'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: 'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:41

Wij hebben sinds vandaag de hooikar weer uit de schuur gehaald en de paarden hebben nu hooi en krijgen geen strookjes gras bij totdat het gevroren heeft.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:15

Weet iemand toevallig nog hoe het in de herfst van 2006 is gegaan?

Het is ons hier sowieso opgevallen dat het blad erg snel van de bomen is komen vallen dit jaar. Paarden staan hier nog altijd op het goede stuk land.

Hoe zit het met blad van eikelbomen? Dit is ook niet goed voor ze, als ze daar grote hoeveelheden van eten (in het geval ze naar gras zoeken onder die bladeren) is het ook alles behalve bevordelijk voor de gezondheid.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:17

Als er bladeren van eikelbomen liggen, liggen er ook eikels......Dat is sowieso niet goed. Eikelbladeren valt volgens mij wel mee...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:18

Heb even snel iets over o.a. het eten van eikels opgezocht en dat komt overeen met een aantal symptomen die hier genoemd worden;

Citaat:
De ziekteverschijnselen bestaan uit een aantasting van de maagdarmwand, waardoor o.a. maagzweren , maagdarm-verstoppingen en bloedarmoede kunnen ontstaan. De eerste zichtbare symptomen zijn een verminderde eetlust, koliekverschijnselen en een donker gekleurde urine. Als je paard tijdens het poetsen gevoelig is in de buikstreek is alertheid geboden.

Tevens een nieuwsbericht uit 2006; http://www.blikopnieuws.nl/bericht/36964
Laatst bijgewerkt door Storm op 06-11-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:21

Het lijkt er wel op, alleen is het met eten van eikels niet dat het voor 90% dodelijk is.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:24

Weet iemand al of pas gewonnen kuil (in de afgelopen maand) risico's oplevert?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:24

Ik denk toch dat je dit soort dingen niet uit moet sluiten, er is immers een boel van de bomen gevallen de laatste week. Ook lees je dat vaak in een kudde niet alle paarden dood gaan, dus zal het per paard verschillend zijn hoeveel zij van die stof kunnen hebben voor ze er aan onderdoor gaan.

Ben ook wel benieuwd of er in de weides van de gestorven paarden ook veel eikels lagen/liggen. :j

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:26

joyce B schreef:
Er zou een waarschuwing op de site komen, en een stuk in de hoefslag. Ik vraag me af hoe ze andere paardenhouders willen bereiken/waarschuwen... Zoveel mensen kijken niet uit zichzelf op de sites van klinieken en de hoefslaglezers zijn natuurlijk ook beperkt...

Hier in het noorden heeft er al een stuk in het dagblad gestaan, mensen zijn hier dus al wel op de hoogte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:32

ik woon in Zuid-oost Friesland (regio Drachten) en heb nog nergens wat gelezen. Welk dagblad was dat?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:33

Hier ook nog niks in één of andere krant. :n

Enig idee of het al groot in de Paardenkrant gestaan heeft?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:35

@Muzefee, diezelfde discussie over eikels is toen in het begin ook al gevoerd,
moet je het eerste gedeelte van het centrale topic maar eens lezen..

@Joyce, goed zeg dat je gebeld hebt!
en idd, hoe bereiken ze de rest van de mensen..
ik mail het in elk geval rond aan paardenhouders die ik ken, en dat kan iedereen doen die ervan hoort, maar je bereikt pas (bijna) iedereen als het op het nieuws en in de krant komt.

@Dovish, ook niet iedereen leest die krant..

het blijft moeilijk om iedereen nu te bereiken, hopelijk komt de bekendheid in de loop van de jaren, en hopelijk komt er dan ook meer duidelijkheid, en misschien een oplossing of werkende behandel methode.

@Diana, of pas gewonnen kuil besmet kan zijn ligt eraan of je land besmet is...
als blijkt dat het land waarvan het gewonnen is besmet is, lijkt het me verstandig om de kuil daarvan niet meer te voeren..
maar ja zo lang niet duidelijk is wat het nou precies is, is het alleen maar gissen, of zoiets al dan niet in kuil kan zitten, of het daarin overleefd, enz.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:36

Het zou er mee te maken kunnen hebben, maar dat lijkt me zo voor de hand liggend, dan denk ik dat ze het onderzoek zo klaar hebben. (wij zetten sowieso altijd een draad om de eikelbomen heen.)
dagblad vh noorden

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:37

joyce B schreef:
ik woon in Zuid-oost Friesland (regio Drachten) en heb nog nergens wat gelezen. Welk dagblad was dat?

Dagblad van het Noorden, maar die is volgens mij alleen voor Groningen. Sorry, ik was niet zo specifiek..
Het is wel iets om richting andere paardenmensen te benoemen, want inderdaad komt niet iedereen zo snel met deze info in aanraking!

Marigold schreef:
ook niet iedereen leest die krant...

Dat begrijp ik, maar er wordt dus wel wat mee gedaan. Misschien kan je de regionale krant in je eigen omgeving inlichten? Misschien willen die er ook een klein stukje over plaatsen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:31

Ik heb iig mijn oude stageplek getipt. Geen idee of ze er iets mee kunnen, maar de kans is aanwezig omdat er in het gebied een is overleden (Tiel).

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:50

ik denk dat mond op mond verspreiding het beste is (klinkt beetje vies als ik het zo typ, maar het is wel normaal nl toch?)
alle mensen die je kent met paarden vertellen over de risico's en verwijzen naar een website of zo, die vertellen het ook wel weer door en dan kan het in een paar dagen flink verspreid zijn. Ik ben er via via achtergekomen dat ik in een risico gebied zit. Ik dacht eerst dat dat plaatsje ergens in duitsland lag of zo :o

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:54

Citaat:
@Diana, of pas gewonnen kuil besmet kan zijn ligt eraan of je land besmet is...
als blijkt dat het land waarvan het gewonnen is besmet is, lijkt het me verstandig om de kuil daarvan niet meer te voeren..
maar ja zo lang niet duidelijk is wat het nou precies is, is het alleen maar gissen, of zoiets al dan niet in kuil kan zitten, of het daarin overleefd, enz.

Tja...dat is dus maar de vraag. Hier in de buurt zijn genoeg boeren zonder paarden die kuil winnen van hun weilanden. Hoe is het dan mogelijk om erachter te komen of het land besmet is :? :? :? dat zal dus niet gaan.......Daarom is het denk ik het verstandigst om geen kuil dat in oktober is gewikkeld te voeren aan paarden.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:59

pyrodaantje schreef:
Dank je..... In het gebied Drachten, Heerenveen, Assen.... De kliniek belde me trouwens nog dat er nog 1 in dit gebied afgelopen week is overleden.

OMG! mijn paard staat in drachten en ik heb geen mogenlijkheid om haar snachts binnen te zetten omdat er geen stallen vrij zijn.
ze staat dus nog gewoon 24-7 buiten! moet maar even hard gaan na denken over een oplossing, weet het zo 123 ook niet.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:04

weet iemand misschien of er in drachten/ de wilgen / boornbergum een stal vrij is?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:05

yvonne Bosma had nog 1 stal vrij toch?

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:21

ja las het net op mp., heb haar gemaild, hoop dat de stal nog vrij is.
Baal er behoorlijk van nu zo. ik sta eigenlijk op de wachtlijst bij Huisman maar er is nog steeds niks vrij dus ja.
Bedankt in ieder geval.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:39

Kun je niet bijvoeren?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:59

zolang de paarden gras blijven eten lopen ze risico... Bijvoeren verminderd alleen de noodzaak van grotere hoeveelheden gras eten. Wil je geen risico lopen is alleen bijvoeren en gewoon op de wei laten dus niet afdoende. Paard in Jubbega/Lippenhuizen werd ook bijgevoerd, zowel met ruwvoer als met vitaminen/mineralen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:06

woesdag was mijn vriend jarig en meerdere familieleden begonnen over dit onderwerp. mensen die verder niks met paarden hebben dus er worden schijnbaar wel veel mensen bereikt :j

verder staat alles van 2006 mij op m'n netvlies gebrand, wat het meest opviel is dat het na een flinke stom begon en daar werd toen ook veel over gesproken.
maar nu lees ik dat er bij de eerste gevallen geen storm geweest is dit jaar dus of dat nou toeval geweest is?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:24

Voorheen was het ook voornamelijk na storm of temperatuurwisselingen. :j Dit werd ook altijd gedacht, maar er is nu geen storm geweest? Wel in eens veel regen en voorheen was het nog steeds vrij warm. :)

Even voor de duidelijkheid, de ziekte bestaat al bijna 70 jaar. Deze werd in 1940 voor het eerst beschreven!
@ ik weet het zo even niet meer :o Clostridium varianten zijn goed gevoelig voor peniciline, dus antibiotica. Aangezien er paarden bij geweest zijn die antibiotica gehad hebben en hier niet beter van werden, lijkt mij niet dat het dit is. Tenzij het dus een resistente vorm is (wat natuurlijk nog wel altijd mogelijk is :) ).

Stiekem nog steeds blij dat het hier in de buurt nog niet voorgekomen is dit jaar. :o

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:27

Ja ik baal echt, heb verder geen mogenlijkheden voor stalling tot nu toe :( zit nu lekker in de stress, zo ie zo hou ik het eerst goed in de gaten en bel ik de staleigenaar morgen.