Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:33

iedereen die paard rijd of je prof bent of niet geeft om zijn dier anders begin je er niet aan,
en de een doet het met bit en de ander zonder.
maar laat verdere idereen in zijn waarde en ga vooral geen haatmails stuuren want dat is nog laf ook.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:33

Huertecilla schreef:
Bedankt voor deze inbreng Karl.
Bijvoorbeeld in NL is er geen dierenwelzijnswetgeving mbt gedomesticeerde paarden. Daarin zijn zij de enige uitzondering.
Er ís derhalve geen ander kader dan de bio-ethiek van de westerse samenleving. Die bio-ethiek omvat de vijf vrijheden. Deze zijn halverwege de vórige eeuw al vanuit een ontwikkelende bio-ethiek opgesteld.
Deze als kader voor het paardrijden is exact wat een goed idee zou zijn ja.

Natuurlijk is er wel dierenwelzijnswetgeving in Nederland en daar vallen paarden ook gewoon onder. Dat jij andere compromissen sluit en dat die wetgeving niet aan jouw compromissen voldoet, wil niet zeggen dat deze er niet is. Nee, die wetgeving is niet perfect en ja, ik zou soms ook graag andere ondergrenzen zien (wat welzijnswetgeving per defintie is, datgene wat je qua welzijn minimaal moet doen om te zorgen dat een acceptabel welzijn wordt gegarandeerd)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:37

Perrokai schreef:
Nou Anky, het werkt twee kanten op en dat is het grote goed "vrijheid van meningsuiting". Het kan met je werken en tegen je werken. Zoals jij jouw eigen mening mag uiten mag ieder ander mens dat ook.

Nog even constitutioneel recht les 1: vrijheid van meningsuiting is een grondrecht dat inhoudt dat het een recht is dat werkt tussen staat en burger, en dus niet tussen burgers onderling. Jouw mening valt daar dus onder als dat een uiting versus de staat is, niet als het een uiting tegen een andere burger is.

Je ziet het sneeuwbal-effect van internet op bokt.nl in elk HAW topic terug, als de eerste reacties negatief zijn wordt de TS op pagina 4 compleet de grond in geboord, zijn de eerste reacties positief gebeurt het precies andersom. Ik vraag me wel eens af wat er op zou gebeuren als je een filmpje als dat van Patrick online gooit met de boodschap "kijk eens wat een vriendelijke ruiter, hij merkt na een half rondje het ongemak op en verhelpt dat direct en gaat verder met zijn rustige training"

Jeanneee_

Re: Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:47

Ik ben het helemaal met anky eens, ze heeft een goed stukje geschreven :)

lancwilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:51

De tong is wel blauw maar miss heeft dat paard er wel opgebeten weet jij veel...
Verder vind ik het wel een beetje opheis. Wie zijn paard heeft nou nog nooit zijn tong over het bit gedaan. Ik durf er wel op te wedden dat bijna alle oaarden dat wel een keer gedaan hebben. Nou je stapt af.. je haalt hehoofdstel even af of het paard doet het zelf weer en klaar is kees. Niks aan de hand het gebeurt zo vaak. En als hij het vaker doet doe je toch gewoon bit hoger of spair riempje iets strakker. Ik snap het probleem niet zo... :o

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:55

Ik begrijp Anky in dit stuk volkomen hoor, ik vind het ook niet normaal dat mensen anderen oproepen om ritueel Anky pads te gaan verbranden haha, belachelijk! :+ Dit soort mensen kun je toch moeilijk serieus blijven nemen, sorry hoor...

Ik heb persoonlijk totaal geen moeite met het feit dat de rollkur methode wordt onderzocht. Als het niet schadelijk is, dan hebben de beoefenaars van deze methode niks te vrezen en zijn (naar ik hoop) vele mensen gerustgesteld. Het plaatje van de rollkur vind ik persoonlijk ook niks, maar de resultaten die het oplevert, daar kun je niet omheen. (en tegenstanders, begin nu niet weer allemaal voorbeelden uit de ouheid op totaal anders gebouwde paarden aan te halen, dat zegt niks over de huidige Nederlandse top naar mijn idee).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:05

Het is natuurlijk niet raar dat HC en Bandida vinden dat zij goed bezig zijn als het om paardenwelzijn gaat en dat je bij hun dus geen fouten zal vinden. Zij hebben een compromis gemaakt tussen paardenwelzijn en gebruik dat zij acceptabel vinden en daar hun paardenhouderij op ingericht. Het zou dus raar zijn als ze vinden dat ze fout bezig zijn. Het heeft dus ook niet zoveel zin om daarop verder te gaan, tenzij je inhoudelijk en gericht vragen over hun compromis hebt. Ik ben het ermee eens dat er een aantal, niks toevoegende, op de persoon gespeelde reacties tussen staan, maar een inhoudelijke vraag over een gesloten compromis heeft weinig met valsewijverij te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:06

mensen die denken dat er van hun nooit een rottig plaatje geschoten kan worden............. die zitten nooit op een paard :D :D

heel simpel Bandida...... en HC.....

Als je op je paard klimt kan je van elk ritje wel een rottig plaatje schieten..... ook van jullie!

Mochten jullie daar anders over denken dan zeg ik verder echt helemaal niks meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:16

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:19

Ik vind dit zò triest.

Anky doet in mijn ogen iets heel erg goeds, namelijk voor iemand opkomen die er aan onderdoorgaat omdat jùllie (degene waar ik het over heb voelen zich wel aangesproken) overal je mening over geeft.
Zonder na te denken, en zonder zelf ook maar enige kennis te hebben blijkbaar.
Anky rijd al jàren lang op het hoogste niveau, volgens de "hollandse school" kijk eens wie er altijd boven aan rijd?
De nederlanders.. die volgens ons "o zo slecht" trainen.

Waarom doen die paarden het dan??
Omdat ze gek of dom zijn?
Kom nou jongens, open je ogen nou eens en kijk een positief naar iets nieuws.

En anders.. alsjeblieft denk een beetje na voor je, je mening geeft want zo maken we denken ik de hele dressuursport kapot!

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:26

Ik heb de video maar ook eens bekeken.
Wat is nu eigenlijk het probleem?

Ik zie een jongenman die zijn paard fijn aan het rijden is, niets meer en niets minder.

Paard had tong even uit zijn mond, duh....... is dat nou nog nooit iemand overkomen???????
Duh........

Kom op zeg..... laat deze ruiter gewoon zijn werk doen !
En dat is goed paardrijden (ben ik eigenlijk wel jaloers op!)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:26

Moderatoropmerking:
Het vorige topic over de dreigbrieven naar Patrik Kittel is op slot gezet wegens offtopic, het zou fijn zijn als dit topic wel open kan blijven. Offtopic reacties ga ik verwijderen. Mocht het topic weer de verkeerde kant opgaan, sluit ik deze direct. Dus probeer het netjes te houden, hou je reacties ontopic, ga niet moddergooien, en onderbouw je visie.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:29

Volgens mij hebben we allemaal niks beters te doen als Anky, Patrick en de hele wereld af te z..ken wat allemaal niet beter kan in "onze" ogen. Laten we allemaal aan t werk gaan en ons druk maken om ECHT belangrijke zaken!!!
Die mensen rijden op zo'n hoog niveau waar de meeste van ons waarschijnlijk jalours op zijn en het nooit zullen halen. Ik ga er dus ook maar even van uit dat ze weten waar ze mee bezig zijn. En een tong erover gooien kan gebeuren, hij hersteld t toch??

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:36

Karl66 schreef:
Het is natuurlijk niet raar dat HC en Bandida vinden dat zij goed bezig zijn als het om paardenwelzijn gaat en dat je bij hun dus geen fouten zal vinden. Zij hebben een compromis gemaakt tussen paardenwelzijn en gebruik dat zij acceptabel vinden en daar hun paardenhouderij op ingericht. Het zou dus raar zijn als ze vinden dat ze fout bezig zijn. Het heeft dus ook niet zoveel zin om daarop verder te gaan, tenzij je inhoudelijk en gericht vragen over hun compromis hebt. Ik ben het ermee eens dat er een aantal, niks toevoegende, op de persoon gespeelde reacties tussen staan, maar een inhoudelijke vraag over een gesloten compromis heeft weinig met valsewijverij te maken.

die zijn hier genoeg gesteld Karl,

er staan nog genoeg vragen open die puur over het behandelen van paarden gaan, zonder dat het 'persoonlijk'. Overigens wel opvallend dat er maar 1/2 personen zich persoonlijk benaderd voelen, en dat die dezelfde denkwijze hebben.

Ik hoop niet dat dit gesloten wordt, svp persoonlijke berichten weglaten voortaan.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:54

Ik vind dit weer een goed stukje van Anky, en ze heeft helemaal gelijk. Ik heb echt medelijden met Patrick, niemand die zijn paard zo netjes rijdt al hij, en ik hoor dat hij het er echt moeilijk mee heeft. Zou hem wel een hart onder de riem willen steken Y;(

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:58

Mindim schreef:
Wanneer Patrick door heeft dat paard met tong buitenboord loopt, corrigeert hij dit toch? Dat vind ik het probleem helemaal niet. Ik heb meer moeite met dat het paard met de snuit op de borst loopt te galloperen. Ik krijg er spontaan nekpijn van en dat gaat echt niet om een halve grote volte. Het filmpje is toch ook niet de hele tijd vertraagd? De mensen die naast de paarden lopen, lopen dacht ik in normaal tempo.
Er is altijd ophef over het laag en rond trainen, op de methode van Sjef en Anky zeg maar. Dit is al de zoveelste keer. Ik vind het er ook vreselijk uit zien om eerlijk te zijn. Ik snap best dat mensen daar op reageren.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:15

Wilt dat dan ook per definitie zeggen dat dit dan ook slecht is voor het dier?

Ik heb overlaatst onze chiropractor nog bezig gezien bij onze merrie en toen hij haar behandelde zag dat er soms ook wel vreemd uit en dacht ik 'komt dit wel goed' maar toen ik zag hoe de dag nazien zoveel soepeler en vrolijker door de weide liep, ja dan was die twijfel al veel minder...

Wat betreft Patrick Kittel, misschien is het wel de moment om hem een hart onder de riem te steken, kwestie van hem te laten weten dat er mensen zijn die WEL geloven dat hij het beste voorheeft met z'n dieren en dat heeft niets meer te maken met HF. Ik vind het belachelijk om ervan uit te gaan dat mensen als Patrick en Anky niet het beste voorhebben met hun paarden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:20

Karl66 schreef:

Dat is in mijn ogen wel raar. Je gaat er vanuit dat je nooit geen fouten maakt en geen leerweg hebt want je weet alles al. En stilstand is in de leercurve is dat eigenlijk niet achteruitgang?

Ja, je kan vinden dat je goed bezig bent qua paardenwelzijn en hebben er een voor hun acceptabel compromis gevonden. Dus nee ze vinden niet dat ze fout bezig zijn, wat inderdaad logisch is, maar er zullen heus wel fouten zijn/gemaakt worden. Waar mensen bezig zijn worden fouten gemaakt. Dus ook nu nog, dat ze dit niet erkennen is puur staaltje van narcisme en een enorm overtrokken ego.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:24

Goed stuk van Anky.
Alles wordt zo opgeblazen zonder dat de mensen eerst zelf de achtergrond weten van wat er is gebeurd voorafgaand aan wat het filmpje laat zien over Patrick Kittel en Scandic.

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:26

Anky heeft helemaal gelijk!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:36

Karl66 schreef:
Natuurlijk is er wel dierenwelzijnswetgeving in Nederland en daar vallen paarden ook gewoon onder.

Alleen zijn er geen bepalingen voor paarden :)*
De (onder)grenzen voor paarden ontbreken GEHEEL.
Dit is voor het Min.v.LNV onder de aandacht gebracht in haar beleidsnota Dierenwelzijnsnota 2002. Daarin is met vanuit een heldere probleemstelling voor de Sectraad een concrete opdracht geformuleerd. De sectoorraad is tot invullen gesommeerd en nog steeds is er niets. Oh, sorry, dat is er wel; de sectorraad is net gekomen met een invulling; dat het prikkeldraad om wedstrijdterreinen weg moet.

Ook is de interpretatie van wat in onze westerse samenleving als dierenmishandeling gedefinieerd wordt bij paarden uniek en een groot verschil tov bijvoorbeeld honden.
Door het ontbreken van (onder)grenzen is het net deze definitie welke overblijft |(

FEI dressuur is doordat de Hollandse School daar een voor velen grensoverscheidend voorbeeld geeft een onderwerp wat aanleiding geeft voor aandacht daarop in juist Nederland.
Het klopt zich op de borst over het voorop lopen mbt dierenwelzijn én het succes van de Hollandse School.
Zoals Bandida al opmerkte hoef je maar op Youtube te zoeken op Rollkür om te zien dat internationaal de Hollandse School en Nederland géén pluim krijgen voor paardenwelzijn.
Dat er in NL géén invulling is van de welzijnswetgeving mbt paarden is daarbij :o

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:38

Cassole schreef:
Toch je kunt mensen niet tegehouden zich te willen meten (sporten); dat zit in hun aard. Aan paarden kun je het niet vragen.. Daarmee is welzijn zo relatief - de ene persoon verstaat iets heel anders onder ongemak/pijn dan de ander. De ene vind ongemak/pijn sneller acceptabel dan de ander.

Nou voor mij is het volledig verdedigbaar om dat wel te doen met mensen die zich willen meten op de rug van een dier dat 100% afhankelijk van hen is. De groep die uit prestatiedrang het paardenwelzijn op de 5de plaats hebben is me veel te groot.
En zelfs mensen onderling, waar is competitiesport goed voor, kan iemand me dat eens uitleggen? En waarom bestaat dat überhaupt nog met dieren in 2009?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:40

lancwilo schreef:
De tong is wel blauw maar miss heeft dat paard er wel opgebeten weet jij veel...
Verder vind ik het wel een beetje opheis. Wie zijn paard heeft nou nog nooit zijn tong over het bit gedaan. Ik durf er wel op te wedden dat bijna alle oaarden dat wel een keer gedaan hebben. Nou je stapt af.. je haalt hehoofdstel even af of het paard doet het zelf weer en klaar is kees. Niks aan de hand het gebeurt zo vaak. En als hij het vaker doet doe je toch gewoon bit hoger of spair riempje iets strakker. Ik snap het probleem niet zo... :o

Bedankt voor deze illustratieve uitleg van het probleem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:42

Bandida schreef:
De groep die uit prestatiedrang het paardenwelzijn op de 5de plaats hebben is me veel te groot.

hoe groot is die dan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:47

Skipper schreef:
Dus nee ze vinden niet dat ze fout bezig zijn, wat inderdaad logisch is, maar er zullen heus wel fouten zijn/gemaakt worden. Waar mensen bezig zijn worden fouten gemaakt. Dus ook nu nog, dat ze dit niet erkennen is puur staaltje van narcisme en een enorm overtrokken ego.

Ik wil er voor de duidelijkheid even bij zeggen dat ik een 75 jarig vrouwtje ben met twee poezen en nul paarden :+

Wat een grapje is, maar het zou op zich best kunnen, en het zou ook absoluut geen verschil maken wat betreft mijn mening over de manier waarop in sommige takken van competitiesport met paarden wordt omgegaan. Het is de mening van 'de man in de straat' die een einde zal maken aan deze discussie. Om een of andere reden heeft de paardenwereld niet in de gaten dat bijvoorbeeld OS Dressuur uitzenden op de televisie helemaal niet in het voordeel van de sport is. Wat als normaal geldt in een deel van de paardenwereld geldt als te ver gaand in een ander deel, en als een compleet rariteitenkabinet wat nog het dichtste bij een circus zit voor een goed deel toevallige toeschouwers die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien.
En dat is dan een neutrale reactie, veel mensen die met de kat op schoot een minuutje zwetend, kwijlend, en op ritme van de sporen ronddansend paard zien voorbij komen zappen gewoon verontwaardigd weg.