Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Huertecilla schreef:Bedankt voor deze inbreng Karl.
Bijvoorbeeld in NL is er geen dierenwelzijnswetgeving mbt gedomesticeerde paarden. Daarin zijn zij de enige uitzondering.
Er ís derhalve geen ander kader dan de bio-ethiek van de westerse samenleving. Die bio-ethiek omvat de vijf vrijheden. Deze zijn halverwege de vórige eeuw al vanuit een ontwikkelende bio-ethiek opgesteld.
Deze als kader voor het paardrijden is exact wat een goed idee zou zijn ja.
Perrokai schreef:Nou Anky, het werkt twee kanten op en dat is het grote goed "vrijheid van meningsuiting". Het kan met je werken en tegen je werken. Zoals jij jouw eigen mening mag uiten mag ieder ander mens dat ook.
Dit soort mensen kun je toch moeilijk serieus blijven nemen, sorry hoor...
Karl66 schreef:Het is natuurlijk niet raar dat HC en Bandida vinden dat zij goed bezig zijn als het om paardenwelzijn gaat en dat je bij hun dus geen fouten zal vinden. Zij hebben een compromis gemaakt tussen paardenwelzijn en gebruik dat zij acceptabel vinden en daar hun paardenhouderij op ingericht. Het zou dus raar zijn als ze vinden dat ze fout bezig zijn. Het heeft dus ook niet zoveel zin om daarop verder te gaan, tenzij je inhoudelijk en gericht vragen over hun compromis hebt. Ik ben het ermee eens dat er een aantal, niks toevoegende, op de persoon gespeelde reacties tussen staan, maar een inhoudelijke vraag over een gesloten compromis heeft weinig met valsewijverij te maken.
Mindim schreef:Wanneer Patrick door heeft dat paard met tong buitenboord loopt, corrigeert hij dit toch? Dat vind ik het probleem helemaal niet. Ik heb meer moeite met dat het paard met de snuit op de borst loopt te galloperen. Ik krijg er spontaan nekpijn van en dat gaat echt niet om een halve grote volte. Het filmpje is toch ook niet de hele tijd vertraagd? De mensen die naast de paarden lopen, lopen dacht ik in normaal tempo.
Er is altijd ophef over het laag en rond trainen, op de methode van Sjef en Anky zeg maar. Dit is al de zoveelste keer. Ik vind het er ook vreselijk uit zien om eerlijk te zijn. Ik snap best dat mensen daar op reageren.
Karl66 schreef:Het is natuurlijk niet raar dat HC en Bandida vinden dat zij goed bezig zijn als het om paardenwelzijn gaat en dat je bij hun dus geen fouten zal vinden. Zij hebben een compromis gemaakt tussen paardenwelzijn en gebruik dat zij acceptabel vinden en daar hun paardenhouderij op ingericht. Het zou dus raar zijn als ze vinden dat ze fout bezig zijn. Het heeft dus ook niet zoveel zin om daarop verder te gaan, tenzij je inhoudelijk en gericht vragen over hun compromis hebt. Ik ben het ermee eens dat er een aantal, niks toevoegende, op de persoon gespeelde reacties tussen staan, maar een inhoudelijke vraag over een gesloten compromis heeft weinig met valsewijverij te maken.
Karl66 schreef:Natuurlijk is er wel dierenwelzijnswetgeving in Nederland en daar vallen paarden ook gewoon onder.
Cassole schreef:Toch je kunt mensen niet tegehouden zich te willen meten (sporten); dat zit in hun aard. Aan paarden kun je het niet vragen.. Daarmee is welzijn zo relatief - de ene persoon verstaat iets heel anders onder ongemak/pijn dan de ander. De ene vind ongemak/pijn sneller acceptabel dan de ander.
lancwilo schreef:De tong is wel blauw maar miss heeft dat paard er wel opgebeten weet jij veel...
Verder vind ik het wel een beetje opheis. Wie zijn paard heeft nou nog nooit zijn tong over het bit gedaan. Ik durf er wel op te wedden dat bijna alle oaarden dat wel een keer gedaan hebben. Nou je stapt af.. je haalt hehoofdstel even af of het paard doet het zelf weer en klaar is kees. Niks aan de hand het gebeurt zo vaak. En als hij het vaker doet doe je toch gewoon bit hoger of spair riempje iets strakker. Ik snap het probleem niet zo...
Skipper schreef:Dus nee ze vinden niet dat ze fout bezig zijn, wat inderdaad logisch is, maar er zullen heus wel fouten zijn/gemaakt worden. Waar mensen bezig zijn worden fouten gemaakt. Dus ook nu nog, dat ze dit niet erkennen is puur staaltje van narcisme en een enorm overtrokken ego.