Taboe op paardenvlees is onterecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mies

Re: Taboe op paardenvlees is onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:11

Zo bedoel ik het niet. Een van die mensen wil het eigenlijk niet eten maar ach hij is toch al dood.. Dat moet je dan zelf weten maar ik snap die reden gewoon niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:18

Je maakt gewoon verschil tussen dieren, iemand die paard eet, doet dat gewoon niet. En het is lekker, dus waarom niet?
Tsjah, ik denk niet dat het uit te leggen is ofzo. Het is gewoon zo gewoon.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:20

Janine1990 schreef:
En het is lekker, dus waarom niet?

Omdat het mogelijk niet gezond is? Paardenvlees is (in België althans) niet traceerbaar op een betrouwbare manier. Je weet dus nooit zeker wat je op je bord hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:48

Janine1990 schreef:
HC, vlees moet aan bepaalde normen voldoen. Volgens mij wordt het getest voor het in de schappen komt te liggen. Zoals eerder in het topic al werd gemeld. Je hoeft niet bang te zijn dat je een paard vol geneesmiddelen op je bord krijgt :Y)

Norm en test zijn zó ruim dat je daar wel bang voor moet zijn. Er wordt geen uitgebreide dopingcontrole op losgelaten. Wil jij regumate of glenbuterol op je bord? Wat denk je dat er in veel hoestdrankjes zit?! Bijvoorbeeld.
Ook test je niet of het een in de eigen plee levend paard betrof.

Citaat:
Maar misschien is dat in Spanje anders?

Ja.
Ten eerste zijn hier paarden voor vlees als extensieve veeteelt. Die leven vrij en worden jaarlijks 'geoogst'. Is eigenlijk 'wild'.
Verder zijn paarden hier individueel betrouwbaar traceerbaar met historie van wat erin is gegaan.

Onder het motto dat je bent wat je eet, eet ik geen gestoord paard uit een poepdoos *D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:01

ik heb ook een niet -slachtverklaring voor mijn paarden,
mijn ene paard heeft medicijnen en is helemaal niet voor consumptie geschikt...

Maar ik vraag mij af of er een haan naar kraait als ik hem nu op de trailer zet en naar Bergerac rij...en hem laat slachten.
Hij is ge-chipt maar die niet-slachtverklarig staat daar los van..

Dus ik heb er inderdaad helemaal geen vertrouwen in...al zou ik het willen eten,paardenvlees.
Of het moeten inderdaad wilde paarden zijn....maar de gedomesticeerde hoef ik niet...die staan vermoedelijk stijf van de buut/wormmiddelen of antibiotica.

Je laat immers niet een gezond paard slachten toch?
(in nederland dan...)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:46

HC, als je het zo stelt, kan je beter helemaal niets eten :)
Of alleen eigen dieren slachten }>

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:49

Huertecilla schreef:
beantsje schreef:
Ethisch gezien vind ik zelfs dat je beter paardenvlees kan eten dan bio-industrievlees. Met een beetje mazzel heeft het paard een prachtig leven gehad voordat het op jouw bord belandde.

De kans is groter dat het paard een sléchter leven heeft gehad :)*

De ruiterij wil graag anders volhouden omdat het een spiegelbeeld is.
Feit is dat alleen van paardenvlees de onzekerheid totaal is. Er is geen norm over welzijn en op grote schaal wordt de hand gelicht met wat erin zit.
Met paardenvlees kan je vlees eten van een dier wat geestelijk zó leed van een leven op het eigen toilet dat het stereotype gedrag vertoonde en met een beetje pech zit het nog vol rommel, sorry geneesmiddel, ook.
Kijk eens in de werkelijke wereld naar de zielepoten in de stallen die overal staan. Díe eet je! Ongeukkig vlees.
Ja, die zijn dood beter af dus slachten prima, maar zélf eten? Nee, daar moet de sector toch eerst voor gereguleerd en letterlijk! gesaneerd worden.
Je hebt geen idéé van wát je op je bord krijgt met paardenvlees :)*

Ik denk wel dat je gelijk hebt Hc en ook over wat er werkelijk allemaal in paarden gestopt word, stel een handelaar die Buut in een paard stopt om iets te verdoezelen, of hem iets geven om rustig te worden, wie gaat nu werkelijk op zijn paspoort zetten dat het paard ontwormd is?
Mijn dierenarts vraagt niet naar het paspoort als hij langs komt en medicijnen geeft.
Ik heb op stal ook buut omdat ik het een goede pijnstiller vindt, heb ik in duitsland bij de dierenarts gekocht geen centje pijn.
Maar ze stoppen allerlei rotzooi in allerlei dieren, zelfs kleur stoffen en stoffen om het vlees langer houdbaar te houden en dan nog mag je blij wezen als je het 2 dagen in de koelkast kunt bewaren.
Ik koop vaak vlees dat niet eens de houdbaarheidsdatum haalt, ga ik mooi terug en wil mijn ged terug.
Bij de turkse slager hier in de stad koop ik vaak lamskotteletjes en die kun je rustig 2 weken in de koelkast bewaren (vind ik bij de nederlandse slagers niet te eten)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:57

Ik ga uit principe NOOIT naar een Turkse slager, als het goed is slachten die op een hele andere manier, die ik niet diervriendelijk kan noemen... :n

geerke: Een gezond paard met een verbrijzeld spronggewricht, of noem eens wat waarmee een paard geen paardwaardig leven kan leiden... Dat is een gezond paard dat je gerust kunt slachten. Een blessure betekent niet meteen een paard volgepompt met medicijnen. Een artrosepaard bijvoorbeeld...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:07

geerke schreef:
Je laat immers niet een gezond paard slachten toch?
(in nederland dan...)

noodslachting kan ook gebeuren zonder dat er medicijnen zijn gebruikt...
of
paard heeft een lichamelijk iets.. bijv afgescheurde pees is toch niet aangegroeid/aangeboren afwijkingpaard ongeschikt voor gebruik en als je dan toch wilt rijden of geen plek hebt voor een grasmaaier, dan kun je kiezen of in de handel laten verdwijnen of naar de eeuwige jachtvelden...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:11

ik als paarden gek eet gewoon paarden vlees.
paarden rookvlees is veel lekkerder en malsr dan runderrookvlees waar je een uur op moet kauwen, het is gezonder ( minder vet ).
nee hoor ik laat het zeker nie staan :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:00

Huertecilla schreef:
Norm en test zijn zó ruim dat je daar wel bang voor moet zijn. Er wordt geen uitgebreide dopingcontrole op losgelaten. Wil jij regumate of glenbuterol op je bord? Wat denk je dat er in veel hoestdrankjes zit?! Bijvoorbeeld.
Ook test je niet of het een in de eigen plee levend paard betrof.

Inderdaad, hoeveel paarden krijgen wel niet ventipulmin? = ander woord voor clenbuterol.... maar geen hond die het in het paspoort noteeert. toch? Ik bedank even...

Wat het welzijn betreft; inderdaad hoop je dat het paard een goed leven heeft gehad. In een groot aantal gevallen zal dat zo zijn, zeker als je dat afzet tegen kistkalveren en mestvarkens. Want dat is helemaal bedroevend. En een aanzienlijk aantal paarden (de meerderheid?) heeft in zijn leven toch wel weidegang gehad.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat er ook absolute zielige paarden naar de slacht gaan, die hun hele leven afgebeuld zijn, ontkend zijn in hun primaire behoeften en veel pijn hebben geleden.
Ik ben eerlijk; ik eet ook de 'foute' varkens, gewoon omdat ik niet consequent genoeg ben om voor scharrelvlees 15 km te rijden. :o
Maar inderdaad, als je principieel alleen scharrelvlees eet, kan je je afvragen of je wel paardenvlees moet eten, gezien het onbekende verleden.

Misschien moet ik maar meer lamsvlees gaan eten; schapen hebben het over het algemeen prima. Maar ja, da's weer zo gruwelijk duur...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:10

Als je vlees eet, eet je medicijnen.Dat is standaard, tuurlijk kun je biologisch eten , veel beter ook, maar dan nog is het niet 100% zeker of het medicijn vrij is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:16

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
En het is lekker, dus waarom niet?

Omdat het mogelijk niet gezond is? Paardenvlees is (in België althans) niet traceerbaar op een betrouwbare manier. Je weet dus nooit zeker wat je op je bord hebt.

Ik weet ook niet wat er in een hamburger van de macdonalds zit, wil ik eigenlijk stiekem ook niet weten ook. Maar vind het wel erg lekker.
Zo is het beter dat je niet alles weet, en de kans dat je ziek word... is vrij klein.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:09

Janine1990 schreef:
HC, als je het zo stelt, kan je beter helemaal niets eten :)
Of alleen eigen dieren slachten }>

De sector paard is de enige waarvoor geen welzijnsregels gelden en die nergens op gecontroleerd wordt.
Het risico met paardenvlees is VEEL groter.

Wij eten vrijwel alleen eigen slacht ja. We éten wat we eten. Dat is echter het topic niet.
Het onderwerp is dat het niet terecht is dat paardenvlees niet zo populair is.
Een´taboe´ is sybjectief, want een dood dier is een dood dier, maar er is wel degelijk goede grond om kritisch te zijn op paardenvlees; je hebt geen idéé wat er op je bord komt.
Een kwart tot een derde van de paarden heeft gedragsstoornissen door een rúkleven en je weet zelf wel hoeveel medicatie paarden te slikken krijgen. Tel maar uit wat de kans is wat er op je bord ligt.
Ik probeer gezond te leven, gezond te eten en wil dus geen onnodig groot risico lopen op ongelukkig vlees of zelfmedicatie.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:18

Equidea schreef:
Ik weet ook niet wat er in een hamburger van de macdonalds zit, wil ik eigenlijk stiekem ook niet weten ook. Maar vind het wel erg lekker.
Zo is het beter dat je niet alles weet, en de kans dat je ziek word... is vrij klein.

Mag ik dat even naïef noemen. In die hamburgers zit geen gram vlees waarvan de precieze koe, slachter, transporteurs, eigenaars, fokkers en ouderdieren niet terug te vinden zijn via een nummeringssysteem. Gaat er wat mis voor de volksgezondheid, dan onderbreek je de toevoerketen daar vaar het fout gaat, en hoef je niet de hele industrie plat te leggen omdat het 'overal' mis gegaan kan zijn.
Als dat voor paarden, dieren die veelal door de eigenaars zelf hun hele leven behandeld zijn met onduidelijke dosissen van zware insecticiden (ontworming), antibiotica, corticoïdes en andere hormoonpreparaten en dan zo ploep zonder traceerbaar ID in het slachthuis komen, voor mekaar is wil ik er nog eens over denken.
De kans dat je gelijk ziek wordt is vrij klein ja. Maar die steak Regumate hoef ik toch niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:50

Bandida schreef:
Maar die steak Regumate hoef ik toch niet.

Zie je het al voor je: ´Hoogspringer X geschorst vanwege glenbuterol-gebruik door eten van paardensteak met hoestdrank.´
Idem cortisonen door mokzalfje.
Wel perfect om je kinderen met jeuk aan hun hol eens door te spoelen :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:42

Huertecilla schreef:
Wel perfect om je kinderen met jeuk aan hun hol eens door te spoelen :P

En dan schrikken als ze op 9 jaar al borsten beginnen krijgen :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:59

Dan noem mij maar naief... maar dit is het zoveelste topic dat zoveel illegaliteit en criminaliteits gedachtes voorbij zie komen dat ik me toch begin af te vragen of er inderdaad 2 soorten mensen in de paardenwereld zijn...
en dan in het kader zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten...

We rundvlees eten met eveneens de kans dat je ziek wordt... er wordt immers gesproken dat dan de aanvoer keten wordt stopgelegd, en de kans bestaat dat er meer dan 1 verkeerde koe op het slachthuis terecht is gekomen, versus 1 paard (immers fokken we in NL nog steeds geen paarden voor de vleesindustrie)

Citaat:
Mag ik dat even naïef noemen. In die hamburgers zit geen gram vlees waarvan de precieze koe, slachter, transporteurs, eigenaars, fokkers en ouderdieren niet terug te vinden zijn via een nummeringssysteem. Gaat er wat mis voor de volksgezondheid, dan onderbreek je de toevoerketen daar vaar het fout gaat, en hoef je niet de hele industrie plat te leggen omdat het 'overal' mis gegaan kan zijn.

bij paarden gaat het om individuele paarden die ter slacht aangeboden worden, volgens mijn slager wordt iedere 'partij' genummerd na controle, en is zo een 'partij' terug te vinden waar het gebleven is.... en dus niet de kans dat een gehele supermarkt keten 'besmet' vlees verkoopt.

Daarbij ben je in beide gevallen de pineut....

(nog maar te zwijgen over de groeihormonen die gebruikt werden en incidenteel nog worden gebruikt bij runderen, groente die bespoten wordt... etc etc Zo kwam oa Spanje slecht uit de bus bij een onderzoek van resten landbouwgif/bestrijdingsmiddelen op/in groente en fruit.... ach ja, dan geven je kids licht in het donker is ook leuk :D )

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:01

als je in amerika geen paardenvlees eet snap ik het kijkem aar eens op you tube america horse slaughter.
maar in nederland gaat alles zo vredig.
en paardenvlees is best lekker hoor

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:21

Alane schreef:
(immers fokken we in NL nog steeds geen paarden voor de vleesindustrie)

Nee, maar er wordt wel in iedere supermarkt paardenvlees verkocht. Waar komt dat vandaan? Tip: België is de grootste exporteur van paardenvlees ter wereld. En als ik me vragen stel over traceerbaarheid, dan heb ik in de eerste plaats de situatie hier (B dus) voor ogen. Er is hier nog wat werk aan de winkel ;)
Verder, ja er zijn twee soorten mensen in de paardenwereld. Voor de ene is een paard een leuke bezigheid, voor de andere een moeilijk te controleren (eventueel zwart) geld investering.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:00

en waar hebben die de hoofdmoot geslacht? tip: USA ;)
en waar ging dat vlees naar toe? oa Europa... en jij denkt dat vlees nooit ergens gecontrolleerd wordt? En dat dan niet te achterhalen is waar het vandaan gekomen is? welke slachterij, welke partij en waar de rest verbleven is?

maar maw zeg je dat de belgjes niet te vertrouwen zijn qua vleesverwerking?

vwn zwart geld, kun je beter in Koi's doen, minder ruimte minder tijd, minder controle... en je kunt ze laten verdwijnen door de plee... geen traceerbaarheid niets meer..
(nee ben niet crimineel, maar hoor en zie ook wel eens wat)

En de groente verwerking dan? Daar vertrouw je alles en iedereen wel in?
En de vorige bewoner van je huis? Mischien wel een grote gifmenger geweest en daar groeien dan nu je kropjes sla, of grazen je paarden...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:11

Alane schreef:
maar maw zeg je dat de belgjes niet te vertrouwen zijn qua vleesverwerking?
En de groente verwerking dan? Daar vertrouw je alles en iedereen wel in?
En de vorige bewoner van je huis? Misschien wel een grote gifmenger geweest en daar groeien dan nu je kropjes sla, of grazen je paarden...

Vleesverwerking: paard vertrouw ik hier inderdaad niet. En het systeem van Sanitelnummers voor andere soorten slachtvee bestaat hier nog geen 5 jaar..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dioxinecrisis

Groenten.. gelukkig ook kwaliteitsnorm voor ondertussen. Ik ga er maar van uit dat dat dan ok is.. meer kan je niet hé.
Vorige bewoner: wel, ik zie in mijn beroep dagelijks in de feiten dat je inderdaad voorzichtig moet zijn met bodemvervuiling. Ik ben niet iemand die zonder bodemtest groentes uit eigen tuin gaat eten of water uit eigen bron in de leiding giet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:33

Peelie schreef:
Ik vind slachten ook veel humaner dan een prik (3 om te verstaan)

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waar dat idee vandaan komt. Het inslapen van mijn merrie is juist ontzettend rustig en vredig gegaan en in een voor haar vertrouwde omgeving en dito gezelschap. Geen gedoe, geen angst, geen gespartel, geen transport ...

Moet wel zeggen dat ik blij ben te lezen dat "Rendacresten" helemaal nergens meer voor gebruikt worden anders dan verbranding. Stom en ik had het niet verwacht van mezelf, maar ik kreeg na het inslapen van mijn merrie toch hele nare gedachtes bij het hanteren van een Prittstift :o . Moet er niet aan denken hoe ik me had gevoeld als ik haar "voor consumptie had aangeboden".

Overigens ben ik niet tegen het slachten van paarden (al eet ik niet bewust paardenvlees), maar voor mijn eigen paarden zou ik er niet voor kiezen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:41

Ik laat die van mij ook inslapen en daarna zelfs cremeren, ik heb er nu een verzekering voor afgesloten. Ik heb helaas ervaring met beide, slachten (noodslacht) en inslapen, beide zijn moeilijk en mijn oudje is ook niet echt heel erg rustig gegaan, waren 3 prikken voor nodig maar toch is inslapen voor mij het beste. Fijn vind ik dat de andere paarden afscheid kunnen nemen, en dat doen ze echt en ook nadat ze overleden zijn dat er met respect met ze omgegaan wordt, voel ik mezelf gewoon prettig bij maar wat je ook besluit, zoiets is gewoon persoonlijk en ook als je voor slachten kiest, doe je dat omdat je dat op dat moment het beste voor je dier vindt en die beslissing uit je hart vandaan komt, die voor jezelf wat jij denkt dat het beste s, daar mag een ander niets over zeggen, net zomin als dat wat ik hier wel eens zie gebeuren, de ene de andere zijn wil opdringt door te zeggen, inslapen is beter of slachten is beter. Ik heb nog nooit een paard horen zeggen, dat vond ik fijner dus het is toch allemaal een beetje gissen. Waar het voor mezelf omdraait is dat het mijn verdriet wat verzacht, door te doen wat ik denk dat goed is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:36

mooi geschreven,eppie38.
je doet toch wat jij denkt dat het beste is voor je paard,en waar je jezelf ook 'goed' bij voelt.

daar heeft een ander niets over te zeggen.