Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:32

superwoman schreef:
Huertecilla schreef:
In Xenophon´s weide is dat geen punt.
´Xenophon´s weide´ is 2500 jaar geleden opgeschreven correcte paardenwijsheid mbt gezonde hoeven.
Gebruik de zoekfunctie maar.

Dan zal ik wel vreemde paarden hebben. Die lopen namelijk als het maar even kan om de modder heen.

Ah, je hebt dus niet gezocht :)*

superwoman

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:57

Nee heb dat idd niet opgezocht!
Ik reageerde op het stukje erboven, dat jij schreef dat "paarden niet met modder zitten"
Die van mij dus wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:08

Als de modder in deze staat opvriest, breken ze de nek er over. Modder is misschien leuk voor paarden, maar als ze kunnen kiezen, zullen ze niet prefereren om de hele dag tot hun enkels in de blubs te staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:15

Jericho91 schreef:
Laat ik voorop stellen dat dit alleen om mevr. de Kok haar paarden gaat! De rest, en dat zijn er best veel, wordt goed verzorgd en staan er droog en schoon bij!!!!!!!!

LovingTweety schreef:
joyce B schreef:
Toevallig had zij vroeger ook zoals deze vrouw haar pony's bij den Haag staan aan de rand van de stad. Zou het iets met het volk/de mentaliteit daar te maken hebben?

Dit vind ik toch wel een kwalijke uitspraak eigenlijk. Ook ik zit in de buurt met mijn pony's. Misschien 10 minuten met de auto ervanaf. En de situatie hier is compleet niet te vergelijken met de situatie op de Loolaan.
Niet iedereen in de omgeving van Den Haag is zo. Blijkbaar heb jij een rotte appel getroffen en is mw. de Kok dat ook.

Hoe is het met de andere stukjes op de Loolaan, is dat misschien de mindere kant dan? Voor de mensen met minder (financiele) mogelijkheden?

Misschien heeft deze mevrouw vroeger wel leren rijden bij die mevrouw van mij, die is namelijk inmiddels zeer bejaard en had haar pony's, o.a. ook ijslander liefhebber trouwens, ook op kleine stukjes grond aan de rand van de stad staan en liet er mensen op rijden tegen kleine vergoeding en hulp bij de verzorging... Er zijn gewoon veel overeenkomsten. En als er dan geschreven wordt dat er nog veel meer pony's, ezels etc. daar zo gehouden worden, al worden die beter verzorgd op betere/drogere stukjes, dan is het misschien wel meer een "volksbuurt", met mensen die het niet zo heel ruim hebben en toch graag hun eigen plekje met hun eigen dieren willen hebben.
Als het dan tegen zit, dan is de kans groter dat het mis gaat en een vieze boel wordt, dan wanneer het "gegoede burgerij" is die ruim in het geld zit, want die kiezen er over het algemeen niet voor om in de modder rond te moeten banjeren met hun paarden en pony's.
Mensen die het zelf moeilijk hebben en met minder genoegen nemen, nemen misschien ook met minder genoegen voor hun dieren. Of zien het op een gegeven moment niet meer... Het slag mensen met meer geld zal misschien eerder kiezen voor een (nette tot zelfs luxe) pensionstalling. Al dan niet met het paard in de winter op stal opgesloten...

Ik beweer dus niet dat heel Den Haag zo met zijn dieren om gaat! Of iedereen uit een bepaalde buurt! Maar bepaalde omstandgiheden, trekken bepaalde groepen mensen aan... Op goedkope pensionstallen, vind je vaak een ander slag mens dan op luxe stallen met super verzorgd terrein met binnenbak, stapmolen, solarium en bijbehorend prijskaartje...

Verder is het nu bijna overal nat. Bij mij in de paddock, de bak en het weiland is het nu ook nat. Dus dat die paddocks daar niet meer droog zijn, bij bijna niemand, is niet vreemd. Maar het gaat er ook om hoe het terrein verder is ingericht en hoe de pony's en paarden er verder bij staan.

Verder is mijn ervaring ook niet dat paarden graag in de modder staan. Als ze eerst door een laag modder moeten om door een hek de wei in te moeten, is dat soms ook al lastig om ze te overtuigen dat het daarna beter wordt. En toen mijn pony op een stal stond en dagelijks in een natte paddock moest staan omdat hij anders niet naar buiten kon, wilde hij ook niet altijd meer zo graag die paddock in... Bleef soms gewoon als een ezel staan voor het hek...
Hier thuis heb ik daar geen last van omdat rond het hek, tussen de bak en het hek en naar de schuilstal en ervoor een paar meter diep gewoon bestraat is met klinkers en ze dus niet door de modder hoeven als ze niet willen. Ook niet om te eten. En ze dus inderdaad kunnen kiezen waar ze staan. Op de stenen lekker stevig, of op het nu grotendeels natte zand met plassen en water er op, of even onder dak staan op de rubber matten en het droge zaagsel. Zonder die bestrating zou ik ze nu ook niet de hele dag buiten willen hebben lopen!
De hele dag in de natte drekzooi staan? Daar wordt toch geen paard vrolijk van?

Edit: en Marigold, bedankt voor je toelichting en uitleg...
Bedoelde het zo scherp en kwaad niet als het misschien overkomt...
Voorbeeld van het "ophokken" is inderdaad een goede van de ouderwetse boerenmentaliteit hier in de regio.
En de mentaliteit van de luxere stalhouders in "de helft" van Nederland zal zijn: in de winter op stal en er uit om te trainen en door de eigenaar eventueel even losgooien of in de stapmolen is voldoende... (en daar wordt nu ook hard tegen geknokt door veel eigenaren, de dierenbescherming en andere welzijnsgerichte groepen mensen/eigenaren, dat is ook een bewustwordingsproces)
In dat buurtje zal het misschien zijn: paardjes lekker zo veel mogelijk buiten in de frisse lucht, is gezond! En zelf kiezen of ze in of uit de stal lopen... Alleen de uitvoering en kwaliteit verschilt dan nog van persoon tot persoon... (Dan heb ik het nog even niet over te weinig voeren.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:27

Mindim schreef:
Als de modder in deze staat opvriest, breken ze de nek er over.

Het óók niet opgezocht dus. Tja.....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:46

@huertecilla, ik heb erop gegoogled, kom niet verder dan een aantal punten hoe je met je paard zou moeten omgaan volgens het princiepe van 'Xenophon's weide' (het is me ook niet duidelijk wie of wat dat is, Xenophon's weide..?)

bedoel je nou te zeggen dat paarden zonder moeite over een stukgelopen stuk bevroren blubber kunnen lopen?
dat zijn allemaal punten en gaten, dat kan toch nooit?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:59

Xenophon was een Griekse strijdheer die bevriend was met de wijze Socrates. Hij werd verbannen nadat hij terugkwam uit de strijd en is toen boeken gaan schrijven. Reisverslagen, (fictieve) gesprekken die hij had met wijsheren als Socrates en Plato, over onderwerpen als politiek en het openbaar leven. Historische romans, En nog o.a. de Hipparchicus (Grieks Ιππαρχικός), dat raadgevingen bevat voor een cavalerie-aanvoerder, en de Περί Ιππικής, een technisch werkje over het houden en verzorgen van paarden.

Denk dat HC zijn wijsheden uit de Hippoarchicus heeft gehaald.
kon verder ook via Google geen algemene toelichting vinden op de term Xenophon's weide, behalve stukken die HC zelf geplaatst heeft met foto's erbij van de "weidegrond" waarop zijn paarden lopen. Rotsachtige bodem met stenen en keien en wat ruig gras ertussendoor groeiend.

Overigens ben ik niet van mening, uit ervaring van meerdere jaren, dat elk paard van hier zich aan kan passen met de voeten aan zulke ondergronden. Ik denk dat je daarvoor paarden moet hebben die opgegroeid zijn op zulke bodemtypen en zelfs dan zullen er paarden zijn die het niet helemaal trekken onder het zadel. niet voor niets gebruikten de Grieken en Romeinen in vroegere tijden al hoefijzers...

Ik vermoed overigens dat HC moeilijk uit de praktijkkan oordelen over hoe zijn goed ter been zijnde paarden zullen lopen over helemaal stuk gelopen natte en hardopgevroren modderweides, aangezien die in zijn klimaat waarschijnlijk niet vaak voor zullen komen...

Die van mij lopen in elk geval flink beroerd en gevoelig, net als over puin/steenslagpaden hier in de omgevin. Ondanks dat ze al jaren het hele jaar een deel van de dag op verharding lopen. gevoelige/dunne zolen volgens de hoefsmid, die verder zeer tevreden is over de kwaliteit van de hoeven, wat hij weer dankt aan het het feit dat ze hier deels verharde bodem hebben. geen puin nee. Deze harde vlakke bodem maakt hun voeten soms al gevoelig genoeg vanwege de slijtage
Laatst bijgewerkt door joyce B op 11-11-09 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:06

De loolaan is niet zo extreem groot. Hoe het daar verder is kan ik niets over zeggen. Ik sta daar niet.
Zoals jij het bracht was het wel alsof heel Den haag zo een mentaliteit heeft. Dat is niet het geval. Nu zeg je gelukkig dat het misschien daar in de wijk zo is, daar durf ik zelf weinig over te zeggen. Wel weet ik dat er nog een paar van bokt staan die er aanzienlijk beter uitzien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:11

ik bedoel niet de hele wijk, anders was er niet zoveel protest geweest door de buurtbewoners. De manier van protest met dreigen voor de camera met "ik breek je benen" zegt wel weer wat over de mentaliteit/het type mensen uit de buurt. Ik doel op het type mensen dat daar hun paarden op kleine perceeltjes "volkstuin" houdt, langs het spoor aan de rand van de stad zonder luxe voorzieningen, tegen relatief lage kosten, in deels hokkerige en armoedige (zelfgebouwde) stalletjes/bouwsels wat er meerendeels slechts gedoogd wordt door de gemeente. (als ik mag geloven wat mensen in dit topic hebben voorgespiegeld) Uitzonderingen en andere gebieden daargelaten.
En gezien de beelden die ik wel eens heb gezien van de volkstuintjescomplexen in de randstad, dan verschilt het van armoedig stukje grond, tot zeer luxe percelen met keurige tuintjes met blokhutten die compleet zijn ingericht als weekend/recreatieverblijf, met sateliet-tv en al... Zo zullen ook die paardenperceeltjes wel verschillen qua uitstraling...

Ik oordeel op basis van het beeld wat hier geschetst wordt door mensen die het gebied beschrijven, al dan niet omdat ze er vlakbij wonen, of omdat ze het vanuit de trein bekijken...

Den Haag is een grote stad waar je alle lagen en soorten van bevolking tegen komt. van A-sociale volksbuurten en verslaafde criminelen, zwarte wijken, tot sociale volksbuurten, midden klasse, studenten, hardwerkende 2verdieners met kinderen, yups, tot koude kak en intellectuelen...
Volksbuurten zou ik typeren als buurten waar mensen wonen met lagere tot middeninkomens, met het karakter van "ruwe bolster, blanke pit" (grote mond, klein hartje) en "kom niet aan mijn familie/vrienden/buren, want dan doe ik je wat! mentaliteit... Behalve als ze zelf ruzie hebben, want dan is het mis ;) Die buurten kom je bijna overal wel tegen in Nederland...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:25

joyce B schreef:
Ik vermoed overigens dat HC moeilijk uit de praktijkkan oordelen over hoe zijn goed ter been zijnde paarden zullen lopen over helemaal stuk gelopen natte en hardopgevroren modderweides, aangezien die in zijn klimaat waarschijnlijk niet vaak voor zullen komen...

We hadden van de week al vorst aan de grond.
Het kan hier zomaar -15 zijn en er is élk jaar sneeuw.
Sneeuwsex: http://www.mijnalbum.nl/Foto-KIBJ8WED.jpg

Xenophon gaf aan dat het beste hoefmanagement een vracht keien in de wei is; oneffen verharding.
Daarmee voorkom je tere pootjes.
Kan je ook met vorst/sneeuw rijden http://www.mijnalbum.nl/Foto-GXT6UREG.jpg

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:31

Hmm, op dat spoor rechts naast je is zeker een paard naar beneden gekomen die geen stenen in de wei had liggen?

HC, stenen in de wei is geen garantie op harde hoeven, dat is aanleg wel. Xenophon leefde zo'n 400 jaar voor Christus, in een hele andere wereld dan wij nu leven, al is het maar in een heel ander land met andere grond. Het is niet meer te vergelijken met de paarden van nu en hier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:32

joyce B schreef:
niet voor niets gebruikten de Grieken en Romeinen in vroegere tijden al hoefijzers...

Aiiiii, nee, dat deden ze niet. Die gebruikten ze níet.
Hoefijzers zijn bij archeologen nu wel geaccepteerd als een uitvinding van de middeleeuwen.
Zie onder meer: http://www.amazon.com/Medieval-Equipmen ... 1843830973
Hierin wordt diep op dit onderwerp ingegeaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:37

Storm76 schreef:
HC, stenen in de wei is geen garantie op harde hoeven, dat is aanleg wel. Xenophon leefde zo'n 400 jaar voor Christus, in een hele andere wereld dan wij nu leven, al is het maar in een heel ander land met andere grond. Het is niet meer te vergelijken met de paarden van nu.

Daar denken verschillende mensen met oneffen verharding in hun NL wei genuanceerder over.

Nee, een NL geboren en getogen paard krijgt NOOIT het schokbetonnen onderstel van die van mij hier.
Ja, de hoeven van élk paard worden door de leefomstandigheden gevormd; zijn een afgeleide.
Laat het paard op ook (ook, dus op een stuk) keienvloer leven en het onderstel is dat gewoon.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:40

Storm76 schreef:
Hmm, op dat spoor rechts naast je is zeker een paard naar beneden gekomen die geen stenen in de wei had liggen?

Mooi niet?! Kan je goed aan zien dat de ondergrond spékglad bevroren was; is het spoor van een 4wd welke maar nétaan boven kwam.

The Horse: The Best 4 x 4 x Far :D

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:54

Beste Joyce, ik ben degene die 'benen gaat breken' bij mevr. de Kok. Na jaren ellende bij mevr. de Kok gaat er nu gelukkig eindelijk iets gebeuren. Hopelijk ook voor de honden. Je zult begrijpen dat dit een moment-opname is, daaraan voorafgaand was al heel wat gebeurd en gezegd. Ik heb er absoluut geen spijt van en ben blij dat het 'aso' (zoals jij het bedoelt) overkwam. Het kwam recht uit mijn hart en houdt hierdoor de gemoederen goed bezig! Wat betreft mijn mentaliteit/type mens, ach... laat ik je tot slot nog wel even vertellen dat mijn paard op een luxe pensionstal in Wassenaar staat. Gelukkig overdag lekker buiten (weer of geen weer) maar 's avonds gewoon in een droge en schone stal. Weet wel dat je met die uitspraken een heleboel mensen kwetst. Er zijn er genoeg, ook aan de Loolaan en waaronder mezelf, die geen cent voor hun voorhoofd hebben maar wel goed voor hun dieren zorgen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:15

Ik had ook al het idee dat achter die uitspraak al heel wat vooraf is gegaan. En er zat veel emotie en machteloosheid in en daar schrok ik gewoon van. Kan me wel voorstellen dat je zoiets roept op een gegeven moment.

Wij zien sowieso alleen maar momentopnames. Juist de ervaringen en (emotionele) reacties van buurtmensen zoals Jericho geven aan hoe ernstig de situatie is.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:06

Duke, thanks.... een normaal denkend mens!!!!!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:37

Huertecilla schreef:
joyce B schreef:
niet voor niets gebruikten de Grieken en Romeinen in vroegere tijden al hoefijzers...

Aiiiii, nee, dat deden ze niet. Die gebruikten ze níet.
Hoefijzers zijn bij archeologen nu wel geaccepteerd als een uitvinding van de middeleeuwen.
Zie onder meer: http://www.amazon.com/Medieval-Equipmen ... 1843830973
Hierin wordt diep op dit onderwerp ingegeaan.

zonde dat niet iedere wetenschapper en archeoloog die mening deelt...
wat wel in de middeleeuwen 'uitgevonden' is het gebruik van wapenschilden en hoefijzers in die wapenschilden...
knappe uitvinder is dat dan geweest dat de afbeeldingen op die wapenschilden , zo van :)* laten we zo'n ijzer zo onder de hoeven meppen... of tewel verdiep je in Heraldiek.... schitterend leuk om te lezen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:52

jeetje wat een 'diepgaand' geouweh**r hier!
waar het toch om gaat is dat die dieren op dat stukje land niet naar behoren werden verzorgt en diep in de sh*t staan/stonden.
Kan me al die kwaaie reakties goed voorstellen,zo'n buurvrouw zou ik ook niet willen.
Het is/was nu eenmaal geen goeie plek om zo paarden te huisvesten,ik vind het ook vies om te zien,bah!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:58

Alane schreef:
zonde dat niet iedere wetenschapper en archeoloog die mening deelt...
wat wel in de middeleeuwen 'uitgevonden' is het gebruik van wapenschilden en hoefijzers in die wapenschilden...
knappe uitvinder is dat dan geweest dat de afbeeldingen op die wapenschilden , zo van :)* laten we zo'n ijzer zo onder de hoeven meppen... of tewel verdiep je in Heraldiek.... schitterend leuk om te lezen.

Ik ben er als archeoloog redelijk in thuis, HC heeft gelijk. Er zijn 0 hoefijzers uit betrouwbare contexten ouder als de 11de eeuw.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:18

Dag Funnyhorses, zo'n kwaaie buurvrouw ben ik nou ook weer niet hoor!

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:19

Joyce, waarom reageer je niet op mijn bericht??? Dat gelul over archeologie e.d., het gaat om de dieren hoor!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:31

Jericho91 schreef:
Joyce, waarom reageer je niet op mijn bericht??? Dat gelul over archeologie e.d., het gaat om de dieren hoor!

...en dat een vrachtwagenlading keien een mooie droge plek geeft die ook nog eens goed is voor de pootjes :)*

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:34

Maar hoe is het nu met de paardjes daar, is er al wat veranderd?
en zo ja wat?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:40

Jericho91 schreef:
Beste Joyce, ik ben degene die 'benen gaat breken' bij mevr. de Kok. Na jaren ellende bij mevr. de Kok gaat er nu gelukkig eindelijk iets gebeuren. Hopelijk ook voor de honden. Je zult begrijpen dat dit een moment-opname is, daaraan voorafgaand was al heel wat gebeurd en gezegd. Ik heb er absoluut geen spijt van en ben blij dat het 'aso' (zoals jij het bedoelt) overkwam. Het kwam recht uit mijn hart en houdt hierdoor de gemoederen goed bezig! Wat betreft mijn mentaliteit/type mens, ach... laat ik je tot slot nog wel even vertellen dat mijn paard op een luxe pensionstal in Wassenaar staat. Gelukkig overdag lekker buiten (weer of geen weer) maar 's avonds gewoon in een droge en schone stal. Weet wel dat je met die uitspraken een heleboel mensen kwetst. Er zijn er genoeg, ook aan de Loolaan en waaronder mezelf, die geen cent voor hun voorhoofd hebben maar wel goed voor hun dieren zorgen.

Sorry als mijn gedachten kwetsend over komen. Dat is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen met de beelden die ik krijg uit deze berichtgeving. Mijn beelden zijn gevormd door de reacties in dit topic en de situatieomschrijvingen en ik beweer niet dat alle mensen die het krap hebben hun paarden er slecht bij laten staan of niet beleg uit hun mond sparen om hun paarden goed te verzorgen. Integendeel.
De mensen die het niet goed voor elkaar hebben, zullen waarschijnlijk ook alle goede bedoelingen hebben (zoals paarden graag zoveel mogelijk buiten willen hebben in belang van het paard) maar misschien door omstandighede (verlies baan, echtscheiding, andere financiële of emotionele problemen) in de situatie zijn beland dat zij dat niet meer rond kunnen krijgen om de situatie te verbeteren.
En dat kan de boer zijn die zijn dieren in de mest laat staan en maar niet meer voert omdat hij depressief en aan de drank is, of te ziek om het zware werk nog zelf te doen en geen familie of vrienden heeft die op tijd ingrijpen en een helpende hand bieden of hulp en acties afdwingen, dat kan de eigenaar zijn van de paarden in de kwelder die het vangen en vervoer van zijn paarden niet meer rond kon krijgen voor de stormvloed waardoor de dieren ingesloten werden door het water, of de natural paardenliefhebber die alleen zijn weitje tot zijn beschikking heeft in een moeilijk paardengebied vol wachtlijsten en die niet op tijd een hoog en droog verblijf kon vinden wat ook nog betaalbaar is met de enorme wateroverlast in de winters van 2007 en 2008...
Er gaat vaak een menselijk verhaal schuil achter zulke situaties. En het is inderdaad heel frustrerend als dan lijkt alsof deze mensen een bord voor hun hoofd hebben en geen probleem zien in de situatie... Doet er niets aan af dat hulp geboden moet worden of ingegrepen moet worden als die situaties ten koste gaan van de dieren.
Dus super dat de buurt aan de bel trekt... Jammer dat het blijkbaar zo hoog op moest lopen qua emoties dat er fatsoensgrenzen in de omgang overschreden werden.

Overigens lees ik net pas jouw berichtje omdat ik de rest van de middag niet online ben geweest...