MRIIIS schreef:Z'n hoofd om laag trekken met twintig hulpteugels is lekker gezond
een bitloos hoofdstel dat niet goed past...
slecht passend zadel..
overkruisd laten galoperen...
handelen niet stil kunnen houden..
niet stil kunnen zitten...
dat zie ik meer en vaker bij mensen die roepen dat dressuurrijden slecht is... die roepen dat bitloos beter is...
let op: dat is mijn mening gebasseerd op mijn ervaring, en geen generaliseren... of vooroordelen hebben.
@pol013:
Ik schreef het al eerder in dit topic:
Voltige paarden doen eigenlijk veel hetzelfde, de dag heeft een vast ritme, vaste volgorde, en wat ze doen is ook vast..
Zij weten wat er gaat komen...
spring en eventing paarden hebben veel afwisseling in hun werk.. meer dan een dressuurpaard.
De spring en eventingpaarden worden ook dressuurmatig geschoold maar gaan dan een stukje toe waar ze uitbundigheid mee krijgen vanuit de ruiter...
Het dressuurpaard daar en tegen weer minder, uiteraard wel beloning, maar anders. Heeft ook wel afwisseling in de training maar als ik kijk hoe een paard op fleurd van een sprongetje tussendoor en de blijheid van de ruiter als het gelukt is... dan zie ik een paard onder die ruiter die ook 'blij' mee doet...
En ook hier put ik dan uit eigen ervaring, en het lezen van dat onderzoek.
Of je dat gelijk wetenschappelijk kunt noemen, en of het enige meerwaarde heeft....