'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:53

Het voortbestaan van de gedomesticeerde paardensoort is geen paardenbelang, dat is mensenbelang.

Russel, leren paardrijden op de manege kan je wel vergeten als het verhuren van dieren verboden gaat worden, zoals de PvdD wil :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:57

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:
maar heee........... dat betekend dat

Je loopt vooruit en dat is hoe dan ook geen reden om geen criteria op te stelllen. Wel een indicatie van hoe hard het nódig is :)*

Het is ONBEGRIJPELIJK dat deze grove situatie door vertraging en sabotage in stand gehouden wordt door mensen die beweren alles over te hebben voor het dier wat ze blijkbaar massaal suboptimaal houden omdat zíj zo graag wat willen met dat arme dier.

hc

Heb eigenlijk best gemengde gevoelens over deze opmerking. Denk na over paardenleed in mijn omgeving, de stallen die ik ken en heb de mening dat de dieren die ik hier ken het erg goed heben, veel weidegang hebben en het ergste dat ik zie is dat ze te weinig bereden / aandacht krijgen (maar genoeg voer, water, weidegang, contact met soortgenoten, ruime boxen). Misschien dat het rondom grote steden dan wat minder is?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:00

Russel, leren paardrijden op de manege kan je wel vergeten als het verhuren van dieren verboden gaat worden, zoals de PvdD wil :D[/quote]

Karl: In dat geval lost het probleem zichzelf dan op, er komen weinig nieuwe paardenporters bij op die manier en de oude garde sterft vanzelf uit

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:01

Heino schreef:
Huertecilla schreef:
Wie heeft het over natuurlijk dan?

Nuja, als je heel strikt criteria voor paardenwelzijn op gaat stellen, kom je uit op 100% natuurlijk in mijn ogen. En dat is dus niet gedomesticeerd.

1. Het gáát over het hoúden van een reeds gedomesticeerde soort.
2. Dáár zijn de vijf vrijheden voor opgesteld.

Waar het aan schort in de ruiterij is aan kennis. Veel mening, weinig onderbouwing, wel eigenbelang.
Vanuit dit eigenbelang zelf een belang bij het niet verwerven van kennis.
Vandaar het zo populaire verketteren van boeken en wetenschap.

Maar goed. Het ts is een openingszet in de openheid, naar de maatschappij.

hc

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:04

De partij voor de dieren wil ook dieren in het circus verbieden.
Als je naar dit filmpje kijkt:

http://link.brightcove.com/services/player/bcpid1321279888?bclid=1336665974

dan zul je zien dat deze dieren het zeker beter hebben dan veel soortgenoten en dat de familie Knie zeer veel heeft betekend voor het geweldloos africhten van dieren. De waarheid is zelden zo zwart-wit als mensen ons vaak willen laten geloven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:05

Karl66 schreef:
Het voortbestaan van de gedomesticeerde paardensoort is geen paardenbelang, dat is mensenbelang.

Maar karl toch, het voorbestaan van de eigen soort is hét belang van alles :)*
Ook van gedomesticeerde diersoorten.
Dat paard heeft er echt geen weet van dat het demomesticeerd is. Wil wel fijn leven, met een familie, veulens maken en grootbrengen.
Het gedrag van het gedomesticeerde paard streeft dit na, als het de vrijheid krijgt om dit gedrag te vertonen tenminste....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:09

Citaat:
moet je allemaal maar net kunnen betalen joh

Tja... moeten we dan ook maar alles krijgen wat we willen? Ik heb die Ferrari ook op m'n verlanglijstje, of een staatsloterijtje...

Ik denk dat het allemaal zo drastisch niet hoeft te zijn dat het overgrote deel van paardenhoudend Nederland het paard ter slacht moet aanbieden, maar een aantal basisvoorwaarden, die zouden wel gecreëerd kunnen worden. We kunnen voor onszelf praten als Brugman dat het paard het écht zo slecht niet heeft op die 3 x 3, maar laten we nou 's écht eerlijk zijn..

We kijken er niet meer van op dat er regels zijn gekomen voor professionele kippenhouders - die arme beestjes in hun ijzerdraadhokjes en afgeknipte snavels. Wij kijken er niet meer van op dat er regels zijn voor varkenshouders en voor koeienboeren. Waarom reageren we dan zo krampachtig op regelgeving voor paarden? Als paardenwelzijn serieus genomen zou worden is er vast wel een slimme subsidieregeling te vinden die de professionele paardenhouders ( pensionstallen etc.) de financiën bieden om middels een overgangsregeling betere voorzieningen voor onze vrienden te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:10

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:
maar heee........... dat betekend dat

Je loopt vooruit en dat is hoe dan ook geen reden om geen criteria op te stelllen. Wel een indicatie van hoe hard het nódig is :)*

Het is ONBEGRIJPELIJK dat deze grove situatie door vertraging en sabotage in stand gehouden wordt door mensen die beweren alles over te hebben voor het dier wat ze blijkbaar massaal suboptimaal houden omdat zíj zo graag wat willen met dat arme dier.

hc

Als je me quote wil je me dan wel in iedergeval zo quoten dat je de essentie van mijn verhaal ook meeneemt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:11

geerke schreef:
toch eigenaardig dat sommige 'paardenliefhebbers' zo fel reageren op artikel.....je zou denken dat als je van paarden houdt je juist blij zou zijn dat een partij zich inzet voor paarden....

niet als dat gebeurd met zwartpraterij van de hele paardensector en alle paardenliefhebbers, zowel professioneel als hobbymatig...
Er zijn misstanden, maar je moet niet doen alsof 90% van de paardenmensen hun paarden mishandeld en verwaarloosd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:12

Een gedomesticeerd paard is geen diersoort, maar een door mensen bedachte kruising van de diersoort paard. Het belang van het paard is het voortbestaan van de diersoort paard en daar zijn gedomesticeerde paarden niet noodzakelijk voor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:12

Jannepauli schreef:
Citaat:
moet je allemaal maar net kunnen betalen joh

Tja... moeten we dan ook maar alles krijgen wat we willen? Ik heb die Ferrari ook op m'n verlanglijstje, of een staatsloterijtje...

Ik denk dat het allemaal zo drastisch niet hoeft te zijn dat het overgrote deel van paardenhoudend Nederland het paard ter slacht moet aanbieden, maar een aantal basisvoorwaarden, die zouden wel gecreëerd kunnen worden. We kunnen voor onszelf praten als Brugman dat het paard het écht zo slecht niet heeft op die 3 x 3, maar laten we nou 's écht eerlijk zijn..

We kijken er niet meer van op dat er regels zijn gekomen voor professionele kippenhouders - die arme beestjes in hun ijzerdraadhokjes en afgeknipte snavels. Wij kijken er niet meer van op dat er regels zijn voor varkenshouders en voor koeienboeren. Waarom reageren we dan zo krampachtig op regelgeving voor paarden? Als paardenwelzijn serieus genomen zou worden is er vast wel een slimme subsidieregeling te vinden die de professionele paardenhouders ( pensionstallen etc.) de financiën bieden om middels een overgangsregeling betere voorzieningen voor onze vrienden te maken.

maar als de nieuwe wetgeving ervoor zorgt dat jij jouw paard niet meer kan betalen........ wat ga je dan doen....... jouw paard op transtport zetten naar italie??????? want hier is er geen markt meer voor....... want je bent echt niet de enige die zijn paard moet verkopen omdat het financieel niet meer haalbaar is

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:17

NOu als mijn paard om zulk een reden weg moest Kiwiko dan bespaarde ik hem de weg naar Italie en vrat hem liever zelf op. (weet in ieder geval zeker dat het een eerlijk stukkie vlees is)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:18

Jannepauli, het gaat niet om krampachtig reageren op basiswelzijn voor paarden. Die "krampachtige" reactie is een reactie op verboden uitwassen en overdrijvingen in het artikel waar de meeste paardensporters (ik tenminste wel) niet mee geassocieerd wil worden en ook niks mee te maken heeft.

Het gaat om het onterecht wijzende vingertje, waar ik niet mee aangewezen wil worden, omdat ik wel paardensporter ben en tegelijk niks met die uitwassen van doen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:19

joyce B schreef:
geerke schreef:
toch eigenaardig dat sommige 'paardenliefhebbers' zo fel reageren op artikel.....je zou denken dat als je van paarden houdt je juist blij zou zijn dat een partij zich inzet voor paarden....

niet als dat gebeurd met zwartpraterij van de hele paardensector en alle paardenliefhebbers, zowel professioneel als hobbymatig...
Er zijn misstanden, maar je moet niet doen alsof 90% van de paardenmensen hun paarden mishandeld en verwaarloosd.

Exact. En door paardenminnend Nederland tegen je in het harnas te jagen grijp je ook mis bij het rijke deel van die groep, die vervolgens ook niks meer kunnen betekenen voor de partij in financiele zin. Het enige draagvlak dat de PvdD hiermee creeert is bij paardenhaters, nou, reuze leuk zo'n achterban :n. Misschien kunnen ze folderen bij een Feyenoordwedstrijd, een paar hooligans zouden niet misstaan in het bestuur van die partij en zouden het niveau opkrikken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:19

Karl66 schreef:
Jannepauli, het gaat niet om krampachtig reageren op basiswelzijn voor paarden. Die "krampachtige" reactie is een reactie op verboden uitwassen en overdrijvingen in het artikel waar de meeste paardensporters (ik tenminste wel) niet mee geassocieerd wil worden en ook niks mee te maken heeft.

Het gaat om het onterecht wijzende vingertje, waar ik niet mee aangewezen wil worden, omdat ik wel paardensporter ben en tegelijk niks met die uitwassen van doen heb.

Dit vind ik de beste reactie van de avond +:)+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:21

maar dat is wel het voorland, zo gaat het wel worden,,,,,,,,,. nt het weitje voor 50 euro per maand gaat echt niet meer bestaan....

boeren zijn boeren he........

piezze

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:22

erg generaliserend Kiwiko, niet alle boeren zijn zo

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:25

piezze schreef:
erg generaliserend Kiwiko, niet alle boeren zijn zo

nee klopt.............. er zijn boeren die geen brood op de plank willen.......................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:25

piezze schreef:
Karl66 schreef:

Dit vind ik de beste reactie van de avond +:)+

Hier sluit ik me bij aan.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:27

piezze schreef:
Das waar (Hermelientje) maar geen regels over kinderhouderij is toch ook niet goed. Nu kunnen ze de daders tenminste nog enigszins straffen.

Ja dat klopt, maar voor bijvoorbeeld de hoeveelheid ruimte die een kind nodig heeft om op te groeien zijn dacht ik ook geen regels en evenmin voor het aantal uren dat hij/zij buiten hoort te spelen.

Huisvestingsregels vind ik trouwens wel zinvol voor paarden omdat dat een krachtig signaal zou afgeven over wat echt niet kan. Maar dan gaan er waarschijnlijk bestaande bedrijven over de kop en daar is men natuurlijk heel bang voor (schadeclaims!!!). Dus zulke regels zullen echt heel geleidelijk moeten worden ingevoerd.

Maar neem nou die trainingsmethoden, daar is toch geen mens het over eens. Boeken vol zijn er over geschreven. Er zijn mensen die met goed resultaat hulpteugels gebruiken om juist die correcte spieren te trainen die voor paardrijden noodzakelijk zijn (soms wel een jaar lang voordat de paarden bereden worden). Wie gaat dan bepalen wat goed en fout is, dan hebben we straks "controleurs correct gebruik hulpteugels" nodig, leuke baan trouwens en zou wel goed zijn voor de werkgelegenheid. :+

@Karl
Je verwoordt het precies zoals ik het ook ervaar.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:34

@Jannepauli
Het fijste zou het zijn als mensen zelf besluiten dat 3x3 echt niet kan. Dat kun je bereiken door regelgeving maar meer nog door mentaliteitsverandering. Vroeger vonden we het heel normaal om naar een dierentuin te gaan en te kijken hoe de ijsberen daar steeds liepen te ijsberen, niet omdat iedereen toen zo veel wreeder was dan nu, maar gewoon omdat we niet beter wisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:35

Ach, die PvdD heeft nog geen sikkepit bereikt en ze voldoen erg aan het gezegde dat holle vate het hardste klinken. Deze juf in debat met Sjef Janssen, dat lijkt me nog eens geinig :D.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:38

Karl, dat wijzende vingertje van mevrouw Ouwehand zal mij een zorg zijn. Ik voel me niet aangesproken en ik vind die emotie ( zo typerend voor paardenhoudend Nederland) ook niet relevant. Misschien is het de aard van het politieke beestje en vanuit die optiek ook wel nodig om een bepaald bewustzijn te crëeren - als er niet wat flinke dreunen uitgedeeld worden, roept tenslotte niemand 'au'..

Als we de franje van de gewraakte uitspraken nu eens even weglaten.....

... blijft het feit overeind dat er toch te veel paarden gehouden worden op een manier die niet goed is. En daar zouden we ons als paardenliefhebbers sterk voor moeten maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:42

Citaat:
Deze juf in debat met Sjef Janssen, dat lijkt me nog eens geinig .

Deze 'juf' was dus recentelijk in gesprek met Tineke Bartels tijdens een seminar ( zie mijn eerdere post) ... daar schijnt echter niemand van bokt geweest te zijn???
Op de website van Mansour staat te lezen dat het heel prettig en gezellig was, die discussie-avond :+ Wat wil je nog meer?

corina21

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:48

mijn paarden komen niet meer in de stal,
ik heb ze nu al 2 jaar op de wei en dat kan net zo goed als je op wedstrijd gaat,
dan zit ze maar onder de modder ze is wel gelukkig.
zodra ik zie dat mijn paard me niet lekker voelt dat laat ik haar met rust en ga haar niet aan het werk zetten,
mijn paard was deprie toen ik haar kocht ze stond in stal op haar achterbenen,
nu 2 jaar verder is het gewoon een sok,
en dat door een wei,
we hebben een lief maatje voor haar,