Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:40

Wat een stom verhaal zeg
Wat ben ik blij dat ik geen eigen manege heb, ik zou me groen en geel ergeren

Paardrijden is een risico sport, dat weet iedereen
Er hangen op alle goed ge-organiseerde maneges gewoon keurig bordjes:
-Cap verplicht
-Eigen risico..

En dan nog een manege aansprakelijk stellen?

Jeetje, koop een hobbelpaard en stap aub niet meer een manege binnen

------ravellie gaat stoom afblazen................... :(

Anoniem

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:41

Ravellie, misschien denk je er toch anders over als je dochter in coma ligt.

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:47

[quote="
Edit: @PabloM: waarom staat dan in de uitspraak dat ze niet-gediplomeerd was?[/quote]

ja dat snap ik dus niet.
ik ben zelf bij de uitreiking geweest en deze instructie was gezakt voor het rijden maar geslaagd voor lesgeven!! Misschien dat er verschil zit tussen deze diploma's ik ben daar niet zo in thuis.
Stond er niet in dat de "aanklager" zei dat de instructie niet gediplomeerd was? ik vind het maar moeilijk lezen deze uitslag.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:48

PabloM schreef:
[

ja dat snap ik dus niet.
ik ben zelf bij de uitreiking geweest en deze instructie was gezakt voor het rijden maar geslaagd voor lesgeven!! Misschien dat er verschil zit tussen deze diploma's ik ben daar niet zo in thuis.
Stond er niet in dat de "aanklager" zei dat de instructie niet gediplomeerd was? ik vind het maar moeilijk lezen deze uitslag.

miss was ten tijde van het ongeval nog niet gediplomeerd, maar wel al bezig met de cursus?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:52

Het woord coma heb ik dan in de snelheid van lezen niet gezien

Maar ik blijf er bij dat je geen manege aansprakelijk kan stellen

( ...gaat zichzelf eens flink achter de oren krabben...heeft een bijrijdertje die op mijn paard met haar moeder rijd)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:53

kan niet verwijderen...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:06

ravellie schreef:
Het woord coma heb ik dan in de snelheid van lezen niet gezien

Maar ik blijf er bij dat je geen manege aansprakelijk kan stellen

( ...gaat zichzelf eens flink achter de oren krabben...heeft een bijrijdertje die op mijn paard met haar moeder rijd)

Een manege kan en moet gewoon aansprakelijk gesteld worden bij een ongeval, net als bij ieder ander bedrijf...

Als iemand ondersteboven gelopen wordt tijdens de vlaggetjesweek van C&A, dan stelt diegene waarschijnlijk ook het bedrijf aansprakelijk voor enig letsel wat ze daaraan op loopt. Dan kun je ook niet doodleuk zeggen 'eigen risico' je weet dat het dan heel druk is...

Het feit blijft ook dat de manege gewoon een aansprakelijkheidsverzekering had moeten hebben en dat hadden ze niet.

Mijn vriend is als zelfstandig ook verplicht om een aparte aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor zijn bedrijf, waarom zou een manege dat niet hoeven :?

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:07

Citaat:
Edit: @PabloM: waarom staat dan in de uitspraak dat ze niet-gediplomeerd was?

Citaat:
ja dat snap ik dus niet.

Is het niet zo dat je beide onderdelen moet halen om het diploma te krijgen?
Laatst bijgewerkt door obsession op 13-11-09 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:07

PabloM schreef:
[quote="

ja dat snap ik dus niet.
Stond er niet in dat de "aanklager" zei dat de instructie niet gediplomeerd was? ik vind het maar moeilijk lezen deze uitslag.[/quote]

Waarschijnlijk is de diploma dan niet 'volwaardig' of erkend als je 1 van de delen niet slaagt...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:10

Ben ik het dus echt niet mee eens

Ik vind een vlaggetjesweek totaal geen vergelijking.

Op een paard stappen is gewoon een risico sport, waar hele grote ongelukken mee gebeuren
( Ik spreek zelf uit ervaring: in 2006 mijn rug gebroken op stal en afgelopen maandag ben ik aan de bakrand blijven hangen terwijl mijn paard doorliep!)....ik ga dan toch ook niet de pensionstal aansprakelijk stellen omdat de faciliteiten niet deugen ofzo
Die gebroken rug liep ik namelijk op zonder toedoen van mijn paard.,

Een manege moet zichzelf gewoon kunnen beschermen door goede verzekeringen af te sluiten
Of deze manege dat heeft gedaan, weet ik niet
maar een goed bedrijf zal daar echt wel overna denken
Die zitten niet op enorme claims te wachten neem ik aan

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:13

Dus wanneer iemand gediplomeerd is dan is de ligt de schuld altijd bij de instructrice??

Geloof ik niet echt hoe moet je dit verzekeren en dan we hebben hier met dieren te maken..

Wat ik kan bedenken is dan wanneer iemand aan paardrijden wil beginnen moeten ze eerst maar eens wat aan de theorie gaan doen en daarbij een praktijk examen wanneer deze behaald is kunnen ze hun eigen verzekeren (de ruiter)

Het is treurig maar ik vindt wel dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen doen en laten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:14

@ravellie: het gaat er niet om of jij het er mee eens bent of niet. We zitten vast aan een Nederlands rechtsbestel en sommige mensen maken daar gebruik van, anderen niet.
ALS bij jouw stal de faciliteiten idd niet deugen (wat aan de rechter is om een uitspraak over te doen) dan zou jij in je recht staan om daarover verhaal te halen. Óf je dat wilt is een 2e...

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:15

terorita schreef:
PabloM schreef:
[

ja dat snap ik dus niet.

miss was ten tijde van het ongeval nog niet gediplomeerd, maar wel al bezig met de cursus?

Nee want het paard wat ik mee had was al weg ten tijde van dit ongeval.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:15

ravellie schreef:

Dat is juridisch gezien ook tótaal iets anders :j .

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:17

obsession schreef:
Citaat:

Citaat:
ja dat snap ik dus niet.

Is het niet zo dat je beide onderdelen moet halen om het diploma te krijgen?

Nou, tegenwoordig hoeft dat niet meer, maar misschien je kan nu ook kiezen voor de Orun zonder rijden. Maar mss werd er toen alleen een certificaat uitgedeeld of zo........

PabloM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:17

Malibu schreef:
PabloM schreef:
[quote="

ja dat snap ik dus niet.

Waarschijnlijk is de diploma dan niet 'volwaardig' of erkend als je 1 van de delen niet slaagt...[/quote]

Zou best kunnen, er is inmiddels al weer zoveel veranderd bij de Orun.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:22

ravellie schreef:
LDRD schreef:
Ik vind het wel een leuke hoor en als testcase best interessant :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:24

testcase waarvoor?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:24

Dit gaat op Amerika lijken met al die rechtzaken enz. Dan kan je straks een hele procedure lezen en tekenen wat je nu daadwerkelijk mag verwachten van het gedrag van een manage paard en wat niet krijg je een boekwerk waar je alles moet lezen voor je tekend enz.. Jammer..het verziekt ons land nog meer met nog meer regeltjes inplaats van genieten van de mooie kanten van de sport.

Dan kan je beter geen een sport meer doen. En wat als die mensen nu een eigen paard voor dat meisje kopen en ze valt dan van haar paard? Wie klagen ze aan? De gemeente omdat de grond ongelijk was enz/

Erg jammer...dat het allemaal zo moeilijk moeten gaan worden. Inderdaad dan is er straks voor een manege eigenaar en voor de ruiters van een stal geen lol meer aan.

Zelfde met mijn eigen paard..kan ik de stal aanklagen als mijn paard een trap krijgt in de weide omdat zij hem in de weide zetten met andere paarden? Nee want kies toch zelf hoe ik mijn paard huisvest daar betaal ik elke maand voor. En ben ik het niet eens met iets..dan moet je niet blijven staan op zn stal. Tja...zo kan je bezig blijven en waar ligt dan de grens.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:25

LDRD schreef:
ravellie schreef:

Misschien een verkeerde vergelijking, maar wat ik ermee bedoel te zeggen:

Malibu schreef:
Het feit blijft ook dat de manege gewoon een aansprakelijkheidsverzekering had moeten hebben en dat hadden ze niet.

Het is en blijft een bedrijf. Ook al brengt 'paardrijden' risico's met zich mee, een bedrijf moet nog steeds wel een aansprakelijkheidsverzekering hebben.

Als je daar over het terrein loopt en over tegel struikelt die los ligt, dan kan je ook een procedure starten als daar letsel/schade uit is voorgekomen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:26

...Met het hele Nederlandse recht...heb ik toch al zeer weinig op :x

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:27

LDRD schreef:
testcase waarvoor?

Om te zien of iemand C&A kan aanklagen als ze onde de voet gelopen wordt tijden een vlaggetjesdag ;)
@ravellie: enige manier om dat te ontlopen is te emigreren c.q. verhuizen naar het buitenland :D

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:28

Kostolany schreef:
Dit gaat op Amerika lijken met al die rechtzaken enz. Dan kan je straks een hele procedure lezen en tekenen wat je nu daadwerkelijk mag verwachten van het gedrag van een manage paard en wat niet krijg je een boekwerk waar je alles moet lezen voor je tekend enz.. Jammer..het verziekt ons land nog meer met nog meer regeltjes inplaats van genieten van de mooie kanten van de sport.

Dan kan je beter geen een sport meer doen. En wat als die mensen nu een eigen paard voor dat meisje kopen en ze valt dan van haar paard? Wie klagen ze aan? De gemeente omdat de grond ongelijk was enz/

Erg jammer...dat het allemaal zo moeilijk moeten gaan worden. Inderdaad dan is er straks voor een manege eigenaar en voor de ruiters van een stal geen lol meer aan.

Zelfde met mijn eigen paard..kan ik de stal aanklagen als mijn paard een trap krijgt in de weide omdat zij hem in de weide zetten met andere paarden? Nee want kies toch zelf hoe ik mijn paard huisvest daar betaal ik elke maand voor. En ben ik het niet eens met iets..dan moet je niet blijven staan op zn stal. Tja...zo kan je bezig blijven en waar ligt dan de grens.

Dat bedoel ik :o

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:29

DubbelDun schreef:
LDRD schreef:
testcase waarvoor?

Om te zien of iemand C&A kan aanklagen als ze onde de voet gelopen wordt tijden een vlaggetjesdag ;)
@ravellie: enige manier om dat te ontlopen is te emigreren c.q. verhuizen naar het buitenland :D

MIjn man is zelfstandig ondernemer en heeft twee bedrijven...=gek worden van het Nederlands recht

En idd...die heeft al meerdere malen mij gevraagd wat ik van emigratie vind :o ...ehm.....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:29

Kostolany schreef:
De gemeente omdat de grond ongelijk was enz

Je moet eens weten hoe vaak dat al gebeurt ;) .
Laatst bijgewerkt door LDRD op 13-11-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt