Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:56

ik kwam daar ruim 25 jaar geleden al.......... en ik moet zeggen dat het stalletje dat ik daar bezocht er ernstig goed bij lag :)

ook waren er wel afbraakstalletjes bij op dat terrein......... maargoed ..........

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:20

Als hoefsmid zijnde zou je toch moeten weten dat dit absoluut geen ideale omstandigheden zijn om paarden te houden.
Als ik mijn paarden zo moest houden dan gingen ze in elk geval allemaal weg!!!!
Tja en dan staan die arme beestjes wel 24/7 buiten, achter een aan elkaar geknoopt hekwerk dit heeft niets meer met een paardwaardig bestaan te maken.
Tsssss heb 11 paarden lopen en vind de dikke 4 ha die we hebben nog te weinig

Kan iemand mij ook vertellen waar ik de opleiding tot orthopedisch hoefsmid kan volgen??
Vind het wel erg interessant klinken!!!!!
Misschien kan ik na het volgen van deze opleiding ineens 100 paarden houden op die 4 ha die we hebben want dat komt wel zo'n beetje overeen met de omstandigheden waar deze paarden in moeten verblijven.

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:55

hanneke65 schreef:
Graag wil ik reageren op dit artikel. Ik rij zelf op de paarden van Quirine en het verhaal is wel heel erg eenzijdig.

De paarden van Quirine zijn in top conditie. Zij zijn zeer waarschijnlijk onder de gelukkigste paarden van Nederland. Wat het verhaal niet vertelt is dat de paarden elke dag prachtige buitenritten maken door duinen en naar het strand. De paarden zijn lief, relaxed en aanhankelijk. Ze krijgen eten van top kwaliteit. Sterker nog: twee van de vijf paarden rijden met succes endurance wedstrijden, waarbij ze maar liefst vier keer per wedstrijd worden gekeurd. Het oordeel is altijd hetzelfde: top conditie!!
Het regent op het moment veel in Nederland. Hoeveel paarden staan er in Nederland in de modder in de wei? En hoeveel paarden staan er op stal met weinig of geen beweging? Dan maar een paar benen in de modder: deze paarden zijn zielsgelukkig!
HK


Om nou te zeggen dat de paarden in topconditie zijn als ze in de uitslagen voornamelijk in de middenmoot of bij de laatste 10 staan. Ik zie haar trouwens maar bij een paar wedstrijden in de uitslag staan, altijd met een ander paard. Of niet goedgekeurt of.... ?
Ik vind dit er nou bepaald niet uitzien als de gelukkigste paarden van Nederland en zelfs met dit weer hoeven paarden niet in de modder te staan

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:16

kan de eigenaresse geen ander onderkomen vinden voor de paarden dan, in de buurt?
ergens waar meer ruimte is en ze er een weiland bij heeft?
en anders moet ze misschien het hele stukje waar de paarden nu op lopen overkappen, er 1 'stal' van maken, waar de paarden samen instaan.
de mest kan ze vast wel kwijt aan de mensen van de volkstuintjes die er zo te zien omheen zijn.

ik heb zo het idee dat de hele boel een keer leeg moet worden getrokken, en opnieuw moet worden ingericht, het is echt een zooitje nu, draadjes die hekken bij elkaar houden, troep, i don't know, lijkt niet mooi in elk geval!
dezelfde ruimte zou ook netter kunnen worden ingericht, dat zou al heel wat schelen!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:30

Ik denk niet dat ze op zoek is naar een andere plaats aangezien het en zeer dichtbij haar huis is en je er voor zeer weinig geld staat (Loolaan).

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:33

madeliefw schreef:
Ik woon er ook vlakbij. Het is idd een grote bende...
Het is gewoon geen plek voor paarden, Het plekje wordt aan drie zijden begrensd door enorm drukke spoorwegen.
Vanaf hier is het trouwens nog 7 a 8 km voordat de duinen beginnen, dus hoe ze daar dagelijks komen? Trailer?


Een jaar of 6 geleden was het gewoon nog allemaal prima. Totdat de Randstadrail kwam. Toen moest er veel gesloopt en verplaatst worden. Ik vind het dan ook een beetje onzin om te zeggen dat het geen plek is voor paarden :x.
Je kunt zeer gemakkelijk naar de duinen rijden, is geen enkele trailer voor nodig. Je bent dan zo'n 3 uur weg.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:45

Gargoyle schreef:
Ik zit dit hele topic met groeiende verbazing te lezen en kan het dus ook niet laten te reageren.
Idd is de modder een groot probleem en ik ben het met iedereen eens dat dit aangepakt moet worden of eigenlijk al aangepakt had moeten zijn. Het is niet zo dat de paarden 365 dagen per jaar in de modder staan zoals meerdere mensen hier beweren. Nu met de herfst is het een jaarlijks terugkerend probleem.

En beste Madeliefw hoe denk je dan dat wij in de duinen komen? Het zijn gezonde paarden en we rijden via de bossen en de Waalsdorpervlakte zo de duinen in! Het strand en dagtochten naar bijv Noordwijk zijn voor deze paarden heel gewoon! Weer of geen weer. En daar komt dus geen trailer aan te pas...


Mmm is de eigenaresse van het spul nu hier aanwezig? >;)

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:00

ov erigens zie ik wel dat veel paarden er wél goed bij staan daar hoor, alleen een groepje niet. Maar blijf het grotedeels echt er armoedig uit zien... stond er trouwens ook geen kameel/lama daar of ben ik nou gek :+

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:52

Ben ou toch ondertussen wel benieuwd of er nog iets is gebeurd of dat het allemaal nog hetzelfde is.
Een geluk, het is vandaag mooi weer.
Nog even als reactie op een paar pagina's terug. Ik ben inderdaad sinds een paar jaar wat moedeloos geworden over de soms paardonterende toestanden waarin pony's / paarden soms worden gehouden en helaas, helaas, vaker hier in de Randstad dan in de buitengebieden.
Vandaar dat ik dus ook benieuwd ben of hier dan wel eens actie wordt ondernomen en niet tijdelijk maar definitief.
Of dat het voor de gemeente Den Haag aanleiding kan zijn eens een discussie in de gemeenteraad te houden over dierenwelzijn/ paardenwelzijn.

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:16

Gargoyle schreef:
Ik zit dit hele topic met groeiende verbazing te lezen en kan het dus ook niet laten te reageren.
Idd is de modder een groot probleem en ik ben het met iedereen eens dat dit aangepakt moet worden of eigenlijk al aangepakt had moeten zijn. Het is niet zo dat de paarden 365 dagen per jaar in de modder staan zoals meerdere mensen hier beweren. Nu met de herfst is het een jaarlijks terugkerend probleem.

En beste Madeliefw hoe denk je dan dat wij in de duinen komen? Het zijn gezonde paarden en we rijden via de bossen en de Waalsdorpervlakte zo de duinen in! Het strand en dagtochten naar bijv Noordwijk zijn voor deze paarden heel gewoon! Weer of geen weer. En daar komt dus geen trailer aan te pas...

Fijn dat je zelf ook kunt vertellen hoe en wat.
Ik zit me wel te verbazen over hoe makkelijk je hier over denkt, als het een terugkerend probleem is had je dat al veel eerder aan moeten pakken lijkt me, fijn dat je het met iedereen eens bent natuurlijk maar dat lost niets op.
Wel sportief dat je hier reageert en ik heb er ok verder geen oordeel over behalve dat ik het niet vind kunnen.
Is het geen idee om de paddock te bestraten?
Bij de gemeentewerken kun je meestal gratis tegels afhalen, ik noem maar wat.
Verder zien de paarden er wel goed uit, ik hoop dat het probleem snel opgelost wordt.
als ik bij je in de buurt had gewoond had ik je zeker komen helpen.

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:17

VanHuisUit schreef:
Ben ou toch ondertussen wel benieuwd of er nog iets is gebeurd of dat het allemaal nog hetzelfde is.
Een geluk, het is vandaag mooi weer.
Nog even als reactie op een paar pagina's terug. Ik ben inderdaad sinds een paar jaar wat moedeloos geworden over de soms paardonterende toestanden waarin pony's / paarden soms worden gehouden en helaas, helaas, vaker hier in de Randstad dan in de buitengebieden.
Vandaar dat ik dus ook benieuwd ben of hier dan wel eens actie wordt ondernomen en niet tijdelijk maar definitief.
Of dat het voor de gemeente Den Haag aanleiding kan zijn eens een discussie in de gemeenteraad te houden over dierenwelzijn/ paardenwelzijn.

Begrijp je wel hoor, je zou er ook moedeloos van worden .

madeliefw

Berichten: 2670
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:30

Haagsemeid schreef:
madeliefw schreef:
Ik woon er ook vlakbij. Het is idd een grote bende...
Het is gewoon geen plek voor paarden, Het plekje wordt aan drie zijden begrensd door enorm drukke spoorwegen.
Vanaf hier is het trouwens nog 7 a 8 km voordat de duinen beginnen, dus hoe ze daar dagelijks komen? Trailer?


Een jaar of 6 geleden was het gewoon nog allemaal prima. Totdat de Randstadrail kwam. Toen moest er veel gesloopt en verplaatst worden. Ik vind het dan ook een beetje onzin om te zeggen dat het geen plek is voor paarden :x.
Je kunt zeer gemakkelijk naar de duinen rijden, is geen enkele trailer voor nodig. Je bent dan zo'n 3 uur weg.


Maar nu is de randstadrail er helaas voor die paardjes wel en is het m.i. geen plek voor ze.
Verder stond er ergens dat de paarden dagelijks naar de duinen gaan voor ritten van 3 uur zie ik nu hierboven.
Ik vind het allemaal maar vreemd.

Gargoyle
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:31

Ik ben de eigenaresse niet hoor maar aardig dat je je hulp aanbiedt!

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:50

kohtje schreef:
even off topic: Ben benieuwd wat de mensen die vinden dat een paard de hele dag in een padock moeten staan ipv een stal hier van vinden?


- dat paarden hoe meer ruimte hoe beter hebben
- dat paarden beter in een paddock staan dan op stal
- dat paarden beter in modder staan dan in uitwerpselen
- dat paarden beter op droge ondergrond staan dan op natte
- dat paarden beter op een harde ondergrond staan dan op een zachte
etcetera....

Ik weet niet of alleen in een stal opgesloten beter is dan met een maat buiten in de modder. Het is allebei suboptimaal.
Beter met een maat op een gedraineerd stuk verhoogde verharding in de paddock.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:52

dravergekkie schreef:
ff tussendoor hierboven staat dat die 2 paarden in beslag zijn genomen dat is dus niet zo !
Die staan er nog gewoon.
Heb ze net nog gezien.
Mischien handig om niet te gaan speculeren ;)



Ben ik toch benieuwd waarom de politie ook verklaard heeft dat de paarden weg gehaald zijn? :)

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:57

Cayenne schreef:
dravergekkie schreef:
ff tussendoor hierboven staat dat die 2 paarden in beslag zijn genomen dat is dus niet zo !
Die staan er nog gewoon.
Heb ze net nog gezien.
Mischien handig om niet te gaan speculeren ;)



Ben ik toch benieuwd waarom de politie ook verklaard heeft dat de paarden weg gehaald zijn? :)



Nu alle paarden nog die alleen, op minder ruimte, in de eigen drek staan *\o/*

dravergekkie

Berichten: 9269
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:02

ze zijn niet allemaal mee genomen.

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:28

Gargoyle schreef:
Ik ben de eigenaresse niet hoor maar aardig dat je je hulp aanbiedt!

O oke dan heb ik dat verkeerd begrepen sorry

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:34

Huertecilla schreef:
kohtje schreef:
even off topic: Ben benieuwd wat de mensen die vinden dat een paard de hele dag in een padock moeten staan ipv een stal hier van vinden?


- dat paarden hoe meer ruimte hoe beter hebben
- dat paarden beter in een paddock staan dan op stal
- dat paarden beter in modder staan dan in uitwerpselen
- dat paarden beter op droge ondergrond staan dan op natte
- dat paarden beter op een harde ondergrond staan dan op een zachte
etcetera....

Ik weet niet of alleen in een stal opgesloten beter is dan met een maat buiten in de modder. Het is allebei suboptimaal.
Beter met een maat op een gedraineerd stuk verhoogde verharding in de paddock.

De hele dag in een paddock vindt ik ook niet kunnen, daar bedoel ik mee dat ik zelf mijn paarden niet zo wil houden, of het goed of slecht is dat heb ik niet genoeg kennis voor dus daar waag ik me niet aan.

Mijn paarden hebben de hele dag weidegang en staan savonds op stal, dat is voor mezelf 1 van de voorwaardes die ik mezelf stel, het op stal savonds is puur voor de veiligheid omdat je tegenwoordig zo veel rare dingen hoort, zo slaap ik een stuk prettiger snacht.
Ik vind het al shit dat de ingang van het weiland een prutzooi is en we zitten er al aan te denken dat stukje te bestraten, verder is het land droog om dat het gedraineerd is, heeft wel wat gekost maar als paardenbezitter ben je ook verantwoordelijk voor het welzijn van je dieren en moet je soms nu eenmaal kosten maken, je dier hier jaar in jaar uit aan bloot stellen, gewoon te gemakzuchtig om een oplossing te zoeken, zoals bv bestraten vind ik best wel beetje triest eigenlijk.
Wel jammer dat het zo allemaal gelopen is daar blijf ik bij.

Chanel_

Berichten: 347
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: in een huissieee

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:47

Ik heb op teletekst gelezen van tv west.
Dat er 2 paarden in beslag zijn genomen ;).
Nu de rest nog.....

hanneke65
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:57

Maar nu is de randstadrail er helaas voor die paardjes wel en is het m.i. geen plek voor ze.
Verder stond er ergens dat de paarden [i]dagelijks
naar de duinen gaan voor ritten van 3 uur zie ik nu hierboven.
Ik vind het allemaal maar vreemd.[/quote][/i]

En wat is er mis met ritten van drie uur? Dagelijks is natuurlijk overdreven, maar de paarden maken minstens drie keer per week mooie lange ritten. Grotendeels in stap. Heerlijk toch? Duinen en strand. Wat een verademing vergeleken menig dressuurpaard dat alleen een binnenbak ziet, opgetuigd met neusriem, martingaal, sporen en dan nog een zweep er over!

jentel
Berichten: 3584
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: Wierden

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:01

wat een verhaal, paarden zien er goed uit.. maar die modder is niet oke!
vraag me af hoe dit verder afloopt.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:24

Chanel_ schreef:
Ik heb op teletekst gelezen van tv west.
Dat er 2 paarden in beslag zijn genomen ;).
Nu de rest nog.....


Ja, maar waar laat je zeg 200.000 paarden? Dat is snel een probleemverplaatsing/-verschuiving.

Een beter plan is eerst heldere welzijnsregels opstellen inclusief een overgangstermijn.

potverdikkie
Berichten: 5906
Geregistreerd: 01-07-07

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:31

http://www.politie.nl/haaglanden/nieuws ... udster.asp
Politie treedt op tegen paardenhoudster
Leidschendam , 08-11-2009 • Medewerkers van Bureau Levende Have van Politie Haaglanden traden zaterdagmiddag 7 november om 13.00 uur op tegen een 49-jarige paardenhoudster uit Den Haag. De vrouw heeft op twee locaties op de Loolaaan in Leidschendam in totaal vijf paarden staan. In beide gevallen is geconstateerd dat de de huisvesting van de dieren ernstig te wensen overliet. In één geval was de situatie dermate ernstig dat aan de vrouw vrijdag 7 november een ultimatum werd gesteld om binnen 24 uur voor twee paarden andere huisvesting te verzorgen. Toen de medewerkers van de politie zaterdag op hercontrole gingen bleek de situatie onveranderd was.

Door een dierenarts werd ter plaatse een eerste onderzoek aan de paarden verricht. Hieruit bleek dat de paarden in redelijke gezondheid verkeerden, maar dat de omstandigheden waaronder de dieren op het stuk landgoed verbleven nadelig voor de dieren zou zijn. Het terrein van 20 bij 10 mtr was een enorme modderpoel en voor de dieren was geen droge ondergrond om op te kunnen staan. Ook het ‘nachtverblijf’ van de dieren was nat en aan lekkage onderhevig.

Na overleg met het Openbaar Ministerie nam de politie de twee paarden (paard en pony) in beslag. De dieren werden afgevoerd naar een andere locatie. De dierenbescherming in Den Haag heeft in het verleden veel meldingen gekregen over de paarden. De dierenbescherming en politie houden de dieren al een aantal jaar in de gaten en hebben het erf meerdere malen bezocht. In het verleden zijn de paarden een keer in beslag genomen. De rechter besloot later dat ongedaan te maken.

De Stichting Landelijke Inspectiedienst spoort overtredingen van de dierenwelzijnswetgeving op en houdt toezicht op plekken waar dieren aanwezig zijn. De stichting werkt nauw samen met de politie en de Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw.

bron politie

hanneke65
Berichten: 12
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Enorm veel meldingen over verwaarloosde paarden in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:41

En ze hebben het derde paard in zijn eentje achtergeladen in de paddock. Hoe zielig is dat??? Deze feiten lijken voor zich te spreken, maar vertellen slechts de helft van het verhaal. Op de betreffende lokatie staan tientallen paarden achter hoge schuttingen verscholen die NOOIT buiten komen..... Waarom gaat de 'politie' daar nooit kijken? Omdat deze voor de buitenwereld verscholen zijn. In plaats daarvan worden een paar prachtige paarden die uitstekend verzorgd worden weggehaald. En nu? Waar staan ze en wie neemt ze mee naar het strand? De berichtgeving is alleen uit op sensatie. Kijk toch eens naar het hele plaatje!