Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Janine1990 schreef:HC, vlees moet aan bepaalde normen voldoen. Volgens mij wordt het getest voor het in de schappen komt te liggen. Zoals eerder in het topic al werd gemeld. Je hoeft niet bang te zijn dat je een paard vol geneesmiddelen op je bord krijgt
Citaat:Maar misschien is dat in Spanje anders?
Huertecilla schreef:beantsje schreef:Ethisch gezien vind ik zelfs dat je beter paardenvlees kan eten dan bio-industrievlees. Met een beetje mazzel heeft het paard een prachtig leven gehad voordat het op jouw bord belandde.
De kans is groter dat het paard een sléchter leven heeft gehad![]()
De ruiterij wil graag anders volhouden omdat het een spiegelbeeld is.
Feit is dat alleen van paardenvlees de onzekerheid totaal is. Er is geen norm over welzijn en op grote schaal wordt de hand gelicht met wat erin zit.
Met paardenvlees kan je vlees eten van een dier wat geestelijk zó leed van een leven op het eigen toilet dat het stereotype gedrag vertoonde en met een beetje pech zit het nog vol rommel, sorry geneesmiddel, ook.
Kijk eens in de werkelijke wereld naar de zielepoten in de stallen die overal staan. Díe eet je! Ongeukkig vlees.
Ja, die zijn dood beter af dus slachten prima, maar zélf eten? Nee, daar moet de sector toch eerst voor gereguleerd en letterlijk! gesaneerd worden.
Je hebt geen idéé van wát je op je bord krijgt met paardenvlees
geerke schreef:Je laat immers niet een gezond paard slachten toch?
(in nederland dan...)
Huertecilla schreef:Norm en test zijn zó ruim dat je daar wel bang voor moet zijn. Er wordt geen uitgebreide dopingcontrole op losgelaten. Wil jij regumate of glenbuterol op je bord? Wat denk je dat er in veel hoestdrankjes zit?! Bijvoorbeeld.
Ook test je niet of het een in de eigen plee levend paard betrof.
Bandida schreef:Janine1990 schreef:En het is lekker, dus waarom niet?
Omdat het mogelijk niet gezond is? Paardenvlees is (in België althans) niet traceerbaar op een betrouwbare manier. Je weet dus nooit zeker wat je op je bord hebt.
Janine1990 schreef:HC, als je het zo stelt, kan je beter helemaal niets eten![]()
Of alleen eigen dieren slachten
Equidea schreef:Ik weet ook niet wat er in een hamburger van de macdonalds zit, wil ik eigenlijk stiekem ook niet weten ook. Maar vind het wel erg lekker.
Zo is het beter dat je niet alles weet, en de kans dat je ziek word... is vrij klein.
Citaat:Mag ik dat even naïef noemen. In die hamburgers zit geen gram vlees waarvan de precieze koe, slachter, transporteurs, eigenaars, fokkers en ouderdieren niet terug te vinden zijn via een nummeringssysteem. Gaat er wat mis voor de volksgezondheid, dan onderbreek je de toevoerketen daar vaar het fout gaat, en hoef je niet de hele industrie plat te leggen omdat het 'overal' mis gegaan kan zijn.
) Alane schreef:(immers fokken we in NL nog steeds geen paarden voor de vleesindustrie)

Alane schreef:maar maw zeg je dat de belgjes niet te vertrouwen zijn qua vleesverwerking?
En de groente verwerking dan? Daar vertrouw je alles en iedereen wel in?
En de vorige bewoner van je huis? Misschien wel een grote gifmenger geweest en daar groeien dan nu je kropjes sla, of grazen je paarden...
Peelie schreef:Ik vind slachten ook veel humaner dan een prik (3 om te verstaan)
. Moet er niet aan denken hoe ik me had gevoeld als ik haar "voor consumptie had aangeboden".