Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cynthiaaapje schreef:Oke Mirjam, dat waren ook idd de plaatsen waar ze plassen, maar je schrikt toch wel als je zo'n bericht leest wat dicht bij is.
Pletje123 schreef:@Wildgirl: Dorpsgenoot? Ik kom helemaal niet uit Paterwolde
Nemurin schreef:Inderdaad eng bericht, daar gaat een lezing over komen binnenkort. (Hoop ik.)
En Tahnee: dat verklaart wel waarom het "in opmars" is, aangezien mest niet meer zomaar uitgereden mag worden en in mest zit veel stikstof. De grond wordt dus weer wat stikstofarmer dan normaal... Maar om nou overal kunstmest neer te gooien is ook niet alles.
laetitia schreef:Nemurin schreef:Inderdaad eng bericht, daar gaat een lezing over komen binnenkort. (Hoop ik.)
En Tahnee: dat verklaart wel waarom het "in opmars" is, aangezien mest niet meer zomaar uitgereden mag worden en in mest zit veel stikstof. De grond wordt dus weer wat stikstofarmer dan normaal... Maar om nou overal kunstmest neer te gooien is ook niet alles.
Nem: zou je mij op de hoogte willen houden over de lezing over AM? Ik ben namelijk nog steeds erg benieuwd naar de bevindingen van de Uithof. Heb Karim voor verder wetenschappelijk onderzoek aan hen gegeven, maar helaas echt nooit meer iets gehoord over wat ze allemaal bij hem aangetroffen hebben en wat uit het uitgebreide weide-onderzoek is gekomen wat ze op onze wei gedaan hebben nadat de paarden overleden waren.
PS: Barneveld was destijds mijn DA van de Uithof, wellicht dat je hem kent?
MirjamN schreef:De stikstof uit dierlijke mest komt geleidelijker vrij, uit kunstmest haast instantaan. De regels van de mestwetgeving waarover jij spreekt, gaat uit van enkele honderden kilo's per hectare, waartegenover ik het over enkele 10-tallen hebt. Valt met die vervuiling dus reuze mee! Wij moeten dus wel aan dei wetgeving voldoen (als boer zijnde). Ik heb helaas zuring, wat ik dan ook weer bestrijdt met vergif. Mijn partner is boer, dus die bepaalt de hoeveelheden. Ik ben dus ook niet de expert, maar het heeft wel mijn interesse, dus weet er inmiddels ook een beetje van.
Gitta1977 schreef:Ik snap zowiezo niet dat er nog paarden 24/7 buiten lopen (op relatief kleine percelen) en dat die dan vervolgens ook nog niet bijgevoerd worden. Alle voeding is rond deze tijd toch al uit het gras?? Als er überhaupt nog een sprietje staat...