dat bij een correcte aankoopkeuring het paard aan een los lijntje in een ontspannen arbeidsdrafje moet worden gemonsterd. Anders lopen ze dwars door de meeste kreupelheden heen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 03:00

Waventy schreef:
Dan is het cirkeltje toch rond?
Als je door een goede DA dit paard laat keuren en hij heeft een ernstige bemerking, dan laat je hem staan.. Wanneer de DA dit niet doorgeeft ben je als DA niet goed bezig.
Wanneer je als verkoper dit wist en niet doorgeeft dan ben je imo strafbaar.

Klopt, maar de meesten onder ons (waaronder ik) kennen noch koper noch verkoper in dit specifieke geval.
En dan is er ook nog zoiets als onderzoeksplicht. Nu begrijp ik uit de meeste jurisprudentie dat meldingsplicht boven onderzoeksplicht gaat. Maar in hoeverre ontslaat dat in dit geval de verkopende partij ervan om zelf contact op te nemen met de keurende dierenarts, of om zelf het keuringsrapport door te nemen? Dat weet ik echt niet.

Ik vind het triest voor beide partijen in deze zaak. Mevr. Pasch wou een pony voor goed geld verkopen, en zat neem ik aan echt niet te wachten op gezeur later. De familie Fokker wou een bruikbare pony (althans voor de komende paar jaar) aanschaffen. Het is helaas anders gelopen. Niemand heeft baat bij deze situatie en het is jammer dat ze er niet onderling uit zijn gekomen en zich zo het leed en de kosten van een lange rechtzaak hadden bespaard. Power en Paint is denk ik nog degene die er het beste uitkomt. Hij staat neem ik aan lekker ergens op een rustig stalletje, misschien zelfs wat weidegang erbij, zal goed worden verzorgd en het zal 'm aan niets ontbreken. Persoonlijk lijkt me dat een prettiger leven dan dag in dag uit in een (binnen)bakje je dressuuroefeningetjes moeten lopen, met je kop al of niet in de krul. Geen stress van het vervoer, geen vreemde stalomgevingen om de haverklap.

DeKoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 04:17

Dus Power & Paint is in beslag genomen !

Wie is de beslaglegger ?

Denk maar eens na (:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:58

DeKoning schreef:
Dus Power & Paint is in beslag genomen !

Wie is de beslaglegger ?

Denk maar eens na (:)

Nou dat lijkt mij duidelijk, niet?

Is toch een gerechtelijke uitspraak geweest? Dan ook een gerechtelijk vooronderzoek.

Maar nu de uitspraak is gedaan, wordt hij vrijgegeven.

Yakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:46

Waventy schreef:
MM, heb alleen maar goede verhalen over mevrouw Pasch gehoord m.b.t. de behandeling.
Een vriendin van mij heeft haar paard een x aantal weken op die kliniek gehad. Mevrouw Pasch heeft goed voor dit paard gezorgd, althans de juiste conclusies getrokken.
Helaas is dit paard overleden en heeft mijn vriendin erg lang op het autopsirapport moeten wachten, was ook een raar verhaal.

Mw. Pasch was de eigenaresse, toch niet de dierenarts? De kliniek in Kerken heeft te goeder trouw gewerkt; heeft de opmerkingen op het keuringsrapport vermeld.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:26

Ik zou niet zo snel concluderen dat Coby van Baalen en Henk Krooswijk ervan wisten dat de pony niet goed was, er staat dat ze erkennen dat de familie Fokker geloofde een gezonde pony gekocht te hebben, er staat niet dat hun wisten dat dit niet zo was. Ze getuigen dat de familie Fokker goed van vertrouwen was, meer kun je van die zin niet maken denk ik.

Heel vervelend voor de familie Fokker en dan speciaal voor Rachel, hier zit natuurlijk niemand op te wachten op dit soort ellende.

Medelijden met Power heb ik niet zo, hij is altijd goed verzorgd. Ik zie liever een zeer ervaren persoon als Coby 1 minuut "per ongeluk rollkur" doen aan de longe dan de plaatselijke heikneuter met zijn huis-tuin en keukenpony.
Verder zie ik op de gemiddelde plaatselijke wedstrijd meer paarden krom dan recht lopen waar dan weer niemand op let.

Deze zaak is alleen maar een verlies-verlies-situatie en dat is heel triest.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:50

Ik meer medelijden met Power dan met Rachel. Als je ouders een pony van 160.000 kunnen kopen....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:54

Vala schreef:
Ik zou niet zo snel concluderen dat Coby van Baalen en Henk Krooswijk ervan wisten dat de pony niet goed was, er staat dat ze erkennen dat de familie Fokker geloofde een gezonde pony gekocht te hebben, er staat niet dat hun wisten dat dit niet zo was. Ze getuigen dat de familie Fokker goed van vertrouwen was, meer kun je van die zin niet maken denk ik.
Qua wat er staat ga ik helemaal met je mee. Maar als ik dan met m'n boerenhollandse verstand verder denk, met de wetenschap dat 9 van de 10 acute peesblessures leiden tot 'restschade', of een pees die deels stuk blijft of vervelend littekenweefsel, in combinatie met dat het dier zo'n beetje z'n hele leven onder begeleiding van Van Baalen heeft gestaan... Kun je mij níet wijsmaken dat ze dachten dat er met dat been helemaal níets aan de hand was.
Eerder is dan de vraag of de pony nog bruikbaar was voor de sport, zoals hier al eerder door anderen is geschreven, of het een 'aanvaardbaar risico' was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:55

elmiran schreef:
Als je ouders een pony van 160.000 kunnen kopen....

Dan is het nog steeds heel triest als het allemaal zo gaat...
Of denk je serieus dat als je meer geld hebt je automatisch minder gevoel hebt :?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:21

Dat blijkt volgens sommige mensen zo te moeten zijn, als je veel geld hebt wat maakt het dan uit. Alsof dat meisje geen verdriet kan hebben....