"Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Germatje

Re: "Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:22

Hallo! Hier iemand uit egmond (Gemeente bergen..)
Ik snap het probleem eigenlijk wel, in egmond ligt er waanzinnig veel poep op de weg naar het duin, hoe kan dat? (omdat ze daar poepen ;)) Omdat de gemeente enkele jaren terug met de reconstruering van de weg heeft gezegt dat er een aparte ruitertoegang kwam, en waar is die ?? Nergens! Dus iedereen gaat vrolijk, (en gevaarlijk) lang en over de weg.
Bij ons kan de gemeente er dus veel zelf aan doen!
Met de kar rijden we overigens meestal met poepzak tegenwoordig. Best een prettig gevoel voor ons!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:23

dat ze dan mee ruiterpaden maken hier is geen een ruiterpad :(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:27

ARGHHH, gemeente Bergen NH is een snertgemeente en nu helemaal.

Eerst waren ze bijna failliet, maar plaatste wel nog even een kunstwerk (twee brokken oud roest) op een rotonde al 2 ton. Toen werden ze een artikel 12 gemeente = onder curatele.

Ondertussen is het gemiddelde inkomen in Bergen heeeeeel ver boven modaal -> eeuwige laan en omstreken is zoiets als 'het gooi'

In de gemeente Bergen hebben de mensen met veel geld het meeste te zeggen :(.

Wij mogen nog geen kippenhokje bouwen maar een zak met geld kan wel een historische boerderij tegen de vlakte laten gooien en er een walgelijk protserige romeinse villa op neerzetten. (Breelaan voor de kijkbuiskinderen onder ons)

De cafeetjes in het dorp zijn de grote witwaspraktijken van crimineel Bergen. Een zeer bekende hollandse crimineel en consorten hadden diverse leuke pandjes rondom eeuwige laan. etc etc

En wij eenvoudige lieden, krijgen een boete van 2250 als paardje per ongeluk op straat schijt? Ik stap altijd af om het in de berm te schuiven, maar ik ga niet met een poepzak rondrijden 8)7

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:39

Pardon ?? Paardenbelasting ? Het moet toch verdorie ook niet gekker worden !
We betalen ons al scheel aan andere zaken en dan ook nog eens paardenbelasting gaan betalen ? En om van die absurd hoge boetes nog maar niet te spreken.
Nederland weet prima hoe ze aan extra geld moeten komen voor de staatskas..
Toch vreemd dat er een aantal nederlandse gezinnen tegenwoordig de eindjes aan elkaar moeten knopen om het eind vd maand te redden.. hoe zal dat dan toch ontstaan ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:39

femmiel schreef:
dat ze dan mee ruiterpaden maken hier is geen een ruiterpad :(

Dat is ook geen recht.
Niet op fiets- of voetpad rijden wel een plicht.

Al met al geeft dit topic een triest beeld van kennis van verkeersregels, fatsoensnormen en wereldbeeld van een groot deel van de schrijfsters hier.

Blijkbaar veroorzaken aardig wat ruiters overlast door poep op fiets- en voetpaden. Dat ís dubbel absurd.
Het ergste van al is dat velen hier dat nog niet zien ook.

De Gemeente wil helemaal geen poepverbod maar gewoon van de klachten over overlast af.
Krijgen ze onzinnige reacties op basis van gebrek aan kennis van verkeersregels en eisen over niet bestaande rechten.
Dit maakt het politieke inzet van de Gemeente door met een APV te schermen een zeer riskante situatie.
Ik wens de andere ruiters in de regio daar veel sterkte mee.

hc

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:41

Cayenne schreef:
"Te paard een ijsje halen in het dorpscentrum lijkt stoer maar kan en mag echt niet. "

Nou dat vind ik toch te gek voor woorden; als ruiter ben je gewoon weggebruiker.

maar om terug te keren bij het onderwerp; klinkt allemaal als wat onverdraagzaamheid over en weer. Als iedereen nou deed als Arabesk en het gewoon even in de berm zou schuiven, valt het allemaal wel een beetje mee en zal de gemeente ook wat inschikkelijker zijn. Trouwens, een paard hoort niet op het fietspad of het voetpad maar op de rijbaan (al adviseert de politie zelfs al om toch maar het fietspad te nemen).

Gelukkig mest mijn paard praktisch nooit onder het rijden; ik zie mezelf al met een stalboy+vuilniszak op de rug rijden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:51

uniekhorse schreef:
Pardon ?? Paardenbelasting ? Het moet toch verdorie ook niet gekker worden !

Hondenbelasting is een houderschapsbelasting en hondeneigenaars krijgen daar geen voorzieningen voor die geld kosten.

Er is geen kattenbelasting omdat deze simpleweg niet uit te voeren is. Er is wel gegelijk naar gekeken in de zin van een huisdierbelasting omdat het een rechtsongelijkheid is alleen houders van honden daarvoor aan te slaan.

Aangezien voor de ruiters ruiterpaden zijn en deze fors geld kosten is een houderschapsbelasting voor het paard zó vreemd nog niet. Temeer omdat het voor de wet een voertuig is en er geen wegenbelasting betaald wordt.

Dat een paardeigenaar liever die kosten niet wil is een heel ander punt. Dat wil een hondeneigenaar ook niet. De eigenaar van motorfiets als hobbyvoertuig ook niet.
Een rijpaard kan je met beiden vergelijken, met als klap op de vuurpijl dat er voor ruíters ruiterpaden zijn.
Inhoúdelijk is er weinig tegenin te brengen.
Maar goed, dat is off topic.
On topic is dat deze Gemeente blijkbaar een probleem heeft met gegronde klachten over overlast.

hc

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:53

Ik vind het echt een belachelijk hoog bedrag, wat totaal nergens op gebasseerd is.. Dat ze willen dat de paardenpoep opgeruimd wordt, kan ik me goed voorstellen, maar dan lijkt een boete van 50 euro me ook genoeg..

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:54

Arabesk schreef:
ARGHHH, gemeente Bergen NH is een snertgemeente en nu helemaal.

Eerst waren ze bijna failliet, maar plaatste wel nog even een kunstwerk (twee brokken oud roest) op een rotonde al 2 ton. Toen werden ze een artikel 12 gemeente = onder curatele.

Ondertussen is het gemiddelde inkomen in Bergen heeeeeel ver boven modaal -> eeuwige laan en omstreken is zoiets als 'het gooi'

In de gemeente Bergen hebben de mensen met veel geld het meeste te zeggen :(.

Wij mogen nog geen kippenhokje bouwen maar een zak met geld kan wel een historische boerderij tegen de vlakte laten gooien en er een walgelijk protserige romeinse villa op neerzetten. (Breelaan voor de kijkbuiskinderen onder ons)

De cafeetjes in het dorp zijn de grote witwaspraktijken van crimineel Bergen. Een zeer bekende hollandse crimineel en consorten hadden diverse leuke pandjes rondom eeuwige laan. etc etc

En wij eenvoudige lieden, krijgen een boete van 2250 als paardje per ongeluk op straat schijt? Ik stap altijd af om het in de berm te schuiven, maar ik ga niet met een poepzak rondrijden 8)7

Dank je arabesk, je verwoordt het heel mooi. Ik woon in de bewuste gemeente (gelukkig Egmond :) ) en rij regelmatig richting het duin. Ik kan me voorstellen dat mensen zich kunnen ergeren aan de poep maar om nou met een boete van 2250 te gaan strooien vind ik overdreven. Als mijn paard op de de weg mest probeer ik het aan de kant te schuiven maar sommige paarden stap je niet zomaar vanaf en wat te doen als je een groep voor een duinrit moet begeleiden en 3 paarden gaan poepen? Die kunnen echt niet zomaar afstappen enne dat wordt een duur duinritje van E 6750,- ........ ( lekker voor de maneges...)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:58

[quote="Huertecilla"]
Aangezien voor de ruiters ruiterpaden zijn en deze fors geld kosten is een houderschapsbelasting voor het paard zó vreemd nog niet. Temeer omdat het voor de wet een voertuig is en er geen wegenbelasting betaald wordt.
/quote]

Ach ik kan het toch niet laten...
De openbare weg kent oha geen ruiterpaden. Ik ben ze alleen nog maar tegengekomen in gebieden van beheerorganisaties, bijvoorbeeld Natuurmonumenten.
Voorheen had de SRR (die het ruiterbewijs uitgeeft) een convenant met Natuurmonumenten en droeg die een x bedrag per uitgegeven ruiterbewijs af aan Natuumonumenten wat dan bestemd was voor het onderhoud van de ruiterpaden. Nu dat convenant opgezegd is, vraagt natuurmonumenten voor bepaalde gebieden zoals de Veluwe gewoon entreegeld.

Mag ik trouwens even opmerkingen dat in bijv. bossen van SBB niet alleen ruiterpaden zijn, maar ook wandelpaden en mountainbikeroutes en dat het vanuit dat oogpunt krom is om alleen voor de paarden belasting te vorderen?

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:06

Pff dat ze dat maar niet in België gaan doen hoor, las dat er in België een boete opstaat, is dat echt? O:)

Ik wil het best in de kant doen, maar als het al aan de kant is, ja meneer is niet echt van de kleinste, en als ik dan weer moet opstappen, loopt hij weg, dus heb ook niet altijd zin om dat te doen :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:06

beantsje schreef:
Mag ik trouwens even opmerkingen dat in bijv. bossen van SBB niet alleen ruiterpaden zijn, maar ook wandelpaden en mountainbikeroutes en dat het vanuit dat oogpunt krom is om alleen voor de paarden belasting te vorderen?

Niet krommer dan hondenbelasting.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:07

beantsje schreef:

denk je dat ik me ooit waag buiten de ruiterpaden in het bos van sbb? Krijg je meteen zo'n groene bosp.k achter je aan :+

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:14

Ja, die duiken hier ook altijd spontaan op als je illegaal door het recreatiegebied rijdt. Je ziet ze normaal nooit. Tot je er met een paard verschijnt. Heel typisch! Vertrouw het voor geen meter ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:21

_Sigrid_ schreef:
Ja, die duiken hier ook altijd spontaan op als je illegaal door het recreatiegebied rijdt. Je ziet ze normaal nooit. Tot je er met een paard verschijnt. Heel typisch! Vertrouw het voor geen meter ;)

Dat is hun functie; toezicht houden op illegale activiteiten.
Blijkbaar zijn ruiters daar grote zondaars in :D

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:23

Even voor de duidelijkheid; ik kom daar niet hoor! Want ik weet dat het niet mag en dat je er last mee kan krijgen. Maarja...ik heb wel stalgenoten die er weleens stiekem rijden en dan hoor je nogal eens wat.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:36

Ik begrijp niet waarom mensen steeds honden, katten, de koningin en hun ouwe opoe erbij halen. Wat heeft dat ermee te maken?

Het is gewoon ontzettend vervelend als de stoep en het fietspad vol met stront liggen. De berm, daar maak ik me niet druk om. Maar wat is het nou voor moeite om even af te stappen en het aan de kant te schuiven?

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:38

sokje87 schreef:
Ik begrijp niet waarom mensen steeds honden, katten, de koningin en hun ouwe opoe erbij halen. Wat heeft dat ermee te maken?

Het is gewoon ontzettend vervelend als de stoep en het fietspad vol met stront liggen. De berm, daar maak ik me niet druk om. Maar wat is het nou voor moeite om even af te stappen en het aan de kant te schuiven?

Het is best veel moeite? :+ Want dan moet ik eerst afstappen, en dan dat aan de kant doen terwijl paard staat te zenuwpezen, en dan moet ik weer opstappen, en dan blijft hij niet meer staan, want dan wil meneer al verder, en dan stapt hij snel of draaft hij weg, terwijl ik wil opstappen, en bij een paard van 1m75 is dat alles behalve handig, als het aan de kant van de weg ligt vind ik het ook goed, tis niet dat het in het midden van de weg ligt ofzo :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:42

Dan is je paard dus niet goed opgevoed. Dat is jouw probleem. Als het al min of meer in de goot ligt hoef je voor mij ook niet meer af te stappen overigens hoor. ;)

Maar midden op het fietspad/stoep/weg is natuurlijk wel vervelend. :)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:44

"Bij het niet nakomen wordt een boete van maximaal 2250,- euro per verontreiniging geriskeerd",

Dus daar bedoelen ze mee ....dat als je een keer het laat liggen en je laat het oplopen door b,v niet te betalen..
je krijgt dus niet van 1 keer kakken op de weg een boete van 2250..zou wat zijn haha
Deze boete krijg je niet eens voor moord hier in nederland:P

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:45

Is niet mijn paard, maar van me zus, en wss omdat hij er slechte ervaringen mee heeft gehad, dus hij moet er overheen komen, en dat gaat alleen door te oefenen, maargoed. Heb ook zoiets, het regent nu toch elke dag, dus na een dag is het weg, enja weetje dan vind ik het maar dom als ik dan nog moet gaan afstappen ook als het een paar uur later toch weggeregent is..

Nee maar vorige keer was het aan de kant van het fietspad, en dan word ik nog bedreigt ook, ja sorry maar dan heb ik al helemaal geen zin meer om af te stappen als mensen me gaan bedreigen en achterna zitten met de auto enzo dan :=

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:45

upendo schreef:
Gôh, hoe bedoel je, de gemeente zoekt redenen voor extra inkomsten?! :')

Je moet toch wat met die creditcrisis hé :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:51

Bloodymary schreef:
fransje23 schreef:
Als je goed leest gaat het om paardenpoep op voet- en fietspaden, plekken waar je eigenlijk toch al niet mag komen met je paard. Als de gemeente Bergen er ook nog voor gaat zorgen dat ik van het ene duin in het andere kan komen zonder dat ik over een fietspad moet of doodgereden wordt op een 80 weg komen we al een heel eind.
Overigens mag je wel met je paard op de gewone weg, rijbaan, komen en daar wordt dus ook niet over gesproken.
De boete is wel wat overtrokken trouwens....

En andere voor het publiek toegankelijke plekken staat er. Dat zou dus zelfs in het bos zijn, of in feite elke plek waar je met je paard komt behalve op eigen terrein.

Ik denk dat ze daarmee meer de pleinen etc in het centrum bedoelen. In de gemeente Bergen is overigens al relatief veel ruiterpad. Ik sta met mijn paard in de gemeente Bergen en rijd ook zo een beetje over het gehele grondgebied maar red dat redelijk zonder voet- en fietspaden, behalve het stuk tussen Egmond en'het Woud daar rijd ik wel op het fietspad maar zoveel mogelijk in de berm. Op de weg rijden is door de snelheid en onoverzichtelijkheid niet verstandig, zelfs onverantwoord.

Het duin/ bos is grotendeels eigendom van PWN en SBB en dat valt dus buiten dit geheel.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:58

ik zou er een briefje inprikken met naam en toenaam...misschien kunnen ze vervolgens het spoor naar de juiste stal ruiken...hahahahahahahahahaha, wens ze succes met zo een belachelijk idee. dit kan sowiezo alleen als ze je op heterdaad betrappen en dan nog...hoe uitvoerbaar is dit plan?

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:59

celticpony schreef:
ik zou er een briefje inprikken met naam en toenaam...misschien kunnen ze vervolgens het spoor naar de juiste stal ruiken...hahahahahahahahahaha, wens ze succes met zo een belachelijk idee. dit kan sowiezo alleen als ze je op heterdaad betrappen en dan nog...hoe uitvoerbaar is dit plan?

Misschien gaan ze DNA-stalen nemen, hihi :Y)