Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:14

MRIIIS schreef:
Z'n hoofd om laag trekken met twintig hulpteugels is lekker gezond :Y)

een bitloos hoofdstel dat niet goed past...
slecht passend zadel..
overkruisd laten galoperen...
handelen niet stil kunnen houden..
niet stil kunnen zitten...

dat zie ik meer en vaker bij mensen die roepen dat dressuurrijden slecht is... die roepen dat bitloos beter is...
let op: dat is mijn mening gebasseerd op mijn ervaring, en geen generaliseren... of vooroordelen hebben.

@pol013:
Ik schreef het al eerder in dit topic:
Voltige paarden doen eigenlijk veel hetzelfde, de dag heeft een vast ritme, vaste volgorde, en wat ze doen is ook vast..
Zij weten wat er gaat komen...
spring en eventing paarden hebben veel afwisseling in hun werk.. meer dan een dressuurpaard.
De spring en eventingpaarden worden ook dressuurmatig geschoold maar gaan dan een stukje toe waar ze uitbundigheid mee krijgen vanuit de ruiter...
Het dressuurpaard daar en tegen weer minder, uiteraard wel beloning, maar anders. Heeft ook wel afwisseling in de training maar als ik kijk hoe een paard op fleurd van een sprongetje tussendoor en de blijheid van de ruiter als het gelukt is... dan zie ik een paard onder die ruiter die ook 'blij' mee doet...
En ook hier put ik dan uit eigen ervaring, en het lezen van dat onderzoek.
Of je dat gelijk wetenschappelijk kunt noemen, en of het enige meerwaarde heeft....

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:19

Ik vind het een beetje voorbarig allerlei conclusies te trekken terwijl je niet eens iets weet over de achtergrond van de paarden. Bij een onderzoek op mensen wordt ook altijd gelet op andere factoren die invloed kunnen hebben. Wie weet zijn het wel allemaal voltige paarden geweest die nu ineens een dressuur/ eventing training kregen, dan is het niet zo raar dat ze stress krijgen. Of waren het voorheen ook al spring/ dressuur / voltige paarden, dan kan het natuurlijk ook aan de voorafgaande training liggen. Ik geloof best dat een paard meer stress krijgt van een uur per dag in gedwongen houding lopen dan springen of rondjes galloperen. Maar het zou mij dan lijken dat een voltige paard (die hebben toch een bijzetteugel, en in feite ook een gedwongen houding) meer stress zou moeten hebben dan een springpaard.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:21

:= Ik heb 12 paarden op stal staan jonge paarden ook hengsten t/m zzlicht nivo.
overdag op het land en de zomer 24/7 op het land.
van die 12 staat er 1 pensionpaard wat bit en boomloos word gereden en laat dat nou net de enige zijn die een stalondeugd heeft en luchtzuigt.
Zegt dus echt geen ene bal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:22

Alane schreef:
slecht passend zadel..

dat zie ik meer en vaker bij mensen die roepen dat dressuurrijden slecht is... die roepen dat bitloos beter is...
let op: dat is mijn mening gebasseerd op mijn ervaring, en geen generaliseren... of vooroordelen hebben.

Ken maar weinig dressuurruiters die weten waar ze het over hebben m.b.t. de bitloze ruiters. ;)
Het zijn vaak twee verschillende werelden, al valt mij wel op dat er steeds meer bitloze ruiters zijn die dressuurmatig gaan rijden. Of is het andersom, dressuurruiters die ook bitloos gaan rijden. :D

Overigens, een hoofdstel, al dan niet bitloos is beiden slecht.
Ruiters die hun handen niet stil kunnen houden, niet stil kunnen zitten, zie ik overal, zowel bij de recreatievelingen als de dressuurruiters. ;)

Je kunt ook oogkleppen op doen en alleen maar blijven zanikken over bitloos, recreatieve ruiters etc., omdat het in je straatje past. :+
Je kunt ook realistisch zijn en erkennen dat slechte zaken in alle kanten van de paardensport te vinden zijn.

Edit: Luchtzuigen heeft niets te maken met bitloos en boomloos. Eerder met hoe het paard gehouden is, hetzij nu of in zijn/haar verleden.

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:45

Ik vind alleen dat dit stuk helemaal niet rekening er mee houdt dat er voor dressuur bijv hele andere soort paarden worden gebruikt, dan zeg maar voltigeren. Daar zit echt wel een verschil tussen hoor, het is allemaal niet zo simpel als "een paard is een paard". Anderen soorten paarden zullen anders reageren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:48

Maar stond er ergens dan dat er echt 'typische' dressuurpaarden werden ingezet in deze test? Ik bedoel, het kan toch net zo goed een Haflinger, een Fries, een New Forest, een Arabier en etc. zijn geweest, die ze voor het dressuurstukje gebruikt hebben? Er zijn meer paarden dan KWPNers, die dressuur lopen, lijkt mij?
Of ben ik gek? :D

(Ik neem effe aan dat het niet per se GP paarden geweest zijn of heb ik verkeerd gelezen?)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:53

Ah, ik lees dat ze 76 Franse Saddlebreds hiervoor gebruikt hebben (ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor paarden dat zijn :o ).

Edit: Franse dravers?
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 30-10-09 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:53

Klopt Flickr. Werd er ook niet in het stuk genoemd dat er voor de voltige over het algemeen rustiger paarden worden gebruikt?
Dan vind ik het ook logisch dat drukkere paarden (voor dressuur worden veelal paarden met goede bloedlijnen en karakter gebruikt) eerder stress zullen vertonen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:54

srry maar als ik mijn paarden ook 23/7 per dag op stal zet en 1 uur per dag eruit terwijl ik verschilllende dingen doe met ze worden ze ook gestresst en alles dus

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:56

Twiggy, met een typisch dressuurpaard wordt over het algemeen geen koudbloed bedoeld. :)
Je hoort mij niet zeggen dat ze het niet kunnen (kan kwijlen van een mooie fries in de dressuursport) maar in de 'paardenwereld' is een koudbloed (helaas) gewoon niet gangbaar

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:57

Jongens, er staat in het stuk dat er 76 paarden van een ras (Franse Saddlebreds/Franse dravers dus, als ik het goed heb) gebruikt werden, dus we kunnen de discussie over het temperament wel nokken nu. ;)

En ben het ermee eens dat paarden die verder de hele dag op stal staan zeer zeker last van stress zullen hebben, ja. Dat is niet ongebruikelijk bij paarden die dagelijks te lang binnen staan. Maar als uit het onderzoek blijkt dat het bij de dressuur getrainde paarden toch in een ergere mate voorkomt, zegt dat wel iets.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:01

Sjoyceje schreef:
Twiggy, met een typisch dressuurpaard wordt over het algemeen geen koudbloed bedoeld. :)
Je hoort mij niet zeggen dat ze het niet kunnen (kan kwijlen van een mooie fries in de dressuursport) maar in de 'paardenwereld' is een koudbloed (helaas) gewoon niet gangbaar

Maar we hebben het nu toch over dit onderzoek? Er staat duidelijk in het stukje dat er 76 paarden van hetzelfde ras gebruikt zijn. ;)

Mijn paard neigt naar koudbloed (halve Fjord). Die raakt ook helemaal gestresst van te lang opgesloten staan (heb ik helaas wel eens moeten ervaren bij een blessure). :\
En ik snap dat helemaal, vandaar dat hij dus ook 24/7 buiten staat bij zijn maatjes. Ik zou graag zijn stress eens willen laten meten. Lijkt me erg interessant eigenlijk.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:07

Klopt, maar antwoorde op je eerdere post :)

Mijn paard heeft ook eens 4 weken binnen moeten staan. Ze kreeg geen stalondeugden of iets dergelijks, werd ook niet druk maar keerde helemaal in haar zelf. Was gewoon depressief. Ze liet het allemaal maar gebeuren.
Ik kan er daarom ook niet tegen als mensen zeggen, mijn paard staat de hele dag op stal maar is gelukkig en heeft geen stalondeugeden. Ze kunnen zich van binnen wel degelijk helemaal opvreten.
Ik zou ook wel graag de stress bij mijn paard willen meten. Weet ik gelijk wanneer ik iets fout doe :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:12

Citaat:
Hier sluit ik me volledig bij aan. Basis dressuur is nodig om ons op een goede manier te kunnen dragen.

idd en dus ook stress te voorkomen. Een verkeerd gereden paard krijgt last van zijn lijf en als gevolg ook stress. Als mens zijnde kan ik me daar heel goed in vinden. Mijn gezondheid laat me al een aantal jaar in de steek , je wilt niet weten wat dat met je doet kwa geestelijke gesteldheid.

Ik vind het onderzoek wel goed. Een goed begin maar ik zou ook graag en vervolg onderzoek willen zien waarbij de dieren ook een aantal uur in de wei komen en eventueel gelongeerd of in de molen komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:13

Ja, je hebt inderdaad ook veel paarden die zich in zichzelf keren, dat klopt. Een ander gaat luchtzuigen of kribbebijten of continu chagerijnig doen of ze draaien hun kont naar je toe en willen niets met mensen te maken hebben........ Of het lichtje in de ogen gaat uit...... ;(

De mijne ging (gaat!) schoppen tegen de wanden, bijten in de wanden (ongelofelijk hoe hij dat voor elkaar kreeg op die vlakke muren), zodra de deur open ging vloog hij als het even kon zijn box uit, desnoods over je heen, hij hinnikte naar zijn maatjes buiten, hij stond met zijn oren plat in zijn nek, hij schraapte over de grond, moet ik nog doorgaan? Ik herkende mijn vrolijke, gekke paard gewoon niet meer. Heb het helaas 3x mee moeten maken, wat een doffe ellende. Dus ik denk dat hij in zo'n onderzoek zeer zeker negatief uit zou zijn gekomen. Trainen, mits paardgericht, nee, dat vindt hij geen ramp, dus daar zal de stress niet zozeer in zitten, denk ik. Tenzij je op een oneerlijke manier dingen van hem gaat vragen......

Als iemand roept 'daar moet hij maar aan wennen', meet my Sam en je zult zien dat dit een paard betreft die echt niet opgeeft. Echt niet. :D
Maar ik ken er zat die dat wel doen. Die zich overgeven, omdat ze geen keuze hebben. Of gewoon de kracht niet kunnen vinden. Het ene paard heeft meer levenslust dan de ander. Of gewoon een ander karakter.

Maaik

Re: Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:44

Je hebt nog altijd dresssuurruiters en mensen die met hun paard dressuur rijden. Zit sowieso al een wereld van verschil ik.

Ik vind het onderzoek een beetje scheef, er worden hier paarden met elkaar vergeleken met gigantisch verschillende karakters aangezien ze anders 'niet goed kunnen functioneren in hun tak van de paardensport'.

Ik rijd ook met mijn pony & paard dressuur (+/- M1) en die worden beide met een heel zachte hand zonder spoor en/of zweep gereden. Merk amper tot geen stress bij die beesten hoor, maar ze scoren wel keer op keer 1e plekken op (onderlinge) wedstrijden.

Uit dit onderzoek blijkt dat als je dressuur met je paard doet dan creëer/heb je een (zeer) stressvol paard.
Totaal niet mee eens, dat paard is nog altijd zo gemaakt door zijn of haar ruiter! Je hebt dwingende dressuur en vrije dressuur. Als je echt een team met je paard bent dan doet hij/zij het ook wel voor je als je het 'lief vraagt', en dan creëer je geen stressvol paard want je 'luistert' ook naar hem/haar als het even niet zo gaat op dat moment zoals jij het graag wou. Als je alleen maar prestatie gericht bezig bent kijk je daar niet na, en já dan komen de sporen en strenge handen in beeld, met als resultaat; stress.

Tsja en dat punt van 23 uur op stal, ik kan dat gewoon niet begrijpen dat dat überhaupt gebeurt. :n
Ik zal jou is 23 uur per dag opsluiten in een hokje van 4*4 en 1 uurtje per dag rondjes laten rennen in een bak, kijken wat jij dan voor dingen gaat vertonen. Je behandelt je paard toch zoals jij ook graag behandelt zou willen worden?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:32

Het waren dus allemaal franse dravers, nou mag ik een debiel zijn hoor, maar dravers worden volgens mij doorgaans niet gebuikt voor de dressuur/springen etc, maar voor het koersen. Dus tenzij het hier heel anders is, hebben ze blijkbaar een test gedaan met paarden die niet specifiek geselecteerd zijn voor een bepaalde discipline, maar zijn het dravers die ingezet zijn als dressuur/spring of voltigepaard? Dit zal vast wel weer niet zo zijn, maar zoals het er zo staat kan ik er weinig anders van maken.
Dus dan hebben ze allemaal hetzelfde nadeel wat bouw en capaciteiten betreft voor de verschillende disciplines... Dan zou het toch nog niet zo'n heel verkeerd onderzoek zijn geweest.

Citaat:
slecht passend zadel..

Niet lüllig bedoeld, maar dit zie ik vaker andersom, zeker wat zadels en tuigage betreft, slecht passende zadels zijn absoluut niet voorbehouden aan ruiters die geen fan van dressuur zijn, sterker nog, ik zie het veel vaker dat er gekozen wordt voor een mooi dressuurzadel wat niet goed past, omdat er per se dat merk dressuurzadel op moet. Dat ze er geen geld voor over hebben om een knap zadel te kopen of om de moeite te nemen goed te passen, maar wel met alle geweld en ten koste van het paard een dressuurzadel moeten omdat ze anders niet knap stil kunnen zitten.
Net als dressuur/springstallen waar slechts een paar zadels beschikbaar zijn voor tig paarden. Dus dat heeft absoluut niets te maken met anti of prodressuur, het komt overal voor. Mijn ervaring is dat het vaker voorkomt bij dressuurruiters, velen hebben de neiging om de eigen wensen boven het belang van het paard te stellen.
Geldt trouwens ook voor het niet stilzitten en de handen niet stil kunnen houden, menig dressuurruiter kan zonder dressuurzadel absoluut niet stilzitten en de handen stilhouden is ook op wedstrijden lichtelijk rampzalig te noemen, ook in de hogere klassen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:36

Nimber schreef:
van die 12 staat er 1 pensionpaard wat bit en boomloos word gereden en laat dat nou net de enige zijn die een stalondeugd heeft en luchtzuigt.

Heb je helemaal gelijk in, bitloos en boomloos zegt inderdaad geen moer over dergelijke dingen, want luchtzuigen wordt niet veroorzaakt door een hoofdstel en zadel :+ wel door slechte huisvesting. Is dat paard er bij jou op stal mee begonnen, of was het al eerder aan de gang.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:44

23 uur per dag op stal, echt alsof paarden die meelopen in de dressuurtop 23 uur per dag op stal staan, zo maak je geen kampioenen en dat hoef ik de topruiters echt niet te vertellen hoor, ik ben geen dressuurfan dat even terzijde maar hoe kun je nu serieus onderzoek doen door paarden 23 uur per dag op stal te zetten.
Ik weet best dat het gebeurd 23 uur op dag op stal of langer maar dat onderzoekers dit als norm aannemen is ronduit zielig en wat mij betreft kan het onderzoek de prullenbak in.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:48

Interessant onderzoek, jammer dat het niet zo degelijk is opgezet en dat het artikel en de conclusies nergens naar lijken.

Ze halen zelf ook al aan dat het misschien wel andersom werkt: karakater werkt mee aan de tak van sport die het paard zal gaan bedrijven. Zoals rustige paarden geschikt zijn voor voltige, zijn nerveuze (en daardoor misschien wel 'spectaculaire') paarden vaker gekozen voor dressuur?

De conclusies zijn echt uit de lucht gegrepen, jammer...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:00

@eppie, het zal dan misschien niet altijd letterlijk 23 uur per dag op stal zijn, maar minimaal 20 uur is het toch echt wel hoor. Het is term om aan te geven dat ze de hele dag op stal staan, niet om op elke slak zout te leggen. En de dressuurtoppers staan echt niet buiten hoor, daar lopen ze veel te veel "risico op blessures". Dat is zo leuk met een Anky, die promoot het buiten lopen van paarden, maar dan wel alleen haar oude dressuurtopper, niet die 2 waar ze nog wedstrijden mee rijdt, die zien per dag echt niet veel meer dan hun stal, bak en stapmolen :+.
Dus hoe kun je serieus onderzoek doen, omdat het GEBEURT!!! Gelukkig is er een verschuiving gaande, maar ik denk dat zeker meer dan de helft van de paarden in NL het hele jaar door niet buiten komen, afgezien van een uurtje alleen in de paddock. Dan heb je ook nog een kwart die alleen 's zomers buiten komen en 's winters de hele dag op stal staan. Je kunt zeggen dat het overdreven is, maar dat is het dus niet, dat is ook het probleem.

Even tussendoor, ik heb even gegoogled op franse saddlebred en verschillende andere varianten, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken dat het een bestaand ras is... :+

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:27

hyppolyte schreef:
Nimber schreef:

Heb je helemaal gelijk in, bitloos en boomloos zegt inderdaad geen moer over dergelijke dingen, want luchtzuigen wordt niet veroorzaakt door een hoofdstel en zadel :+ wel door slechte huisvesting. Is dat paard er bij jou op stal mee begonnen, of was het al eerder aan de gang.

Het paard waar nimber het over heeft is eigenlijk het enige paard (en de jonge paarden dan natuurlijk) waar niks van gevraagd wordt. De rest wordt gewoon getraind. En juist het paard dat vrijwel niks doet heeft dat stalgebrek. Hij staat er nog maar sinds de zomer.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:52

....sarcarme.... wel eens van gehoord ;)?

Natuurlijk weet ik wel wat ze bedoelt, maar het opnoemen van bitloos en boomloos heeft absoluut niets te maken met de ontwikkeling van een stalgebrek. Als ze nou had gezegd dat het enige paard waar niets van gevraagd wordt, een stalgebrek heeft ontwikkeld, dan was het namelijk nog een beetje een relevante opmerking geweest. En dan nog geeft dit onderzoek niet aan dat training een voorwaarde is om een stalgebrek te ontwikkelen.
Maar was het luchtzuigen al aanwezig voordat ze op stal kwam, of heeft het zich bij jullie op stal ontwikkeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:37

Dat paard kan ook last van een maagzweer hebben. ;)
Of misschien moet het beestje het hele jaar door lekker 24/7 buiten in de kudde.
Maar bitloos/boomloos/al dan niet trainen heeft er naar mijn idee weinig mee te maken, hoor.
Daar gaat een paard echt niet van luchtzuigen. :n

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:20

x_Elise schreef:
Ik wilde eigenlijk al stoppen bij 23uur per dag op stal.
Welk paard word daar nou niet gestressed van.
mijn paard!!!!!!!!!!!