Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elliebelle

Re: Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:56

Misschien is dit dom, maar hebben ze het met dierlijke mest bemest, van dieren die ziek waren?

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:12

Cynthiaaapje schreef:
Oke Mirjam, dat waren ook idd de plaatsen waar ze plassen, maar je schrikt toch wel als je zo'n bericht leest wat dicht bij is.

Snap ik, maar gelukkig in jouw geval geen reden tot paniek! Ik heb ook een paar van die plekken, vandaar! Maar als ik het goed begrijp gaat het hier om kleinere plekjes, van een centimeter of 6 doorsnede, als sneeuwballen zo groot.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:23

die foto van die kwijlbek.....zo kwijlde mijn paard 3 weken geleden ook.
maar nu is ze oke,wel onwijs mager, maar veulen is net zondag gespeend, die zoog de merrie leeg

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:35

Wat een ontzettend naar bericht.
En vooral ook omdat ze dus nog precies weten wat het is en wat je eraan kunt doen.
Dat maakt het helemaal eng hoop maar dat ze snel iets hebben gevonden

sjnien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:51

set_elkol schreef:
get dit is heel dicht bij mij in de buurt gebeurd!!

Ja bij mij ook, mijn paard staat in scharmer, vlak bij kolham. Hopelijk waait het niet over.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:55

tahnee1987 schreef:
Afbeelding

zo ziet grasschimmel eruit

Hm.... een paar gazons in een naburig wijkje hebben hier al wekenlang last van. Dacht dat het door intensief spuiten mesten kwam of door kattenpis of zo, maar zal nu toch eens bij de eigenaars navragen...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:57

Een ieder die zeker wil weten hoe het met zijn/haar stuk weiland is gesteld kan natuurlijk een grondmonster door de BLGG laten nemen.
Zij kunnen overal op onderzoeken, en daarbij kun je dus een gapst bemestingadvies krijgen.

Voorzichtigheid is hier in de buurt (groningen) dus wel geboden.
Als ik me ernstig zorgen ga maken dan neem ik wel contact op met DAP schildwolde of Rutgers (die al er vast ook wel meer van weten)

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:58

er is ook een soort dat als je bijv een wondje hebt als mens zijnde en daarmee in aanraking komt je spieren van binnenuit worden opgegeten en als ze snel genoeg zijn raak je hooguit arm of been kwijt komen ze er niet snel genoeg achter ga je eraan dood. ;(

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:12

huh? wat heeft dat met paardenziektes te maken? jij hebt zeker laatst oprah winfrey gezien :+ dat ging over vleesetende bacterien

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:15

Elinaa schreef:
huh? wat heeft dat met paardenziektes te maken? jij hebt zeker laatst oprah winfrey gezien :+ dat ging over vleesetende bacterien

_O-
Mijn pony was allergisch voor najaarsgras, omdat daar een soort schimmel inzat volgens de DA.
Nu zijn er dus ook al schimmels waar ze dood aan kunnen gaan..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:17

Pletje123 schreef:
@Wildgirl: Dorpsgenoot? Ik kom helemaal niet uit Paterwolde :D

Ik bedoelde de poster boven jou, is een lesklant van mij :D

Heb net onze DAP gebeld(DAP Vries) die wisten niet meer dan dat er in de krant stond maar adviseerde mij idd om ze zoveel mogenlijk van het gras af te houden en op hooi te zetten.
Ik zal blij zijn als ze straks in het pas ingezaaide stuk kunnen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:35

ik hoorde vandaag dat sporen van paddestoelen waarschijnlijk niet giftig zijn, en dat die overal in de lucht zitten, en ook worden ingeademd.
volgens diegenen was het onwaarschijnlijk dat sporen in een wolkje neerstreken op een stukje wei, zoals ik had bedacht.

over dat gif/speeksel verhaal, dat is niet dodelijk zo te lezen, dus dan kan het toch ook niet de (hele) oorzaak van AM zijn?
ik vind het echt iets heel aparts...
maar zoals al gezegd is, het gros van de paarden dat buiten staat overkomt niks, daar houdt ik me maar aan vast dan.
ik ga nu even de linkjes lezen die ik op voorgaande pagina's tegenkwam, vind het interessante materie, wat kan het nou zijn.. laten we hopen dat er snel duidelijkheid over komt!

edit:

was deze link al geplaatst?
hierin wordt geschreven dat de bio chemische oorzaak van AM inmiddels bekend is, de veroorzaker echter nog niet.

http://www.paardensport.nu/medisch/bioc ... t-472.html
Laatst bijgewerkt door Marigold op 03-11-09 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:41

Nemurin schreef:
Inderdaad eng bericht, daar gaat een lezing over komen binnenkort. (Hoop ik.)

En Tahnee: dat verklaart wel waarom het "in opmars" is, aangezien mest niet meer zomaar uitgereden mag worden en in mest zit veel stikstof. De grond wordt dus weer wat stikstofarmer dan normaal... Maar om nou overal kunstmest neer te gooien is ook niet alles.

Nem: zou je mij op de hoogte willen houden over de lezing over AM? Ik ben namelijk nog steeds erg benieuwd naar de bevindingen van de Uithof. Heb Karim voor verder wetenschappelijk onderzoek aan hen gegeven, maar helaas echt nooit meer iets gehoord over wat ze allemaal bij hem aangetroffen hebben en wat uit het uitgebreide weide-onderzoek is gekomen wat ze op onze wei gedaan hebben nadat de paarden overleden waren.
PS: Barneveld was destijds mijn DA van de Uithof, wellicht dat je hem kent?
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 03-11-09 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:44

Stalbaas hier was ook op de hoogte inmiddels (heeft geen internet of de betreffende krant) via de radio. Vooralsnog veranderd er op stal niks, we houden ze natuurlijk wel goed in de gaten. :j Mochten ze verschijnselen krijgen zijn we er als de kippen bij, maar wat ook al gezegd wordt, gros van de paarden krijgt het niet en hier is het in al die 40 jaar dat de pony's op het land staan nog geen paard aan overleden, dus kan wellicht zijn dat het hier op het land niet voorkomt. :) Maargoed, we blijven oplettend. Gelukkig gaan ze met ongeveer een weekje wel gewoon 's nachts binnen en dan is de zorg er nog wat minder om. :)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:45

Ik heb vandaag toch besloten om de paarden van het gras te halen en in de paddock te zetten.
Misschien is de schimmel bij mij niet, maar wil niet het risico lopen dat het er wel is.

Ze hebben ruimte genoeg en krijgen ruim voldoende ruwvoer ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:33

Jeetje... het eerste wat me te binnen schoot toen ik de kop las was idd de AM. Heb toen ook behoorlijk in de rats gezeten in de periode die Laetitia beschrijft, dat was hier maar een klein stukje vandaan.

Ik ga ze in ieder geval niet binnen houden, heb niet eens een stal en zou mijn paard doodongelukkig maken. Sowieso is het gras op en staan ze op kale bodem en krijgen ze onbeperkt hooi. Ik hoop hiermee de AM te voorkomen, maar het is verschrikkelijk! Lijkt om de zoveel tijd wel weer in alle hevigheid terug te komen.

De grass sickness en het speeksel/kwijlen verhaal is idd een heel ander iets, al lijken een aantal symptomen wel overeen te komen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:45

laetitia schreef:
Nemurin schreef:
Inderdaad eng bericht, daar gaat een lezing over komen binnenkort. (Hoop ik.)

En Tahnee: dat verklaart wel waarom het "in opmars" is, aangezien mest niet meer zomaar uitgereden mag worden en in mest zit veel stikstof. De grond wordt dus weer wat stikstofarmer dan normaal... Maar om nou overal kunstmest neer te gooien is ook niet alles.

Nem: zou je mij op de hoogte willen houden over de lezing over AM? Ik ben namelijk nog steeds erg benieuwd naar de bevindingen van de Uithof. Heb Karim voor verder wetenschappelijk onderzoek aan hen gegeven, maar helaas echt nooit meer iets gehoord over wat ze allemaal bij hem aangetroffen hebben en wat uit het uitgebreide weide-onderzoek is gekomen wat ze op onze wei gedaan hebben nadat de paarden overleden waren.
PS: Barneveld was destijds mijn DA van de Uithof, wellicht dat je hem kent?

Maar Laetitiaatje, kun jij hen daar niet over bellen dan? Ik bedoel, je hebt toch wel recht om te horen of ze wat bij Karim aangetroffen hebben en over de grond, waar hij destijds op stond? :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:19

MirjamN schreef:
De stikstof uit dierlijke mest komt geleidelijker vrij, uit kunstmest haast instantaan. De regels van de mestwetgeving waarover jij spreekt, gaat uit van enkele honderden kilo's per hectare, waartegenover ik het over enkele 10-tallen hebt. Valt met die vervuiling dus reuze mee! Wij moeten dus wel aan dei wetgeving voldoen (als boer zijnde). Ik heb helaas zuring, wat ik dan ook weer bestrijdt met vergif. Mijn partner is boer, dus die bepaalt de hoeveelheden. Ik ben dus ook niet de expert, maar het heeft wel mijn interesse, dus weet er inmiddels ook een beetje van.

Oh ja dat is ook zo, en daarom zei ik er eventjes bij van als je geen boer bent zal het wel meevallen, maar dat had ik misschien gewoon meteen moeten roepen. Wel grappig dat je je erin verdiept: de meeste mensen doen maar wat.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:33

Dit soort besmettingen (schimmels) hebben helemaal niets te maken met paddenstoelen.
Zoals ik al opmerkte is dit feit al decennia's lang bekend. Probleem is echter dat er tientallen soorten schimmels bestaan die in gras kunnen voorkomen en giftig zijn; dát is het probleem. Daarom is men voorzichtig met een uitspraak over wát het precies is; men wil eerst zeker weten om wélke schimmel het gaat.
De schimmels zitten over het algemeen IN de plant en van buiten valt er weinig aan het gras te zien. In grote lijnen kan men concluderen dat gras wat een lage weerstand heeft vatbaar is voor schimmels; een lage weerstand wordt bereikt door bv overbeweiding (te kort laten afgrazen), temperatuurverschillen, over- of onderbemesting, maar ook ' inteelt' van grassoorten. Dat laatste speelt vooral een grote rol bij de raaigrassen.
De tientallen soorten schimmels die dus schadelijk zijn, produceren alkaloïden, en dát is uiteindelijk het gif wat voor sterfte kan zorgen.
Een goed weidebeheer kan dus een heleboel problemen voorkomen/oplossen, maar helaas willen velen hier niet aan, omdat dat geld kost.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:53

Paddestoelen zijn ook schimmels, zou het niet uitmaken als je de paddestoelen liet staan en de "lekkere dingen" voor schimmels op liet eten?
Dan hebben de schimmels minder voedingsstoffen uit de bodem. Aan de andere kant, ALS dat al zou opgaan, zoveel paddestoelen staan er nou ook weer niet in één wei in het algemeen.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:04

Bij ons in de buurt ook laatst 3 jonge paarden, zomaar binnen 24 uur gewoon van de wereld, deze stonden ook op het gras en waarschijnlijk ook door een of andere infectie.. echt ongelovelijk..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:10

Wij zijn ook druk bezig met bijvoeren. (dit neutraliseert) op aanraden van Fred Smit. Ze krijgen 2x per dag kuil. Dit niet op het gras in 1 van de artikelen word genoemd dat de schimmel sneller groeit als men er hooi op voert. Alles om te voorkomen doen we is beter dan achteraf zeggen had ik maar........

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:48

Ik snap zowiezo niet dat er nog paarden 24/7 buiten lopen (op relatief kleine percelen) en dat die dan vervolgens ook nog niet bijgevoerd worden. Alle voeding is rond deze tijd toch al uit het gras?? Als er überhaupt nog een sprietje staat... :=

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:52

Okay die van mij loopt niet op een klein stuk, misschien strak wel. Maar dit zijn koudbloeden die het met weinig kunnen doen, en van lucht al dik worden :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:01

Gitta1977 schreef:
Ik snap zowiezo niet dat er nog paarden 24/7 buiten lopen (op relatief kleine percelen) en dat die dan vervolgens ook nog niet bijgevoerd worden. Alle voeding is rond deze tijd toch al uit het gras?? Als er überhaupt nog een sprietje staat... :=

Die van ons staan ook op een enorm stuk grond en als je mijn pony ziet, dan heb je niet echt het idee dat hij uberhaupt bijgevoerd moet worden, hoor. :D
Er staat nog zoveel en hij doet het er prima op (dat is een zeer sober paard namelijk, heeft genoeg aan 3 grassprieten, bij wijze van spreken ;) ). Wat niet weg neemt dat wij wel hooi willen gaan bijvoeren (kuil kan ook, maar daar wordt de mijne moddervet van, zeker nu er nog genoeg te grazen is).