Isabell Werth krijgt een half jaar schorsing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:06

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:
paarden hebben geen sex voor de lol............ tijdens het hebben van sex ben je als prooidier enorm kwetsbaar.....

Bron?

komop HC :D :D :D

ik begin hetzelfde idee te krijgen over jouw hengst als over andere mannen en hun auto........... en dat is niet wat ik wil denken

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:07

Huertecilla schreef:
KiWiKo schreef:
paarden hebben geen sex voor de lol............ tijdens het hebben van sex ben je als prooidier enorm kwetsbaar.....

Bron?

Volgens een fikse stapel onderzoeken is sex gerelateerd gedrag een significant deel van het ethogram. Ook als de merrie al drachtig ís, ook als ze niet op het vruchtbare moment is.
Sex speelt een complexe sociale rol. Hier in ónze harem is het een sterk ´wapen´ in de soap intriges van de merries onderling voor de gunsten van de hengst.
We nemen heel veel door een merrie geïnitieerde sex met penetratie zonder ejaculatie waar. Deze sex speelt duidelijk een andere rol dan de door fermonen en hormenen geschakelde sex.
Dit sluit aan bij waarnemingen door biologen.

Het is erg dat de modale paardhouder dit niet weet of niet wil weten: Het ontnemen van sex voor voortplanting en als sociale activiteit is een forse beperking van het vertonen van het natuurlijk gedrag. Één van de universele vrijheden van het gehouden dier.
Dit ontnemen dient het ruiterbelang, want het vergemakkelijkt het verzorgen/huisvesten. Vandaar sexuele isolatie en castratie. Doorgaans triest genoeg ook nog díe hengsten die het beste haremhengstmateriaal, dus lastig, zijn...
Voor mij wat het dit wél te kunnen bieden een basisvoorwaarde om aan paarden te beginnen. Ik begrijp dat het kennelijk voor de meeste Bokst(st)ers belangrijk is om dat anders te zien 8-)
Idem de mening over paarwelzijn in ruitersport, doping en IW.
Een harde lijn ondersteunen is zelfondermijnend?

Maakt niet uit. Isolatie van de 21ste eeuwse bio-ethiek is niet duurzaam houdbaar; daar is in NL in een officieel stuk aan de minister van LNV van haar adviesorgaan al een uitspraak over concreet mbt het houden van sportpaarden. Dat ís dus al knap ver.
Zelfregulering is het minst pijnlijk :)*

hc

Dan ben ik benieuwd naar jouw bronnen HC
Ik geloof nl niet dat "sex voor de lol" bij andere dieren dan mensen en apen voorkomt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:11

Mag ik jullie er wel op wijzen dat dit topic over de schorsing van Isabell Werth gaat :+ ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:22

Billy schreef:
Ik geloof nl niet dat "sex voor de lol" bij andere dieren dan mensen en apen voorkomt..

mensen en dolfijnen... :D

Alane

Re: Isabell Werth krijgt een half jaar schorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:29

Werth is geschorst voor 6 maanden, is zwanger en dan krijgen we het over sex voor fun, bij mensen, apen, dolfijnen en paarden??? aparte wending :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:37

Petulan schreef:
Alane, goed geschreven :)

In onze poging het beste voor onze paarden te verzorgen, worden wij door de FEI keihard afgestraft. Natuurlijk moeten duidelijk hoeveelheden verboden stoffen bestraft worden, maar wanneer we het gaan hebben over getallen met 7!! nullen achter de komma vraag ik me af waar het heen moet met de sport.

Kunnen we nog wel met een gerust hart voer kopen wat de prestatie van het paard ten goede zou komen? Supplementen? Smeersels voor de spieren of eventuele huidproblemen? Zelfs de dierenartsen zijn het einde kwijt, waar ik wil relateren aan een artikel van drs. Peter Wiemer in de laatst verschenen versie van Bit. Wanneer zelfs dierenartsen (de mensen die het allemaal zouden moeten kunnen kunnen verklaren) vraagtekens gaan zetten bij het papierwerk wat de FEI presenteert over doping denk ik dat we met een heel groot probleem in onze prachtige sport zitten.

Het gaat in het geval van IW helemaal niet om een medisch grensgeval. In plaats van de beschikbare paardenmedicijnen zonder prestatieverhogende werking wordt er een humaan medicijn met prestatieverhogende werking gebruikt, waarvan bekend is dat het nog 90 dagen terug te vinden is en waarvan ook nog eens bekend is dat de prestatieverhogende werking nog langer doorwerkt.

Ga voor de gein eens de uitspraken van FEI in dopingzaken doorlezen, dan blijken in de praktijk die grensgevallen helemaal geen probleem te zijn. Ik vraag me dus ook echt af waarom iedereen er dan zo'n probleem van maakt.

Haffielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:43

Knavia schreef:
Voor diegenen die de uitspraak willen lezen: http://www.fei.org/Athletes_AND_Horses/ ... 202009.pdf .

Daarin staan toch een aantal pittige opmerkingen over Dr. Stihl én Isabell. Dom, dom, dom om te denken dat je met zoiets weg zou komen. Persoonlijk vind ik de 6 maanden te kort.

Ik sluit me hierbij aan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:47

pharagirlke schreef:
Billy schreef:

mensen en dolfijnen... :D

maar geen paarden en honden en zo.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:06

Nee die niet :D Maar mijn vriend zei laatst dat Dolfijnen het ook voor de lol deden dus vandaar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:09

mensen, sommige aapsoorten, en sommige dolfijn soorten zijn de enigste diersoorten die voor de lol seks hebben.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:29

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven in dit topic, we hebben het hier over Isabell en niet over de prikpil, of paarden wel of geen plezier beleven bij het paren en andere zaken die niets te maken hebben bij het onderwerp. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat dit topic een slotje krijgt :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:33

pharagirlke schreef:
Nee die niet :D Maar mijn vriend zei laatst dat Dolfijnen het ook voor de lol deden dus vandaar :')

fout. Alleen Aapsoorten en de Mens.
Verder is alles puur natuur en natuurmatig.
Bron: Schoonvader, jarenlange ervaring op Helicon Nijmegen (leraar) ervaring proefdierkundiglab.
Overigs vertellen al mijn leraren dit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:57

Karl66 schreef:
Petulan schreef:
Alane, goed geschreven :)

In onze poging het beste voor onze paarden te verzorgen, worden wij door de FEI keihard afgestraft. Natuurlijk moeten duidelijk hoeveelheden verboden stoffen bestraft worden, maar wanneer we het gaan hebben over getallen met 7!! nullen achter de komma vraag ik me af waar het heen moet met de sport.

Kunnen we nog wel met een gerust hart voer kopen wat de prestatie van het paard ten goede zou komen? Supplementen? Smeersels voor de spieren of eventuele huidproblemen? Zelfs de dierenartsen zijn het einde kwijt, waar ik wil relateren aan een artikel van drs. Peter Wiemer in de laatst verschenen versie van Bit. Wanneer zelfs dierenartsen (de mensen die het allemaal zouden moeten kunnen kunnen verklaren) vraagtekens gaan zetten bij het papierwerk wat de FEI presenteert over doping denk ik dat we met een heel groot probleem in onze prachtige sport zitten.

Het gaat in het geval van IW helemaal niet om een medisch grensgeval. In plaats van de beschikbare paardenmedicijnen zonder prestatieverhogende werking wordt er een humaan medicijn met prestatieverhogende werking gebruikt, waarvan bekend is dat het nog 90 dagen terug te vinden is en waarvan ook nog eens bekend is dat de prestatieverhogende werking nog langer doorwerkt.

Ga voor de gein eens de uitspraken van FEI in dopingzaken doorlezen, dan blijken in de praktijk die grensgevallen helemaal geen probleem te zijn. Ik vraag me dus ook echt af waarom iedereen er dan zo'n probleem van maakt.

hm, als ik de doping gevallen lees in de paard en sport, gewoon uit de basissport, zitten daar toch ook vaak medicijngevallen in. En dan van toegestane medicijnen. Soms ook dieren die het verkeerde voer hebben gekregen of het verkeerde medicijn, toegediend door pensionhouder bijvoorbeeld. Meestal komt daar toch echt een tijdelijk startverbod uit en een geldboete.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 01:42

Als je bent betrapt, dan ga moet je toch een back-up plan hebben. ;)
En dan zijn voerverwisselingen (oeps :+ ), per ongeluk verkeerde box (oeps :+ ) en een foutje van het personeel altijd populair. Maar denk eens na. Het gaat om medicatie die niet in sportpaarden thuis hoort. Die medicatie zou dus thuis 'per ongeluk' in het verkeerde paard terecht zijn gekomen aangezien het medicatie betreft die je op wedstrijden niet hoort te verstrekken. Maar hoe vaak gebeurt het denk je op een professionele stal dat men paarden per ongeluk in de verkeerde box zet? En het lukt de verzorgers wel 10.000 voedingssupplement poedertjes aan de juiste paarden te geven, maar dat medicijn met erop een sticker met dosering en naam van het paard, dat lukt niet? Gaat er bij mij niet in.
Om op ventipulmin nog even terug te komen. Ventipulmin bevat clenbuterol als werkzame stof. Clenbuterol werd vroeger illegaal aan mestkalveren verstrekt. Vertrokken ze allemaal als dikbil body-builders naar de slacht. Het heeft dus een zgn. anabole werking. Nu is dat effect bij paarden te verwaarlozen maar toch. Clenbuterol wordt onder echte (mensen) body-builders ook als doping gebruikt. Een snufje net voor de wedstrijd zorgt ervoor dat je bloedvaten mooi opkomen en dat je spierspanning flink verhoogd wordt. Sta je dus letterlijk lekker strak op het podium. Bij paarden geeft het bij (relatieve) overdosering een versnelling van de hartslag, pupilverwijding, zweten, verhoogde spieractiviteit (tremoren), koliek en angst/opwinding. Niks niet 'onschuldig' hoestmiddeltje en iedereen die zoiets wel beweert weet niet waar hij het over heeft en dient zich eerst beter te informeren alvorens statements op dit forum te plaatsen (naar mijn bescheiden mening }> ).
De stof die bij Whisper is gevonden is in de hele paarden topsport bekend als hartstikke handig kalmeringsmiddel voor paarden die net iets te hyper zijn op wedstrijd. Na injectie duurt het dagen totdat het goed werkt, maar die werking houdt ook weken tot maanden aan. En vroeger was het maar een dag of 10 op te sporen. Géweldige doping, énorm veel gebruikt. In de jaren 90 was het soortgelijke middel reserpine zeer populair. Als amateur of kleine professional weet je echt niet de helft van hoe het er aan toe gaat op topniveau. Alle kansen om net dat kleine voordeel te behalen op wedstrijden worden aangegrepen. Ook als je Isabell W. heet. Triest maar waar.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:26

Ik weet niet Knavia, lijkt me niet dat IW haar paard medicatie geeft (verboden of niet) en dan eerst een ander paard inschrijft, die een blessure oploopt om dan vervolgens bewust een paard start met een verboden middel.... Wetende dat de controles beter en strenger en vaker zijn door het antidopingbeleid en dan zo gewiekst zijn dat je dit zo uit je mouw schudt, reeds bedacht heeft???

Weet ook nog het geval met die ene ruiter, bleek de ruiter ook van niets te weten omdat het opzet is geweest van een derde persoon, en toch werden er vraagtekens gezet bij de verklaring van de ruiter...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:21

Nee, het is net als met de Tour de France, sinds dat er doping wordt getest is er nieieieieieieieieieimand meer die het gebruikt........ _O- _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:18

Jolandaa_ schreef:
Bron: Schoonvader, jarenlange ervaring op Helicon Nijmegen (leraar) ervaring proefdierkundiglab.

Veel waarnemingservaring bij harems paarden in kooitjes dan zeker :+

Ik heb hier een haremgroep staan op de plek waar ik woon, werk, leef. Ik zie uren per dag wat de groep doet.
Déze groep steekt veel tijd in sex zonder directe hormonale of feromoon stimulans.

Verder offtopic dus ik laat het erbij. Lees het Equid Ethogram van McDonneel en Horse Behaviour van Waring.

hc

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:13

dan klopt er iets niet met de paarden. een paard wat niet hengstig is zal een hengst weg jagen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:33

Dan worden ze aardig verknipt van die pzp....

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:03

Om eerlijk te zijn weet ik niet of het echt om doping of om medicatie ging bij isabell werth aangezien ik de zaak niet helemaal gevolgd heb. :+ Al denk ik wel dat het om doping gaat als ik zo de berichten lees. Maar als het om doping gaat vind ik 6 maanden een beetje mild. Doping mag niet. Ook al is het maar een heel klein beetje.
Als het om medicatie of suplimenten gaat vind ik het onterecht als je word geschorst. Aan de andere kant kun je er wel op letten als je iets voor de spieren van je paard koopt of iets dat stressverminderd aan je paard geeft of er middelen inzitten die niet mogen.

en mensen, het gaat hier wel over de schorsing van isabell werth, niet of paarden lol aan seks beleven of niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:13

Maar eum, veronderstel nu eens dat IW zich écht niet bewust was van wat ze deed. Ik kan me voorstellen dat wanneer je net hebt ontdekt dat je zwanger bent, je aan veel meer dingen denkt en dit soort dingen opeens iets minder belangrijk worden.

Stel dat dat nu eens het stomme foutje is geweest?
Stel dat ze wél eerlijk is. Ja, ze geeft toe dat het stom is geweest en dat ze fout heeft gezeten. En dat ze eindverantwoordelijke is. Maar wat als alles waar is wat ze zegt?
Mensen zijn niet standaard fout, mensen handelen niet standaard uit eigenbelang.

Zie ook eens het goede in de mens. En daarmee bedoel ik niet het goede in jezelf.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:48

Huertecilla schreef:
Jolandaa_ schreef:

Veel waarnemingservaring bij harems paarden in kooitjes dan zeker :+

Ik heb hier een haremgroep staan op de plek waar ik woon, werk, leef. Ik zie uren per dag wat de groep doet.
Déze groep steekt veel tijd in sex zonder directe hormonale of feromoon stimulans.

Verder offtopic dus ik laat het erbij. Lees het Equid Ethogram van McDonneel en Horse Behaviour van Waring.

hc

Had jij je merries niet op de prikpil staan? Is dus ook niet lekker natuurlijk toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:16

Hij houdt ze ook niet natuurlijk hoor PattyOosten! Dat heeft hij in dit topic ook gezegd... :+
Dus ik vraag me af waar de opmerking "Veel waarnemingservaring bij harems paarden in kooitjes dan zeker?"
dan op slaat...

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:27

Ik lees dit topic met stijgende verbazing. Ik vind de straf in principe te laag, aan de andere kant: Wie ben ik om NIET te geloven dat IW simpelweg naar haar dierenarts heeft geluisterd en er geen opzet (doping met de opzet een wedstrijd beter te rijden) in het spel is. Dan is het een fikse waarschuwing en voldoende.

De verbazing over dit topic komt vooral doordat er mensen zijn die maar 1 waarheid hebben en dat is hun eigen. Heel vreemd. Is het in het belang van het paard om hem te scheren? Nee. Is het in het belang van het paard hem te beslaan? Nee. Maar, is het in het belang van het paard om er op te gaan zitten? Is het in het belang van het paard om het meerdere keren per jaar te laten dekken, puur omdat de eigenaar aan geboortebeperking doet maar het ego wel zo groot is dat de hengst hengst moet blijven?

HC, ik vind dat jij met enige regelmaat echt in topics post die mij even aan het denken zetten, met dank daarvoor. Maar hier vind ik dat je helemaal en alleen in je eigen straatje praat. En dat vind ik best jammer.........

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:44

Knavia schreef:
Nee, het is net als met de Tour de France, sinds dat er doping wordt getest is er nieieieieieieieieieimand meer die het gebruikt........ _O- _O-

Precies, de wielerploegbaas schrijft eerst iemand anders in, om een rookgordijn te leggen, en dan die wielrenner die doping gebruikt heeft...

Wat Janine1990 ook schrijft, veronderstellingen en aannames die jij maakt, niet bewijsbaar, en de FEI gelooft mevr. Werth in deze... en ik kan niet anders doen, ik zie vooralsnog de meerwaarde niet in het hetgeen mevr. Werth eerder aangaf en ook als verweer aandroeg tegenover plaat voor de kop, blik op oneindig en maar hopen dat je niet gecontrolleerd wordt...

vwb TdF, vraag ik me wel eens af of er in het verleden uberhaupt gecontrolleerd werd, en waarop... je kunt me niet wijsmaken dat met zeer strenge en vake controles mensen zo naief zijn en gebruiken wetende dat ze nat gaan...