Patrik Kittel ontvangt haat- en dreigmail over clip Scandic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:28

horseyfries schreef:
Je krijgt dat paard te rijden en dus doet hij dit ook soms bij jou.

Dus eigenlijk gewoon pech voor dat paard dat hij dat zichzelf aan doet?

SuperLiesje

Re: Patrik Kittel ontvangt haat- en dreigmail over clip Scandic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:36

Dat de arme man dreigmails etc krijgt is natuurlijk te gek voor woorden, slaat nergens op, maar vind zowel het filmpje, als de foto die bij dit topic is geplaatst geen fijn beeld geven. Ik ben geen sportruiter, en ga ook absoluut niet beweren dat ik waar dan ook verstand van heb, maar ik vind het er gewoon niet prettig uitzien, momentopname of niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:37

oOoKellyoOo schreef:
Ja hoor bokt is weer in volle gang, er word 1 negatief beeldfragment MOMENTOPNAME in de wereld gegooit en die man krijgt heel onervaren ruiterwereld over zich heen.

Opname van slecht = slecht,
kritiek terecht.

Je hoeft geeneens paard te rijden om te kunnen onderbouwen dat je dit geen ethisch acceptabele manier van omgang met een dier vind.
De emotie van de reactie wordt opgeroepen door wat er gebéurt; door het leidzame dier.

Een deel van de sectie FEI dressuur in de ´ervaren ruiterwereld´ heft vergelijkbaar als referentiekader. Dat de steward er niets van wilde zeggen omdat hij dan van iedereen wat moest zeggen spreekt boekdelen.
Wat door dit deel van die ´ervaren ruiterwereld´ door het referentiekader normaal als normaal ervaren wordt maakt nog niet dat het normaal ís en al helemaal niet dat het acceptabel is.

Deze polemiek tussen de ´ervaren dressuurwereld´ en de wereld daarbuiten kan je ook benoemen met: FEI dressuur-norm ontmoet maatschappelijke welzijnsnorm.

Het gaat niet om Kittel, niet om dressuur, niet om flexen, maar om een verschil in norm over hoe met een dier om te gaan.
De ene groep is diep verontwaardigd, de andere beledigd.
Het protest van de eerste groep ontvang ontkenning en tegenoffensief.
Er is totaal onbegrip wederzijds.
Niet iedereen is daarbij in staat agressie en angstagressie te vermijden omdat bij emotie de ratio onder druk staat.

Laten we aannemen dat Kittel en omgeving naast veel inhoudelijke kritiek inderdaad ook haat- en dreigmail ontvangen.
Het staat niet ter discuusie dat dit strafbaar is. Het is ook niet ter discussie dat het niet uit de lucht komt vallen; oorzaken met een voorgeschiedenis heeft.
De Heer Kittel heeft ´pech´ dat hij de volle laag krijgt van de door zijn druppel overgelopen emmer. Hij kiest zelf voor de Hollandse School en dus de kritiek daarop.

Wat de ruiterij beter niet negeert, is dat die emmer nog steeds vol is. Alleen maar overgelopen.
De FEI dressuur kan zich een eiland van ´ervaren ruiterwereld´ vinden doch zelfs dát is dan een eiland in een zee van andere dierenwelzijns-norm.

Ter referentie:
Er zijn heel veel meer ruiters in de wereld dan de ´ervaren ruiterwereld´ die níet op de getoonde manier met hun paard om willen gaan, noch ermee geassocieerd kunnen worden. Deze ruiters willen wel paardrijden doch niet zó.
Dan is er ook nog een groep van puristen die vind dat paardrijden op zich al een NoNo is omdat alle paardrijden schadelijk is voor het paard.
Blijft over een grote groep die het op zich geen biet interesseert doch dierenmishandeling op zich niet van deze tijd vindt.

De reacties geven aan dat de basis ervoor breed is en de emotie/intensiteit ervan dat het ook diep gaat.
Leer ervan.

Dat op dit topic de nieuwsredactie verweten wordt een ´vereerde momentopname´ in de ts te hebben gezet is zó kenmerkend.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:42

Nee. ben het met je eens... het is nooit een fijn gezicht maar kan zeker gebeuren, ken zelfs een paard die het doet zonder een bit. Dit neemt niet weg dat Kittel het prima opgelost heeft en dat een een of andere riooljournalist daar een enorme heisa over maakt door daar een 'verknipt' filmpje maken en een zeer gekleurd stukje bij te schrijven. Ik persoonlijk vind het jammer dat Bokt.nl zich hier voor leent. Het is nl relschopperij en hoort thuis in de catagorie Story en Privé, riooljournalistiek dus...

edit: ik refereer aan deze opmerking: "Dat de arme man dreigmails etc krijgt is natuurlijk te gek voor woorden, slaat nergens op, maar vind zowel het filmpje, als de foto die bij dit topic is geplaatst geen fijn beeld geven. Ik ben geen sportruiter, en ga ook absoluut niet beweren dat ik waar dan ook verstand van heb, maar ik vind het er gewoon niet prettig uitzien, momentopname of niet."

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:43

Embe schreef:
Het is nl relschopperij en hoort thuis in de catagorie Story en Privé, riooljournalistiek dus...

Het is geen journalistiek. Het is een uiting van ontevredenheid van gewone ruiters die niet begrijpen wat die andere ruiter (die toevallig in de media is) zijn paard aan doet.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:47

Dan hadden ze ook de rest van het filmpje moeten laten zien... én vervolgens ook koeien van aannames in de tekst moeten laten...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:54

Bandida schreef:
horseyfries schreef:
Je krijgt dat paard te rijden en dus doet hij dit ook soms bij jou.

Dus eigenlijk gewoon pech voor dat paard dat hij dat zichzelf aan doet?

Is het zo moeilijk om mijn vraag te beantwoorden en je eens te verplaatsen in een dressuurruiter?
Veroordelen werkt een stuk gemakkelijker dan zeggen hoe het wel moet blijkbaar, dus houd je het daar maar bij?
Typisch voor de slechtste lesgevers in de paardensport: de mensen die de hele tijd weten te vertellen
hoe het NIET moet maar je niet vertellen hoe je het dan WEL zou moeten doen.

Is het volgens jou onmogelijk dat een paard dit doet zonder druk op de teugels?

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:21

Ik zou zeggen stop de discussie :D Zonde van de tijd! Ongegrond want de orginele beelden hebben we geen van allen gezien en daarnaast zijn deze beelden ook nog eens bewerkt +:)+ (een aantal hier vinden blijkbaar dat deze beelden dus wel de juiste indruk geven, knap!) Door deze beelden is wederom weer veel ellende veroorzaakt ,sympatiek persoon die die film even zo in elkaar gedraaid heeft, zielig en beneden ieder peil !

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:24

Amen! Idd, beneden ieder peil!

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:28

Zo dan kan hier wel een slotje op tot dat we de orginele beelden hebben gezien, discuseren we dan verder, lijkt mij fair :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:29

x_Marr schreef:
Het verschil tussen niets en een filmpje zie je niet?

Ze heeft het erover dat we niet weten wat in die brieven staat, dan is het nogal lastig om te bepalen in hoeverre het echt een dreigbrief is.

Sorry hoor, maar in hoeverre is het filmpje 'echt'...

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:31

vind het filmpje er idd niet erg plezierig er uitzien nee maar zo te zien op de startfoto lijkt het of dit paard een eigenhouding zoals de rollkur, niet erg netjes maar daar kan deze ruiter die dit paard te rijden krijgt in mijn ogen niet veel aan doen!! maar sowiesoo vind ik de kritiek op de foto in het starttopic een beetje overdreven... je ziet een losse teugel en het paard neemt naar mijn inzien deze houding ZELF aan... ik moet wel meer zien wil ik echt oordelen dat er door en door slecht wordt omgegaan met dit paard...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:36

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
De FEI heeft al te kennen gegeven dat ze een onderzoek instellen naar rollkur en hyperflexie.
Begrijpen zou wel een heel begin zijn, en willen begrijpen ook.

Toepasselijke combinatie van zinnen :D

De kern van de polemiek, de réden van de emoties, is het flexen niet. Wat de reacties oproept is de botsing van ´resistance is futile´-dressuur met passie voor paarden.
´Men´ vindt breed dat er om een andere manier met dieren omgegaan moet worden. Dat gaat verder dan FEI dressuurruiters, verder dan ruiterij. Dat raakt de bio-ethiek in de 21ste eeuwse westerse maatschappij.

Het niet daarop, willen?, reageren door de FEI; het jaren herhaalde recept van olie op de golven gooien door een onderzoek aan te kondigen is nu is als olie op het vuur gooien.

Peroonlijk denk ik dat de FEI pas bereid is dát inhoudelijk en concreet te adresseren wanneer het IOC dit als voorwaarde stelt.
Stewards vanuit de britse paardenbescherming in London lijkt me een helemaal +:)+ idee voor een petitie :P Maar goed dat is off topic.

Dierenmishandelen en bedreigen zijn strafbaar.
Ruiters die hun paard pijn doen; aangeven. Gepassioneerden die dreigbrieven schrijven; aangeven. Is wettelijk geen onduidelijkheid over.

_O- :') Meen je niet he! :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:39

Scandicnr1 schreef:
Ik zou zeggen stop de discussie :D Zonde van de tijd! Ongegrond want de orginele beelden hebben we geen van allen gezien en daarnaast zijn deze beelden ook nog eens bewerkt +:)+ (een aantal hier vinden blijkbaar dat deze beelden dus wel de juiste indruk geven, knap!) Door deze beelden is wederom weer veel ellende veroorzaakt ,sympatiek persoon die die film even zo in elkaar gedraaid heeft, zielig en beneden ieder peil !

Hier ben ik het ook mee eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:44

mening = niet altijd waarheid

ik zou het nou toch zo ontzettend gaaf vinden als mensen hun mening als menig aangaven en niet als de enige echte waarheid :)

iedereen kan iets vinden, maar of het ook terecht is dat men dat vind is nog altijd een tweede...... onkunde en onwetendheid zijn de grootste boosdoeners in het menen dat iemands mening de waarheid is.

De FEI gaat wederom onderzoeken of paarden lijden onder de RK, eerdere onderzoeken hebben uitgewezen van niet...... laten we nou dit onderzoek gewoon eens afwachten voordat we in al onze wijsheid vinden dat RK dierenmishandeling is en pijnlijk voor een paard en dat dan ook als enige waarheid neerzetten..........

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:49

Huertecilla schreef:
Het bericht geeft de perceptie van Kittel weer. Hij geeft hierin blijk van een eenzijdige perceptie.
Hij zal zonder meer veel berichten ontvangen die géén bedreiging inhouden.
Zoals hier op Bokt keer op keer blijkt wordt door voorstanders van op deze manier omgaan met paarden kritiek opgevat als bedreigend.
Schieten op de boodschappers is een standaard reactei en Kittel doet dat ook in zijn reacties.
Het is voor mij daarom een vraag on hoeverre emotioneel geladen protesten als haat en dreiging worden opgevat.

Protest uiten is een goed recht.
Boos reageren op Kittel is heel begrijpelijk want hij doet het.
Protesteren bij de eigenaar is terecht want die is verantwoordelijk voor het paard.
Protesteren bij sponsoren is terecht, want die steunen het.

Ík haal een positieve kant uit deze perceptie door de Heer Kittel; er is blijkbaar breed :r op het getoonde ´resistance is futile´ waarmee hij ´heet´ wil onderdrukken.
De reactie van Kittel geeft weer dat hij níets begrijp van wat er aan zijn handelen bekritiseerd wordt.
Ook dat is hier op Bokt hetzelfde.
Ik begrijp verder niet wáár hij andere ruters nu voor waarschuwt. Voor het weren van journalisten? Voor het alleen achter de schermen paarddwingen?
Dat is illustratief voor een náre mentaliteit: hoe je een paard in het openbaar niet kan behandelen, kan achter de schermen ook niet.

Wat ben jij toch een ongelooflijke opruier, alles wat jij schrijft is halleluja hier wordt ik zo moe van!!!!!!!!!! Luister en kijk eens verder dan je neus lang is en dat geldt voor velen hier. P.S. Ga eens een film maken van ALLE ruiters en LET OP van VELE kan ik dezelfde film maken GGRGHRGRGR

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:54

Wat een schande! En zo gaat men dus heen met een filmpje dat heel handig in elkaar is gezet.
Als je een complete training op film zet, zullen er genoeg momenten zijn dat de aanleuning niet helemaal goed is. Bij welke ruiter dan ook. Daarom trainen we ook en leiden paarden en ruiters op. Niet zo moeilijk om daar een compilatie van te maken waar een groep ruiters over valt. Schande dat Kittel zo wordt bejegend. Naar fatsoen moeten we blijkbaar steeds verder zoeken.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:56

Scandicnr1 schreef:
Zo dan kan hier wel een slotje op tot dat we de orginele beelden hebben gezien, discuseren we dan verder, lijkt mij fair :D

Ik quote mezelf nog maar eens :D
Want dit is geen eerlijke discussie!!!!! We doen hier Patrick en Scandic te kort, kom maar op met de orginele beelden!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:57

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:03

Ergens is het wel begrijpelijk: die filmpje was niet zo leuk om te zien, van hoe hij dat paard reed, dan komen er boze mensen in actie.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:04

Nou die heb ik even gelezen en jawel wat staat daar!
Iemand die er blijkbaar wel bij stond en in dhr/mevr zijn/ haar optiek; >>>>>>Torben Lind: i saw his warm up and Patrik Kittel was very fair to his horse.

Ik ga die petitie ook niet tekenen want ik mag toch hopen dat het FEI wel wijzer is / wordt :j

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:04

Jeetje, ik heb op basiswedstrijden toch ook wel dezelfde situaties gezien, en dan nog niet eens op de LDR methode. En dan geen 20 sec, maar meer dan eens een hele proef lang. Zou wat zijn als we die mensen, die de tong dus niet goed doen, doordat ze er in tegenstelling tot Patrick Kittel totaal geen erg in hebben. Dan valt er nogal wat te bedreigen zeg, kunnen we ook de ruiters bedreigen die een knarsend paard rijden, noem maar op. Deze situatie is ronduit belachelijk. Patrick Kittel heeft het keurig opgelost, vooral omdat hij het gevoeld heeft en niet gezien, aangezien het paard ingebogen liep en de tong aan de buitenzijde naar buiten hing. Keurig opgelost door Patrick Kittel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:54

Verbaast me eerlijk gezegd helemaal niets. Het is gewoon niet fijn hoe dat paard op het filmpje loopt.

Al gaat me het een beetje te ver om dan een dreigmail te sturen, dat vind ik persoonlijk heel erg laag.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:01

Bandida schreef:
Sjoert schreef:
Jij doet hetzelfde op basis van een filmpje.

Van dat filmpje kennen we echter wel de inhoud. En wat betreft die inhoud: stof tot discussie.
Van die brief (brieven?) kennen we de inhoud niet: stof tot gezwam in het luchtledige.

grapsig vind ik dat je hetgeen epona.tv meldt over de duur (die in 2 versies te vinden is op internet, beide met een andere duur dat Patrik Kittel aan het trainen was) op het woord gelooft, zonder een gehele film te hebben gezien, maar niet wilt geloven dat Patrik Kittel bedreigt is als hij dat zegt....
en dat terwijl dat zelfs hier op bokt gebeurd is....

vwb een momentopname... het is niet het hetgeen er te zien is, maar hetgeen je wilt zien... en vaak wordt dat nog even voorgekauwd door degeen die het openbaar maakt.... zodat het kleine stukje objectief zijn gelijk gedood is en men met een donkergekleurde bril gaat kijken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:10

Bandida schreef:
Jij wil eigenlijk gewoon zeggen dat we maar moeten accepteren dat het rijden zoals P. Kittel dat doet op dat filmpje een deel van de sport is, en dat wij met onze kritiek daar niks van begrijpen?

ehm, ja...
zou je het begrijpen, dan zou je niet zo reageren zoals je reageerd...
jij zoekt een bevestiging van hetgeen jij vermoed, epona.tv geeft jou die bevestiging.

Wat zie je dan nu werkelijk op het filmpje?
iemand die een paard traint in een bepaalde houding, wat een toevoeging is op een bepaalde manier van trainen, tijdens die training, steekt het paard de tong over/tussen het bit... en ja als die klem komt te zitten, dan wordt die blauw... (knel je vinger eens af, en kijk maar eens hoe snel die verkleurd) dat wordt verholpen en meer niet....