Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:25

Verschrikkelijk zulke mensen!!!!
Laatst bijgewerkt door Storm op 04-12-09 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vette tekst verwijderd

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:33

randalinpony schreef:
mijn idee is dat deze eigenaar heel zieke of oude paarden opkoopt?

Hij haalt ze bij de slacht of van de markt. Zo'n idee moet je idd denken!

randalinpony schreef:
je zou je toch ook schamen voor die bruine?

Ja maar bij mij zou die ook zo in het land hebben gelopen... Misschien dat ie bij mij wel beter was opgeknapt, omdat ik ziekelijk veel van voeding weet :o Maar als zijn darmen bijv niet goed meer werkten of langzaam op gang kwamen...

randalinpony schreef:
Als jij meer weet over de achtergrond van deze dieren, zou ik dat graag horen hoor.

Als ik wist waar die scharminkels precies vandaan kwamen had ik daar allang gaan kijken! Gewoon omdat deze man ze juist wilde opknappen (wat helaas dus niet gelukt is binnen zijn kunnen), maar ze zijn toch ook ergens zo mager geworden?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:39

Rianneke schreef:
randalinpony schreef:

Ja maar bij mij zou die ook zo in het land hebben gelopen... Misschien dat ie bij mij wel beter was opgeknapt, omdat ik ziekelijk veel van voeding weet :o Maar als zijn darmen bijv niet goed meer werkten of langzaam op gang kwamen...

Zou jij hem dag en nacht buiten laten lopen dan? Hem geen deken op gedaan hebben? Zijn gebit na hebben laten kijken? enz. enz.

Feit blijft dat deze dieren niet de verzorging gehad hebben die ze nodig hadden. Dan kan je zeggen dat de eigenaar goed heeft willen doen door ze bij de slacht weg te halen maar volgens mij was het paardwaardiger geweest als hij dat niet gedaan had.

Je valt Ellen aan dat ze overdrijft maar je geeft zelf aan dat je er niet bent wezen kijken waar praat je dan over?

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:47

rianneke schreef:
ellenstuart schreef:
en ook al vindt een enkeling dat ik zwaar overdrijf

Nou dat is echt niet een enkeling hoor ;) Ik denk dat dat er veel meer zijn als dat jij denkt. Alleen spreken die mensen dat niet uit op bokt of rechtstreeks aan jou ;)

Denk toch dat er meer mensen zijn die aan jou mening twijfelen, ik onder andere ook. Gelukkig zijn die dan wel eerlijk en spreken dat wel uit.

Ellen TOPPIE gedaan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:05

yvonnedv schreef:
maar je geeft zelf aan dat je er niet bent wezen kijken waar praat je dan over?

Nou dan nogmaals; die paarden zijn in de zomer gekomen en toen bloeiden ze echt op. Ze staan in een afgelegen stukje van het dorp en ik ga niet altijd poldercrossen om te kijken of alle paarden er nog wel goed bijstaan :(:) Als ik had geweten dat de situatie zo slecht was had ik me er vast wel mee bemoeid alleen dan wel op een andere manier...
Ben afgelopen week wezen kijken nav dit topic want was al ruim een maand niet meer in die hoek geweest en ik constateerde dat de dieren liepen te grazen ondanks de bult hooi die er bij lag... En de dieren die er nu nog lopen zien er dus niet zo slecht uit als bijv die bruine op de foto in dit topic! Die bruine was overigens ook goed bijgekomen en zag er al niet meer zo uit als op de foto's die jullie gezien hebben. De eigenaar beloofd beterschap en dan moet je daar toch op wachten ookal vind je het persoonlijk niks en had je de paarden liever in beslag genomen zien worden?

AnnetB schreef:
Denk toch dat er meer mensen zijn die aan jou mening twijfelen, ik onder andere ook. Gelukkig zijn die dan wel eerlijk en spreken dat wel uit.

Dan twijfel je toch? Ik weet wat ik zie en hoor en jullie hebben alleen dit verhaaltje en een paar foto's ;) En er zijn altijd 2 kanten van een verhaal...
Jullie hebben alleen nu net de kant waarop ik waarschijnlijk ook :( op had gereageerd als ik het zo zonder verdere info had gelezen...

AnnetB

Re: Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:28

Ach Rianneke je moet nu echt ophouden! Er zijn 2 paarden DOOD hoor ik weet niet of je dat wel helemaal doorhebt, anders moet je dit hele topic nog maar eens goed doorlezen!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:34

Op mijn vragen geef je geen antwoord. Ik heb zelf een mager paardje van 31 jaar lopen doordat haar gebit gewoon op is maar die heeft wel een warme deken op, krijgt drie keer per dag slobber en staat 's nachts binnen en heeft het nog reuze naar dr zin.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:26

Rianneke schreef:
Als ik wist waar die scharminkels precies vandaan kwamen had ik daar allang gaan kijken! Gewoon omdat deze man ze juist wilde opknappen (wat helaas dus niet gelukt is binnen zijn kunnen), maar ze zijn toch ook ergens zo mager geworden?

Uh nee, dat is dus duidelijk niet gelukt, misschien dat wat eten geven beter geholpen had 8)7

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:27

weer zo iemand waarvan ik denk; zelfs als je géén verstand van paarden hebt, verzorg je ze nog beter..

edit: oh wacht ws had ie echt geen enkel verstand, niet van paarden en niet van het leven :(:)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:43

Wow...na het doorlezen van dit topic ben ik niet alleen geshockeerd door de nare omstandigheden waarin die twee paarden zijn doodgegaan, maar ook na het lezen van al die aanvallen en sneren naar Ellen van Rianneke. Rianneke: heb jij persoonlijke banden met de eigenaar van de paarden? Dat is werkelijk de enige reden die ik kan bedenken dat jij haar acties zo afkeurt...had ze dan volgens jou NIETS moeten doen?
Verder lees ik dat de eigenaar blijkbaar is opgepakt. Vind je dat dan ook onterecht en gemeen omdat hij zooo hard zijn best heeft gedaan om die paarden er bovenop te helpen?

ellenstuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:51

De eigenaar is NIET opgepakt, hij loopt gewoon rond...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:52

AnnetB schreef:
Ach Rianneke je moet nu echt ophouden! Er zijn 2 paarden DOOD hoor ik weet niet of je dat wel helemaal doorhebt, anders moet je dit hele topic nog maar eens goed doorlezen!

Ik woon in de buurt dus ik weet wat er aan de hand is :7 Daar heb ik dit topic niet voor nodig...

yvonnedv schreef:
Op mijn vragen geef je geen antwoord.

Op welke vragen moet ik dan antwoorden? Op deze?
yvonnedv schreef:
Zou jij hem dag en nacht buiten laten lopen dan? Hem geen deken op gedaan hebben? Zijn gebit na hebben laten kijken? enz. enz.

Ik zeg toch ook niet dat zijn manier van paarden houden mijn manier van paarden houden is?
Met dag en nacht buiten lopen zonder deken is op zich ook helemaal niks mis.
Het gebit is een andere zaak, maar ook niemand weet of de eigenaar daar wel of geen DA naar heeft laten kijken ;) Bij de eerste melding/controle toen dat paard in de sloot was gegleden heeft de eigenaar zijn behandelplan vertelt en de DA was er bij geweest. Denk je niet dat instanties zoiets natrekken?

Gulpje schreef:
Rianneke: heb jij persoonlijke banden met de eigenaar van de paarden? Dat is werkelijk de enige reden die ik kan bedenken dat jij haar acties zo afkeurt...had ze dan volgens jou NIETS moeten doen?

Ik heb geen persoonlijke banden met de eigenaar, anders was het waarschijnlijk iets anders gegaan.
En ik zeg niet dat ze niets had moeten doen. Alleen ze had al die media er niet bij moeten halen :(:) Ze had het gewoon aan de AID over moeten laten...
Kijk jullie zien 2 foto's en het verhaal. Natuurlijk is het niet normaal dat die dieren dood zijn gegaan. Maar ik weet ook hoe ze er bij lopen/liepen en de eigenaar moet nog aan eisen voldoen van de AID. Die nacontroles komen er ook echt nog wel wees maar niet bang. Waarom zou je het in de media blijven brengen als de AID er al is bijgeweest? Volgens mij heeft dat geen nut. Ja je brengt iedereen op de hoogte en iedereen kan zeggen dat het niet kan en dat het belachelijk is etc etc, maar vervolgens lopen de paarden nog steeds op dezelfde plek...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:01

Dames, waarom moet er zo op elkaar ingehakt worden? :?

Erg dat zulke dingen gebeuren, foto ziet er zorgwekkend uit. Arme dieren :(:)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:08

Rianneke: Misschien voelde ze zich zo machteloos dat er NIETS gebeurde, dat ze het op die manier probeerde. Ze heeft er iig alles aan gedaan om te proberen die paarden te helpen en ik vind het werkelijk nog steeds vreemd dat jij hier zo op haar loopt te hakken terwijl je er zelf helemaal niets aan hebt geprobeerd te veranderen? Als je geen persoonlijke banden met de eigenaar hebt snap ik het echt niet waarom je het zo voor die man probeert op te nemen.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:14

Ik persoonlijk snap absoluut niet wat Rianneke allemaal probeert schoon te praten.
Het probleem is dat er 2 paarden aan de hongerdood gestorven zijn. Er zijn diverse mensen die zich heel veel zorgen om deze paarden hebben gemaakt en aan alle kanten actie hebben proberen te ondernemen, helaas heeft al deze inzet voor deze 2 paarden niet mogen baten.
Dan is er 1 dame die het (zo lezen wij allemaal) de eigenaar in kwestie schoon wil spreken, dat hij wel zijn best gedaan zou hebben voor deze troosteloze dieren. Nou volgens mij is het inderdaad zo, zoals al gezegt is, zelfs als je geen verstand hebt van paarden verzorg je ze nog beter.
Eten is 1 van de 1e levensbehoefde van paarden, dit bleef uit. Paarden die namelijk zo mager zijn, kunnen echt niet alleen van gras leven, ookal zou je dat graag willen er moet meer gebeuren bij zulke dieren.
De eigenaar probeert (volgens zeggen) paarden te redden :? als dat zo zou zijn zou deze man ook de nodige verzorging aan deze dieren moeten bieden en dat is absoluut niet gebeurd, anders had het nooit zo afgelopen.
Laatst bijgewerkt door Waaltje op 04-12-09 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:17

Helaas is mediaaandacht te vaak nodig om de aandacht op dierenmishandeling te richten en vaak, niet altijd, komt de Aid en Db pas als ze echt achter de broek gezeten worden, waar het omgaat is dat dieren geholpen worden en als door inschakelen van de media dit proces versneld word dan zou ik het ook doen, dat mensen hier verschillend over denken en de DB ook vaak voor niets inschakeld word kan ik me voorstellen, maar als iemand dan helpt op zijn manier dan moeten ze niet door anderen aangevallen worden, juist niet door iemand die aangeeft het hele verhaal vanaf het begin te kennen en de paarden kent want als liefhebber ga je dan juist wat vaker langs als je in de buurt woont, is niet gebeurt dus ook niet zeggen dat je het anders opgelost zou hebben, er is er maar eentje die hier, helaas ook te laat voor deze paarden, die wel wat gedaan heeft en daarvoor HULDE.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:29

Gulpje schreef:
ik vind het werkelijk nog steeds vreemd dat jij hier zo op haar loopt te hakken terwijl je er zelf helemaal niets aan hebt geprobeerd te veranderen?

Ik heb al meerdere malen vertelt dat ik niet wist dat die paarden er nu zo aan toe waren. Die paarden stonden/staan in een hoek waar ik met uitzondering van de zomer/herfst niet vaak kom... Ze bloeiden op, maar zijn nu vanwege het weer en de mindere graskwaliteit afgetakelt...
En wat moet ik er nu nog aan veranderen? De AID is er mee bezig...

bigone schreef:
want als liefhebber ga je dan juist wat vaker langs als je in de buurt woont

Moet ik dan voortaan overal langs gaan rijden? Schapen die kreupel zijn, kalfjes die nu nog buiten geboren worden terwijl het weer er niet naar is, en dan nog maar niet te spreken over de moddervette shetten die hier overal en nergens lopen en nog aan aantal zaken waar ook de AID achteraan zit... Of de paarden die zi slecht gereden worden, zodat ze onregelmatig gaan lopen. Sorry, maar ik heb ook gewoon een eigen leven!

En nee ik probeer het niet goed te praten, maar er zijn altijd 2 kanten van het verhaal. En nu word alleen de extreem slechte kant vertelt en met een heleboel media erbij terwijl die paarden daar niks aan hebben. De AID gaat er niet harder door lopen of worden niet opeens strenger...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:39

Rianneke schreef:
randalinpony schreef:

Dan haal je de DA erbij.
1. Hij knapt op en kan lekker rond en gezond oud worden.
2. Er is jammerlijk niets aan te doen en je verlost je paard uit zijn lijden.

Gewoon laten creperen tot de dood behoort niet tot de opties.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:57

Gini schreef:
Dan haal je de DA erbij.

Die DA is toch langsgeweest in juni of juli... Kijk niemand was daarbij en weet dus ook niet wat die heeft geadviseerd en wat voor actie daarop is ondernomen...
Kijk en dan kan iedereen zeggen ja hij heeft geen actie ondernomen, maar die paarden knapten toch op van de zomer...

Nogmaals die paarden hadden van mij echt niet dood hoeven te gaan, maar waarom is er zoveel media-aandacht voor deze zaak terwijl de AID er al mee bezig is? Het versnelt de zaak niet, want de eigenaar krijgt gewoon binnen wettelijke vastgestelde termijnen de tijd om de toestand te verbeteren...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:04

De DA was niet opgeroepen door de eigenaar. Dan heb je als DA beperkingen.
Iedereen wast zijn handen in onschuld. De eigenaar, de DA, AID,... Niemand treft schuld.
Maar ondertussen sterven twee paarden verblijvend in een rijk industrieland de hongerdood.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:09

Als je het verhaal goed leest, is de DA voordat ie de sloot in gleed al bekeken door een DA. De eigenaar was toen ook al bezig met een wormkuur etc... De AID is er toen ook bij geweest en zulke zaken controleren ze wel. Dit was dus in de zomer...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:13

Tuurlijk, deze paarden zijn van ouderdom gestorven.
Je vermeldt dikwijls in dit topic dat je het niet wil goedpraten, maar wat denk jij dat je aan het doen bent.

Er is niets dat deze situatie goedpraat. Geen gezondheidsproblemen, geen geldproblemen, niets. Wie dieren heeft, moet ze kunnen onderhouden, punt. Dat is de basis van het dierenwelzijn.
Ik ga niet met de vinger wijzen daarvoor moet je idd de twee kanten van het verhaal kennen. Maar dat dit gebeurt is gewoon schandalig

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:40

Gini schreef:
Je vermeldt dikwijls in dit topic dat je het niet wil goedpraten, maar wat denk jij dat je aan het doen bent.

Ik praat toch ook niet goed dat die dieren dood zijn gegaan? Maar de AID zit er toch achteraan? En tsjah sorry dat ik het zeg, maar hun leven regels na die zijn vastgelegt en daar kun je niks aan veranderen. En verder wil ik alleen meegeven dat deze dieren echt opknapten deze zomer. Instanties zoals de AID hebben er toen ook niks aan kunnen doen.

Wat zouden jullie in het geval doen zoals ik het heb gezien? In de zomer komen er paarden te lopen en die knappen duidelijk op. Dan ga je er toch niet meteen achteraan bellen van er loopt daar een verwaarloost paard als je ziet dat ie eten heeft en langzaam opknapt? Paard beland in de sloot en Ellen trekt em eruit. Op dat punt ga ik ook niet dieper in...
En toen het mis was is de AID geweest en hun stellen met de eigenaar een plan op... Dan ga je toch niet (en zeker als je je naam er eigenlijk niet aan wilt verbinden) al die media nog aanhalen? Waar is dat dan goed voor? Om heel nederland te laten zien hoe erg die beesten er aan toe was? Om iedereen maar ahhh en zielig te laten zeggen? Want daar los je niks mee op. Dat oplossen moet de AID doen!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:54

Rianneke schreef:
En toen het mis was is de AID geweest en hun stellen met de eigenaar een plan op... Dan ga je toch niet (en zeker als je je naam er eigenlijk niet aan wilt verbinden) al die media nog aanhalen? Waar is dat dan goed voor? Om heel nederland te laten zien hoe erg die beesten er aan toe was? Om iedereen maar ahhh en zielig te laten zeggen? Want daar los je niks mee op. Dat oplossen moet de AID doen!

De AID heeft in deze gefaald anders waren die paarden nu niet dood geweest of misschien wel maar dan op een paardwaardiger manier en dat is misschien wel de reden dat Ellen de media ingeschakeld heeft. Als zij dat al zelf gedaan heeft, media staat ook zo maar ineens op je stoep.

En nu stop ik er verder mee want je schijnt toch niet te willen/kunnen begrijpen wat mensen bedoelen met een paardwaardig bestaan.

Ellen nogmaals hulde voor wat je gedaan hebt.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:39

Dat de AID erachteraan zit en de man zijn straf krijgen (hoog genoeg of niet voor de mening van vele) hoeft niet perse het doel te zijn geweest van de media aandacht. Er zijn 2 'grote' dingen bereikt:
1 : Er werd in Nederland aandacht besteed aan iets wat alleen lijkt voor te komen in arme landen waar de dieren niet genoeg eten kunnen krijgen van hun eigenaar of om wat voor reden dan ook mager blijven. Dat het dus hier ook voorkomt zal voor vele (voornamelijk buiten de paardenwereld) een verassing zijn.
2 : Op deze manier is het mogelijk dat in de toekomst misschien wel sneller word ingegrepen bij dit soort zaken. Klinkt een beetje naief als ik zo lees hoe snel er nu word ingegrepen, misschien moet het nog wel 10x gebeuren, maar uiteindelijk zal het wel bijdragen.

Rianneke schreef:
Ik zeg toch ook niet dat zijn manier van paarden houden mijn manier van paarden houden is?

Jij durft dit nog manier van paarden houden te moemen? :x Eerder een manier van paarden verwaarlozen. Paarden redden van de slacht is een heel nobel gebaar áls je de paarden een betere kwaliteit in leven kán geven. Doodhongeren is gewoon vele malen bruter dan een paard afmaken.