Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:02

@LADPR: Ja zo'n geval heb ik hier dus ook staan. Merrie heeft jaren met een verschoven wervel in de nek rondgelopen, die staat nu weer recht maar daardoor verdraagt ze geen enkele druk in de nek en haar uberhaut een hoodfstel aankrijgen is al een hele klus. Ik heb hier zat bitloze hoofdstellen liggen die ik wel eens op wat paarden uitprobeer maar ben nog niet zo levensmoe omdat bij haar te doen. (is gelukkig ook niet nodig omdat ze het prima met bit doet)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:02

joopie7 schreef:
Dan heb ik nog een leuke merrie voor je die je gerust met het Dr. Cook hoofdstel mag rijden :D (ik denk alleen niet dat je het overleefd, maar goed er is geen mooiere manier dan te sterven in het harnas nietwaar)

Grote praat allemaal, maar jullie hebben het nog nooit geprobeerd.
Verder doe ik niet aan andermans paarden/problemen. Allemaal volledig en met veel overtuiging mee gestopt :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:03

Lieve schat, als een peerd al negatief reageert op een halster? :?
Ga jij haar dan dwingen met bitloos te rijden enkel om jouw overtuiging te bevestigen? Ik wil er niet meer mee omslaan.
Snap ook niet hoe jij er gewoon van uit kan gaan dat je het paard beter kent dan de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-09-09 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:03

Bandida: Vraag me af waarom jij denkt te kunnen oordelen over paarden die je helemaal niet kent? Vind je dat zelf nou ook niet een klein beetje kortzichtig?

En dat zeg ik helemaal niet om af te zeiken maar vraag het me serieus af.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:04

pharagirlke schreef:
Ding heeft mijn hand haast gebroken omdat ik mijn hand op haar neus legde (geen druk) en dat was te veel...

Je paard heeft gezichts-zenuwpijn als ze zo reageert op aanraking. En ik zal hier maar niet neerschrijven wat daar de belangrijkste oorzaak van is.

Ayasha
Blogger

Gek, ik mag haar nl wel aaien. :')
Da's selectieve zenuwpijn dan?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-09-09 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Hoe kan je dat nou zeggen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:06

LADPR schreef:
Bandida: Vraag me af waarom jij denkt te kunnen oordelen over paarden die je helemaal niet kent?

Welk paard? Ik heb alleen maar gezegd dat alle normale gezond geboren paarden bitloos gereden kunnen worden. Dat vraagt een andere aanpak als klassiek, maar ik zie niet welke je zou moeten uitsluiten en waarom.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:07

pharagirlke schreef:
Gek, ik mag haar nl wel aaien. :')
Da's selectieve zenuwpijn dan?

Blijkbaar wel ja.. vreemd verhaal hoor.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:07

Zeg doe eens niet zo vervelend tegen elkaar, het gaat hier om dat artikel! ;)
Het is sowieso lastig iemand anders zijn paard over een forum te beoordelen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:08

@Bandida: Weet je waarom ik het niet bij haar probeer? Omdat ze zo in de stress zal raken dat ze met de hele stal door zal slingeren, waarbij er bij haar een soort blinde vlek ontstaat. Mocht ik dat overleven dan hou ik een paard over dat compleet terug valt in haar oude gedrag (weer ik weet ik wel niet hoelang aan heb gewerkt omdat weg te krijgen) en wat levert het voor mij op? Niets want ze loopt prima met bit.

Sommige dingen hoef je niet uit te proberen omdat ik genoeg ervaring met haar en met andere paarden heb om te weten hoe ze zal reageren. Daarnaast is het een vrij simpel denkproces, merrie vind druk van halster aan het hoofd vervelend, dus zal ze druk van een bitloos hoofdstel ook wel niet prettig vinden :)*

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:09

Bandida: Ja kijk dat klinkt al anders. Maar het is precies zoals je zegt waarom moet je iets uitsluiten? Waarom zou je bitloos moeten gaan rijden als met bit prima gaat voor het paard?

Waarom iets wat goed bevalt veranderen?

Ayasha
Blogger

Weet je, da's net zoals elk paard moet prijsuitreiking kunnen, jep dat kan, met het nodige bloed, zweet en tranen zal je idd elk paard bitloos krijgen, maar als zo'n paard fijn reageert op bit, ga je'm dan al die stress (en gevaar voor eigen leven op sommige paarden) aan doen enkel omdat je overtuigd bent dat het moet kunnen?

Bandida: goh, dat moetk eens aan da DA voorleggen, (of aan Dr Cook) word nog interessant :')
Of een paard is gewoon een dier dat vanuit instinct tegen druk in gaat :)* Het ene al wat harder dan het andere. Zeker als ze die druk onprettig vinden. Zij vind het dus onprettig en dat mag ze me laten weten. Aaien vind ze niet erg, is leuk en zacht... Druk is niet leuk, voelt niet fijn, dus daar gaat ze tegen in. Logisch.

Verder ga ik mee met Joopie.

SophievdV

Dit soort onderzoeken acht ik niet als betrouwbaar. Ik rij lekker verder met mijn dubbelgebroken watertrens :D Daar halen we ook goede scores mee!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:10

pharagirlke schreef:
Ga jij haar dan dwingen met bitloos te rijden enkel om jouw overtuiging te bevestigen?

Nee hoor, jij begint hier over je eigen paard, ik niet. Ik deed een algemene uitspraak en krijg van jou een antwoord over jouw onmogelijk bitloos paard en een vaag overgevoelige neus-probleem.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:11

carolalisa schreef:
ik heb ook 1 keer bitloos gereden met mijn paard an die ging dus mooi wel uitproberen of ze makkelijker onder het werk uit zou komen. ik vind ook dat 1 keer proberen geen uitslag geeft.. laat het ze een half jaar proberen en kom dan weer terug van is het verbeterd. ik vind het niet vreemd dat die paarden alerter zijn met iets wat ze nog niet kennen, maar als ze eraan wennen bevalt het bitloos mischien helemaal niet. ik wil het bitloos niet naar beneden halen hoor ik vind het helemaal niet slecht maar ik vind dit echt een onderzoek van niks. trouwens ik heb even stukjes gekeken van de eerste ruiter (internet is hier erg sloom) en dan vind ik het niet zo vreemd dat dat paard niet op t bit reageert met die slappe teugeltjes :+

Tja, dan zegt dat een hoop over jouw eigen rijkunst. ;)
Je hoort te rijden op zit, niet op teugels, althans, daar zou je naar moeten streven. Iets waar je met goed bitloos rijden niet aan ontkomt, maar bitruiters kunnen zich nog wel eens verschuilen, geloof ik. :+

Ik kan, ondanks dat ik een fervente bitloze ruiter ben, niet zoveel met dit onderzoek. Jammer. Daarbij heb ik zelf geen goede ervaringen met de Dr. Cook bij mijn eigen paard (maar ik ken wel een aantal mensen, die wel heel tevreden zijn over deze optoming). De release van de neusriem liet nogal te wensen over. Geef mij maar de Marylot sidepull, veel fijnere bitloze optoming. :)

Maar...... Wel heerlijk om te zien hoeveel beroering bitloos rijden brengt. :D
Niemand kan er meer onderuit, geloof ik. Dat was een aantal jaren geleden nog wel anders. :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:11

pharagirlke schreef:
Bandida: goh, dat moetk eens aan da DA voorleggen, (of aan Dr Cook) word nog interessant :')

Dat was geen grapje. Reageert ze echt overgevoelig of is ze gewoon vervelend bij momenten? Ik stuur je wel een artikel als je wil.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:12

Bandida schreef:
een vaag overgevoelige neus-probleem.

Je bent geen deirenarts neem ik aan? En kent het paard niet, hoe kan je dan diagnoses gaan roepen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:14

Een algemene uitspraak hoort te kloppen, er komen hier al twee paarden voorbij van de beperkte mensen in dit topic die het niet zouden kunnen. Overgevoellig op haar neus is ze niet, ze wil er gewoon geen druk op, kan weinig paarden die druk op de neus als "plezant" zien overigens.

Ze is regelmatig vervelend :') Maar niet in dit geval... Dit is iets anders, DA hebben we al eens voorgelegd (nadat ze mijn hand tegen de muur ramde want mij leek dat ook een enorm harde reactie) maar tegen gewone druk van aaien kan ze wel... Ze wil gewoon niet "tegen gehouden" worden op haar neus. Ik vermoed dat dat voor haar eng is oid... Halster verdraagt ze nl ook als het gewoon ligt, maar zet je er druk op trekt ze terug := Je zal mij nooit met een gespannen touw zien lopen met haar... Dat gaat gewoon niet, daar gaat ze tegenin. Zolang er geen druk op komt is het goed. Riem van het hoofdstel verdraagt ze ook al doe ik die wel erg los (daar kunnen minstens drie vingers tussen :') ) maar je moet haar niet vastpakken aan die riem want je mag er zeker van zijn dat ze nerveus word.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-09-09 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:14

LADPR schreef:
Waarom iets wat goed bevalt veranderen?

Voor mij persoonlijk is dat heel eenvoudig. Ik vind een bit een rem op de paard-ruiter relatie, en vervelend tot pijnlijk voor het paard, gewoon contraproductief, en dat allemaal wetende ethisch ongeschikt.
Maar daar zullen de bit-ruiters het vast niet mee eens zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:15

Ik denk dat het hele bitloze hoofdstel principe gewoon iets is voor een paard dat juist niet met bit kan. Voor de rest lijkt het me geen kwaad kunnen door te rijden met bit als het paard er goed op reageert. Als ze er echt last van ondervonden had je niet zoveel paarden die ook tijdens het rijden gewoon met de oortjes erop lopen.

Overgevoelige neus: de een is wat gevoeliger dan de ander, maar hebben jullie wel eens een paardenschedel bekeken? Dat botje daar bovenop dat naar beneden richting neusgaten loopt (en dus ophoudt waar de neus lekker zacht en wiebelig wordt) dat is ontzettend dun. Als ik bij een van jullie op je neusbotje zou drukken zou je het ook niet fijn vinden, dat is een rotplek. Bij paarden is dat ook zo, daarom moet je opletten dat een hoofdstel vooral DAAR goed past, anders zou je bij te veel druk dat bot gewoon kunnen breken, want het is veel dunner (in verhouding) dan bij mensen.

Overigens vind ik het onderscheid "bit-ruiters" en "bitloze ruiters" wel een tikje zwart-wit. Ik heb zelf geen paard en doe het dus gewoon zoals het nu werkt. Als ik zelf wel een paard had dat gewoon met bit is ingereden en goed reageert dan laat ik dat zo, doe ik het misschien eens voor de grap of voor beter contact, of om zelf met de benen beter te leren rijden, dat soort dingen, maar ik zou echt alleen full-time overschakelen op bitloos als het paard van het bit last zou ondervinden.

En nu ga ik sporten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:17

Bandida: Nou ik vraag me af waar jij op baseerd dat een bit voor elk paard pijnlijk is.

Ik geloof werkelijk niet dat als een bit pijnlijk of zelfs maar onplezierig is mijn paarden niet staken en zelfs mijn jonge dieren de eerste keer het bit direct fijn aanpakken en het direct accepteren. Dan kan het toch niet anders dan dat een goed passend bit geen hinder geeft voor een paard en prettig zit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:19

LADPR schreef:
Je bent geen deirenarts neem ik aan? En kent het paard niet, hoe kan je dan diagnoses gaan roepen?

Levenservaring :P
En ik blijf er bij, er zijn echt veel paarden die last hebben van zenuwpijn of met definiteve schade rondlopen, ticks, trekjes, tot en met verdoofde neus, lippen enz.. allemaal omdat de optoming (bitloos of niet) ergens op een zenuw drukt/drukte. En dat is ook allemaal niet zo moeilijk te herkennen.
Dat is echter offtopic, en wie het interesseert kan google gebruiken, er wordt veel over geschreven.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 14-09-09 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:20

Mijn merrie vind het zo verschrikkelijk dat toen ik mijn vriend het hoofdstel wilde leren aan doen (en het dus voor deed hoe hij het het best vast hield) ze zonder nadenken het bit vast had :') Als ik dan "Pret los!" zeg laat ze het ook weer los hoor :') Pret is eigenlijk het ideale paard om rustig het hoofdstel mee leren aan te doen :')

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:21

En waarom zoeken paarden dan aanleuning? Als het bit zo vervelend zou zijn, zouden ze dan niet het liefst met de kin op de borst lopen om van de vreselijke pijn af te komen?

Over gevoelige neus: Er zijn hele stammen die bekend staan omdat de nakomeling moeilijk zijn bij de neus, dat hoeft dus niet per definitie met zenuwpijn te maken te hebben, wordt kennelijk dus ook erfelijk bepaald.